zaterdag 24 oktober 2009

Heerlijk...Ondanks regen

Nieuwe foto's ingezonden via mail....Een paar foto's geselecteerd
Zie rechts onder..Gast Foto's...Via MAIL Ontvangen.
Mooie foto's van Frans en Martine van Dijk!
Ik ontving een mailtje van ze...
Dag Henk Bos, De afgelopen maand zijn wij de bronst wezen bekijken in AWD. De laatste keer gingen we wat te enthousiast te werk hoewel we dachten dat we niet verkeerd bezig waren. Wat was het geval: We lagen dus in het lek en wel is waar laag bij de grond en rustig afwachtend. Toch bleken we daar fout te zitten, hebben we later ondekt. Er kwam een bosopzichter naar ons die verzocht ons te gaan. Goed dat deden we. Ik maakte me alleen wat kwaad om de manier van die man. Hij kwam wapperend met zijn handen op ons af. Weg, weg, weg. Nog liever het bos uit. Ik had toch wel verwacht dat ie dat wat vriendelijker zou vragen. Wij gaven namelijk totaal niet het idee dat we de dieren aan eht opjagen waren. Ze bleven rustig op een afstandje om ons heen draaien. Affijn. we weten nu waar we op moeten letten en welke regels we respecteren moeten. Nu moet ik wel zeggen dat het overdag stinkers druk is daarzo. Ze darren er werkelijk overal doorheen en overheen. Dus voor ons natuurfotografen is het eigelijk einde oefening omdat je er nauwelijks bij kunt met je camera. Jammer. Ik heb het alleen zaterdag wel zo bont mee gemaakt! Toen kwamen ze echt met 6 of 8 man BREED door de bosjes heen brekende achter de hindes aan. Ik vroeg me toen af waar al die verscherpte toezichthouders nu waren. Want dat was nou je reinste verstoring van de natuur. Maar jah. Begin zo'n discussie eens met die bosopzichter. Wilde die domweg niet. maar jah. goed. Ik heb wel een paar mooie platen voor je. In principe mag je ze uiteraard weer gebruiken. Ik heb er in totaal nu bijna 200 platen uitgezocht die ik af ga drukken. A.s. zaterdag gaan we weer maar blijven we meer aan de randen van het bos en de Lek. Trouwens. Misschien kun je het je nog herinneren. De eerste zaterdagochtend kwamen er een man en een vrouw bij. Die man had een wit petje op en een grote camera(lol). Je schreef er later nog over in je blog. Nu blijkt dat we elkaar dus zijn tegen gekomen. Ik had al een vermoeden dat we elkaar wel eens zouden kennen maar ga dat eens vragen midden in het bos. haha. Lache. Ik herkende de camera van je en later een foto waarop je zelf staat. Misschien komen we elkaar nog eens tegen en zullen we de kennismaking verder zetten. Met vriendelijke groet en een goed weekend, Frans en Martine.
..............@ Frans en Martine
Ook Herman en ik hadden dat vermoeden...Wij vonden het toen tof..De manier waarop jullie afstand hielden van de herten...En de manier waarop!.
Ik denk dat we zonder veel te zeggen....elkaar heel goed aanvoelde!
Toen zaten we op een behoorlijke afstand van de damherten.
Maar er zijn heel veel mensen..die het niet weten...Waar/Hoe/Wat?
Het is ook onduidelijk...Maar?...zie verder in dit bericht.
---------------------------------------------------------------------------
Vergeet a.u.b. niet de WANDELING...Tegen fietsers in de AWD.
Zie: http://awd-bossie.blogspot.com/2009/10/fietsen-awd.html
Of:
en meerdere sites...zie rechts...bij Links!
-
Zaterdag 24 Okt.2009...Ingang Panneland.
Ik was aan de vroege kant...En was zeker niet de eerste...Het hek zat op slot...(nog nooit meegemaakt) en er stonden enkele mensen te wachten...o.a. Jos en Ria.
We stonden te wachten op een boswachter die zou komen.
De reden dat hij op slot was?.....Dat moest vast en zeker met de bronst te maken hebben.
Het duurde voor sommige mensen te lang...ze gingen nar binnen...niet goed vonden de achterblijvers....maar na nog een kwartier gewacht te hebben..gingen wij ook naar binnen.
Heeft de boswachter zijn tijd verslapen?
Het regende zachtjes...heerlijk om te lopen..te donker om mooie foto's te maken.
In het bos Eendenvlak...veel hinde's en mannetjes in het lek.
Er waren weinig mensen in het bos...ik zat hier heerlijk op een mooi afstandje te kijken.
Ik nam een paar fotootjes...Maar al met het idee....dat word niets.
Ik heb ze geplaatst...meer om een indruk te geven van....
De bronstplek...Met zijn herten/hinde's/gevechten/burlen/vlaggen/spanning!
Dit was een mooi moment...drie mannetjes...En het ging er ruig aan toe..
Helaas met mijn cameraatje niet helemaal over te brengen.
Maar geloof me....Dit was één grote ontlading van het geslachtshormoon Testosteron!
Echt....Werelds om mee te maken!
En mensen....nader niet te dicht....De herten hebben dan meer oog voor U...Als U voldoende afstand houd...ziet U meer...dan dat U alles verjaagt!
Ik spreek Jos nog...die buiten het bos...gevechten heeft gefotografeerd.
ik zei nog "Er liepen dit keer gelukkig geen mensen door het lek"...hij antwoorde...
"Volgens de boswachter..zijn ze volgend jaar van plan om het af te zetten"!.
Een man en een vrouw spreken me aan....
"Oh ik geniet hier zo van...pas nog een gevecht gezien...op een paar meter afstand"..
Heerlijk het enthousiasme van deze man...met zijn kleine video camera.
Ook zie ik een man met twee dochtertjes in blauwe jasjes rond het bos...één van de meisjes durft het bos niet in...de ander volgt haar vader...
Omdat het weer slecht blijf...besluit ik richting uitgang te lopen....
Ja...Ja....Het is Herfst!
In de schuilhut....neem ik me voor....ga ik een bakkie drinken...en een sigaartje roken...
En dan is het tijd...voor koffie!
Ik zit rustig een bakkie te doen...Een man komt met zijn twee dochters..ook naar de schuilhut.
Ik vraag aan de meisjes..."en nog herten gezien?".
Opeens zie ik het...het zijn die meisjes..in de blauwe jasjes!
De man neemt het woord...Hij was de laatste tijd niet meer zoveel in het AWD...hij had een hond,,en die zijn (vond hij ook) niet welkom in het AWD.
Hij ging vroeger heel veel wandelen in het gebied...en waren de vossen uniek.
Hij vertelde het honderd uit...over het paardrijden wat hij in de AWD doet...Over zijn oma..die hier op zeer late leeftijd herten ziet..en over de boswachter...van vroeger.
kortom...een heerlijk gesprek!
We nemen afscheid....en dichtbij in/uitgang Panneland....
Deze mooie vrouwtjes!