donderdag 1 juli 2010

Nieuws Amsterdamse Waterleidingduinen en Wandeling AWD

Vandaag een wandeling..En een Persbericht..via mail van Kees Piël ontvangen. Nou ik kwam vandaag wat fietsers tegen..En zelfs een scooter..met drie jongens erop (leeftijd ongeveer 17 jaar) ..En een lol dat ze hadden. Kijk het hek is nu al van de dam. Ik moest als wandelaar uitkijken. Ik heb niets tegen fietsers..Maar het AWD is het enigste duingebied zonder fietsers. En dat willen de bezoekers graag zo houden...Nou ja houden?...Waternet LAAT HET AL TOE HÉ!!!
FOUT!!!!!
Het is behoorlijk warm als ik naar het van Limburg Stirum kanaal ga.
Een stuifgebied in de AWD...Soort Sahara :)
Eerst de brug over ..Oosterkanaal
Een pracht van een Stuifgebied..Maar geen teken van leven..
Nee..Vandaag weinig wild..Maar dat weet je..Als je overdag,met dat warme weer naar de AWD gaat.
Het enigste wat ik (iets eerder) tegen kom is...Niet vergroten bij zwakke maag.
Het lijkt er op alsof hij is afgehakt..i.p.v. aangevreten.
Zo..even wat leukers.
Ik probeer wat macro's te maken..Het valt me op dat ik me meer orienteert op de grond..
Terwijl ik normaal veel meer mijn ogen richt ver voor me....voor wild dus.
Maar met macro ga je anders kijken.
Dus weet waar je aan begint :)
Nu even het Persbericht:
PERSBERICHT

Woensdag 30 juni hebben verontruste wandelaars een petitie aangeboden aan de Amsterdamse wethouder Economische Zaken, mevr. Carolien Gehrels.
De wandelaars verzoeken af te zien van een fietspad door de Amsterdamse
Waterleidingduinen (AWD) en bovendien het natuurgebied de status van exclusief wandeldomein te verlenen. Het afgelopen jaar haalde "Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig" 14.406 handtekeningen op bij de
ingangen naar het Amsterdamse duingebied.
Aanleiding zijn de plannen om een fietspad van twee kilometer door het 3400 hectare grote duingebied aan te leggen. Het gebied is altijd alleen toegankelijk geweest voor de wandelaar. Ook buiten de paden mag je
komen, terwijl dat overal elders verboden is. Zowel het Comité, alsmede de hieruit vorig jaar voorgekomen Stichting Natuurbelang AWD, vinden het onbegrijpelijk dat uitgerekend in de AWD een fietspad moet komen. In alle Nederlandse natuurgebieden kan je al zowel wandelen als fietsen.
Wandelaars ervaren de natuur heel anders dan de snelle fietsers.
Fietsers, en vooral mountainbikers, maken een natuurgebied onrustiger, zoals de fietsers weer last hebben van het nog snellere autoverkeer.
Door het fietsen nu toe te laten help je een uniek recreatieaanbod in de Randstad om zeep. De oproep in de petitie: "Laat de Amsterdamse Waterleidingduin, het grootste wandelgebied van Nederland, de komende 99
jaar rustig en zonder fietspad zijn!" is de wens van een apart "wandelstatuut". Nu wordt elke tien jaar het wandelprimaat door een nieuw beheersplan verlengd, en dat is gevaarlijk, aldus de woordvoerder.
Locale overheden of de provincie proberen steeds een fietspad, in de hoop op een aangepast beheerplan.

Het fietspad is gepland door twee kilometer duinlandschap, waarvoor veel struiken en bomen worden gekapt. Ook zal een populatie reeën en eekhoorns geisoleerd raken door een begeleidend raster, dat pootjesbaders uit de winkanalen moet houden.
Nationaal Park Zuid-Kennemerland en Natuurmonumenten achten het fietspad echter noodzakelijk ten behoeve van de recreatieve ontwikkeling.
Natuurbeschermers wijzen erop dat een fietspad tegenwoordig geen rustieke aangelegenheid is, maar veeleer een brede verkeersweg die een drukke toeristenstroom moet opvangen.

Kees Piël,
handtekeningjager, Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig, tel 06 448 46 320
Inlichtingen in Amsterdam, cie. griffie, dhr. R Willems 020 552 2969;
voorlichting wethouder C.Gehrels 020 552 2200

Ps Veertienduizend authentieke handtekeningen!

Stuifgebied
Ziet hij een fietser..of een scooter..Nou ik zag een scooter!
Een mooie lucht..boven de AWD
Pfff..Dit moest er even snel op .
Tot morgen..Want ik duik nu snel mijn bedje in :)
als ik teminste kan slapen.......Want een AWD met fietsers..
EEN NACHTMERRIE!!

19 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,

    Nou ik vind dat je nog best veel hebt gezien hoor, ondanks de hitte, wat een mooi damhertmannetje.

    Ik hoop echt dat de petitie helpt.
    Want ik kwam maandag ook fietsers tegen en het veroorzaakt onrust. Bij mij als wandelaar, maar vooral bij de de dieren.

    Laten we blijven duimen en hopen dat dit fietspad er niet komt.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. erg mooi weer Henk, het lijkt door de hitte stiller dan normaal, maar toch nog genoeg gezien en gefotografeerd.

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga niet denken aan natuurgebieden zoals dit met fietsers en scooters henk,
    al zou het voor mensen die moeilijk zijn wel héél fijn als ze er ook kunnen komen met hun scootmobiel,
    maar ja waar begin je en waar stop je,

    heb je wat kunnen slapen met dit weer ??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Henk

    Ja dat fietspad zou een ramp zijn, maar wat ik eruit begrijp heeft waternet geen keus, hun willen graag dat ecoduct en dat krijgen ze van de gemeente alleen als ze ook dat fietspad aan mogen leggen,dat vertelde de boswachter me in ieder geval, dus ik ben bang dat al die handtekeningen niks gaan uithalen. :(

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Wat is het warm he ... en toch heb je nog wel wat mooie dingen gezien in de AWD tijdens je wandeling.

    Ik begrijp er nog steeds niets van, dat fietsers en zelfs een scooter gewoon worden toegelaten. Het mooie van de AWD is nou juist dat het alleen een wandelgebied is waar je van de paden af mag gaan en volledig ongestoord heerlijk kunt wandelen. Dat is juist de kracht van de AWD en de beste eigenschap, als ze dat om zeep helpen, zal het AWD nooit meer zijn wat is het is geweest ....

    Laten we hopen op verstandige mensen die de beslissingen moeten nemen, mensen die luisteren naar diegene die het gebied juist zo waarderen, de wandelaars! Ik ben zelf dol op fietsen, maar kan dat op voldoende andere plekken doen, naar het AWD ga ik om te wandelen, punt uit!

    Fijne dag.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "ik kwam vandaag wat fietsers tegen..En zelfs een scooter..met drie jongens erop (leeftijd ongeveer 17 jaar) ..En een lol dat ze hadden. Kijk het hek is nu al van de dam. Ik moest als wandelaar uitkijken."

    Onbegrijpelijk waarom dat nu moet.
    Je zult zien dat het ergernis word.....
    Zo jammer van de rust in dat prachtige gebied.

    jeetje die kop....dat ziet er heel vreemd uit zeg.
    Zou er iemand hert op het menu gezet hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja met een macrolens op zak kijk je zeker weer anders zoveel is zeker helemaal waar! Ik zie dat hij helemaal goed gaat met het maken van macro's want deze staan er toch weer goed op. Het is heel anders dan gewoon fotografie en heeft nogal wat oefening nodig. Onnodig te zeggen dat ook de andere platen weer een heerlijk stripverhaal vormen waar met plezier naar gekeken wordt. Prachtig die herten en mooi licht

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HoI henk

    Nou idd het AWD met fietser zal zeker een nachtmerrie worden.
    Ik hoop dat de petitie zal helpen. Het is toch te zot voor woorden allemaal.

    Je foto's zijn iig wel weer super. En de warmte ja we mogen niet zeuren maar ik doe het toch. Het mag van mij wel een heel stukje minder warm hoor

    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja er komen steeds meer fietsers in het AWD, ook sávonds. Vlak bij de Zilk trof ik ook een uitgedooft kampvuur aan met blikjes bier erin.
    het was vlak bij waar ik de jongen vosjes aantrof. Ook dit gaat gebeuren en ik denk niet dat het AWD zit te wachten op een brand zoals bij Schoorl.
    het is een groot gebied en je kan er geen toezicht houden.

    Ik hoop stellig dat het niet door gaat dat fiets pad en ik vindt het nog steeds onzin dat het er moeten komen met de smoes van de recriant.
    de dieren zijn weer de dupen. Straks hoor je een hert op het fietspad aan gereden keek niet uit voor een fietser, fietser gewond en hert gewond moest afgemaakt worden en ga zomaar door. Dan krijgt het hert weer de schult

    Men kan fietsen door de duinen zover als men wil, langs de hele kust. wat wil men nog meer.

    Ik stop ermee het maakt me boos

    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het fietspad is een eis van de provincie Noord-Holland in verband met de realisatie van een ecoduct dat het N.P. Zuid-Kennemerland moet gaan verbinden met de AWD. De provincie wil aan het ecoduct meebetalen, op voorwaarde dat Amsterdam toestemming geeft voor de aanleg van het fietspad.

    Natuurlijk is alles wat comercieel is voorstander..Het gat om grof geld!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi henk
    Goed verslag.
    Luguber die herten kop.
    Scooters in de Awd ze moesten ze afschieten die gasten want dat is helemaal taboe in de Awd.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk,

    Ik vind het geweldig hoe je je hier voor inzet, tegen inzet dus eigenlijk, maar maak je asjeblieft niet zó druk dat je er niet meer van slaapt.
    Alhoewel, wat jij schetst, een scooter met jongelui, daar kan ik misschien ook wel van wakker liggen...

    Je wandeling:
    Wat een moed om in die hitte de Limburg Stirumvallei op te zoeken, dat moet echt voelen als de Sahara.
    Ik ben al heel lang van plan er eens dwars door heen te gaan, maar ik wacht daarbij toch echt op ander weer.
    Grappig om te lezen dat je met je macrolens weer anders om je heenkijkt, dat is mij precies zo vergaan, maar is het niet enig? Zo zie je weer dingen die je eerder nooit zag!
    Geniet van je weekend en het voetbal, en laat het niet verpesten door het fietspad!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik sprak laatst 3 mensen op een scooter hier in het duin en vertelde ze dat dit echt niet mocht!!
    Alleen een fiets mocht en zeker geen scooter
    De zeer bijdehante medelander antwoorde dat dit een fiets met hulpmotor was
    Mijn nog bijdehantere antwoord zal ik maar niet neer zetten

    Bij deze hitte houden wij ons maar even flink rustig pfff
    Heerlijk weer hoor
    Beter dan regen
    Echt .....ik vind het beter maar
    O moeder wat is het heet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja van deze hitte moeten de meeste dieren ook niet weten he;maar daar in t awd zullen ze we koele plekjes genoeg hebben. Al bij al heb je nog heel wat gezien vind ik... Wat die scooter betreft : erg he !! Ik duim mee voor n fiets verbod !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk je bent weer lekke bezig zie ik en dat ondanks de hoge temperatuuur.

    Je macrofoto's zijn prachtig moet je echt meer doen.

    Henk een heel fijn weekend.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vergeet helemaal te melden dat ik het AWD een schitterend gebied vind en jouw foto's ook...
    Het blijft een strijd maar die niet waagt die niet wint.....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk!

    Mooie wandeling en foto's!
    Er is veel te weinig handhaving en controle in de AWD. Wij kwamen laatst ook twee fietsers tegen die deden alsof ze niet wisten dat je daar niet mag fietsen. oh en ah zeiden en vervolgens weer gewoon doorfietsen.

    Als ze ook nog eens aan toegangskaart controle zouden doen, dan hadden ze misschien genoeg geld om de parkeerplaats aan het Pannenland eens te repareren.

    Boswachters zitten tegenwoordig veel teveel achter een computer en bureau i.p.v. dat ze op pad gaan. Wat meer aanwezigheid zal een positief effect hebben op het gedrag van sommige mensen.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als het hek eenmaal van de dam is, kun je niet meer terug. De ervaring hier is dat de tourfietser keurig de fietspaden volgt en weinig overlast bezorgd. De MTBer daarentegen heeft al snel niet genoeg aan de aangewezen routes en denderen door het hele bos, wat vrijwel straffeloos kan.
    De AWD is trouwens wel een gigantisch gebied, het park hier is ook groot, maar erg versnipperd door wegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien is het een idee om een petitie te beginnen op http://petities.nl/. als er genoeg stemmen worden verzameld dan moet de politiek hier ook naar kijken.

    Er is al een petitie om fietsen in natuurgebieden tegen te gaan http://natuurbeheer.petities.nl/ maar die heeft bijna geen stemmen en loopt op 05-07 af.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen