maandag 2 mei 2011

Groene Jonker

De Groene Jonker is nog een relatief nieuw gebied..(2008 was het klaar) En is onderdeel van de verbindingzone tussen de Nieuwkoopse Plassen en de Vinkenveense Plassen. De  wisselende wateterstanden (per seizoen) maken het een geschikt gebied voor vogels die in de Nieuwkoopse Plassen steeds minder ruimte krijgen.

Het is een paradijs voor de vogels/vogelaars..Zeker de moeite waard om eens te bezoeken..
Vogels als :
Geoorde Futen..Steltkluten..Porseleinhoentjes..Ral..Roerdomp..Kleine Plevier..Zomertalingen...Bergeenden..Bruine Kiekendief..Sterns enz..kunt u daar zomaar tegen komen.

Ben ... Bart .. Greet .. Herman en ik gingen het gebied om zeven uur in..
(Ik was weer wat te vroeg....Maar kon zo nog wel even de zonsopkomst fotograferen en nog even rustig een bakkie doen)..

Ik voel me zo net na Koninginnedag nog niet helemaal Top :)
En achteraf ben ik blij met mijn trui en bodywarmer...Want de temperatuur valt tegen..
Zeker met die wind.
Groene Jonker
Het gebied ziet er geweldig uit...Ben en Bart weten de weg..En ook hun kennis van vogels..komt hier goed van pas.Ik hoop de Geoorde Fuut te fotograferen vandaag...En volgens Ben gaat dat zeker lukken............. Voor wandelaars ligt er een wandelpad door het gebied..De gehele routte gaat over onverharde paden..En is niet echt geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of een rolstoel nodig hebben.
Fuut met een baars..Je vraagt je af of hij die ooit weg kan werken?
(Bosruiter)
Steltkluut
De Steltkluut komt maar weinig voor in Nederland..En is als gevoelig in 2004 op de Nederlandse rode lijst gezet...Het geeft de waarde van dit gebied maar weer eens aan..Door de extreem lange poten is de steltkluut een opvallende verschijning...In de vlucht steken de poten ver achter het lichaam uit.
Ik neem aan dat zo'n pak/camouflagenet wel zin heeft..
Maar deze fotografen (ik trouwens ook) hadden hun bedenkingen hierbij..
De Rietzanger..
Je hoort hem luidkeels zijn liedje zingen...En als je hem dan ziet..
Dan valt het niet mee om hem op de foto te krijgen (met die sterke wind)...en met dat bewegende riet.
Ja...En dan de Geoorde Fuut..
Wow!!!....Daar is hij dan..de Geoorde Fuut..
Je ziet iedereen opeens actief worden...Wat is dit gaaf!
Dit is voor mij de eerste keer dat ik hem op de foto zet..
Wat een prachtige Fuut..Alleen die ogen al..!
De ondergelopen weilanden zijn zeer geschikt als broedgelegenheid voor de Geoorde Futen..
(Zelfs twee Geoorde Futen)
Geoorde Futen broeden in ondiep water..Waar ze een drijvend nest maken van rottende plantenresten.Als U naar de Groene Jonker gaat...Maakt U zoals Ben al vermelde..Een grote kans om deze prachtige futen te bewonderen...
Ik heb er heel veel foto's van gemaakt..Maar als ik die allemaal zou plaatsen op deze log...Ja...dat zou een gebed zonder eind worden ;)..Man wat is dit mooi!
(Torenvalk)
(Bruine Kiekendief )
Schapen houden het gebied open..(107 ha)...
Het is zeker een gebied waar ik meer naar toe wil..
Er valt daar zoveel te zien!...
(Bergeenden)
(Meerkoet met jong)
En dat in een routte van zo'n 4 km...( je loopt een beetje in een 8 vorm)
Op een klein parkeertereintje kunt U uw auto parkeren ( Hogedijk)
(Geen honden!)
We horen de Roerdomp van dichtbij..Maar ja..
Zo'n beest blijft wel in de dekking van het riet..
Ik hoopte dat we hem nog te zien kregen...Maar nee hoor..
Een Kievit vliegt voorbij...
(Snor)
We komen iemand tegen die iets verder een Snor gezien heeft...Herman..Ben..en Bart lopen die richting in..En Greet en ik dwalen even af..En zien de Bergeenden..Als Herman..Ben..en Bart dan weer terug komen...Laten ze geweldige foto's zien...Van "De Snor"....Dus Greet en ik wilde hem nu ook wel graag zien..Gelukkig laat hij zich goed horen ( Een Sprinkhaangeluid...maar dan veeeeeel harder) En ja hoor...Ik krijg hem ook op de foto (niet zo mooi als de andere..maar ik heb hem :)
Het was een geweldige dag..
Greet..Ben..Bart..Herman..Bedankt..(Dit moeten we meer doen)
Ben...Ik hoop dat ik eens mee mag..naar die andere mooie plekjes..
Gr Henk
----
Volgend verslag AWD..Met aangrijpende maar prachtige ingezonden foto's van Els Buijinck

23 opmerkingen:

  1. Hey Henk
    Er staan weer schitterende foto's op je site zeg. En dan idd die ogen van de fuut. Schitterend zo rood. En die vreemde vogel onder dat doek heb ik nog nooit in het wild gezien :P Haha ik zal ook wel raar opkijken denk haha.
    Groetjes Dnaielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Henk wat een mooie fuut die je weer met ons deelt prachtige opname`s met veel info erg leuk dat greet ook mee was ik denk dat ze het wel naar de zin had.super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Henk,
    Wat een schitterende foto's van een heel mooi gebied. Ik had graag mee gegaan met jullie, maar had al een leuke afspraak staan.
    Ggeweldig die geoorde fuut, maar ook de steltkluut is een superwaarneming. Erg mooi heb je de rietzanger, en dat met die harde wind.
    Volgende keer wil ik graag mee, laat het me maar even weten. (en volgens mij kunnen we dan aan deze kant van Leiden afspreken....)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    mooie serie geworden.
    groetjes herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, ik voel toch wel iets van spijt dat ik niet mee ging...
    Maar ik ga gauw proberen om hier naar toe te gaan, want het is zeker de moeite waard, wat hebben jullie ontzettend veel moois gezien, waarvan de geoorde fuut toch wel de topper is, wat een prachtvogel.
    Je foto van de rietzanger vind ik geweldig goed gelukt Henk, daar mag je trots op zijn!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk.

    Erg mooie wandeling weer!
    Leuk om weer even mee te kunnen wandelen in dit voor ons nieuwe gebied. Camouflage heeft zeker zin omdat het de dieren moeilijk maakt om je te zien op afstand, maar dan moet je wel de juiste kleur Camouflagedoek gebruiken en tegen de juiste achtergrond anders werkt het niet :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk, alles komt weer terug als ik je blog zie, wat was het geweldig daar!
    Goed gezelschap erbij en het kon niet stuk.
    Je foto`s zijn mooi en de langsvliegende Kievit vind ik sùper!
    Bij mij komt eerst een ander blog maar ik zal opschieten met mijn foto`s.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Eindelijk dan eens een reactie van mij, ik volg je blog al een aantal maanden en zal me gelijk even als volger aanmelden, bij deze!!!
    Mooie serie geworden van dit prachtige natuur gebied, wat een soorten he, het was jammer van de harde wind waardoor de meeste vogels in de dekking bleven, maar dit gaan we binnekort wel eens overdoen met minder wind. Het was een mooie ochtend in goed gezelschap wat zeker voor herhaling vatbaar is, heb nog wel een paar mooie stekken ingedachten.
    De naam van de Buizerd moet je effe veranderen in Bruine kiekendief, dit is het mannetje.
    We hebben binnenkort wel even kontact.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het moet een prachtige dag geweest zijn als ik je blog zo lees.
    Prachtige plaatjes van het gebied en de vogels.
    Weer een mooi stuk gebied om eens naar toe te gaan.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een traktatie henk, dat mag ik dit logje wel noemen
    "geweldig mooi om te zien "

    geoorde futen zag ik gisteren voor het eerst in m'n leven:-)
    te ver weg voor de foto,
    én... een koninginnepage, en dat was wel erg vroeg hé henk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hoor, Henk.
    Dit is nou een gebied waar ik eerdaags ook eens naar toe ga.
    Prachtige waarneming en ook nog eens heel mooi gefotografeerd.
    Altijd heerlijk om je verslagen te lezen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk. De beelden zijn prachtig ...De zwarte hals eend is mooi!
    Ik houd vooral van de eend foto voeden hun jongen:))
    Bedankt voor het delen.
    Groetjes.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    Prachtige serie weer, je ben wel heel veel tegen gekomen.
    Die geoorde futen zijn wel mooie vogels heb ze nog nooit gezien.
    En het lijkt wel of die kievit echt op de foto wilde.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Willem Pompert3 mei 2011 om 19:40

    Hallo Henk,

    De Groene Jonker is inderdaad een fraai gebied.

    Zoals al gesteld door Ben: Buizerd betreft Bruine kiekendief.

    De steltloper is een Bosruiter.

    Leuke serie.

    grtz Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  15. jullie hebben zo te zien een geweldige dag gehad.
    bedankt voor de tip over dit gebied Henk.
    tjonge wat een vogels zitten daar...
    bij gelegenheid zal ik me daar ook eens gaan camoufleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henk, gefeliciteerd met de geoorde fuut op de foto!
    Wat zijn je foto's mooi man.
    Volgens mij krijg je je nieuwe toestel feilloos in de vingers.

    Henk, mijn moeder woont nu in de Bodaan en ik heb verdorie al verschillende aanrijdingen met herten gezien op de zandvoortselaan, wat word je daar beroerd van. Maar de andere kant is dat er in de tuin een soort huisdier herten lopen ( ze worden gevoerd door de oudjes daar). Niet de bedoeling natuurlijk maar zo mooi!

    liefs en bedankt weer
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's! En wat een mooi gebied zo te zien! Die fotograaf in camoeflage ... ja ... wat een hilarisch gezicht eigenlijk zo ... haha

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb weer van dit heerlijk uitstapje genoten Henk
    De vangst is weer geweldig.
    Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je fotoseries worden steeds mooier Henk. Ik ben al drie keer voor niets met de fiets naar het ene enkele paartje steltkluten geweest (voor niets) maar jij schudt er even een paar uit je lens. Hup ermee. Een lekkere serie wederom met een prachtshot van de rietzanger. ZO moet dat dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. teletoeters camouflage akken en tenten, wat we al niet moeten doen en aanschaffen voor een mooie foto.

    hele leuk serie Henk, heb er weer van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De geoorde fuut en de steltkluut, geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk, Dit schitterende natuurgebied mag ik binnenkort ook gaan bezoeken samen met Yvonne en Joop. Ik kan niet wachten, aan jou foto's te zien. Prachtige beelden heb je weer gemaakt.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk .
    Wat een mooie serie staat er weer op je site.
    De foto van de Rietzanger ..wauw wat een plaatje van een foto.
    En dan de Fuut ...als je zoiets ziet schiet de adrealine wel even door je lijf. Wat een prachttig diertje.
    Kortom ik heb wéér genoten .
    Dank je wel voor de prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen