zondag 27 december 2009

Tamme Vos Eist Hoofdrol !

Site's die de Actie Tegen het afschieten van Damherten in het AWD ondersteunen..o.a.
Doe mee en stuur een mail ...
Een heel mooi voorbeeld...BOSWACHTER HEEFT SPIJT VAN JACHT...lees:
Ik hoop dat J.Bond dit drama over de jacht leest!!!!
-
We nemen deze morgen vroeg ingang Panneland..Het is droog....Maar voor de zekerheid hebben we de paraplu's bij ons. We hebben vandaag uren gelopen...en geen één mannetjes damhert gezien...dus even een mailtje sturen....tegen het afschieten van damherten in dit gebied : http://www.faunabescherming.nl/ ..Dank U !
We gaan bij ingang Panneland..het tweede pad rechts...het is nog schemerig en de paden zijn nog glad van bevroren sneeuw. Pas als we bij het Palmveld zijn , zie ik een buizerd die achter een heuveltje verdwijnt..ik zet mijn fototoestel aan...De vogel is gevlogen. Het ging de buizerd om dit vlees...Oh ja...de buizerd is goed te zien..met prooi ( Nijlgans ) op de site van Bas zie: http://naturereflections.nl/ Het is waarschijnlijk neergegooid om vossen te lokken/voeren. Maar deze vos hier..heb ik onlangs gefotografeerd....Hij was dood.
We gaan dwars door het gebied Hazenlegers.
Waar we wel enkele hinde's zien.
Zo ook bij het gebied Waterhennenbos..
Achter het bos..loopt een paadje..met zicht op het Lange Vlak..
Dit water is nog bevroren...en het zonnetje maakt er wat moois van!
Hier heb je een gebiedje...Waar de bomen in het water staan...En waar de buizerd nestelt.
Een heel bijzonder stukje AWD.
Herman gaat voor de Aalscholvers die aan de overkant van het Rechte Schuster Kanaal zitten..Ik zeg nog..."Hier moeten we eerst even rechts kijken...Want hier zag ik verleden keer een vosje , die toen snel wegschoot in de dekking".
En ja hoor...Weer hetzelfde liedje..."een vos"...Ik neem zonder zoom snel een foto..Herman is net te laat...Want hij schiet gelijk de dekking in.
Hij is te zien op de foto...Maar...? Daar is ook alles mee gezegd!.
Kneuen
de Kneu (Carduelis cannabina) is een zangvogel uit de Fam. van de vinkachtige.Kneuen komen het gehele jaar door in Nederland. Andere benamingen voor de Kneu zijn:
Vlasvink,Robijntje,Hennepvink en Kneuter!
Vanuit de dekking worden we gadegeslagen door vier ogen...die ons in de gaten hielden.
Soms loop je er zo voorbij...
En dan in het achtergebied zien we deze zwanen...twee op het ijs.
Normaal gesproken maak ik niet snel foto's van zwanen.
Ze zijn natuurlijk wel heel mooi..Maar je zie ze al zoveel...net zo als b.v. de wilde eend of meerkoet..
Maar? soms is het juist heel mooi!
Kijk maar eens bij Peter..Zie: http://krimpenerwaard.punt.nl/index.php?r=1&id=567011&tbl_archief=0#567011
En hier zit een Wilde zwaan tussen...Die lijken erg op de Kleine zwaan..Maar de Wilde zwaan heeft meer geel op zijn snavel dan de Kleine zwaan.
Hier de Knobbelzwaan gebroedelijk naast een Wildezwaan.
Hier is het water nog bevroren...
En ook hier komen we een Wilde Zwaan tegen.....
Het valt voor hem op het gladde ijs niet mee om weg te komen...
Een prachtige zwaan...die je normaal gesproken....niet veel ziet.
Om het niet te laat te maken besluiten we om over de Duizendmeterweg terug te gaan via de Vogelkijkhut.
"Nu zullen we waarschijnlijk geen vossen meer gaan zien". Zeg ik nog tegen Herman.
Maar?
Daar zat ik dus naast :) ...Deze vogelaar komt ons tegemoet..zo ook de vos...Maar als de vos ons ziet loopt hij even richting de vogelaar..Om dam snel de bosjes in te schieten.
"Hij liep al een tijdje met me mee"..Zei de vogelaar..Die enkel maar een verrekijker bij zich had.
Jammer dat hij de bosjes ingedoken is.
De vogelaar loopt door...En als ik dan wat later achterom kijkt...zie ik de vos weer.
Hij komt voorzichtig te voorschijn..
Maar hij is zeker niet bang..
Hij komt nu geheel uit de dekking..
En als ik alleen maar even naar mijn rugtas grijpt...
Staat hij zo bij ons....Een zogenaamde.....
Rugtasvos!
Bij iedereen die langs komt probeert hij/zij te kijken of hij wat krijgt...
En dat is waarschijnlijk veel gelukt..Dus tam.
Tja..Dat praat ik niet goed...Eten geven....Maar?...
We kunnen daardoor wel mooie foto's maken....Een beetje dubbel dus!
Met zijn tong uit zijn bek..Is het wel duidelijk wat hij wil.
Hij kijkt nog even naar een vogeltje...
En verdwijnt dan weer in dekking...Om niet meer terug te komen.
We hebben nog even gewacht...Maar wé hadden ons pleziertje wel gehad vandaag :)
Super!
Rechts de Duizendmeterweg en Links het verboden gebied.
Foto...Richting Zee.
Hier en daar licht er nog wat bevroren sneeuw...
En op het Middenveld..Zijn ze weer aan het snoeien...Het groeit er ook zo hard...Niet normaal..Al zouden ze dit een paar jaar niet bijhouden...Dan wordt het ondoordringbaar.
Op het Eendenvlak.
Op weg naar de Vogelkijkhut...
Waar meestal wel Wintertalings zijn.
Wintertaling..een echte wintergast..In het AWD.
We hebben prachtig weer gehad...En een Superdag....Door dit maal...Een tamme vos!
Zie voor meer foto's Bij Herman Versteeg op
En ik heb nog even een jaarkaart 2010 gekocht...18,50 Euro...Voor 6 personen...Geen geld!

