zondag 25 oktober 2009

Mobieltje...Vos!

We (Anja en ik) gaan vandaag maar niet voor de bronst...Ik zou vandaag met GertJan gegaan zijn...Maar Gert is geblesseerd aan zijn been. Nee...Anja gaat mee...En dat doet ze meestal niet..Als ik vroeg gaat. We kiezen voor ingang De Zilk. Op zondag zou het wel eens heel druk kunnen wezen op het Eendenvlak wat mensen betreft....Nee...Ik wil eens naar de Plankenberg...in het Gebied Haasvelder duinen.

Daar maak je meer kans op een vos.
Het is een prachtgebied...Maar het is wel saaier lopen.
-
Gaat U mee wandelen...Een aktie tegen fietsers in de AWD...Zie:
-
Gastfoto,s...Zie:

We zien in dit gebied..Nog best veel konijnen.


We zien geen damherten...geen hinde's en geen mannetjes...Allemaal naar de Bronst? Zelfs geen ree!
Het van Limburg Stirumvallei...Het mag dan druk wezen op zondag...maar hier zien we geen mens!
We doen hier even een bakkie...in de verte is de puist te zien...van de Plankenberg.
Maar voor anja is het te zwaar ...Dus vandaag gaan we het hoogste punt niet bereiken!
Ook hier geen herten...
Maar wel deze prachtige lichtgekleurde vos...
Een mooie vos..Maar de afstand is best groot.
Ik ben in mijn nopjes...hier kwam ik voor...
Ik zet mijn rugtas op de grond...en maak een paar foto's op mijn knieën.
Op een gegeven moment maak ik de keuze..om achter een heuveltje links van me...dichter te naderen..
Maar ik had achteraf beter rechts kunnen naderen..dat was wel wat verder..Maar ik heb door links te kiezen...de wind in de rug....
En dat is denk ik de reden dat ik hem niet meer te zien krijgt.....Jammer..
Voortaan niet de kortste weg om te naderen...maar de beste qua wind!

Anja is al dat geklim zat...En wil de kortste weg naar een pad..en dat is richting Marelberg.
We maken de keuze om even naar het weitje van de blauwe paal te gaan..daar komen we een vos tegen...Maar die is zo snel de bosjes in....
We drinken/eten hier wat...en anja probeert de tijd goed te zetten op haar mobieltje...
Ze wil de snelste route nemen naar de uitgang...want ze heeft last van haar benen.
We lopen binnendoor naar uitgang de Zilk...en komen hier ook geen mensen tegen trouwens.
Als Anja opeens op haar plaat gaat achter me...Ze is gestruikelt over een stronk.
Ik help haar overeind..En we gaan verder.
Een kwartiertje later ontdekt anja dat ze haar mobiel kwijt is....
Dus moesten we weer het hele eind terug...naar de Blauwe paal.
En ja hoor...Wat een geluk...Het mobieltje op de plek waar ze struikelde.
Geen duur toestelletje hoor...Maar het is gewoon lastig als je hem kwijt bent.

Anja is blij als we bij de uitgang zijn...
En ik heb mijn vos...(weliswaar van ver weg) - Maar mijn dag kan niet meer stuk!
-
Omdat er nogal wat vragen zijn over de damhertenbronst!
Op de Site van Jordi Segers http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=1&web_id=76 o.a. dit:
Sociale structuur en paarstrategieën bij Damherten (Dama dama) in de Amsterdamse Waterleidingduinen tijdens de bronst en voorbronst Door Jordi SegersStudent Wildlife management4 september 2006 - 22 december 2006Fotoverantwoording: Jordi SegersBegeleider: Leo van Breukelen

15 opmerkingen:

  1. Wow, alsweer een vos. Die hoop ik nog eens tegen te komen. Jeroen vind het bij de Zilk niet leuk wandelen, saai....ik vind de hele AWD leuk hoewel de Zilk idd. minder afwisselend is, maar....wel kans op een vos. Ook al was ie ver weg, je hebt hem toch gezien en op de foto staan, leuk!
    Anja heeft toch niets overgehouden aan haar val?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's weer Henk en wat een geluk om een vos te spotten! Ik heb al een tijdje geen kans meer gehad om naar de AWD te gaan, maar wie weet, misschien gaat het binnenkort weer eens lukken... Die eerste vos ... die moet bij mij nog steeds gaan komen :-) maar ik heb goede hoop en ook al lukt het niet, het is mooi genoeg in de AWD om uren te wandelen! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ghita
    Nee...Het is goed afgelopen...Maar een val is snel gemaakt. Zeker als je van de paden gaat..kijken naar de grond en wild..Dat gaat niet samen.
    Ook ik stap wel eens in een hol of gat...of ik glij van een heuvel..En voel ik de thermoskan in mijn rug.
    Maar zolang het maar goed afloopt.
    En het echte duingebied is niet leuk lopen...je moet heel alert blijven...terwijl je maar weinig ziet.
    3 uur lopen in duin...levert soms niets op.
    Gr Henk

    @ Miranda @ Ghita
    Het lijkt me super...Als jullie de vos een keer kunnen fotograferen.
    Omdat ik uit ervaring weet...Dat zoiets geweldig is..een beleving...En probeer dan maar eens je camera stil te houden :)
    En zoals Miranda schreef..het is al mooi om er te wandelen!
    En je moet op zo'n dag een beetje geluk hebben.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig die Vos Henk!

    Hoe is het met Anja?
    Zal je altijd zien heeft ze al pijnlijke benen en dan struikel je nog ook.
    Kook maar spagetti voor haar:-)))

    Doe haar de groeten van me en wens haar beterschap!

    groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    Toch weer een vos gescoord
    Leuk verslag
    Dat damhert die ik vrijdags het gemeld bij de politie heet zaterdag ogend toch een ongeluk veroorzaakt het dam hert moesten se afmaakt hij was te zwaar gewond.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Sarry
    Het gaat goed met haar hoor!....Anders had ik er ook niet onder durfen te schrijven.

    "En ik heb mijn vos...(weliswaar van ver weg) - Maar mijn dag kan niet meer stuk! " :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Herman
    Ja...en de Damherten krijgen de schuld. Terwijl de politie ruim op tijd gewaarschuwd is door jou.
    Hadden ze nou maar even de moeite genomen om gelijk te gaan zoeken.
    Er hadden wel slachtoffers kunnen vallen.
    Ik denk niet dat je blij bent met een damhert door je vooruit...en het damhert is zowieso al de klos!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goh henk ...
    als ik in de buurt woonde zou ik graag eens met je meegan zeg wat is dat toch een gaaf gebied:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die Henk,

    Deze wil ik graag met je delen, alweer een mooie foto site met een AWD album waarin supermooie foto's staan:
    http://www.imagesofnature.nl/home/index.php?option=com_expose&Itemid=10

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is het toch leuk ook jou verhalen mee te lezen. Is iedere keer weer even een leuk moment alhier achter de pc. Oke ook de foto's en zeker de vos is puur genieten. Die vossen zijn hier helaas niet. Nou ja, je hebt vossen van mensen, maar die gelden niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita
    Dat is toevallig..kreeg net een mailtje van GertJan...Wij hadden ooit een soort witte gel gevonden...wisten niet wart dat was..
    mail van gert:Hoi Henk
    Weet je nog dat we wel eens witte gel achtige substantie vonden in het awd ik denk dat ik hier een goede verklaring ervan gevonden heb

    http://www.imagesofnature.nl/home/index.php?option=com_expose&Itemid=10
    Op deze site ga je naar albums en dan het AWD dan doorgaan tot foto nummer 81 in de foto staat de tekst wat het is als je de tekst niet ziet dan eventueel even op het ballonetje klikken

    Met vriendelijke groet,
    Gertjan Pols

    Ik ga deze site en die van franka van de week toevoegen als link...twee mooie site's
    Gr Henk

    p.s. het was Sterrenschot...uitbraaksel van de vos,,,wie had dat gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo leer je nog eens wat van elkaar, sterrenschot, ik heb het nog nooit gezien, maar weet nu wel wat het is.

    PS vandaag in het Panbos nog een stukje bronst meegemaakt, we waren getuige van een paring in het hertenkamp. foto's komen nog een keer, ik heb nog zoveel ander materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,

    ook wij zijn niet veel wild tegen gekomen tijdens het wandelen. En het was HEEL erg druk in de buurt van het Pannenland. Maar zo te zien heb je weer een hoop andere dieren en dingen gezien en vastgelegd voor de bezoekers van je site.
    En een vos als bonus is nooit weg.
    Mooi werk!!!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi pipeloi,

    Mooi man toch weer een mooie vos op de plaat.
    Wij hebben ze al een tijdje niet meer gezien hellaas.

    Groetjes Erik en Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja die vos wil ik ook wel eens tegenkomen.
    Bij de Starrevaart is er ook een gezien en in de Horsten moeten ze ook lopen alllen mag je daar niet voor 9 uur in :(.
    Maar ik zie hier weer mooie platen.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen