zondag 29 mei 2011

Jonge Vosjes in de (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen

Zaterdag 28 Mei 2011 Het regent (gelukkig want we kunnen wel wat regen gebruiken)....Ik had gezien op buienradar dat de bewolking/regen een uurtje of twee ging duren..De regen meg geen naam hebben..Er valt veelte weinig..Alleen een klein boven laagje word nat.
Het is al vroeg behoorlijk donker (19.00 uur) door de bewolking.
Mijn camera wil niet wat ik wil :) ...En het blijft maar wat aanmodderen :)
(Reebok)
Ik probeer het in de A stand..En Auto..
Maar het ziet er allemaal niet echt geweldig uit..maar ja..het mag de pret niet drukken.
Ik volg een vossenspoor..Het is een vers spoor..
En het is goed te zien dat alleen de bovenlaag wat vochtig is...Er moet meer water vallen.
Het is donker...dan weer licht..dan regent het weer...Echt alles in een paar uurtjes tijd..
Een damhertje kijkt me aan..
En als ik dan op zeer grote afstand een vos ziet..
Blijkt het een vos met welpjes te wezen..
We noemen jonge vosjes welpen...
En geen pups..
Een vos mag dan een hondachtige wezen....Maar zijn jonge..noemen we geen pups.
Dit was echt een super moment...Helaas op grote afstand...
Maar dit is iets wat ik al weken wilde zien...Een vos met jongen.
Dus mijn avond....kon niet meer stuk.
Het bastgewei van een volwassen damhert...nog een paar weekjes..
En dan zijn de bastgeweien alweer op normale grootte..
Wat gaat het snel hé!
En dan sta ik zelf in het donkere gedeelte van het bos..
Ik zie een vos...en damherten..
De flitser schiet open :(
De vos is duidelijk ergens bang voor...niet voor mij.....maar voor iets anders..
Helaas kom ik er niet achter...waar hij zo bang voor is..
Maar hij kijkt regelmatig achter zich..
Geen welp....Maar ook geen volwassen vos..
Als ik naar de uitgang ga.. is het alweer schemerig...
Ik zie geen mensen meer in de AWD lopen...
Wel kijken hier en daar ogen mijn kant op..
Als ik uit het bos komt..is het weer een stuk lichter..
Ik moet nog even parkeergeld betalen..
.....Even opletten met wegrijden...want er lopen nog wel wat konijnen op het parkeerterrein.
Ik had een superavond..Dus voorspellen ze regen..
Het valt altijd mee.....Maar nu mag er van mij een flinke bui gaan vallen..want wat is het droog!

22 opmerkingen:

  1. Schitterende serie en erg apart; flitsoogjes!
    Vr. groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook genoten van je foto's
    al wilde je niet zo als het moest, je kan het weer helaas niet sturen.
    mooi geworden. Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Je hebt weer een pracht avond gehad. Prachtig de jonge vosjes ik weet niet hoe jij het elke keer weer voor elkaar krijgt om vossen voor je camera te krijgen maar geniet er elke keer weer van.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Potverdrie Henk, wat een mazzel!
    Eerst al die ree, die zie je tenslotte ook niet zo vaak, en dan vos met welpen, ik zou van alle opwinding de camera niet eens stil kunnen houden, maar jij hebt ze ondanks de grote afstand nog heel herkenbaar in beeld, gááf!!!
    En dan ook nog vos en herten in één shot!
    Hihi, het feit dat je flitser open klapte, verraadt dat je weer lekker op de automaat stond ;-)
    Als je wel alles automatisch wilt doen, maar níet wilt flitsen, kun je ook naar standje P.
    De foto waar het zonlicht tussen de wolken door op het water valt vind ik schitterend, je zegt dan altijd wel dat je geen fotograaf bent, maar je hebt er beslist een goed oog voor.
    Groetjes en een fijne zondag
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Henk
    dat was weer geweldig zo met die welpen dat zie je niet elke dag en daar kan je best trots op zijn.super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Henk,

    Prachtige momenten weer.
    Dat soort ontmoetingen heb je altijd, wanneer je het niet verwacht.
    Vwb je foto's, je loopt gewoon tegen de mogelijkheden van je apperatuur aan.
    Je zou wel de ISO omhoog kunnen schroeven, want ik heb het vermoeden dat die op 400 stond.
    In dat soort omstandigheden is 800 het minimum voor bewegende onderwerpen en is dat waarschijnlijk ook te weinig. Dus zet hem maar op 1600.
    Je diafragma moet je dan ook kleiner maken(groter F-getal), want die zal je ook wel op F8 hebben laten staan.
    Dus in de A-stand: F6.3 als je volledig uitgezoomd bent (=300mm) en je ISO op 1600 bij donker weer.
    Dan heb je nog geen topfoto's, maar wel ietsje beter als nu.

    Maar ook nu heb je onvergetelijke foto's kunnen maken van de vossen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een schitterende beleving laat je weer zien henk,
    en die flitsoogjes, geweldig zeg ,
    wat mooi hé.
    wat boffen we toch hé henk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je vondst;
    Je sluitertijd moet minimaal het omgekeerde zijn van je brandpuntafstand, dus 1/300 bij 300mm. Als je dat niet haalt moet je iso waarde omhoog. In de auto-stand kun je dat vergeten, want dan doet de camera wat-ie wil; en dat is zelden wat jij wil. Mijn beste tip: gebruik een statief. Je bent iets minder flexibel, maar de kwaliteit van je foto's gaat met sprongen vooruit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    wat ben jij een geluksvogel.
    mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Wat geweldig ... een vos met welpjes ... de droom van iedere natuurliefhebber en fotograaf (in ieder geval die van mij ... haha)

    Fijne zondag!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Whow Henk, heb jij dat weer!!!
    Een Ree en Vos bij Herten en ook nog Vos met welpjes.
    Wat zal jij genoten hebben.
    Sùper om te zien op je foto`s en te lezen in je verslag.
    Ik word er helemaal blij van.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. its sure! the foxes just love u:-))great shot and walk in pictures for us:-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,

    Hartstikke gaaf die welpjes. Je was weer op de juiste plek op het juiste tijdstip. Heerlijk om te zien allemaal!
    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je weer veel moois gezien. Prachtig die welpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Ooooo wat geweldig, jonge vosjes. Echt prachtig om dat zo tegen te komen.
    Mooie ontmoeting Henk.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtige serie weer,die oude vossen staan al zo super mooi op foto's, nu met die jonge is het helemaal geweldig, mooi effect in die ogen door de flits, het heette toch katten ogen, nou kunne dus net zo goed vossen ogen zijn :-)

    heb weer genoten van je log.

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldige serie Henk, prachtige jonge vosjes, je hebt echt een super avond gehad zeg :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig, onvoorstelbaar mooi.
    De kleintjes, ik wens dat ze lang mogen leven.
    Tot ooit weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat gaaf Henk die Welpjes. Dit is natuurlijk al zo'n super moment, dan is de foto bijzaak op dat moment.

    Je hebt weer heerlijke platen geschoten op de A en de Auto stand. ;)

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hey Henk
    Wat een schitterende serie weer. En dan die vossen welpjes. Wat genieten weer bij je.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Welpjes of pups.....
    jij hebt ze waargenomen en nog gefotografeerd ook.
    geweldig!!!
    daar maakt je hart een sprongetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat was echt een topavond Henk.
    De vossen zijn echt leuk.
    vooral die oogies in flitslicht :-)
    Hoop ze ook eens tegen te komen .
    Prachtig met de herten :-))
    Het blijft genieten hier.
    Dit zijn super feelings Henk
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen