zondag 20 september 2009

Bronst Damherten AWD 2009 Begonnen!

Stem tegen fietsers AWD...Stichting Natuurbeheer AWD
-------------
Mooie foto's bronst AWD 2009 zie:(Filmpje over AWD bronst)
------------
We gingen deze morgen met vier man het AWD in (in de vroege morgen) F.Blijswijk,A.Haasnoot,E.Gerritsen...en ik.
We namen ingang Panneland. Het was behoorlijk mistig...En dus voor foto's te donker.
Ik had een route in mijn gedachten die we zouden gaan lopen.
Maar?...Dat liep anders!
De eerste drie foto's zijn nog van verleden jaar...Want qua foto's viel het en beetje tegen...het was ook te donker in het bos om mooie foto's te nemen.
Zoals ik al schreef was het heel mistig...En ik had deze heren de garantie gegeven dat ze herten zouden zien.
Maar vanaf Panneland...Naar het watergebied...Geen hert..en ook de snoek langs de strandweg zat er niet...Nou dat begon lekker!
Maar daarna zagen we een paar hindes...gelukkig.
Anders zouden ze mischien denken....Er zit hier helemaal niks!;)
We nemen het paadje richting Middengebied..En daar hoor ik voor het eerst dit jaar de damhert mannen burle.
Dus dan maar een andere route..Richting Eendenvlak..
Het burle wordt duidelijker...en we zien buiten het bos enkele jonge damhertmannetjes en hinde's.
We gaan een heel klein stukje het bos in...Daar zitten we op ons knieen en hier en daar staan mannetjes te burle.
In het lek...enkele hinde's.
Af en toe een gevechtje...maar dat mag nog geen naam hebben.
Wat een geluk dat we vandaag zijn gegaan...Super.
Erwin is aan het tijgeren geslagen...En verschuilt zich achter een omgevallen boom.
En daar ontdekt hij deze kikker...Heeft hij zich teruggetrokken vanwegen de bronst?
Hier en daar zien we buiten het bos op het eendenvlak...enkele mannetjes en vrouwtjes damherten.
Damhert Mannetje ..die zijn kans afwacht voor een gevecht.
We trekken over het Middenveld naar het achtergebied.
Een spitser...Die heeft voorlopig nog niets in te brengen...In de bronst.
We gaan door het watergebied...en zien er nog een snoekje...
Erwin weet te vertellen dat een snoek ook zijn soortgenoten eet...dus na even te googelen
-
Doordat de Snoek andere vissen eet, zorgt hij ervoor dat er niet teveel vissen in het water komen. De Snoek is dus een hele nuttige vissoort. Tegelijk is de Snoek zijn eigen grootste vijand. Een Snoek eet namelijk alles wat beweegt en kleiner is dan hijzelf. Snoek heeft geen duidelijk voorkeursvoedsel. Het menu bestaat in hoofdzaak uit vis, aangevuld met insecten, kikkers, ratten, muizen en ook wel jonge watervogels. Daarnaast blijken Snoeken soortgenoten tot een lengte van wel tweederde van hun eigen lengte op te eten. Stel je eens voor: een Snoek van 90 centimeter kan soortgenoten tot wel 60 centimeter lengte op!Dat verklaart meteen waarom er in wateren zonder waterplanten geen of alleen een paar grote Snoeken voorkomen. Als kleinere Snoeken niet tussen waterplanten kunnen schuilen, worden ze direct opgegeten door de grotere Snoeken!

Een mooie vroege wandeling...En natuurlijk...De eerste Bronst activiteiten!
Super!

Toegevoegd aan links...http://krimpenerwaard.punt.nl/
Een mooie site..Zeker een bezoekje waard!

15 opmerkingen:

  1. Leuk die kikker in the hole! Je opnames van de damherten blijft me boeien vooral die pose van dat beest echt een prachtig moment hoor! Neen die hebben we hier helaas niet maar wie weet ooit....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhhh, we hebben de verkeerde ingang gekozen vanmorgen. Wij waren in De Zilk, behalve een paar mooie mistfoto's, die ik later deze week ga plaatsen, was er niets te zien. Geen enkel hert. En ik had juist afgelopen week tegen een collega gezegd dat wandelen in de AWD 100% hertengarantie is.

    Maar...ik ben morgen en vrijdag vrij, dus ik denk dat ik maar eens de trein richting Heemstede pak om naar de Oase te gaan.

    Panneland doen we eigenlijk nooit wanwege die smalle toegangsweg met bomen (vind mijn man niet fijn om te rijden).
    Maar jouw logje zorgt dat ik de kriebels krijg, dus misschien ben ik komende week nog wel in de buurt van het eendenvlak. Lijkt me geweldig om die dieren te horen (en te zien). Burlen ze ook overdag?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als we voor de Oase hadden gekozen, waren we jullie misschien wel tegengekomen. De mist trok later wel op trouwens, wij waren er ook pas tegen achten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die kikker was verscholen voor het burlende hert waarschijnlijk henk:-)
    wat een pracht en praal, ik denk dat je companen ook wel genoten hebben van het landschap hé,
    dat is toch zo wie zo een feest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Mooie platen, prachtig om te zien.

    Toen wij het AWD zaterdagavond rond 20:00 verlieten hoorden we de herten in de verte brullen.
    Daarvoor zagen we veel herten, maar was er niets te horen :-)
    Maandagochtend gaan we weer die kant op!
    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Peter
    Ja gaaf die kikker...Kruip je tegen een omgevallen boom...om de damherten te bekijken...Zit er opeens een kikker naar je te kijken.

    @ Ghita
    Ze burlen ook overdag...Maar dan is het wel rustiger...En overdag zie je de mannetjes her en der uitrusten. Het mooiste is vroeg of laat.
    met de mist erbij is het wel een prachtig gezicht.
    Ik neem aan dat je ook met de wandeling meegaat..tweede zondag.

    @ Peter Daytona...Maandag vroeg...is een mooie dag (niet zo druk)...Er waren nu nog geen fotografen...Maar daar komt nu snel verandering in.

    @ Klaproos
    Ik denk wel dat ze het mooi vonden...Er zijn niet veel mensen die het niet mooi vinden. Maar zo vroeg hun bed uit...Tja dat moet je er wel even voor over hebben.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aha het gaat nu dan toch beginnen Henk die bronst. geweldig!

    Wat leuk die kikker dat zijn onverwachte cadeautjes!

    Fijne dag morgen en groetjes van Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zondagavond 20-09-09 19.30

    Komende vanuit de Zilk horen we wapengekletter tussen Hondengat en Palmveld.
    Dichterbij beseffen we dat het nu echt is begonnen. Twee mannen die elkaar vol in de haren vliegen. Ze laten zich volstrekt niet storen door ons. Jammer dat het al weer zo vroeg donker wordt. Bronst 2009 in de AWD..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben zeker van plan mee te gaan, maar weet nog niet of mijn man mee kan / mij kan brengen, anders moet ik met openbaar vervoer en ben ik er pas tegen negen uur.
    Ik laat het in de week naar 11 oktober nog even weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit was weer zo een dag omn nog lang van te genieten als ik dit zo lees en zie.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Dick...Ja dat is wel jammer..daarbij heb ik het deze week heel druk.
    Dus moet ik nog even geduld hebben..Gr Henk

    Hoi Ghita
    We wachten het wel even af...Anders zoeken we wel een oplossing.Gr Henk

    Hoi Sary
    Ja..Prachtig! Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Henk,
    Ik heb vanmiddag echt een super half uur op het eendenvlak beleefd. Prachtig die damherten. Je hebt al twee foto's gezien, er volgt later meer.

    Maar eh, even een vraag voor een kenner. Een man wees mij waar de herten zaten, ik ging verder het bos in en opeens was ik wel heel dichtbij. Hoe dichtbij kun je komen, zonder de herten te verstoren of jezelf wellicht in gevaar te brengen. Vandaag zag ik geen gevaar, de herten bleven rustig, ze keken wel naar me maar volgens mij zagen ze me niet als bedreiging. Toch voelde ik me,ondanks de euforie van de mooie momenten, en de prachtige foto's, wat bezwaard, alsof ik hun terrein had betreden.

    je mag me ook mailen
    ghita.pluijmaekers@hetnet.nl

    en..ik ga mee op 11 oktober, mijn man zet me af op het Pannenland (gaat zelf niet mee, hij houdt wel van wandelen, maar veel stilstaan hoeft van hem niet zo).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, hier kan ik echt jaloers van worden. Wat lijkt me het geweldig om dit eens persoonlijk vast te mogen leggen. Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het geluid dat de Damherten maken heet knorren, heb ik me laten vertellen.Bij Edelherten heet het burlen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Emma
    De voorbronst begint in oktober, dan gaat het damhert burlen. Dit is een diepkeelgeluid waarmee ze indruk op de dames en op elkaar proberen te maken. Het klinkt als het knorren van een hees varken.
    Na de voorbronst volgt in de eerste en tweede week van november de echte bronst; dan worden de hindes gedekt.

    Omdat het geluid op knorren lijkt!
    Gr Henk.

    BeantwoordenVerwijderen