donderdag 19 mei 2011

Ingang Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) Panneland

Ingang Panneland ligt lekker centraal...Met rechts het Vinkenveld (Herten)..en Recht vooruit het Watergebied/Duinen...En als je Links af gaat bos en een stuk verder grote stukken grasland..
Ik ga vandaag naar het achtergebied...voor de Vossen..Maar ook wil ik nog naar de Specht....
En na de workshop (15 Mei) van Marcel en Arko...Ben ik vandaag gaan experimenteren met de A..
Ik kreeg de opdracht mee:
"Wees niet bang om de auto-stand uit te bannen..Ik weet zeker dat het je gaat lukken"
En omdat het weer wisselvallig is verander ik zo nu en dan de ISO..
(en vergeet de ISO wel eens weer wat lager te zetten:)
Ja..Het is wennen..maar ik geloof dat het wel goed werkt.
Er lopen een paar Vossen..En er zijn fotografen die hun tas op de grond zetten :)
En dan kun je er op wachten...
Ze beginnen te vechten...niet om voer of zo...
Nee..Gelukkig is er niemand die ze voer geeft..
De aanleiding is iets anders..
nl. .....dit!
Ik liet ze verder met rust..en ik liep door..
(Bruin Zandoogje)
Maar al snel kwam ik deze twee tegen..
Ze lagen heerlijk in het zonnetje..
De boswachters controleren hier regelmatig..En dat is maar goed ook..

===================
Ik kreeg trouwens nog een mailtje binnen van Erik en Johanna
Leuk verhaal over de vossen foto's: van De Duinstruiners (Erik en Johanna..)
Daar stonden enkele links bij...(Parool en Trouw) KLIK HIER
Erik Schreef:
Het verhaal is aangedikt natuurlijk als of ik de vossen fluisteraar ben onzin natuurlijk
die andere 300 mensen hebben ook het vertrouwen gewonnen of omgekeert de vossen hebben het vertrouwen gewonnen van de mens de engelse versie in de daily mail klopt meer en er staat ook wat meer tekst bij. KLIK HIER
=========================

Het barst van de rupsen..Dus nu naar de Spechten..
Die maar wat graag een rupsje aan hun jonge geven..
Ik neem er niet echt de tijd voor..
Want ik wil een beetje op tijd thuis wezen..
(Vinkenveld)
Waar je altijd wel damhertjes ziet...Zeker de moeite waard om daar eens naar toe te gaan..
Ik heb deze dag natuurlijk nog veel meer foto's gemaakt...
Maar omdat ik zo'n mooie serie binnen kreeg van Aad Duivenvoorden van herten met draad
(weer een bewijs dat draad..gaas..prikkeldraad..zo min mogelijk gebruikt moet worden)
Dus!!!
================================
Foto's via mail ontvangen van Aad Duivenvoorden:
Mail:
Nu we het toch over de afrastering hebben heb je deze al eens gezien ook van vorig jaar maar toch wel leuk om ze er bij te hebben de twee herten zaten samen aan elkaar vast met schrikdraad en zo kwamen ze al vechtend in het aanvoer kanaal terecht en al vechtend tot een rooster waar ze niet verder konden.
 Daar konden ze gezamelijk uit het water getrokken worden en na een kwartiertje puzzelen was het draad verwijderd en toen namen ze een sprong goed dat er iemand zij kijk uit anders had je nog een schop toe gehad maar was toch wel weer een belevenis en het liep allemaal goed af.

En die alleen had er een soort hoedje van gemaakt dit was twee maanden geleden dus nu zullen de geweién er wel af zijn toch wel grappig ja niet voor het hert natuurlijk want het zal best irriteren en de twee aan elkaar zijn natuurlijk in paniek geweest maar er vielen geen doden of gewonden bij .
groetjes
AAD Duivenvoorden
(Bedankt voor deze mooie serie Aad)
EN VOOR DEZE MENSEN...EEN ONDERSCHEIDING!!
==============================
Het fotograferen gaat inderdaad beter...
Maar zoals Ron al aangaf..Het gaat in de eerste instantie om het plezier..
En daar ben ik het helemaal mee eens...
Ik streef niet naar perfectie..Maar een beetje beter fotograferen kan geen kwaad :)

24 opmerkingen:

  1. prachtige serie weer met mooie opnamens knap gedaan.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Henk, jij gaat nog eens een superfotograaf worden! Je laat een prachtserie zien, knap hoor dat je echt van de automaat afgebleven bent :-)
    Ik heb het met de vossen eigenlijk wel een beetje gehad, maar ja, als je zulke beelden kunt schieten, dan had ik de camera ook niet ongebruikt gelaten.
    Het vechten is een erg mooi moment, maar toch zijn mijn favorieten de eerste foto vanwege het fijne lage standpunt, en de laatste, het koppie in het hoge gras, die vind ik echt top.
    Het krantenartikel van Erik, ja, leuk als je zo in de krant staat, maar we weten allemaal dat het hier toch wel gemakkelijker gaat dan dat er wordt gesuggereerd.
    Voor de spechten moet je echt een keertje wat meer tijd nemen, voor je het weet zijn deze momenten weer voorbij.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Henk,

    Zo Henk, je foto's zien er echt goed uit. Mooi gedaan hoor.
    Ik weet niet of je alles met F8 gemaakt hebt, maar als dat het geval is, dan kun je ook het F-getal lager instellen ipv de ISO omhoog te doen. Op die manier krijg je namelijk ook snellere sluitertijden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk. Het is lente en alles begint weer .... Dit seizoen geeft ons deze prachtige beelden. Zeer goede serie.
    Groeten. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Super dat je op de A stand bent gaan fotograferen! De spechten zijn top en ook de vossen die aan het vechten zijn zijn mooi om te zien ondanks dat het rugzakvossen zijn ... wel jammer is de achtergrond van al die tassen en statieven ... maakt het gelijk voor mij wel minder "natuurlijk".
    Dat krantenartikel ga ik zo ook nog even lezen ...
    Fijne dag vandaag.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ps heb net even de links bekeken naar dat krantenartikel ... mijn gevoel zegt me dat het toch wel heel anders is gegaan dan hier is gesuggereerd ... ik heb er zo mijn bedenkingen bij eerlijk gezegd ... maar voor hem natuurlijk leuk dat je in meerdere kranten staat ... maar verder ...

    groetjes,miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Henk,

    Nou of het aan de workshop ligt of aan de omstandigheden of een combi, dat weet ik niet maar je hebt hier een prachtserie van de vossen. Mooie actiemomenten. Wel wat jammer van de rugzakken en statieven op de achtergrond. Je laatste vossenfoto vind ik erg mooi zo tussen het hoge gras.
    De spechten weten wel raad met de rupsen, die bekjes zitten helemaal vol als ze terugkeren bij het nest.
    Heb je nog ooit iets gezien bij de burcht die je gevonden hebt?
    Succes en vooral veel plezier met het uitproberen van je camera.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schitterende foto's maak je henk, en heb je dat in een workshop allemaal geleerd,
    wow man :-)

    geweldig goed:-)
    ik zie ze graag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk je gaat vooruit!!
    je foto`s zien er al stukken beter uit.
    Bij de vossen je onderwerp mooi scherp en de achtergrond vaag.
    ik zie verschil met voor de workshop.

    het is toch ook zonde om met een fototoestel op de automaat te blijven knippen.
    je hebt juist zo veel mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. maak voor jezelf een lijstje wat er allemaal even gecrontroleerd moet worden, plak dat op je tas,zodat je dit altijd bij je hebt en op een gegeven moment doe je dit allemaal automatisch. Heel goed om van de automaat af te gaan, er gaat een nog mooiere fotowereld voor je open..deze serie is prachtig om te zien..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi Henk
    Wat zijn het weer mooie foto’s.
    Ik moet zegen je foto’s zijn mooier op stand a die foto cursus was zo slecht niet.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Wat een supermooie vossenserie.
    Heb je nou twee keer twee vossen gezien. De eerste twee herken ik niet. Die andere twee lijken de rugzakvossen, maar ik vind ze er wat scharminkelig uitzien, zeker omdat ze niet meer bijgevoerd worden.
    Leuk stukje van de duinstruiners en een mooie bijdrage over de herten met het draad tussen hun gewei. DAt hert met dat toefje heb ik in februari nog gezien, hij staat op de foto : http://carpediem2.punt.nl/?id=548052&r=1&tbl_archief=&

    Oh, en voor die spechten ga je toch een keertje terug als je alle tijd hebt, volgens mij kun je daar superfoto's maken. Ik hoop volgende week nog een dagje te kunnen (maar we hebben nog andere plannen ook).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig henk wat een pracht fotos.
    Ik denk dat je zelf ook wel ziet dat je fotocurus zijn vruchten heeft afgeworpen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jà Henk, het is duidelijk, je foto`s zijn TOP!
    Geweldig dat je van de automaat stand af bent gebleven.
    Die man van het artikel heeft wel een erg groot EGO, zou hij zelf geloven in zijn verhaal???
    Met de herten met draad om hun gewei is het dit keer gelukkig goed afgelopen, goed dat je dit hebt geplaatst als waarschuwing.
    Ik ben benieuwd naar je volgende fotoserie.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Man wat zit ik te genieten van je prachtige serie vossen.
    De specht is ook geweldig!
    Heb ze nog nooit ontmoet :(
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    Allemaal weer prachtig om te zien!
    Leuk dat je van de autostand afwijkt, je kan dan wat meer variatie maken en b.v. wat onderbelichten op witte onderwerpen of de achtergrond wat wazig maken zodat het onderwerp meer naar voren komt. Landschappen schiet ik altijd met de 400D op M en dan op F11 en de ISO pas ik aan als dat nodig is.
    Kwestie van veel uitproberen om uit te vissen wat de beste instellingen zijn.

    Op Youtube zijn zat instructie filmpjes te vinden met uitleg over de verschillenden mogelijkheden.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een geweldig blog Henk, prachtige foto's en een perfect verhaal, complimenten hoor, jullie hebben veel gezien :)
    \
    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kom hier voor het eerst, maar ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van je fot's... om te beginnen een prachtige serie van de vossen... heel mooi... een prachtig gebied ook..... Agnès

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goedemorgen Henk,

    Ik ben via Fokkio je weblog gaan zoeken, en "loop" even binnen om een link te plaatsen op mijn cirkel.
    Zo sta je in mijn lijst om af eens binnen te lopen. Bij mensen die ik ontmoet heb wel iets eerder dan de onbekenden.
    De eerste indruk is zo goed, dat ik echt niet tegen jouw mooie foto's opkan. Prachtige foto's van de vossen!
    Nu heb ik geen tijd om verder te gaan, maar dat ik terug kom is zeker.
    Ik wilde je alleen even vinden en groeten nu.
    Na een heftig onweer is de zon er weer, hier bij 's-Hertogenbosch.
    Dag Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. genieten van deze serie, erg leuk de rugzak vos mooi als zodanig in beeld gezet :-) Henk, met veel rugzakken er om heen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. great shots again, i think the foxes love you-thats why they just come out when you are there:-)))
    have a good sunday+a great new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie serie Henk. De vossen blijven apart en zijn supertam geworden. Hopen dat het goed blijft gaan want als iemand al eens tegen me zei:'als een van die vossen straks nog eens uit een kinderhandje een boterham vreet en een tandje raakt het handje is het hommeles en wordt de vos afgeschoten. Er zitten twee kanten aan die makke vosjes. De leuke en de mindere. Hopen dat de massa fotografen dat ook meenemen in hun "voer de vos" actie. Je opnames zijn daarom niet minder mooi hoor. Je spechtopnames met de insecten in de bek, zijn ook zeer de moeite waard vind ik. Het bevrijden van de herten is ook een weldaad om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Henk,als ik bij pannenland naar binnen ga,waar kan ik dan het beste heen lopen om vosjes te kunnen fotograferen?Ik ben vorige week voor het eerst in de AWD geweest en ben bij ingang oase naar binnen gegaan!Ik weet hier dus nog niet de weg,wil er heel graag vaker naartoe!Volgende keer wil ik voor de vosjes gaan!Als u goede tips heeft hoor ik ze graag van u!U maakt erg mooie foto's moet ik zeggen,daar ga ik dan ook voor!
    Alvast bedankt voor de informatie!Groetjes Rina Kuijf

    BeantwoordenVerwijderen