vrijdag 18 september 2009

Stichting Natuurbelang AWD

De Bronst DAMHERTEN AWD 2009 is begonnen....Bericht volgt later!
Stichting Natuurbelang Amsterdamse Waterleidingduinen...Heeft mij benaderd via mail of ik aandacht wil schenken aan de aktie...tegen het fietsen in de AWD.
En natuurlijk werk ik daar graag aan mee. Ik had Kees Piël al eens eerder gesproken....zie: http://awd-bossie.blogspot.com/2009/06/fietsen-door-het-awd.html

---
Er woedt een nieuw rijwiel-offensief. Zandvoort
wil fietspaden door de héle AWD. Makkelijk te
realiseren, overal liggen immers al verharde
paden. De fietsersbond staat dit al langer voor.
Waternet organiseert fietsexcursies, nu al twee
keer in de maand. Alle 2000 medewerkers
mogen op de AWD-fiets. Waternet maakt het
fietsen populair. Wat indruist tegen het eigen
fietsverbod. Eén fietspad is als het geven van
één vinger, daarna nemen ze je hele hand.
Het is verlies aan ruimte, stilte
en schoonheid. En waar moet de
wandelaar die nog zoeken.
De AWD is een laatste wandelbolwerk,
tevens het allergrootste
van ons land. Ook officieel
Stiltegebied. Nergens, zelfs niet
op de Veluwe, vind je een dergelijke
uitgestrektheid waar enkel
gewandeld mag worden, zonder
kans te stuiten op een culturele
aanwinst als een autoweg of een fietspad.

Al bijna
6000 mensen gaven aan het
Comité hun handtekening tegen
het fietspad. Een gemiddelde van
85% van de bezoekers.

“Fietsend worden de AWD tot een gebied
dat in één uur doorkruist kan worden, terwijl de
AWD wandelend een natuurgebied vormen dat
groot genoeg is voor een tocht van een hele dag.’’
(AWD-beheersnota ‘Struinen’ 2001-2010)








E-mail actie
Help de wethouder beslissen en trek hem over
de streep. Stuur een e-mail naar wethouder
Van Poelgeest.
We maken het makkelijk voor u, kijk op
http://www.natuurbelangawd.nl/aktie-wethouder.html

Steun ons! Neem contact op met:

Harry Hobo, Heemstede, tel 023 547 9354
Kees Piël, Amsterdam, tel 020 691 3243
Harry Hobo Stichting Natuurbelang awd info@natuurbelangawd.nl

Tevens roep ik bij deze site's op....Om aandacht te vragen voor deze aktie!
Er zijn al enkele site's...Die er al aandacht aan besteed hebben....zie Rechts..Onder de Links! o.a. http://awd-daytona.blogspot.com/2009/06/waterkwaliteit-en-rust-bedreigd.html
B.V.D. namens Stichting Natuurbelang

10 opmerkingen:

  1. Als je deze foto's van jou ziet, de rust die dat uitstraalt, wordt toch meteen duidelijk waarom dat fietspad er niet mag komen.
    Ik ga eens op de door jouw gelinkte sites kijken of ik nog ergens mijn stem kan laten gelden.

    Zijn de foto's van vandaag? Die met de mist is heel mooi. En de vos.

    PS ik heb ook een vos gezien....maar niet in de AWD maar in het gebied De Ackerdijkse plassen (logje volgt nog)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Ghita
    Bedankt(namens Stichting Natuurbelang) dat je tegen het fietsen stemt!
    De foto's komen uit het archief..Maar ze geven een mooi beeld van de rust en stilte in dit gebied.
    Ik ga zeker even genieten van de vos in de Ackerdijkse plassen...We wachten het logje af....Een vos is altijd spannend!
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou echt doodzonde zijn Als dat doorging Henk.
    Hier in de oranjezon en westhoven zijn geen verharde wegen dus goden zei dank ook geen fietsers.

    je hebt met je verslag goed diuidelijk gemaakt waarom dit voorstel van de baan moet ik wens jullie veel succes!

    fijn weekend en groetjes van Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sary
    Ja..Wat dat betreft kun jij je het wel voorstellen.
    Oranjezon (Prachtige foto's van het gebied op jou site) is ook zo'n top gebied.
    Het lijkt soms wel dat mensen in de politiek niet weten hoe heerlijk het is om ergens geen fietsers en auto's te zien.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi werk dit. Zeker die vos want die zie je hier dus echt niet in de Krimpenerwaard. Maar ook die met de damp nog boven het land is een juweeltje.
    Ik zal je even linken anders raak je elkaar vaak weer kwijt en dat zou ik jammer vinden.

    Groetjes

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk, Prima initiatief!
    Ik heb de standaard brief wat aangepast en verzonden naar wethouder Poelgeest.
    Ik heb daarin aangegeven wat het toestaan van fietsen in het AWD met zich mee zal gaan brengen.
    Onder andere de grootste ramp die een natuurgebied en wandelaar zal kennen, de mountainbikers.

    Het toestaan van fietsers en mountainbikers zal er op den duur zeker toe leiden dat het ons bekende vrije "Struinen door de duinen" zeker zal gaan verdwijnen omdat mountainbiker hier zeker gebruik van gaan maken.

    Ook heb ik aangegeven dat uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig tot een handgemeen komt tussen wandelaars en Mountainbikers in de Nederlandse gebieden. Mede door het feit dat wandelaars regelmatig van de sokken worden gereden op wandelpaden op de Veluwe.

    Dit onderzoek is gedaan in opdracht van Staatsbosbeheer en geeft ook de impact weer van mountainbikers op een natuurgebied.

    Nog maar te zwijgen van het zwerfvuil waar de fietspaden op de veluwe vol mee ligt. Het AWD is het schoonste natuurgebied dat ik tot nu toe heb bewandeld, en dat zijn er behoorlijk wat in de afgelopen jaren en dat moet zeker zo blijven.

    Dit is heel kort de strekking van mijn brief aan de wethouder.
    Verder denk ik dat het misschien een optie is om een petitie te starten tegen het fietsen in het AWD op www.petitie.nl.

    En misschien kan Harry Hobo de petitie via zijn kanalen "die zeker uitgebreider dan die van ons zullen zijn" onder de aandacht van kranten en andere bladen brengen.

    Ik ga natuurlijk weer een bericht op mijn blog plaatsen.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo een fietspad blijft de gemoederen bezighouden.
    Ik ben afhankelijk van verharde paden maar tegen verstoring door grote groepen die er op af komen dus een moeilijk punt.
    of verharden met een bestrating waar alleen maar langzaan op gereden kan worden en smal houden.
    Helaas gaat ook dat ten koste van groen.
    Verstoren van de rust wil ik niet minder groen ook niet dus stem toch maar tegen.

    OT: Gaat ja Vlaamse hebben ze er af gehaald de reden mij niet bekend.
    Onderscheid man vrouw alleen te zien als ze voor nakomelingen zorgen ;-)

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb gelijk nee gestemd en een link op mijn site geplaatst naar de site van het natuurbelang awd. Ik hoop zo dat het fietspad er niet gaat komen! Het AWD zou nooit meer hetzelfde zijn en de rust en kans op het zien van het wild zal grotendeels afnemen. Ik hoop op veel hulp van bezoekers van onze sites!
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn ervaring als fietser is dat er ook mensen op bromfietsen over de fietspaden rijden waar het niet mag.
    Ze trekken zich niets aan van de regels.En zij zullen ook de AWD in rijden om de kortste weg te nemen.En de stank van een bromfiets is nog erger dan die een vrachtauto.Met veel lawaai en onrust.
    De AWD is een stilte en rust gebied voor mensen en dieren en dat willen we zo houden.

    BeantwoordenVerwijderen