zaterdag 27 december 2008

Routebeschrijving Vogelkijkhut Oase AWD

Vandaag (tweede kerstdag) gingen we naar Oase om de vogelhut te vinden die ik een dag eerder gezien had van de andere kant van het water.
Een auto haalde ons op de provincialeweg in , het waren Gideon en Truus. Truus belde "jullie gaan zeker naar het AWD..Wij ook"
"ja we gaan op zoek naar de vogelkijkhut bij Oase".
Dus gingen we met ons viertjes naar de Oase.
Het was mooi weer en de parkeerterreinen Zilk,Panneland en Oase stonden barstensvol met auto's.
Iedereen ging na een dag in huis gezeten te hebben , lekker een frisse neus halen in het AWD.
Plattegrond Vogelkijkhut Oase
Deze ree had alleen oog voor wat er voor hem van rechts over de Blauwe Weg kwam.
Er liepen heel wat mensen op de Blauwe weg.
Hij zag ons niet in eerste instantie maar toen hij ons eenmaal zag schoot hij de weg over.
Daar was dan de kijkhut.........niet op een eiland maar voor het eiland.
Er lag binnen een logboek met alle waarnemingen.
Tafeleend..zelfs dat weet ik niet 100 procent zeker.
Ik heb niet zoveel kennis van al die eendensoorten , maar ik vind het wel gaaf om zo de eenden te bespieden.
Ik ga me in de toekomst wel meer verdiepen in die eendensoorten.
Ja........een meerkoet,reiger,ijsvogeltje,wilde eend,manderijneend,bergeend,kuifeend,grauwe gans en roerdomp dat weet ik nog wel, maar het moet dan niet moeilijker worden!
Kuifeend (zekerheidje)
Krakeend..? (Twijfel :) )
We zijn nog naar het Middenveld gelopen en terug langs het vliegersmonument en daar zijn we door de bossen langs de bunkers (en de vleermuizenbunker) langs het rustgebied Museumduin naar uitgang/ingang Oase gelopen.
We stonden bij het Sprenkelkanaal en daar zagen we een ijsvogeltje vliegen.
Ik had hem al vele malen op het internet gezien en wist dat hij regelmatig gespot word in het AWD.
Maar nu zag ik hem voor het eerst in de natuur.

Helemaal geweldig!

Het was net of de omgeving opeens in zwart wit was en het ijsvogeltje als enigste gekleurd was.
Schitterend!