16 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een prachtige wandeling weer! En inderdaad erg mooie foto's van die vos ... zo krijg je ze alleen maar als ze tam zijn :-) Jammer dat hij tam is, maar wel mooie foto's dus!! :-)

    De zwanen staan er ook erg mooi op!!

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend Henk, dat was weer een prachtige wandeling, ik ben weer met veel plezier even meegelopen. Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Miranda
    Tja...Net zoals ik schreef..Een beetje dubbel gevoel. De vossen worden er normaal gesproken niet mooier van. Dat hebben we wel meer meegemaakt..Die zag er niet uit.
    Want ik neem aan dat zo'n beestje van alles krijgt.
    Snoep..Koek..en meer van dat soort troep.
    Maar inderdaad...Het leverde mooie foto's op.
    Ik denk dat hij zeker wel zo'n tien/vijftien minuten te zien was.
    Groetjes Henk

    @ Gerrie
    Bedankt Gerrie
    Ja...En daar werkte gelukkig het weer ook aan mee. Want ze hadden heel wat regen voorspeld....Maar dat kwam gelukkig later op de dag!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk, Tja inderdaad dubbel.
    Aan de ene kant een mooi plaatje en aan de andere kant een verpest dier.
    Maar het is voor ons moeilijk om dat tegen te gaan. Alhoewel, als ik iemand een vos zie voeren voor een plaatje dan maak ik daar een hele duidelijke foto van voor de boswachter. In park de hoge Veluwe hebben ze deze zomer zo'n tamme voervos moeten afschieten omdat hij zelfs uit de handen van kinderen at, lekkere ouders zijn dat trouwens!

    Heel mooi die zwanen overigens!
    Dit gebied gaat nooit vervelen, hoe vaak we er ook komen.
    Prima verslag weer!

    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Henk
    Tam of niet het blijft mooi om te fotograferen vozen het zijn pracht beesten en wat een ander daar van vind moet hij/zij weten mensen die daar fel op reageren zijn meestal mensen die nooit een vos tegenkomen voor ons was het weer een prachtige ogend in de AWD.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die vossenfoto's zijn geweldig Henk!!
    Waar is trouwens die Duizendmeterweg? Ik denk dat ik morgen even langs ga in de AWD, dus misschien kan ik dan kijken of ik de vos ook kan vinden.

    Dat hij zo tam is is inderdaad niet goed. Helaas vinden mensen het nog altijd leuk om wilde dieren te voeren. Maar om eerlijk te zijn levert het wel hele mooie plaatjes op, dat blijkt maar weer uit jouw resultaten.
    Die laatste foto van het water is trouwens ook prachtig!

    Groetjes Jordi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jordi
    Geweldig.. dat je nog even de tijd neemt voor het AWD Jordi.

    De Duizendmeter weg:
    Ingang Panneland rechtdoor op het verharde Pad...Bij T splitsing rechts en dan links (schuilhut)de Strandweg..In het verlengde van de Strandweg..(tot de volgende schuilhut)heb je de Duizendmeterweg...Richting strand!

    Ik hoop dat je hem te zien krijgt...Als je hem ziet..even de rugtas af..Dat is voldoende om hem naar je toe te krijgen.

    Ik hoop dat het een geslaagde dag mag worden voor je. En ik zie de foto's wel op je site!
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh man wat een geweldige serie van die vos het is niet te geloven dat een dergelijk beest zo dicht blijft zitten Henk. En wat hebje hem tof op de foto gekregen en closer kan het niet je zat met je camera in zijn bek geloof ik...Je hebt jezelf wederom overtroffen vind ik persoonlijk echt supermooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh man wat een geweldige serie van die vos het is niet te geloven dat een dergelijk beest zo dicht blijft zitten Henk. En wat hebje hem tof op de foto gekregen en closer kan het niet je zat met je camera in zijn bek geloof ik...Je hebt jezelf wederom overtroffen vind ik persoonlijk echt supermooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah, nu met je uitleg zie ik inderdaad ook aan de foto's waar het is (met dat huis op de achtergrond). Thanks :)
    Inderdaad hopen dat hij zich weer laat zien.

    Groetjes Jordi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super Henk de vossen foto's en zo dichtbij heb ik ze nog niet gehad.
    Me vader zei wel dat er vroeger vossen zaten die met je mee liepen maar ik heb ze nog nooit gezien en wouwww die blik in zijn ogen....

    De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. [even wat tikfouten verwijderd]

    Ha Henk,

    Dat was wel een bijzondere ontmoeting! Kan me voorstellen dat je er een dubbel gevoel bij hebt. Misschien dat het meestal wat zwakkere of zieke vossen zijn die dit gedrag vertonen en dat ze er daardoor vaak slecht uitzien na verloop van tijd. Door die (overmatige) voerpraktijken wordt dit gedrag wel in de hand gewerkt, helaas. Deze vos ziet er eigenlijk wel prima uit met die lekkere dikke wintervacht.

    Groetjes,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, die vos....wat een prachtige foto's en wat een geweldig mooi dier. Ik heb genoten van je mooie serie (stiekem op mijn werk, foei, nou ja...even wat ontspanning tussendoor, toch).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi dat je even laat weten hoe en waar te protesteren tegen de jacht, Henk. Dit soort 'beheersmaatregelen' hebben nog nooit gewerkt, waar dan ook ..

    Naast het tikken van een mailtje, probeer ik er op mijn site ook wat aandacht aan te schenken. Helaas is de jacht wereldwijd een groot probleem, zeker met de enorme afname van leefgebieden voor dieren. Het verhaal van de Damherten is helaas tekenend voor de situaie wereldwijd ..

    Groetjes,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  16. schitterend henk wat een bofkont ben je toch als je zo heerlijk dichtbij een vos mag zien en fotograferen, een werkelijk wonder,
    maar als hij komt bedelen....
    wat moet je daar van denken??
    is hij in gevangeschap groot geworden, kent hij mensen??
    dat is niet goed hé,

    ik heb begrepen dat de wilde zwijnen ook steeds dichter naar de mensen toekomen,
    een gekke ontwikkeling hé,

    henk, ik wens jou die je lief zijn een heel fijn uiteinde, en een geweldig mooi nieuw begin, een gezond 2010,
    dikke knuffel
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen