dinsdag 3 augustus 2010

Een Bizarre Waarneming in het AWD door Miranda (Ingezonden door Miranda)


Foto's en verhaal: Ingezonden door Miranda via Mail.
Miranda heeft een prachtige site...Met o.a. Foto's van de AWD..En als U haar site bezoekt...Kijk dan ook even op Bekroond...Want haar fotowerk is regelmatig gepubliceerd..o.a. Grasduinen.
Haar Site: http://home.tiscali.nl/mirandabos/index1.htm

Hoi Henk,


Hoe gaat het?
Ik ben vandaag naar de AWD geweest, het was heerlijk weer en ik heb een paar uur heerlijk gewandeld. Uiteindelijk werd het nog langer dan ik van plan was, omdat ik aan het eind hopeloos de verkeerde kant op ben gelopen , één afslag verkeerd en toen ging ik richting zuiden ipv noorden en alleen maar verder van de parkeerplaats af dan er naar toe ... haha ... maar ach , het was mooi weer, dus dan is het niet zo erg nietwaar? Ik heb vandaag een hoofd van een hert gezien, zie foto die ik bijgevoegd heb, dit had ik nog nooit zo gezien, geen lijf erbij, alleen het hoofd, heel apart. Heb jij dit wel zo eens zien liggen?
(De Kop van een Damhertmannetje)
En ook ben ik een pasgeboren kalfje tegen gekomen dat onder de vliegen zat en vermoeid op de grond lag zonder moeder in de buurt. Maar wel met navelstreng en vruchtzak nog aan hem vast. Hij was ook nog nat, dus echt net geboren, hij wilde gaan opstaan, maar dat lukte hem of haar niet.
Ik vond het eigenlijk heel zielig, maar wist niet wat te doen en ik vond het ook raar dat moeder er niet vlak naast stond, maar ik weet ook weinig van koeien, misschien weet jij er meer van af? Ik ben uiteindelijk maar doorgelopen en hem rust gegeven, in de hoop dat het opstaan later wel ging lukken, maar ik had ook zo'n onderbuikgevoel dat dit kalfje misschien iets mankeert en het misschien wel niet gaat redden. De andere koeien stonden een heel stuk verderop. Ik ben heel de wandeling verder geen boswachter oid tegen gekomen, dus kon ook niemand waarschuwen, maar ik vond het wel een moeilijk gezicht hoor dat kalfje dat daar zo moederziel alleen lag..... Heb jij zoiets wel eens gezien?
Heeft U een verklaring voor deze bizarre waarnemingen?
Komt ook binnenkort te staan onder "Gastfoto's..Via Mail ontvangen

-------------
Van Waternet kreeg Miranda Bos op 9 augustus onderstaande mail:
Beste mevrouw Bos,

Via ons bezoekerscentrum heb ik uw vraag doorgestuurd gekregen, met de vraag van Saskia of ik u antwoord wilde geven.
Ik kan u gerust stellen wat betreft de gezondheid van het kalfje, welke u heb kunnen fotograferen vlak na de geboorte.
Het kalfje is inmiddels al zo snel in de benen, dat boer Ruigrok al een paar dagen probeert het te vangen om de gele oornummers aan te brengen. Ook de moeder koe is in goede gezondheid en zorgt goed voor haar kleine.
Daarom wil ik u bedanken dat u het kalfje heb laten liggen en het de tijd heeft gegund zodat het kon uitrusten van de inspanning om geboren te worden.
De moeder koe reageert heel instinkmatig op een geboorte, misschien is het door uw komst verstoord en heeft daarom het kalfje laten liggen of heeft zij de geboorte stress door afstand tot het jong te nemen verwerkt.
Wat we inmiddels wel weten door observatie van de beesten in het veld, is dat koeien de jongen laten rusten onder struiken en door gaan met grazen, zodat ze soms 100m tot 200m van de jongen af zijn. Opvallend is dat de koe onthoud waar het kalf aan het rusten is, na verloop van tijd zoekt de moeder koe het jonge kalfje weer op om het te laten zogen b.v., hetzelfde als reeën doen.
Als de moeder koe een wat oudere kalf heeft vinden ze elkaar ook door te roepen, de moeder koe maakt dat een loeigeluid wat het kalf herkend, hierop staan ze op en lopen zelf naar de moeder koe toe.
Als het kalf dichtbij de moeder koe staat, herkend de moeder koe ook haar eigen kalf aan de lichaamsgeur, je ziet de moeder koe dan ruiken aan het kalf onder zijn of haar staart tijdens het zogen.
Het zielig zijn in de natuur is soms slecht in te schatten als je een pas geboren leven ziet.
In een normale omstandigheid zoals in dit geval, is 9 van de 10 keer geen enkel probleem aanwezig. Het werkt juist prima om de moeder- kind relatie te bestendigen als er rust is zonder inmenging van buitenaf.
Uiteraard blijven we graag geïnformeerd van en over zichtwaarneming vanuit het veld, van onze trouwe bezoekers.

