zondag 11 oktober 2009

Bronstwandeling 11 Oktober 2009 AWD

(Foto boven Rudi Sellink)
Bronstwandeling 11 Oktober AWD...Ingang Panneland. Ze zijn bezig op de N206...Dat kost even extra tijd..Maar ja.
Op het parkeerterrein Panneland komt de één na de andere auto het parkeerterrein opzetten. (Het is nog donker...en er valt hier en daar een druppel).
Er is nog een andere grote groep die daar verzamelt.
Op een gegeven moment..Hakken we de knoop door en we vertrekken richting Eendenvlak.
We lopen al een stukje op de Pannerlanderweg...als Ria en Bas
zich bij de groep voegen.
Wie zijn er op komen dagen (ondanks de niet al te positieve weersverwachting )...........
Gert Jan Pols en Bart - Site in de maak.
Ria - Nog geen site.
En ik
Meer over deze wandeling zie deze site's hierboven!
Helaas konden sommigen door omstandigheden niet mee.
-
We trekken het bos (Eendenvlak) in...En blijven daar op een mooie afstand van de damherten zitten. Het is helaas te donker om foto's te nemen....Alhoewel , ik kijk even op de camera van Ria en die maakt ondanks het lichttekort prachtige foto's.
Ze laat ook wat oudere foto's zien van het donker gekleurde hert....Prachtig...Ik denk dat het die donkere is , die Ghita ook op de foto heeft gezet.
Er staan damherten te burlen...en er lopen hier en daar hinde's in het gebied.
Even is er een gevecht....En de geweien kletteren tegen elkaar.
Kijk...Daar komen we voor!
Ook een tweede grote groep staat links van ons...op een mooie afstand van de damherten te kijken.
We verlaten het bos...richting Middenveld.
Nu de herten regelmatig verstoord worden...zie je dat de damherten steeds actiever worden op het Middenveld.
Er staan dit jaar nog niet de helft aantal damherten in het bos Eendenvlak...In vergelijking met bronst 2008.
We komen Jos tegen...Die ons attendeerde op dit damhert.
Bas en Herman zien nog even een vos wegschieten.
Helaas gaat dat wel eens te snel.
We lopen over het Groot Zwarteveld..en doen even de Moeflons aan.
De moeflon is het kleinste wilde schaap.

De ooien lijken best wel veel op hinde's.
In de bronsttijd, van oktober tot november, vechten de rammen fel om de gunst van de ooien. ( helaas nog niet gezien )In april en mei worden de lammeren geboren, meestal één, soms twee per worp.
(Foto boven....Herman Versteeg)
Met een grote groep....valt het niet mee om wild te spotten....Het gebied is gelukkig ook zonder dieren...Geweldig!
(Foto boven Herman Versteeg)
In het gebied Dapper Kees...Beklimmen we een duintop met een prachtige uitkijk over het AWD. We doen hier even een bakkie.
Als het maar droog blijft?

(Foto boven Rudi Sellink)
Het ziet er even dreigend uit.
Het mooiste is nog het uitzicht over Witteveld / Groot Zwarteveld
En deze duintop heeft geen naam....maar is denk ik wel een van de mooiste plekjes om even te pauzeren...en te genieten van de omgeving.
Enkele Hinde's.
Ik had het er met Bas nog over dat het best wel veel tijd vergt om foto's en een bericht te plaatsen.
"Klopt" zegt Bas...."Ik (Bas dus) ging gisteren ook laat naar bed...even snel de tamme Buizerd plaatsen".
......"Nou Snel Even!".
Ik (dat ben ik dus)....Had toevallig (heeeel vroeg) even op zijn site gekeken....En dat waren inderdaad geweldige foto's van de Buizerd die een muis ving.
-
Op het Zegveld
We hebben al dik 3uur gelopen als we afscheid nemen....van een gedeelte van de groep.
Gertjan,Bart,Rudi,Herman en ik gaan nog even het gebied De 70 Bunders in,
Een Prachtgebied.
Vlak bij de Uitgang/Ingang ...Deze zwam...Is het een Zadelzwam?
Ik denk het...Maar zeker weten...Nee!
Bij de uit/ingang...besluiten Herman en ik om nog terug te gaan.
Ik heb geen haast...Melissa (dochter) hield vandaag haar verjaardag voor haar vriendinnen...En daar wil ik niet de hele tijd bij gaan zitten...(moeder aan het werk en haar zus bij een vriendin).
Het rijk dus alleen.."Alles goed...Als je het maar weer netjes opruimt" had ik gezegd.
Vliegenzwam
Eendenvlak..Rand van het bos.

In het bos is het wel wat lichter dan vanmorgen.
Maar al snel gaan we het bos uit...Het barst er werkelijk van de mensen..En een man loopt er met een stuk of tien kinderen dwars doorheen.
De damherten slaan op dat moment op de vlucht en rennen het bos uit.
Nee...Echt van de gekke!
Het begint gelukkig voor de herten....Te plensen!
Je ziet het bos leeglopen...en de mensen vertrekken snel richting uitgang..
Aan de buitenkant van het bos..staan we te schuilen...Dicht bij een damhert in zijn bronstkuil.
We hebben onder de boom een bakkie gedaan...En toen we wegliepen....lag dit damhert nog heerlijk in zijn bronstkuil.
Fietsers of.....Wat heeft U liever?
We spreken een stelletje....De man verbaast zich..Over de paddestoelen...Die werkelijk de grond uitvliegen.
In het achtergebied...
Komen we deze reetjes nog tegen...(klinkt dat wel?)
We verlaten...na een paar telefoontjes ( van thuis :) )het AWD....Wat een dag.
Prachtig..Om zoiets eens in de zoveel tijd eens te regelen...ook niet teveel.
Maar twee/drie keer per jaar...lijkt me super!

Gr Henk en bedankt.

22 opmerkingen:

  1. Was een gezellige ochtend, mensen. Bedankt allemaal en in het bijzonder Henk, die deze dag organiseerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. via ghita heb ik hier een kijkje genomen ....
    wat leuk om zo met een paar medebloggers de duinen in te gaan op zoek naar al dat moois!

    ik heb genoten!

    gr juul

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Mooie foto's weer en wat jammer van die bui die jullie nog over je heen hebben gekregen :-)
    Ik heb geen van de foto's van gisterochtend gebruikt voor de site, ik vond ze niet goed genoeg. Dan was afgelopen vrijdag toch een betere dag wat foto's betreft :-) En vanmorgen ben ik nog even bij Warmond het bos in geweest voor de paddenstoelen, ook erg mooi!
    Groetjes, Miranda
    p.s. kun jij me vertellen waar ik kans maak om een vos te spotten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Halo Henk
    Het was een leuk dagje AWD
    leuk om ook eens met medebloggers een wandeling te maken
    Zo leer je mekaar wat beter kenen.
    Ik moet zegen na negen uur lopen was ik blij dat ik tuis was.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Henk,
    Ik volg je blog altijd met belangstelling. Zelf fotografeer ik regelmatig in de AWD en deel je mening over de ernstige verstoring door grote aantallen recreanten in het Eendenvlak. Heb hier vandaag Waternet op aangesproken. Men gaat na welke opties er zijn om deze extreme verstoring nog in deze bronstperiode te voorkomen.

    vrgr, Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke serie weer Henk en wat heb ik weer genoten om digitaal mee te vinken over jullie schouders. Ik ga nog even spieken hoor want ben nog niet uitgekeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geniet ook via de site lekker mee heerlijk is dat.
    groetjes Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Allemaal
    Het was een gezellige wandeling..En eigenlijk waren alle ingrediënten aanwezig....
    Het bleef zelfs droog...tegen de verwachtingen in.
    Maar het was wel balen dat het zo donker was...Zo konden (en ik zeker niet)de meeste geen mooie foto's maken.
    Maar het is zeker voor herhaling vatbaar!

    @ Miranda
    In het AWD zitten tussen de 200/400 vossen. Ze zitten overal in het AWD..Maar de meeste kans maak je in het duingebied...(Waar wij geweest zijn met de groep)
    Kwam daar later op de dag samen met Herman nog een vos tegen..Helaas niet op de foto! (gewoon op het pad).
    En ga het liefst heel vroeg of heel laat.
    Maar op het Vogelenveld..Palmveld..of het groot Zwarteveld..en bij de Aalscholverskolonie...Kom je ze ook tegen. (de factor geluk...is ook belangrijk).
    Een vos weet meestal..(trouwens alle beesten) waar de mensen vandaan komen...Dus een gebied naderen op een andere manier dan over het pad..geeft ook meer succes.(het liefst tegen de wind in)
    Maar het gebeurd ook regelmatig dat een vos b.v. vlak voor je over het pad steekt.
    Ook de periode is belangrijk..straks in jan/febr maak je meer kans...ze zoeken dan een partner.
    Veel succes Miranda...en geluk!
    Gr Henk

    @ Patrick
    Ja Helaas word het gebied Eendenvlak behoorlijk verstoord.
    Prima als mensen eens gaan kijken hoor...Dat doe ik zelf ook graag.
    Niks mis mee...Wij zaten er nu ook als groep..en een stuk verder een tweede groep.
    Op een mooie acceptabele afstand voor de herten...als je dan rustig gaat zitten zie je mischien een gevecht vlak voor je.Maar er zijn gewoon mensen ( die het niet helemaal begrijpen wat er gaande is) die gewoon dwars door het lek lopen..En denken dat de herten wel zullen blijven staan op een metertje of twee..
    ----------------------------
    Maar het zou een optie kunen wezen...om de achterkant open te laten voor bezoekers en dan daar een soort lage afzetting (tot zover..en niet verder!) neerzetten Zo kunnen de hinde's, die het snelst verstoord raken..ongestoord aan drie kanten het bos in en uit.
    Nu naderen fotografen van alle kanten...En zagen we dat zelfs de mannetjes damherten uit het bos vluchten.

    Je ziet nu al dat de Sociale structuur en paarstrategieën bij Damherten (Dama dama) in de Amsterdamse Waterleidingduinen tijdens de bronst en voorbronst langzaam is veranderd...Er zijn drie Strategieën...Dit gaat te lang duren om hierr te beschrijven.
    Maar Zie AWD Verslag Jordi Segers
    http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=72&web_id=76
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Peter
    Ja..ga je gang Peter.
    Mischien zoiets een keertje in de Krimpenewaard!
    Gr Henk

    @ Gerrie
    Hoi Gerrie
    Ja..En dan zie je (zeker in jullie geval) waarschijnlijk bekende dingen/gebieden uit de AWD.
    Maar wat ik begreep is dat Noorwegen ook heel mooi is :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Henk,
    Het was een hele mooie ochtend. Nog bedankt voor het regelen. Erg leuk zo. Ik ga deze week mijn andere foto's plaatsen, heb nog 2 series van vrijdag klaar staan, dus die komen eerst.
    Ik lees dat jij en Herman het nog lang uitgehouden hebben. En ik zie paddestoelen foto's. De vliegenzwam nog wel, he, had ik toch mee moeten gaan, nu heb ik die gemist. Nee hoor, het was voor mij goed zo, de ochtend. Het was de moeite waard.

    Oh, ik heb voor volgende week op zondagmiddag met een vriendin afgesproken, nu lees ik bij jou dat er allerlei mensen in het hertenbos rondrennen, oh...daar ga ik me dan vreselijk over opwinden, dus ik hoop dat het volgende week niet zo druk is, maar ik vrees het ergste.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo is er ook een kaart van het gebied te krijgen, want de namen zoals Warmond, vogelenveld en palmveld zou niet weten waar ik het zoeken moet.

    Ga zaterdag weer een dagje struinen in AWD.

    Groetjes,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat was weer volop genieten Henk niet alleen voor jullie maar ook voor alle bezoekers van jouw blog.

    Wat kan er mooier zijn dan de natuur.... nou oke je eigen kind dan misschien:-))

    Bedankt weer voor al dat moois.

    groetjes, Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Ghita
    Ja..het was hartstikke leuk,,alleen jammer dat het zo'n donkere dag was....Maar ja.
    Gr Henk

    @ Sarry
    Dat was zeker genieten!
    Gr Henk

    @ Hans
    De plattegrond is in ieder geval verkrijgbaar...Bij ingang Panneland en ingang Oase.
    Ik weet niet of ze hem ook verkopen bij ingang Zandvoort
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Was zeker een leuke ochtend. Dat het wat de donker was mocht voor mij de pret niet drukken, foto's waren voor deze wandeling toch niet mijn primaire bedoeling. Lijkt me absoluut leuk om dit inderdaad zo'n 2a3 per jaar te doen.
    Toen ik naar huis reed kwam ik al in regen terecht (en zag nog een slechtvalk) dus voor mij was het wel het goede moment om naar huis te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik lees net je reactie over de achterkant open laten en de hindes van 3 kanten laten komen, dit was exact ook mijn idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Rudi
    Je schreef:
    Ik lees net je reactie over de achterkant open laten en de hindes van 3 kanten laten komen, dit was exact ook mijn idee.

    Laten we hopen dat Waternet...dit wil/gaat bestuderen....en uitvoeren!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. fantastisch zeg henk,
    zo'n kudde herten en een kudde mensen :-)
    we zijn eigenlijk niet heel veel anders hé.
    maar wat een kennis kun j eonderling uitwisselen zeg,
    gaaf om te zien
    dank je wel, ik wed hélemaal meegezogen in de bronsttijd van de herten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hewnk tekst en foto's hebben mij het gevoel gegeven edat ik erbij was prachtig.

    OT: even opletten de Horsten zijn tot 1 april op maandag gesloten.

    Gr.Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Allemaal,

    Door de opbrekingen bij de N206 waren wij inderdaad wat te laat bij de parkeerplek. Niet getreurd, we zijn zelf het AWD in gegaan. Daar met verschillende mensen gesproken en er wordt door verschillende mensen inderdaad gesproken over beleid om de herten hun mogelijkheden te geven de bonst redelijk onverstoord te volbrengen.

    Ik vind het jammer jullie net te hebben misgelopen en hoop jullie een volgende keer te kunnen ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Henk,

    Bedankt voor jou reactie, wij gaan zaterdag bij ingang Oase naar binnen, dus maar even een plategrond halen.
    Waar maken we het meeste kans op wat wild als we Oase naar binnen gaan, als we de blauwe route lopen of gewoon zelf een route uitstippelen?

    Groet,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ Patricia
    Vervelend..Je hebt waarschijnlijk net achter ons gelopen.
    We hebben nog iets langer gewacht...helaas.
    Maar er komt zeker nog een volgende keer!

    @ Hans
    Ingang Oase...Alsmaar rechtdoor...aan je rechterhand het Sprenkelkanaal...Daar kun je even naar de vogelhut...of links langs het water...aan het einde rechts richting eendenvlak.
    Veel plezier...Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,
    zo te zien aan de foto's hebben jullie- ondanks een bui- toch een leuke en gezellig bronstwandeling gehad!
    Ik wil je ook nog even bedanken voor je reacties op mijn weblog!
    Groeten,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen