zondag 13 december 2009

Een Beer van een Vos

Vandaag met Herman Versteeg nemen we ingang Panneland.
Het is even over acht als we het AWD ingaan...Het is nog niet echt licht...We lopen nog wat te praten als er een vos het pad oversteekt. We zijn te laat om er foto's van te nemen..Want de vos is wel heel snel de bosjes ingeschoten.
Als we het watergebied naderen...zien we deze..
Brilduiker..Een wintergast in de AWD...En als je geluk heb..dan zie je er één!
Kuifeenden en Zaagbekeenden...Die kom je hier deze tijd meer tegen.
De damp komt van het water ...Een mooi stukje tussen het Gebied Kippendellen en Ruigeveld in. Ik denk dat de temperatuur zo rond de nul schommelt.
Op het Groot Zwarteveld komen we dit damhert tegen.
Je verwacht hier op deze grote grasvlakte...altijd meer herten.
Maar dat valt meestal tegen.
Mischien geeft dit gebied te weinig dekking voor de herten.
Regelmatig horen we vossen keffen/blaffen..Iets wat je in de paartijd meer hoort...En vandaag horen we het wel erg veel!
Deze foto uit het achtergebied...is niet zo scherp....Maar omdat het hier om de Wilde Zwaan gaat..Plaats ik hem wel.
Ook de Wilde Zwaan is een wintergast in het AWD.
Deze vogels komen uit Noord Europa....Om hier te overwinteren.
Met een mooi zonnetje erop...Lopen deze hinde's aan de andere kant...Van het drooggelegd Kanaal.
(Richting zee)
We gaan even een bakkie doen...Dan zoeken we altijd een mooi plekje op ..Waar je een goed ver uitzicht heb..over een gebied.
Zo ook dit keer...
We zijn aan het praten..en opeens zie ik een vos naderen...Snel pakken we onze camera's...
Hij heeft ons nog niet gezien...en komt onze kant uitgelopen.
Het is een mooie volle vos..
Hij schiet de bosjes in...En weg is hij...Ik drink mijn tweede bakkie...En ik ga staan om mijn foto's even te bekijken...Super ...ze zijn gelukt...Ondanks de afstand.
We moeten meerdere keren een bakkie doen...want dan maken we regelmatig de mooiste dingen mee ;)
Op mijn beeldscherm zi ik dat mijn batterijen bijna leeg zijn...Ik verwissel ze nog niet...
Maar...?
Hij (de vos) verschijnt opeens weer uit de bosjes..
Nu is hij wel heel dichtbij..
Hij heeft ons gezien...Altans dat denk je al snel bij een vos...Want dat is soms niet zo..terwijl hij je wel aankijkt..ziet hij nog niet gelijk wat het is..zo lijkt het!
Hij is nu op een metertje of 10/15 van ons vandaan.
Het is duidelijk te zien..dat het om een vos gaat...die er gezond en goed uitziet.
Nu heeft hij ons echt gezien...maar hij loopt nog eventjes wat naar voren..Heeft hij iets geroken?
Wat een mooie dikke nek...hij lijkt wel op een beertje.
En dan schiet hij de bosjes in...om niet meer terug te keren.
Wat een genot...En dat onder een bakkie koffie..Super..(en geluksfactor)
Nog geen kwartiertje later loop ik om een berg heen...Herman is iets aan het fotograferen...en blijft iets achter.
Als ik achter de berg kijkt ..zie ik weer een vos...hij staat vlak voor me..ik kijk achter me en geef aan dat er een vos staat...aan Herman.
Ik wil nu een foto nemen..Want hij staat vol tegenover me...Maar mijn camera weigert.
De batterijen zijn leeg.
De vos is net over de duintop heen ...voordat Herman een foto kan maken.
Gelukkig is het een nieuwschierig type...En hij komt nog even terug om even over de duintop te kijken.
En zo krijgt Herman nog de tijd om nog een paar foto's te schieten.
Dit is vos nr 3 vandaag...Wat een geluksdag!

Damhertmannetjes.
Aalscholvers en hind's
Het Schusterkanaal.
Nu ziet Herman een vos op het pad...zo'n dertig meter van ons vandaan.
"Henk..een vos"
Herman pakt zijn camera...ik ook..maar ik ben te laat..hij is weg!
Herman kijkt op zijn scherm...Hij heeft nog net de achterkant van de Vos.
Niet te geloven...Vos nr. vier (wel de laatste van deze dag)..Maar we zijn dik tevreden.
Tussen het hoge riet...Herman.
Dit is een prachtgebied (rechts het Lange Vlak)


Waar poep niet goed voor is!
Deze is met Flits..
De wandeling zit erop...We hebben een superdag gehad.
Voor meer foto's van deze wandeling...moet U even kijken bij Herman Versteeg op de Site.
http://natuurfotograafversteeg.nl/
Een site over het AWD...Met prachtige foto's...van dit gebied!
-
Tja...En dan nog even de andere hertjes bezoeken.
In een Tuincentrum...Met Anja en Celina.
Ja..Dat heb je met deze dagen...

Ik maak een uitzondering.....Dit is geen AWD...Maar wel een paar leuke hertjes gespot :) Alvast een fijne Kerst gewenst!

13 opmerkingen:

  1. hoi Henk
    Prachtige foto's en wel 4 vossen gezien, waarvan eentje heel dichtbij, wat een dikke vacht. ik heb de route van jullie een beetje in me opgenomen, misschien ga ik ook eens die kant op, het achtergebied is nu ook mooi, met de wintergasten.

    Fijn dat jullie ook zo'n mooie dag hadden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Henk, wat hebben jullie weeer een geluk gehad!!! Ik ben stiekem weer een beetje jaloers hoor!! Helemaal top zeg.

    Fijne avond
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Halo Henk
    Het was het dagje wel hé vier vozen gezien herten wilde ganzen
    En het was mooi weer wat wil je nog meer
    We hebben weer mooie foto’s kunne maken
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een topdag Henk ik spreek je er morgen wel even over onder de vele bakkies die we dan even doen

    Gertjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De vos in natuurlijk erg leuk, maar de wilde zwaan vind ik ook wel erg leuk, zie je niet zo vaak natuurlijk. Ik was vandaag in de Zilk, wel een paar aardige foto's genomen maar niet goed genoeg om te plaatsen naar mijn zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent weer niet voor niks op pad gegaan Henk! Wat levert het AWD toch mooie plaatjes op. Vossen, damherten en een fraai stuk natuur. Wederom een mooie serie!

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Vandaag viel het een beetje tegen wat het weer betreft, maar niet wat de herten betreft. Ik heb hele grote groepen gezien, echt prachtig die koppies boven de berijpte struiken uit. Ook veel jonge dieren.
    Helaas geen vos, ik was richting ruige veld en witte veld gegaan, wel vossendrollen gezien trouwens.
    Misschien de volgende keer De Zilk proberen. Of Zandvoortselaan, daar heeft Jeroen wel eens een vos gezien. Ondanks het grijze weer (en bevroren voeten) heb ik weer enorm genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja het viel mij ook gelijk op dat de vos een beste jas aanheeft Henk. Geweldig spannende bezigheid als je hem zo ziet naderen. Ik proef het fotoplezier gewoon hier helemaal. Nou je hebt een heerlijke tijd gehad met je fotomaat en prima mooi werk kunnen schieten dat weer met plezier bekeken is...Geweldig leuk en mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. schitterend om te zien henk,
    inderdaad net een beertje, wat een bjoetie,
    een dikke vacht, maar ja met dit weer lust je wel wat extra's natuurlijk,
    der zal wel genoeg voedel zijn voro alle vossen daar zeker??

    groetjes en dank je wel voor je immer leuke reacties,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geluksvogel :-)
    Mooie vos had je daar te pakken.
    Prachtige dikke vacht en donkere kleur!
    Mooie wandeling Henk.

    Onze wandeling van gisteren ging een beetje de mist in want bij Wassenaar ging mijn Motormanagement lampje branden en kon ik na een bezoekje van de Anwb uiteindelijk naar de garage om de bougies te laten vervangen.
    Balen dus, en we zijn toen maar even naar het Staelduinsche bos in het westland gereden.
    Volgende week een nieuwe poging!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de reacties.

    Ja..Het was een superdag.
    Helaas is het nu even heel druk op het werk. Want het weer is prachtig..Brr..Maar koud.
    Maar ik had graag even gegaan vandaag..maar ja.
    Ik denk pas met het weekend.
    Dus ik hoop dat het dan vriest,en dat er veel zon is :)
    Ook ik moet nog even een nieuwe winterjas halen..Die heb je wel nodig.Vooral als de zon even weg is.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Ik stuitte op deze site met schitterende AWD foto's.

    http://www.pibrofoto.nl/fotoblog/index.php?x=browse&category=5

    (sorry ik weet niet hoe ik moet linken).
    Die winterjas heb je wel nodig, ik had gister een te dunne jas aan en werd op een gegevn moment echt niet meer warm. Trouwens, vandaag was er wel een strakblauwe lucht. Ach ja....nieuwe kansen later deze week, en die mooie rijp wandeling neemt niemand me meer af.
    Hopelijk blijft het vriezen, zodat jij dit weekend er ook weer van kan genieten..in de AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zit net even de voorspellingen te kijken...En we krijgen sneeuw in het weekend. Nou is sneeuw prachtig...Maar ik heb ooit eens gelopen..terwijl het sneeuwde..Maar dan is het snel te donker..En foto's nemen dat werkt niet.

    En die link...Ja ik had hem al eens gezien..En nooit bij mijn links gezet. Maar daar ga ik verandering in brengen.
    Want er staan wel hele mooie foto's op..Zeker de moeite waard om te bezoeken.
    Bedankt Chita.

    BeantwoordenVerwijderen