zaterdag 31 oktober 2009

Donker AWD

Als ik het parkeerterrein De Zilk opdraait...zie ik maar één auto...Op het moment dat ik naar binnen gaat...komt er nog een auto aan. Ik wil eigenlijk vandaag helemaal naar achter..het watergebied in. Voor de brug van het Oosterkanaal staat een damhert mannetje op het pad..Ooh denk ik ...Er zijn hier nog geen mensen langs geweest vandaag. Ik maak een paar foto's.
Die zijn achteraf...allemaal mislukt...Zwaar licht te kort.
Dan word ik ingehaald door een jogger (met een fel oranje jasje)..."morge"..en hij gaat rechtdoor...Nou dan ga ik hier maar naar rechts bij het Franse Vlak...Richting Vogelenveld.

Op het Vogelenveld zie ik een vos...ik neem snel één foto....Ook die is mislukt (ook te donker)
Deze foto van de damhertjes op het Palmveld...is de eerste foto van deze morgen...Die nog het aankijken waard is. Er hangt een soort grauwe mist in de lucht....en het zonnetje is nergens te bekennen.
Ik hoor wat achter me (Palmveld)...draai me om...en daar komt een vos uit de struikjes.
Als hij me ziet blijft hij zitten....Ik denk nog...Die is zo weg.
Maar nee hoor..hij blijft rustig zitten...En ik zit hier op mijn hurken.
Ik maak genoeg foto's ( zijn trouwens allemaal niet best achteraf..maar ja)...Op een gegeven moment neem ik het risico om meer naar rechts te gaan...dan heb je op de achtergrond een open vlakte...En meer licht...denk ik.
De vos duikt wat in elkaar...maar blijft zitten...Op een gegeven moment pak ik mijn rugtas ...en ik neem gewoon een bakkie koffie...De vos blijft rustig zitten (nog steeds in een dekkings houding)....Zie je de jogger...op de achtergrond?
Op een gegeven moment zit ik hier al een tijdje...met de vos nog steeds in de zelfde houding..nieuwschierig....maar wel heel alert..en klaar om de dekking in te schieten.
Dan zie ik een danhertmannetje het Palmveld oplopen...
Nu maar hopen dat de vos blijft zitten....want ik wil ze graag samen op de foto.
Het lijkt wel een eeuwigheid te duren...voordat het damhert achter de vos verschijnt...
Maar gelukkig...de vos is blijven zitten.
Super!
En als er dan nog een wolk van spreeuwen voorbij vliegt...Top!
De vos schiet hierna..Snel de struiken in...
Helaas zijn de foto's bijna allemaal mislukt...Dit waren nog de beste..
Gelukkig zijn die met het hert nog een beetje om aan te zien.
Maar geloof me....Dit is zo'n geweldig moment...kicken..hier krijg je een adrenaline overdosis van!
Parelstuifzwam.
Dan zie ik de jogger in het oranje jasje weer...hij wijst...en schreeuwt "Daar een stukje verderop..een roedel"....Ik steek mijn duim omhoog.
En inderdaad..een mooie roedel..
De bronst is zo'n beetje ten einde..en je ziet dat de mannetjes volop aan het eten zijn.
Om de schade van de bronst nog voor de winter in te halen.

Spitser en een volwassen mannetje.
Hele zwermen spreeuwen zie ik....ik had ze al eerder gezien op de site van Ghita.
Hier en daar kom je weer mannetjes tegen...(tijdens de bronst zag je hier niet veel herten)
Ook groepjes hinde's

De Parasolzwam...de grootste paddestoel van Nederland..
En ik heb het geprobeert...om eens op een andere manier de paddenstoelen te fotograferen..Zo doet Miranda Bos het op een bijzondere manier...En heb ik bij Frans gezien...Dat beschadigde of oude paddestoelen ook heel mooi kunnen wezen.

Op de Vogelenveldersweg zie ik een mistige achtergrond...Ik neem een foto...En op dat moment vliegt er een gaai...of een specht.
Even de foto aanklikken...mischien dat U hem ziet.
Een prachtige stier...hier in het AWD
Ik wist niet dat een stier kon knorren....maar deze stier stond echt te knorren!
Ik moet er eigenlijk langs...Maar ik neem voor de zekerheid maar een omweggetje
Op de foto gaat het nog wel...maar als hij in het echt voor je staat....is het gewoon één bonk spier!
De Vliegenzwam
De Vliegenzwam...hij blijft mooi.


Oosterkanaal....Het was een heerlijke wandeling...helaas een beetje te donker.

7 opmerkingen:

  1. Je serie is zondermeer om te watertanden. Dat je licht tekort komt is jammer, deels ook door de beperktheid van de compactcamera die middels een niet zo heel grote lensopening er toch heel redelijk werk uitgebraden heeft vind ik. Je fotomomenten zijn zo mooi en goed dat een leuke spiegelreflex nog veel meer eer uit je wekelijke wandelingen zou kunnen fietsen maar dat kost pegels. De door jou gebruikte camera zit met dergelijk weer gewoon tegen de grens en dat ligt dus niet aan jou. Je opmerking van een langskomende jogger of fietser is voor mij ook heel herkenbaar, dan denk ik, dacht mooie momenten want die jagen zonder (of met) besef veel voor je voeten vandaan. Al met al toch heel erg genoten van je verhaal en foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Hoi Peter
    Ja een spiegelreflex camera...dat lijkt me super...En Anja zegt weleens "Ga er dan één halen".
    Maar het is met ons gezin (qua uitgaven)niet en..en!...Maar of..of..! :-)
    En dan zijn er meestal wel belangrijkere dingen...helaas.
    En ik weet dat hij er ooit wel eens gaat komen.
    Nou..geniet ik er niet minder van hoor.
    Maar ik weet zeker...Dat andere met hun camera...hier wereld foto's van hadden kunnen maken.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap het Henk. Je verantwoordelijkheidsgevoel voor wat belangrijk is, is in ballans en je bent net als ikzelf iemand die eerst eens tien keer nadenkt voordat...Dat is iets wat veel mensen missen in deze tijd. Je foto's zijn best goed met deze camera maar zoals je al schreef is het aan de andere kant een beetje (een beetje maar) jammer want je doet het zo graag en zo goed en dan loop je tegen een bepaalde grens aan. Ik heb er zelf ruim 2 jaar over gedaan om een spiegel aan te schaffen, mede omdat ik ook de kerk graag in de midden laat. Want met de spiegel enkel ben je er nog niet dan krijg je de lens nog....Al met al een uitgave waar ik persoonlijk ook heel goed over na heb moeten denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha die Henk,
    Weet je, ook al zijn je foto's (volgens jou) mislukt, ze geven toch aan hoe het daar was, je brengt er een gevoel mee over. Als ik de foto's zie van de vos in dat veld, met links achterin dat damhert, kan ik er alleen maar van genieten. Omdat ik zelf ook vaak in de AWD kom, weet ik wat voor natuurbeleving het is. De vos heb ik nog nooit gezien, maar dat komt zeker nog wel, als ik eens op een doordeweekse dag in het voorjaar bij De Zilk ga wandelen, in alle rust.

    Je paddestoelen vind ik super, die foto met dat felgroene mos en die leuke kleien paddestoeltjes en de vliegenzwam zijn mijn favorieten, lekker wat kleur op die grijze cohtend. Wij waren bij de Oase, en ik kon ook de helft van de foto's (zeker van het begin van de ochtend) niet gebruiken, veel te weinig licht, jammer want ik had een jong hertje op de foto die missprong en midden in het kanaal plosnte, maar gelukkig ook heel snel er weer uit was.

    Ik heb weer genoten van jouw wandeling, via jouw foto's.
    En die spreeuwen in de natuur vind ik toch leuker dan mijn spreeuwen in de woonwijk.

    groetjes Ghita

    PS ooit aan een "hybride" camera gedacht, zo eentje als ik heb, geen spiegel reflex maar wel met heel veel zoom en mogelijkheden (die ik zelf nog te weinig benut), en geen gedoe met lenzen wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Henk.

    Een Mooiere camera is altijd te koop. Maar wat niet te koop is de manier om te vertellen wat je ziet en beleefd, dat doe jij geweldig goed en leuk ga zo door.

    Groetjes Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat er nog een hoop foto's wel gelukt zijn en ze geven je wandeling mooi weer Henk. Een spiegelreflex staat overigens ook niet garant voor goede foto's bij weinig licht, dat ligt helemaal aan je onderwerp. met weinig licht moet je langer belichten en dan is elke beweging vaak te veel. Ik doe bij weinig licht meestal niet eens de moeite om een foto van een dier te maken.

    Maar de vos staat er op en die kunnen ze je niet meer afnemen!!

    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Top Henk! Mooi verhaal bij alle foto's. Je bent echt in de gelukkige omstandigheden dat je Reintje de Vos kan schieten, meerdere keren zels. Samen met het hert (en jogger) op de achtergrond.

    En dat digitale toestel? Dat komt er vast een keer. Je hebt ons in elk geval weer een stukje AWD laten zien, waarvoor dank.

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen