vrijdag 1 juli 2011

Damherten in de (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen

Vandaag 30 Juni heb ik eindelijk weer eens de tijd om de (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen te bezoeken..Veel tijd heb ik niet...Ik moet naar de AWD..Ik voel me een natuurslet..(Nederland heeft zoveel mooie natuurgebieden) Want ik heb de laatste tijd meer bezoekjes gebracht aan vreemde/andere gebieden...dan  aan de AWD.
Terwijl de AWD juist zo mooi is in deze tijd..Al was het maar om de Damhertkalfjes te zien....
De AWD Amsterdamse Waterleidingduinen heeft de status Natura 2000
Natura 2000 is de benaming voor een Europees netwerk van natuurgebieden waarin belangrijke flora en fauna voorkomen, gezien vanuit een Europees perspectief.

(Damhert mannetjes zoeken elkaar in deze tijd op..De hindés lopen met hun kalfjes..en niet bij de mannetjes)
Met Natura 2000 willen we deze flora en fauna duurzaam beschermen... In juridische zin komt Natura 2000 voort uit de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen; in Nederland vertaald in de Natuurbeschermingswet.
(Damhert in meerdere kleuren)
Sinds 2004 staat het Damhert in Nederland op de Nederlandse Rode Lijst voor Zoogdieren..De status van het Damhert is sinds 2010 gevoelig..Dat betekent dat niet zomaar op herten gejaagd mag worden.Nu is dat ook niet nodig...Er is genoeg voedsel..en genoeg ruimte in de AWD..Een goed hekwerk is voldoende om de overlast tegen te gaan.
Natura 2000 ...Waarom?..
De biodiversiteit (soortenrijkdom) in Europa gaat al jaren snel achteruit..Duurzame bescherming van flora en fauna is hard nodig..Planten en dieren trekken zch weinig aan van landsgrenzen..En het is daarom belangrijk om natuurbescherming in Europees verband aan te pakken.
(Gekraagde Roodstaart..Mannetje)
(Paardenpad)
Voor elk Natura 2000 gebied moet een beheerplan worden opgesteld.
(Damhert kalfje..)
Nederland heeft in eerste instantie totaal 162 gebieden aangemeld om onderdeel uit te maken van het Nederlandse deel van Natura 2000 netwerk
Het is vandaag mooi weer...En dan is even zonnen..heerlijk!
Deze mannetjes gaan we straks zien met de bronst..
Maar eerst moet het bastgewei volgroeid zijn..En moeten ze nog hun gewei schuren..
Eigenlijk noem je dat vegen....Ook het gewicht moet in die paar maanden behoorlijk omhoog..
Ze moeten nu in drie maanden tijd.....vechtmachine's worden..(en dan zijn ze op hun mooist)
Midden in het gebied "Hazenlegers"kom ik deze Vos tegen..
Als hij me ziet schiet hij snel de dekking in...Altijd leuk zo'n ontmoeting met de Vos.
Is dit een jong meesje?..
of ....?
(Bastgewei van Damherten)
Ja....Nederland heeft gelukkig veel moois te bieden qua natuur..
En laten we daar met z'n allen zuinig op wezen..
Ook in een tijd dat er bezuinigd  moet worden...
"Oosterkanaal"
Heerlijk weer...Heerlijk gebied..
En denk nu niet dat er teveel herten zijn..Ook al zie je hier wel veel foto's van herten..
Want dat valt best mee.

21 opmerkingen:

  1. Hallo Henk

    Wat is het daar toch prachtig
    Ik moet er nodig eens gaan kijken.
    Mooie serie.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Natuurslet! ja, jij ging de laatste tijd wel erg veel vreemd ;-)
    Maar nu eindelijk weer in je eigen AWD, wat een damherten zeg, en wat worden die geweien al weer imposant, dat belooft idd weer wat voor de komende bronst. Ik kijk er naar uit, maar eerst nog lekker een paar zomermaanden.
    Je vogeltje lijkt me een Fitisje, staat er goed op! blijft toch altijd erg lastig, die kleine vogeltjes.

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's weer Henk.
    De herten zijn beauty's !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk

    "Benijd" je wel hoor wat jij allemaal tegen komt in het AWD.
    Maar volgens mij loop je ook wel aardig wat kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al heb jij niet veel tijd, je kom er wel veel tegen altijd.
    Prachtige serie weer.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk
    wat eb je veel herten gezien.
    het zijn mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Weer een mooie serie foto's en dit keer ook educatief Blog! Zoveel mannetjes spotten op een dag is volgens mij echt geluk hebben. Wij zien er niet zoveel meer de laatste weken. Ook wij gaan morgen weer een keer vreemd door onze plannen de Lepellaarsplassen weer eens te bezoek.
    Het volgende bezoekje aan de AWD voelt dan weer als een soort thuiskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Henk,
    Ja de tijd gaat snel. Het is inmiddels zomer en dat zie je ook wel. De geweien worden groot en de kalfjes groeien als kool zie ik op je foto. Ik heb ze nog niet gezien.
    Het vogeltje is geen meesje, misschien een jonge fitis?
    Staat er goed op.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk, in dit geval is af en toe vreemd gaan prima, je word vanzelf weer naar de AWD getrokken!
    Je hebt lekker veel herten gezien en wat zijn ze mooi in deze tijd van het jaar met bastgeweien en zomervacht.
    Ik wil morgen met de macrolens gaan maar stel je voor dat ik dan een kalfje zie, ik ga helemaal twijfelen.
    Nou ja, ik kan natuurlijk altijd gewoon kijken.
    Interesant verhaal over natura 2000 en de Dam Herten, ik wist dat niet.
    Weer een reden om de jagers tegen te houden.
    Fijn weekend Henk,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie foto's weer Henk en ben het met je eens dat er helemaal niet teveel herten zijn ik ben er vaak genoeg geweest dat ik er maar 1 of 2 zag van een wandeling van 9 uur zou echt belachelijk zijn als er nog afgeschoten moet gaan worden...brrr
    liefs Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Ligt nog steeds in het ziekenhuis, dus heb niet altijd een laptop.
    Gaaf dat ijsvogeltje, staat geweldig op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die Henk,
    Wat een mooie serie. Dat groepje Damhertmannen, heb ik maandag (in de hitte) ook gezien, in het bos vlakbij de Oase. Wat zijn hun geweien toch mooi. Je vogeltje is volgens mij geen meesje maar een fitis. En wat leuk, dat damhertkalfje samen met moeder en tante hinde.
    En het kleine vuurvlindertje heb je ook mooi te pakken.
    Ik hoop morgenochtend met Jeroen te gaan...en kalfjes te zien.

    groetjes en een goed weekend
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha die Henk

    IK zie dat jij ook gewoon lekker blijft doorgaan en doorgaan tot je aan het gaatje bent. Dat kenmerkt de ware fotograaf dacht ik. Ook deze fotoserie geeft weer keurig aan hoe rijk het gebied is en hoezeer je je hebt ingespannen om al dat moois in je lens te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooie serie met een grote diversiteit .... leuk om te zien!

    Groetjes en fijn weekend
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Vandaag een interessant artikel in de Volkskrant getiteld 'doodschieten of doodknuffelen' over het grote wild in de Nederlandse natuur. Dierentuinnatuur - toch iets om over na te denken! Ook een paginagroot artikel over Safari in de Duinen: reeën spotten vanaf een legertruck, voor 35 euries, krijg je wel gratis snacks en drankjes, zo gek zijn we inmiddels met z'n allen!
    Jij hebt er in elk geval nog voor moeten wandelen en dat heeft mooie beelden opgeleverd!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer eens een echte AWD serie, heerlijk gevarieerd met landschap, vogels en zoogdieren.
    De variatie in dit gebied houdt het juist zo spannend iedere keer weer. Betreffende de damherten populatie, er zijn dagen dat ik amper een hert in beeld krijg.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk
    Het zijn weer prachtige foto's geworden.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een geweldig verslag en foto's, prachtige wat een aantallen, heel mooi weer om hier te kijken Henk

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    Wel een beetje trouw blijven aan je eerste liefde he :-)
    Ik hoop dat de bronst nog even wegblijft, eerst de zomer maar even een kans geven. Nog even en dan hebben we vakantie en gaan we lekker veel wandelen.
    Mooie vos trouwens, wij zagen gisteren twee wilde tijdens de avond wandeling. Helaas nog geen tijd voor de foto's dus dat zal morgen wel worden.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb weer genoten van je prachtige serie foto`s Henk.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. altijd mooi...de natuur:-)))bedankt for the nice shots, storiesna dlinks to the other blogs...have a good sunday+a sunny new week!

    BeantwoordenVerwijderen