maandag 7 september 2009

Bronst Veluwe 2009 - GertJan Pols

GertJan en zijn gezin zijn Zondag 6 sept 2009 naar de veluwe geweest....En dit keer dus wel volwassen mannetjes gezien.
Hier in dit bericht: Foto's van GertJan Pols.
Edelherten:
De bronst is zachtjesaan begonnen. De geweidragers proberen een roedel kaalwild om zich heen te verzamelen en de andere herten op een afstand te houden. De vrijgezelle herten zijn de kapers op de kust en het kost de plaatsherten veel energie en dus ook kilo’s om hun roedel te verdedigen. Soms levert die verdediging spectaculaire gevechten op en met burlen proberen de herten elkaar te imponeren.
Ze (fam Pols) gingen op de fiets het gebied in....
De Witte Fiets is onlosmakelijk verbonden met Park De Hoge Veluwe. Als bezoeker mag u zich
op een van deze fietsen vrij bewegen door het Park. En er hoeft niet extra voor betaald te worden. Er zijn ook kinderfietsen en kinderzitjes beschikbaar voor de kleinere bezoekers.
De rustgebieden zijn in de bronst uitgebreid, u krijgt hierover informatie bij de entree.
Prachtig natuurlijk....zo tussen de heide.
De bronsttijd van de edelherten speelt zich, geheel volgens de vaste wetten der natuur, ieder jaar vanaf begin september tot in begin oktober af. In die periode van ongeveer vier weken is de bronstroep van de mannetjes, het zogenaamde 'burlen', veelvuldig in het Park te horen. Soms komt het zelfs tot gevechten tussen de herten, al dan niet gevolgd door een paring met een hinde.
(Wat een camera's hé!!)
De bronsttijd is in het Nationale Park de Hoge Veluwe weer in al zijn imponerende hevigheid losgebroken. Niet alleen de edelherten hebben het er druk mee. Ook de amateurfotografen, die dit jaar massaal afkomen op de mogelijkheid om de dierlijke oerdrift vast te leggen.
En geef ze eens ongelijk.....Super toch!
Ook als fotograaf....Kicken ...Een fotograaf krijgt kippenvel....En?
Bij de herten verandert er door het opspelen van de hormonen het een en ander aan het uiterlijk. Allereerst gaan de bronstmanen (haren om de hals) groeien en vergroot de keelzak. Hierdoor krijgt het hert een imposant uiterlijk en het hert wordt een echte macho. Om de dames te imponeren slaat hij met zijn gewei tegen struiken en kleine boompjes, en haalt zij gewei door het gras of hei. Soms blijft er nog wat in zijn gewei hangen en hij draagt dat parmantig met zich mee. Om lekker voor de dames te ruiken neemt hij extra vaak een modderbad en urineert tegen zijn eigen buik. Om het verbaal te ondersteunen is het geluid dat een hert kan maken veranderd. Het hert kan nu burlen. Het lijkt een beetje op loeien van een koe, maar dan nog lager van toon. De concurrentie kunnen niet alleen zien en ruiken, maar ook horen wie daar de baas is of denkt te zijn.
Wat een mensenmassa....langs de Wildbaan.
Bekende bronstplaatsen:Rheder- en Wurthrherheide (NM)Asselse Heide (KD)Wildbaanweg (HV)
Kom genieten van het geburl van de edelherten. Deze majestueuze dieren zijn in de bronst en dat merk je! Met het burlen maken de herten indruk op de hindes. de mannen proberen elkaar te overtroeven en daarbij maken sommigen het wel héél bont. Met pollen gras tussen de geweien en een hoop kabaal proberen ze de dames voor zich te winnen
Er is voldoende afstand tussen het edelhert en de bezoekers.....Echt veel last hebben ze niet van de bezoekers.

Met dank aan: GertJan (Gezin).....Ga ook eens de natuur in....Er is zoveel te beleven.
Of het dan AWD HV OVP of wat voor natuurgebied ook....
Neem er de tijd voor...neem drinken en wat te eten mee....En ik weet zeker dat U verkocht bent.
Want Nederland heeft gelukkig....Nog heel veel moois.
Gr Henk

12 opmerkingen:

  1. Ook weer leuke plaatjes die Gert-Jan heeft geschoten. Wat voor camera gebruikt Gert-Jan?
    Wel een beetje druk daar met al die fotografen, dat haalt de lol er wel een beetje uit vind ik zelf.

    We gaan donderdag weer even in het AWD kijken of we ze daar in alle rust kunnen fotograferen :-)
    Het was in ieder geval weer een mooie dag voor Gert-Jan!!

    Gret,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het lijkt me fantastisch om mee te maken henk,
    zo in het wild ik hoor het hie rnu snachts flink te keer gaan :-)
    wauw wat gaaf al die mensen die der opaf komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter en Janny,

    Ik heb deze keer een tamron 200-400 gebruikt die heb ik eens 2de hands gekocht via ebay. Ik moet er erg aan wennen en de kwaliteit vind ik niet optimaal maar goed we blijven oefenen. Ik doe eigenlijk alles op de automatische piloot maar ik ga me eens verdiepen in de handmatige instellingen. Hier moet ik nog eens een cursus voor gaan doen. Ook gebruik ik een 18-200 van nikon voor mijn D80, dit vind ik echt een hele goede alround lens maar voor de bronst in de veluwe heb je echt wel behoorlijke zoom nodig. Ik zit er aan te denken om volgende week een mooie telelens ergens te huren.

    Gr.

    Gertjan

    Henk dank voor het plaatsen, ik moet me nog even gaan verdiepen in het opbouwen van mijn eigen blog, maar komt tijd komt raad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gert-Jan!

    Het probleem met die grote 200-400 lens is dat je bijna altijd een statief nodig hebt als je geen IS (Image Stabilizer)in je lens hebt.
    Ik heb een 70-300mm zonder IS en dat is geen pretje om daarmee ver in te zoomen uit het handje.
    Dus heb ik toen een canon 55-250mm aangeschaft en dat gaat een stuk beter :-)

    Op de Veluwe heb je wel wat zoom nodig omdat je niet van de paden mag.
    Ik gebruik de "auto pilot"van mijn camera bijna nooit. Af en toe gebruik ik P maar meestal M waarbij ik mijn eigen instellingen gebruik.
    M gebruik ik hoofdzakelijk voor landschappen en dan meestal op F11 omdat je dan nog goed uit de hand kunt fotograferen, ook bij weinig licht.

    Je zult zien dat je foto's er heel anders uit kunnen gaan zien als je niet op de Auto pilot schiet :-)
    Op Youtube kan je heel veel filmpje vinden die heel goed uitleg geven over Dieptewerking en belichting.
    Als je engels een beetje goed is moet je op Youtube maar even zoeken op "aperture" of "Depth Of Field".

    Alle info die je nodig hebt is op het internet te vinden.

    Groet,
    Peter


    P.s.

    Henk nog bedankt voor je fijne reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier hebben we nu het hele weekend naar uitgezien maar helaas : - ((

    Ik was afgelopen weekend met mijn echtgenoot in Beekbergen en zaterdag hebben we door het Park de Hoge Veluwe gefietst in de hoop iets van de herten te zien maar nee hoor! Ondanks dat, en ondanks de regenbuien toch intens genoten hoor! Je hebt gelijk er is zoooooveel moois in Nederland!!

    Groetjesss,
    beuzeblaadje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk

    De afstand is me echt te ver.
    Maar oooo, wat zou ik het graag eens mee willen maken.
    Maar dan zonder collega met al die " kanonnen " .
    ;-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Machtig mooi Henk maar wel erg druk he dat vebreekt de betovering een beetje vind ik.

    Mooie foto's zijn het.

    Morgen ga ik naar de Oranje zon ik ben benieuwt wat ik aantref.

    Duim maar voor me:-))

    Groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig, die edelherten, mooie foto's van Gert Jan en goede teksten van jou, echt een stukje natuur promotie. Vorig jaar waren we begin oktober op de veluwe, maar ik heb geen hert gehoord of gezien. Daarom vind ik deze foto's wel zo leuk....ze zijn er wel...die edelherten. Nu op naar de damhertenbronst in de AWD

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooie plaatjes weer Henk
    het is even stil op mijn blog heb het even druk zo voor de vakantie

    Groetjes,
    De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor iedereen die de bronst op de veluwe wil meemaken even een tip.

    Ga rond de klok van 16.00 uur op de wildbaan staan, de lokaties staan aangegeven op de kaart die je bij de ingang voor 2,50€ kan kopen.
    Dan is het gewoon wachten op de edelherten en waarschijnlijk ben je niet de enige die er staat.

    Gr.

    Gertjan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als ik dit zo zie denk ik arme beesten wan wat een herrie als al die gasten op de knop drukken ze gaan direct aan de haal ;-))

    Maar wel prachtig om te zien zowel de fotografen als de dieren.

    Henk en heel fijn weekend.

    Groetjes Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het zijn wel prachtige foto's geworden. Maar wat een drukte :(

    BeantwoordenVerwijderen