zondag 17 juli 2011

Vos Prooi

Vandaag ( 16 Juli 2011) sta ik vroeg op om naar de Oostvaardersplassen te gaan..In eerste instantie zou ik eigenlijk deze zaterdag naar de AWD gaan..Maar een behoorlijke liesblessure (tennis) gooit roet in het eten...En omdat je minder hoeft te lopen in de OVP..kies ik voor de OVP..Ik moet weer op tijd thuis wezen..Mijn vrouw Anja is samen met de jongste dochter op vakantie geweest en die moet ik zondag vroeg ophalen bij Schiphol.
Nu denkt U natuurlijk.."Dan heb je toch alle tijd?"...

Nou..Mooi niet!!!...Het huishouden heeft er behoorlijk onder geleden..dat ze op vakantie was..
En dan wil je toch even de schade herstellen...in zover dat nog mogelijk is :)
(Kijkhut heel vroeg..zelfs de Lepelaars slapen nog)
........Bij ons in huis hangt maar één spreuk (tegeltje)..Met de tekst :  "Wilt U de man spreken die hier de leiding heeft...  Of de vrouw die van alles op de hoogte is ? ....En die tekst klopt helaas.
Maar dat even terzijde...Ik ben vroeg in de kijkhut.En foto's nemen valt niet mee..Het is nog gewoon te donker...Normaal gesproken had ik al verder naar achter gelopen..voor het grote wild.
Maar ik wil deze lepelaars graag op de foto hebben..
Ik denk dat de afstand zo'n twintig meter is...Soms ontwaken ze even..
En dan maak ik foto's...
Het duurt me te lang als ze dan weer gaan slapen....
Ik verlaat de hut..En op dat moment komt net de tweede auto het parkeerterrein opzetten..
Ik vertel de man van de Lepelaars..Hij gaat snel kijken..En ik loop naar achteren.
De zon komt langzaam door...
Het grote wild loopt ver in de weilanden..
En het begint langzaam wat te regenen..
Ook ik blijf wat schuilen..in de kijkhut..
Gelukkig is het weer snel droog..
Winterkoninkje
OVP..Een topgebied..
En dat blijkt wel..
Konikveulentje.
(Uitzicht Praambult)
Maar ook veel  edelhert kalfjes....Meer info op de site van Hans Breeveld
boswachter van Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen KLIK
Vanaf de Praambult heeft U een geweldig uitzicht over de OVP..
Helaas is de afstand behoorlijk groot...een verrekijker is hier geen overbodige luxe..
(Vos met prooi)
Op de weg naar Almere zie ik een vos langs de kant van de weg.. met een prooi in zijn bek..Ik had al een vos gezien in de driehoek (OVP) maar ik kreeg hem niet op de foto.dus ik was wel  in mijn nopjes..Toen ik deze vos zag lopen..
Ik kreeg hem zo waar nog goed in beeld...Het ging allemaal heel vlug..
Veel tijd is er op zo'n moment niet....Goed is te zien is ..dat hij behoorlijk veel teken heeft.
Een mooi moment...Mijn dag kon niet meer stuk..
Want met dit soort dingen..Moet je gewoon geluk hebben..Meer niet..

24 opmerkingen:

  1. Hallo Henk

    Hele mooie serie weer.
    Vooral die vos met prooi, enorm mooi genomen al ging hij snel.
    Leuke dag Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk, Wat een geluk dat je deze vos op de weg zag lopen. Mijn vos met prooi ben ik ook op de weg van de praambult naar Almere tegengekomen, net buiten de OVP. Jammer dat de lepelaars nog niet helemaal wakker waren, maar ze staan er toch weer mooi op. Je was er vroeg bij, dat vonden zij ook....
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige beelden henk,
    twee muizen zo te zien...

    tja, je huis netjes houden da's wel zo netjes als j e vrouw weer thuiskomt,
    mooi logje henk en ik hoop dat je snel weer kunt lopen als een kievit hé man,
    beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjongejonge Henk, wat zijn die laatste twee foto's gaaf!
    Supermoment, en dan ook nog eens hartstikke goed gelukt! Jij moet nog steeds in jubelstemming zijn.
    Je hebt weer een mooi OVPblog neergezet, die lepelaars mogen er ook zijn.
    Vervelend die blessure, hoop voor je dat je gauw weer mobiel bent
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw Henk....wat een uitstekende opnames, jou dag leverde weer veel moois op, en fijn dat je ons ervan laat mee genieten...waarvoor dank.

    Groet en een fijne zondag gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vooral de laatste , de vos met prooien ..prachtig !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vooral de laatsten zijn weer juweeltjes. Hij zit echt vol met teken inderdaad. Gelukkig zal hij er minder last van hebben dan wij.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk
    wat een geweldige serie.
    maar die vos met prooi vind ik super.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Henk,
    Wat een bijzonder moment, die vos met prooi, gewoon langs de weg. Je hebt er toch mooie foto's van gemaakt. En de lepelaars, ook prachtig. Misschien kunnen we nog een keer bij Poelgeest naar de lepelaars (als die wel wakker zijn) als ze er nog zitten.....het zijn zulke mooie vogels.
    Die lepelaars van jou zijn volgens mij jonkies (gelige snavel)

    Ondanks de regen, heb je daar toch weer een paar mooie uurtjes beleefd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik las op Herman zijn blog dat je niet eens geslapen heb nog. Zaterdag naar de OVP, zondagmorgen je vrouw ophalen van schiphol en dan meteen de AWD in....petje af hoor.

    Ik vind het helemaal geweldig dat je zo vroeg bij de OVP was, dat de meeste vogels nog gewoon sliepen. Je hebt dan super gebruik gemaakt van dat tijdstip en fraaie beelden overgehouden van de Lepelaars. Je kon lekker je gang gaan terwijl ze langzaam aan wakker begonnen te worden ongestoord. En dan op het laatst nog zo'n moment meemaken van de vos met prooi. Dat zijn echt superplaten man. Je vertelde mij eens over 1 van je mooiste momenten van de Vos met die grote vis, ik denk dat je deze daar ook kan bijvoegen.

    Groeten en weltrusten!!

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. eerst even Beterschap wensen, en dan toch nog op pad gaan, en zo vroeg, dan slapen de vogels ook nog.Wel heel mooi om ze zo rustig te zien.
    En dan je vos even op de weg, met twee muisjes in zijn bekkie, super om mee te maken, heel mooi in beeld gebracht al heeft hij aardig de stap er in.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Prachtige foto's van lepelaars heb je gemaakt, ook al wilden ze niet wakker worden.
    En de vos dat is een super moment daar doe je het toch voor.
    Was je wel op tijd op Schiphol,als je aan het eind net de vos tegen kom.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw een vos met prooi...Mazzel hoor
    een geweldige serie Henk
    Heb nog nooit een vos gezien in het wild!
    Kan me voorstellen hoe je je voelde.:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Zag op twitter al dat je weer vroeg bij het OVP was mooie opnames gemaakt.
    De vos heb je er prachtig opstaan,mooi moment.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Henk
    dat zijn geweldige opnamens van die vos ja je dag kon niet meer stuk dat kan ik begrijpen,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Henk,

    Weer zo'n Henkmoment. Gewoon op de juiste plek en op de juiste tijd.
    Het valt wel op, dat je die momenten voornamelijk met vossen hebt.
    De vossenfluisteraar zou een mooie naam zijn voor jou!
    De jonge lepelaars zijn ook erg mooi geworden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Watgaaf die laatste twee foto's ... super moment!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk

    mooie foto's uit een mooi gebied.
    Vooral de vos is super!
    Je had trouwens ook mazzel (of je was heel vroeg) met de kijkhut voor de lepelaars want ik ben er wel eens heel vroeg geweest en toen stond het vol met Megatoeters en was er geen ruimte meer :-(

    Grs Ben
    PS Nog bedankt voor je reactie op m'n weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja, meerdere mooie beelden.

    Die lepelaars, dat heb je mooi getroffen. En die vos is ook een buitenkansje maar behalve geluk moet je dit natuurlijk nog wel even goed vastleggen en dat is gelukt. Hele aparte foto zo met die twee muisjes.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  20. You have observed very interesting details ! ps nice web site .

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk,

    Het had weinig gescheeld of we hadden elkaar nabij de OVP tegen kunnen komen gisteren. Weer een paar bijzondere momenten heb je vast kunnen legen voor deze blog. De opkomende zon is wel een van onze favorieten van deze serie, naast de vos natuurlijk!

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Henk man wat super ik kan niet anders zeggen dan dat je weer eens boven jezelf bent uitgestegen zeker wat het moment met die vos betreft. Echt een waanzinnige serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldige foto's van die vos met prooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. you have sooo much "geluk met de vossen!!! AMAZING....great shots again and the fox with its catch, BARVO...thanks for your nice words and comments! have a good week:-)...and yes, lets hope for less rain...

    BeantwoordenVerwijderen