zondag 8 mei 2011

Natuurgebied "De Oostvaardersplassen" een TOP GEBIED.

Het bezoeken van de Oostvaardersplassen (OVP) is altijd een succes..
Wat valt daar veel te zien/beleven. En ook vandaag gaan Greet en ik weer veel mooie dingen zien/beleven in de (OVP) Oostvaardersplassen.
o.a. Edelherten zwemmen over..Konikpaarden met veulen..Muskusrat en jong..Runderen..Dodaar..Blauwborst..Kluten..Zeearenden..enz..
Ja..teveel om op te noemen...
Ik lag pas om half twee op bed..En ik kon de slaap niet vatten..terwijl ik er om vier uur uit moest om Greet op te halen.. om tien voor vijf.
(Honderden Edelherten)
Je moet er wat voor over hebben om de zonsopkomst mee te maken in de OVP :)De (OVP) is een jong natuurgebied..En Internationaal gezien een zeer belangrijk moerasgebied van ca5600 ha......ca.3600 ha water en ca.2000 ha droog..
(Dus droog wel een kleiner gebied dan de (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen..)
Het Gebied "De Driehoek" (Knardijk) is weer open voor het publiek..Het is een gebied van 80 Hectare...
In dit gebied zijn meerdere opservatiehutten...De mooiste observatiehut is wel "De zeearend)
(Konikpaarden)
Met enige afstand kijk ik altijd naar de Konikpaarden....Zeker in deze tijd als ze veulens hebben..Als een hengst een kudde bezit..en hij is de haremhengst..Moet hij de kudde verdedigen tegen andere hengsten...Daarbij wordt vaak zeer fel gevochten.

In veel natuurgebieden was vraag naar wilde paarden als grazers...Voor de biodiversiteit en de natuurbeleving was het interessant om deze dieren terug te krijgen...Hiervoor zijn in Polen fokprogramma's opgezet. Uiteindelijk kwamen hieruit de Konikpaarden...Deze hebben een uiterlijk/gedrag veel gemeen met hun wilde voorouders.
(Blauwborst)
De Blauwborst..Alleen al voor deze vogel...is het al interessant om de Oostvaardersplassen te bezoeken...
(Blauwborst)
Hij laat zich dicht naderen...En als u hem niet ziet?..Dan laat hij zich wel even horen..En als Greet en ik even bij een Sprinkhaanzanger (die ook klinkt als tien sprinkhanen) een broodje pakken gebeurt er wat gaafs....
Edelherten steken het water over..
En als u vindt dat deze log wat aan een te lange kant is..
Nou...Daar zijn deze Edelherten dan mede de schuld van..
Maar dit was zo'n mooi moment..
En geloof me...Deze serie had nog veel langer kunnen wezen..
Maar dat wilde ik U niet aandoen..
Dus zet ik ze even op de kant..(Dit was zo gaaf :)
(Winterkoninkje)
Ja..De Oostvaardersplassen moet u echt eens gaan bezoeken..
Grauwe Ganzen..Edelherten en Runderen..
(Zadelzwam)
Want echt...Het is een "TOPGEBIED"...Waar Nederland trots op mag wezen..
-
De Muskusrat...
Weer zo'n voorbeeld ...Dat mensen graag beesten dood maken..voor de sport of voor het geld..Ja wat dat betreft vinden we beesten snel een plaag..Zijn het niet de Ganzen..de Herten...de Vos..Zwijnen of Meeuwen..Dan is het wel de Muskusrat.....
"Dweilen met de kraan open," kent u die uitdrukking?

In Nederland wordt al meer dan 50 jaar intensief gejaagd op de muskusrat (ondatra zibethicus). Deze zinloze en nodeloze bestrijding kost ons jaarlijks 31 miljoen euro. Gemiddeld sterven per jaar 320.000 muskusratten in een klem of in een verdrinkingsval na een gruwelijke doodstrijd van meer dan 5 minuten. En dat kost 97 euro per muskusrat.
Het gaat er niet om hoeveel je er vangt...maar hoeveel blijven er over...
(Greet en ik zien een donkere en een lichtbruine Muskusrat..)

(Muskusrat)
We zien ook nog een jong van deze Muskusratten..
(Muskusrat jong)
Er worden enorme aantallen Muskusratten per jaar gevangen en dat al vele jaren lang..de vangers hebben er belang bij hun baan tot in lengte van jaren te kunnen behouden.
Meer over de Muskusrat zie op deze site: Muskusrat.info .
Weer zo'n geweldig moment in de Oostvaardersplassen...En dat dichtbij het bezoekerscentrum ...bij de karpers...even rustig gaan zitten...Op het bruggetje....En u maakt een grote kans om ze te zien.
(Dodaar..is een Fuutachtige)
(Zeearenden)
Voor de zesde keer broedt er een Zeearendpaar in de Oostvaardersplassen
Voor de mensen die het ringen (vijfde keer) van een jonge zeearend willen bekijken..zie : HIER
Bezoekerscentrum "De Oostvaarders" ligt in Almere Buiten bij de rand van de Oostvaardersplassen..Dus gaan Greet en ik daar ook even langs..
(Grauwe Ganzen)
(Kluut)
De Kluut Broed voor het bezoekerscentrum..Zijn broedgebied bestaat meestal uit een kaal en slikkig gebied.De Kluut broed in kolonies..Het nest is niet meer dan een kuiltje en wat plantendelen..één van de kluten krijgt het aan de stok met een paar scholeksters..
(Kievit)
Het was een prachtige dag...Maar als ik de eerste foto's thuis bekijkt..
Geef ik al snel toe aan mijn slaap..
Wat een dag..Ja..De Oostvaardersplassen is een TOPGEBIED..

27 opmerkingen:

  1. Wat een onwijze hoeveelheid mooi levende have is er toch aanwezig in dat gebied! Elke keer weer tover je de mooiste dieren uit je camera. De blauwborst zie ik hier dus al drie volle jaren niet en jij neemt hem even mee als een klein presentje. Man, man wat een rijk gebied en wat ben je weer onvoorstelbaar veel moois tegengekomen. DIe kluten teken ik ook vooor. Nooit gezien hier..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag henk.

    wat een overweldigende serie foto's....
    ongelofelijk... ik weet niet wat ik zie, ik kan me er geen voorstelling vanmaken, en mijn hoofd maakt overuren:-)

    geniet jij maar lekker henk...
    dat is goed voro een mens

    een heel fijne zondag gewenst henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi henk
    prachtige opnamens weer in de voorm van een wandelijng het was weer super ,ik ben er ook twee keer geweest een mooi gebied.gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    wat een mooie foto's in een woord geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk, slaap jij nog wel eens?
    Wat geweldig om je foto`s te zien, ik beleef alles opnieuw!
    Wat heb je het Winterkoninkje er mooi opstaan zo op het paaltje en ook de muskuratten.
    Vanavond ga ik op mijn gemakkie nog eens naar je foto`s kijken, ik vind ze zò mooi.
    Het was echt een sùperdag.
    Fijne dag nog,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Henk,
    Je hebt niets teveel gezegd, jullie hebben een geweldige dag beleeft. Toppers voor mij: De enorme groep edelherten, de blauwborst dichtbij en de overstekende herten....oh, en de muskusrat, die zie je niet zomaar even. En de kluut niet te vergeten, het winterkoninkje. Wow, ik kan me voorstellen dat jullie hebben genoten van deze dag.
    Ik geniet al van je foto's.
    (jammer dat ik niet zo vroeg uit bed kan komen, want dit is toch wel heel mooi).

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ongelofelijk. Ik wist niet dat er in Nederland een gebied bestond waar zoveel edelherten (en ander moois) bij elkaar staan.
    Je hebt me weer warmgemaakt voor een natuurgebied in Nederland. Dit wil ik ook eens bezoeken.
    Fijne dag Henk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Henk,
    behalve dat de OVP een topgebied is heb jij er ook top foto's gemaakt. De overzwemmende edelherten is natuurlijk schitterend om live mee te mogen maken. Ook de hoeveelheden, welke je in de OVP tegenkomt, blijft fascineren, het lijken wel Afrikaanse savannen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Jammer dat ik niet mee kon ... maar ik zit in de nachtdienst en dan gaat het niet ... ik ben nu net wakker, veels te vroeg, maar goed, het is niet anders ... dan maar foto's kijken bij jou! :-) Je hebt een mooie serie er op gezet, en jullie hebben veel gezien!
    De volgende keer hoop ik wel mee te kunnen gaan, want mijn OVP ervaring was niet zo denderend, dus daar moet ik nog steeds een ervaring als die van jou van vrijdag tegen over zetten, want zo te zien is het toch echt een heel mooi gebied!
    Groetjes en fijne zondag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk goede middag. Een geweldige tijd vandaag kijken naar deze beelden.
    De laatste beelden, en de Blauwborst, zijn mooie vogels .... vele uren aan deze beelden vast te leggen ... Bedankt voor het delen
    Goede Zondag!
    Groetjes. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat knap dat je altijd iets moois weet te vinden, knap hoor deze blog, mooie beelden en je blog mag langer zijn, wanneer je dit zelf wilt, het is je eigen fotodagboek.
    Ik heb genoten.Dank je wel.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    Wat een prachtige serie heb je weer gemaakt, voor mij is je blog nooit te lang.
    Wat hebben jullie veel gezien, moet snel er ook weer eens naar toe.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Potverdrie Henk, een ware TOPserie! War een moois hebben jullie daar beleefd. De overzwemmende edelherten, de muskusratten, de blauwborst met zijn mooi gespreide staart, werkelijk te gek allemaal, en zó mooi vastgelegd!
    De mooiste foto vind ik trouwens die van de Kievit, wat is dat een topplaat, compliment!
    Wat is het een feest overal hè, in dit mooie jaargetijde, je kunt gewoon niet kiezen waar je naar toe gaat, en kiezen moet helaas, want alles, dat gaat niet...
    Ik was vandaag weer bij de lepelaars, daarna Zuidpier IJmuiden, ook weer veel moois gezien, maar met blog loop ik nog wat andere series achter, help! ik houd het niet bij ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heerlijk!!!
    thanks t you I kned about this place and went there this week on thursday...indeed its incredible-thanks a lot for the info and the GREAT shots:-))))have a good new week and keep enjoying!
    when do you usually visit, mornings or evenings, right?!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    Het zijn weer prachtige foto's geworden.
    De zwemmende edelherten mooi moment op een bekende locatie.
    De kluten,blauwborst, muskusrat en al die andere plaatjes het is genieten.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. schitterende foto's weer van dat geweldig interesante natuur gebied Henk. Ik zie en lees in je Blog dat je er weer enorm van genoten hebt.

    Maar er is dan ook veel te zien als je er een beetje de weeg weet denk ik, meestal als ik daar kom zie ik twee keer niks, ongeveer hetzelfde als hier gras, water en bomen, dan is het een beetje zonde om daar ruim 300km km voor te gaan rijden :-(

    maar jij hebt weer genoeg gezien en mooie foto's om te laten zien, dus ben ik er steeds ook eenbeetje geweest!!

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Wat hebben jullie veel gezien. Dat komt waarschijnlijk ook wel omdat je het gebied goed kent. Prachtig de zwemmende herten. De konikspaarden vind ik ook helemaal super. Indrukwekkend als zo'n hengst even op zijn strepen gaat staan :)
    En dan veulentjes erbij.Wat zullen jullie genoten hebben.
    Ook het blauwborstje is natuurlijk geweldig om te zien en de kluut.Het lijstje wordt alsmaar langer :)
    Net als je blog, hoewel hij voor mij zeker niet te lang was.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk.

    Mooie serie en de Herten zijn weer geweldig om te zien zo in het water.
    Lekker vroeg op en genieten van de natuur die wakker wordt!
    Mooi verslag Henk.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Henk,

    Oei, die blauwborst staat er precies zo op, als hoe ik hem wil hebben. Prachtig zo met die staartveren. Je moet me zondag maar even vertellen, waar hij precies zit.
    En je hebt weer een paar prachtige momenten beleefd, want overzwemmende edelherten zie je niet iedere dag. Mooi in beeld gebracht.
    Het enige kleine minpuntje moet geweest zijn, dat de zeearend niet iets dichterbij kwam. Zo'n machtig dier.
    Prachtige serie weer, Henk.

    Groet en tot zondag,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb weer genoten bij je Henk. Wat een pracht serie, de muskusrat, de blauwborst en de herten die naar de overkant zwemmen. Allemaal even mooi om te zien.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat wordt zeer zeker een keer naar de OVP.
    Wat een schitterende serie.
    Je wil niet weten wat mijn reactie was toen ik al die reeën zag.Wat gaaf.
    En je laat nog veel meer van al dat moois zien.
    Topwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Henk een lange mar prachtige log ik heb er van genoeten.

    Groetjes

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  23. die zwmmende herten slaan alles...maar de blauwborst....wat zou ik die graag eens tegenkomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige shots, en wat een mooi gebied, moet daar toch ook maar een heen!!! TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Henk, Wat een enthousiast blog verslag heb je er weer van gemaakt. Ik snap best dat je de hele serie van de zwemmende herten wilde plaatsen, want wat een machtig mooi gezicht! Ik ben ook in de OVP geweest en ga er zeker nog eens terug, er is idd genoeg te zien.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gave serie Henk...... een mooi stuk Nederlands natuurgebied.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  27. weer een prima serie om te kijke
    na z'n dagje buiten kan je inderdaad als een blok in slaap vallen
    'gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen