zondag 24 juli 2011

Lepelaarsplassen / Oostvaardersplassen

21 Juli...ging ik vroeg naar de Oostvaardersplassen..Ik had van deze dag al een log gemaakt......."Zeearend met Prooi"...(Wat een wereld moment was dat)
Natuurlijk had ik wel meer gezien deze dag..Nu ging ik vroeg voor de Edelherten..Vossen..e.d...
Maar helaas heb ik deze dag weinig groot wild gezien.
De Zeearend was wel het hoogtepunt van deze dag..Maar?
Ook de Lepelaars...en het Ijsvogeltje waren mooie momenten.
Dus die wil ik bij deze...nog even laten zien..
Ieder normaal mens ligt nog te slapen...Maar ik ga er deze morgen om vier uur uit..
Ja..Natuurlijk denk ik dan wel eens... "Spoor ik wel?"...Maar ik vind het nou eenmaal heerlijk om ..in de vroege morgen...de natuur in te trekken..Heerlijk...De natuur te zien ontwaken...schimmen in het donker te zien...de zonsopkomst..mee te maken...En dat het liefst bij laaghangende mist..Met een bakkie koffie en een sigaartje
.DE LEPELAAR
 Lopend door ondiep water beweegt de Lepelaar zijn snavel zijwaarts....heen en weer..
En zeeft op zo'n manier kleine visjes..(Stekelbaarsje in dit geval) en waterdiertjes uit het water..
Lepelaars overwinteren in gebieden langs de West-Afrikaanse kust..Een tocht van 4000 km.
Vandaag kon ik de Lepelaars van dichtbij zien...vanuit de kijkhut..
Vanaf eind Januari komen ze weer terug...om hier te broeden.
Het jong loopt achter de moeder aan...en bedelt om eten..
Het jong maakt piepende en zuchtende geluidjes..
De Lepelaar is familie van de Ibis...En was heilig in de Egyptische oudheid.
Het jong ..Zie ik zelf nog niet foerageren..
Hij haalt het eten wel uit de bek..van zijn moeder..
Ieder voorjaar trekken er ongeveer zo'n tweehonderd Lepelaars naar de Oostvaardersplassen.
De populatie Lepelaars is flink toegenomen..Nederland telt op dit moment zo'n 2200 broedparen..
Ze komen vooral voor op de waddeneilanden en langs de Ijsselmeerkust.
Ook de nabijgelegen Lepelaarsplassen zijn geliefd..
wat gaat die snavel ver naar binnen..hé! :)
De Lepelaar geld als zeldzaam diersoort.
Ijsvogel
Ook het Ijsvogeltje kreeg ik te zien..Het ijsvogeltje met zijn exotische uiterlijk..Is niet alleen een prachtige vogel..Maar ook zijn eetgewoonte is bijzonder.Met een mooie duik (soms wel 50cm diep)..Vangt hij zijn visje..De vis word eerst gemept..tegen een tak..zodat hij gedood of verdoofd wordt en zijn stekels of vinnen plat laat liggen.....De kop gaat als eerste naar binnen.
Al met al een geslaagde dag...In de OVP / Lepelaarsplassen

27 opmerkingen:

  1. ohh henk wat een heerlijk gfeest heb jij gehad, om dat in levende lijve te mogen aanschouwen, super hé,
    en dat kleine ijsvogelke,
    "geweldig"

    mak er een heerlijke avond van hé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk

    Wat enorm mooi, ik moet er volgens mij ook eens gaan kijken.

    Prachtig met die druppel in zijn bek geweldig gewoon

    Elke keer weer geniet ik van je foto's

    Gr. louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Henk, wat heb jij een geluksdag gehad, die lepelaarsserie, echt een droomserie. Zo mooi dat jong dat gevoerd wordt, hele mooie momenten.
    Qua foto vind ik de eerste de mooiste, prachtig licht heb je daar.
    En als toetje nog even een ijsvogeltje ;-)
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Om je vraag te beantwoorden, nee je spoort niet :-) Wij trouwens ook niet, dus doen we ook van die gekke dingen.

    Maar sporen of niet, de mooiste uurtje zijn de hele vroege of de hele late uurtjes.
    Mooie serie van de lepelaars en IJsvogel. Leuk om ze zo bezig te zien en mee te wandelen.

    Groet,

    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    Mooie foto's van lepelaarouder en jong. Dat heb je weer mooi getroffen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'S morgens met de zonsopgang is een genot. Zeer goede foto's van de spatels. pieken zijn enorm.
    Groeten. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat zaten de lepelaars dichtbij, prachtig om te zien. Dat voren is zo mooi om te zien, wat zal je op dat moment aan het genieten zijn geweest, en dan het kleine blauwe rakkertje, zo mooi om die te zien..
    Je hebt echt een top dag gehad.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk
    Prachtig hoe je de lepelaars op de foto hebt gezet.
    Ook nog de ijsvogel op de foto weten te krijgen top.
    Zaterdag ochtend een paar uur naar de lepellaarsplas geweest was die ochtend weinig te zien de ijsvogel heel even zien vliegen maar geen zeearend. Viel me wel op dat het water erg hoog stond.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hà hà Henk, je spoort goed hoor, mensen die in hun bed blijven liggen missen echt wat.
    Je had in ieder geval mooi ochtend licht, jammer dat het wild niet in de buurt was, volgende keer beter.
    De foto`s van de Lepelaars vind ik geweldig, gaaf dat je ze zo hebt kunnen fotograferen.
    Ook het ijsvogeltje weer gezien, sùper!
    Was weer genieten van je blog,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een geniet serie Henk!
    Prachtig de opname`s van de lepelaars en het ijsvogeltje is helemaal een kadootje
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi Henk, bedankt voor je bezoek en berichtjes

    man ik heb het zo druk dat ik soms vergeet om op ander blogs rond te kijken.

    weinig tijd voor de fotografie en voor de de blogs, vandaag door het slechte weer een kleine inhaal slag gemaakt, maar je vergeet altijd weer wel iemand te bezoeken, sorry

    mooie serie van die lepelaars en de ijsvogel, prachtige foto's

    hele fijne week en hopelijk krijgende ook weer een beetje de zomer terug.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Bram
    Geeft niets hoor Bram..Ik herken dat :) En ik neem nooit iemand wat kwalijk als hij niet reageert..
    Want het is dat ik door het slechte weer tijd had..Want anders kwam ik er zelf ook niet aan toe om de site's te bekijken/reageren.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk,

    Als het aan jou ligt dan ga je elke zaterdagochtend naar OVP en elke zondagmorgen naar AWD hahahaha, hoe bedoel je natuurgek. Ik weet wat je bedoelt....'s morgens vroeg stilte zon komt op.....kofie sigaartje... Dat is echt genieten inderdaad, en dan ook nog eens zulke momenten zien en vastleggen. De Lepelaars.....wat een super moment weer van zo dichtbij kunnen aanschouwen. Het is dat ik er net iets tever vanaf woon, want anders...

    Ik heb weer genoten!!!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lopen daar geen boswachters Henk ?????
    Je hebt weer een hoop gezien !!
    Mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, die lepelaars zaten echt dichtbij. Super. Ook alweer zo'n mooi moment, het voeren van het jong. Tja, het ijsvogeltje blijft bijzonder, erg mooi weer om te zien.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    Geen last gehad van de grote Teleschieters met hun enorme lenzen of liggen die dan ook nog in bed. ;-)
    Leuk hoor de ijsvogel! Mooi dat ze er nog zijn na zo'n strenge winter.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Mooie serie van de lepelaars en ook de ijsvogel.
    Wat is het toch mooi zo vroeg als je de zon zie opkomen, maar het blijft heel vroeg.
    Als je weer eens naar Barneveld kom, hoor ik je nog wel.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt tongzoenen en de overtreffende trap en die van jij weer in je glaswerk en hoe. Henk wat een onvoorstelbare, lekkere fotoserie heb jij weten te schieten zeg....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,
    Sporen of niet, wat een dag heb je meegemaakt. Zeearend/Lepelaars en ijsvogel helemaal geweldig!!!
    Ook je opnames van de lepelaars zijn stuk voor stuk unieke beelden.
    Het is weer genieten van je belevenissen.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk, Je hebt weer enorm veel moois mogen aanschouwen die ochtend. Leuk gezicht, die lepelaar die gevoerd wordt. Ook je IJsvogel heb je er mooi op staan. Bedoel je met de lepelaarsplassen de vogel/schuilhut lepelaar in het uiterste puntje van de OVP?
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Weer prachtige foto's.. Gisteravond AWD de zilk ruim 70 damherten gezien. Op zich niet uitzonderlijk veel maar het verrassende is dat daarbij geen enkel vrouwtje zat.. Normaal gesproken is het andersom en zie je af en toe wel een mannetje..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook dit is een fantastische serie, die voederende lepelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zucht....... wat een mooi log weer Henk, en dat je om 4 uur je bed uitgaat geeft ons gelijk mooie plaatjes om naar te kijken. Prachtige foto!

    Ook die lepelaars en dan vooral het jong dat het bij zijn moeder uit de bek haalt. Of Moeder zelf die er een visje in weet te scheppen. Magnifieke momenten. Ijsvogel heb ik bij opns 1 x gezien (zit een populatie, maar is door de strenge winter aardig afgenomen) en toen had ik geen camera mee.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik hoop dat wij dit ook gaan zien binnenkort, wat mooi.
    Ik weet niet of we er om 4 uur uit gaan, maar wel lekker vroeg.
    De vroege ochtend is de mooiste tijd om in de natuur te zijn, alleen dat lukt me niet zo vaak meer :-)
    Mooie dag Henk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tjonge wat heb je weer prachtige dingen kunnen fotograferen.
    De lepelaars zijn geweldig Henk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een geweldige serie wat is er toch veel moois te zien en te genieten .Grt jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De mooiste uren zijn die in alle rust in de ochtend!
    Je bent een zeer bijzonder mens.
    En dat BEN je!

    BeantwoordenVerwijderen