Met vriendelijke groet,

Peter Olijhoek
Opzichter / Coördinator BNBO
Waternet

25 opmerkingen:

  1. Omdat ik het ook niet verklaren kan...Hoop ik dat er mensen zijn die verstand van het gedrag van koeien hebben...Ik kom daarin te kort. Ook de kop van het hert..Zeker omdat ik ook één keer alleen de kop van een hert vond..En die leek wel afgehakt te zijn.
    heeft U een verklaring???????
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vreselijk om te zien, dat hoofd kan ik nog wel verklaren dat is misschien gescheiden van de romp en meegenomen door een vos of zo??
    maar dat kalfje, ??
    de moeder moet toch wel in de buurt zijn geweest lijkt mij,

    is het niet slim om nummers van de boswachter te hebben zodat jullie die kunnen bellen in dit soort gevallen,???

    henk.....
    waarschuw je me even als je zoiets weer gaat plaatsen want hier slaap ik dus echt niet van.....
    dat blijft door mijn hoofd spoken......

    bizar...
    en dan druk ik me héél zacht uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel kadavers die ik zie liggen zijn hoofdloos. De rest van het kadaver is makkelijker tot op het bot schoon te eten en vooral de nek wat zo gauw een breekpunt vormt. De losse botten zijn licht en makkelijk mee te nemen door vossen en andere roofdieren tot zelfs kraaien. Een hoofd zoals dit weegt zelfs schoon al gauw 8-10 kilo en kan nooit ver door een vos mee worden gesleept als hij het al probeert. Ik denk niet dat je aan iets morbides hoeft te denken hoe dat hoofd zo daar terecht kwam, maar gewoon een speling van de natuur is geweest.

    Dat kalfje... als het geen hulp gehad heeft leeft het niet meer vrees ik. En ik weet niet of de boswachters er iets aan hadden gedaan als ze het wisten. Dit kalfje mankeert waarschijnlijk iets. Het gaat tegen het instinct van de koeien in om een kalfje zo te verlaten, iedere moederkoe zal meteen na de geboorte het jong schoonlikken en de nageboorte en navelstreng opeten om geen roofdieren aan te trekken. Als de moederkoe dit niet kon, had een ander het overgenomen uit belang van bescherming van de gehele kudde. Dus waarschijnlijk met rede afgestoten, ook al ziet het er zo op het oog gezond uit en doet het pogingen om te gaan staan. Heel sneu, de natuur kan keihard zijn...

    En misschien is de moeder nog wel teruggekomen hoor, op een rustiger moment, maar ik betwijfel het ten zeerste, want een goede moederkoe had haar kalf sowieso nooit alleen gelaten zonder het schoon te likken, en dit kalf is meteen na geboorte verlaten, nog voor het afkomen van de nageboorte.

    Je kunt trouwens ook gewoon het AWD zelf bellen, volgens mij staat het hummer op je abonnement. Die geven het door aan een boswachter of ander dienstdoend beheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Bedankt dat je aanbood de foto's te plaatsen, ik heb met veel interesse de reacties tot nu toe gelezen. Ik blijf het een vreemde ervaring vinden, een die ik zeker niet gauw zal vergeten omdat ik het zo zielig vond ....
    Ik hou dit logje in de gaten voor de andere reacties!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de Grasduinen en ook naar het Noord Hollands Landschap met daarin een vraag om uitleg over het kalfje van gisteren. Ik heb inmiddels al antwoord terug van de Grasduinen, dat staat op mijn site helemaal onderaan bij links. Ik wacht nog op antwoord van het Noord Hollands Lanschap en ik hoop dat zij mij dan definitief kunnen vertellen of het kalfje het heeft overleefd of niet, de Grasduinen meneer zegt dat de boer die verantwoordelijk is voor de koeien in ieder geval gisteravond nog bij het kalfje heeft gekeken. We wachten het af!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Miranda
    Fijn dat er werk van gemaakt is..
    @ Klaproos
    Ik heb telefoon nummers van de Boswachters...Waarvan één prive.
    Maar als je zelf de locatie niet weet..Dan houd het op.
    Stel dat het in het Middenveld was..Dan nog is het moeilijk om dat zonder GPS uit te leggen..Waar preciesop het Middenveld.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zielig verhaal, tja de natuur heeft niet alleen mooie kanten...
    mn eerste ingeving komt overeen met wat Luana Meare schrijft, wat t kalfje betreft : natuurlijke selectie denk ik... Ben wel benieuwd hoe t verder verlopen is... Gr AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk!

    Miranda en wij waren rond de dezelfde tijd op die plek in de AWD, maar wij hebben het kalfje niet meer gezien, alleen de nageboorte lag op het pad en die konden we nog wel fotograferen. Een kalfje is wel leuker om te zien :-) De moeder komt vast nog wel terug want de kudden was in de buurt. van de plek waar wij de nageboorte vonden.

    De kop van het hert zal wel versleept zijn door een vos of iets dergelijks.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een verhaal, wel mooie beelden, hopelijk heeft het jong geluk gehad en leeft het nog,maar dat mams weg gaat is wel heel bizar..ga even bij Miranda op haar site kijken of er al iets meer bekend is...
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel apart om dit zo te zien.
    Eerst alleen dat hoofd en dan dat kalfje. Lijkt mij geen goed teken dat de moeder niet in de buurt was.
    Hopelijk komt het toch goed.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is triest om dit allemaal te zien.
    Ik denk dat Miranda niet met een fijn gevoel het AWD verliet.
    Ik heb het telefoonnr van het AWD in mijn mobiel staan.Er kan natuurlijk ook wat met jezelf gebeuren. En als je zo iets vervelends ziet kan je het ook melden zodat ze eventueel kunnen gaan kijken.
    Ik hoop dat Miranda het wel naast zich neer legt en weer gaat genieten van al het moois wat het AWD ons te bieden heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier is zoiets afgelopen winter gebeurt, ook een kalfje dat door moeders achtergelaten was. Zo'n beestje zal dan toch niet gezond zijn. Het kalfje hier is door de boswachter afgeschoten, het leven in onze 'natuur' kan keihard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een bizarre waarnemingen van Miranda. Ik heb met veel interesse alle reacties gelezen.
    Tja, we zien meestal de mooie dingen van de natuur, maar dit hoort er ook bij. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je niet lekker naar huis gaat, als je zo'n kalfje daar hulpeloos ziet liggen.
    Mooi dat je dit geplaatst heb Henk,
    met dank aan jou en Miranda natuurlijk.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie nieuwe kopfoto doet het erg goed Henk boven je weblog. Je fotoserie is wederom heel mooi om te zien en ik kijk al weer uit naar de eerstvolgende serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een heel bijzondere waarneming. Ik hoop echt dat jullie er achter komen hoe het verder met het kalfje gaat. Goed dat je dit publiceert.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    Leuk (en wellicht hard voor sommigen) dat je dit plaatst van een collega. Zulke dingen gebeuren eenmaal maar er blijven altijd vragen over. Dat zie je hier..

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had de foto's van het kalfje al bij Miranda gezien en het viel mij direct op hoe alleen het was. Dan zou je toch denken dat het iets mankeert, de groep laat het beestje dan links liggen, zo gaat het bij dieren.

    Wat Klaproos schrijft, het nummer van waternet of de boswachter bij de hand hebben is wel handig, dan kunnen we in zo'n geval even bellen, kan de boswachter een kijkje komen nemen. (moet je wel goed weten waar je bent).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk,

    Als een kalfje zo achter gelaten wordt door de moeder, dan is het helaas geen goed kalf (dan mankeerd het iets) in bijna alle gevallen komt het kalf dan te overlijden. Erg bizar is het wel, vooral omdat dit kalf maar net geboren is, meestal blijft de moeder dan wel in de buurt. Had dit ook al bij Miranda gezien.
    Als de boswachters dit kalf tegen zouden komen, nemen ze het waarschijnlijk wel mee om het te voeden met de fles, maar dan is het nog de vraag of het het gaat redden.
    Je hebt wel mooie foto's ervan gemaakt.
    Je blog is ook veranderd, ziet er mooi uit.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ooo wat ziet dit er akelig uit.
    Nee dat deugd niet dat de moeder er niet is.
    Dit kalf heeft het vast niet gered.
    het zijn wel indrukwekkende foto`s.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je hebt een prachtige nieuwe kopfoto Henk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goedenavond,
    Jullie bezorgdheid is roerend, maar ik kan jullie vertellen dat het gefotografeerde kalfje al haast 3 dagen gezond en wel rondhuppeld.
    Het is een koe kalfje(kuisje) en heb het vanaf 3 augustus namiddag alle dagen kunnen bewonderen. Vergeet niet zo een bevalling is heel wat voor moeder en kalf kost het een hoop energie.O ja de boswachters bellen ook de boer/dus lijkt me zijn tlf. no. handiger.
    Groet Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De biens belles photos!
    Amitiés de France:CLAIRE

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die kop van dat hert is wel een vreemd gezicht, niet echt te verklaren.
    Het kalfje echter is iets wat wel vaker gebeurt in de natuur, de moeder gaat dan gewoon door met waar de kudde mee bezig is, en als het kalfje sterk genoeg is komen ze wel weer bij elkaar, zo niet dan doet de natuur zijn ( schijnbaar) wrede werk, en zal zo'n kalfje ten prooi vallen aan roofdieren ( als die er zijn).
    In dit geval is het goed afgelopen ( gelukkig maar)

    BeantwoordenVerwijderen