zondag 13 februari 2011

Kinderen zien geen Gevaar!

- De natuur is niet alleen belangrijk voor kinderen, maar andersom zijn kinderen ook belangrijk voor de natuur. Ervaringen in de kindertijd leiden immers tot respect en waardering op latere leeftijd.

Herman en ik gaan vroeg naar binnen (Ingang Panneland)..
Het viel vandaag niet mee om mijn bed uit te komen....Maar een afspraak met Herman dwingt me om te gaan.En ik weet dat ik er spijt van zal krijgen ...als ik niet naar het AWD ga.
-
De liefde voor de natuur wordt vaak 'met de paplepel ingegoten'. Het zaadje dat in de kindertijd gezaaid wordt, leidt misschien in de puberteit een sluimerend bestaan, maar zorgt er waarschijnlijk op volwassen leeftijd voor dat je geeft om de natuur.

Het is knap mistig...even lijkt het er op of de mist wegtrekt..Maar nee hoor..
Het word juist mistiger..
Mijn camera heeft kuren...En het afdrukken lukt soms niet.
Klein Zwarteveld...in de mist...
-
Allemaal hebben we dierbare herinneringen aan onze kindertijd, waarin de natuur een rol speelt. Kikkervisjes vangen, rupsen opkweken, hutten bouwen, uilenballen uitpluizen, of samen met vrienden om een kampvuur zitten.

En....Ja hoor...Een Reebok...

De kans is groot dat veel kinderen die nu opgroeien, later verstoken zullen zijn van zulke herinneringen.
Er zijn boeken volgeschreven over het belang van de natuur voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Contact met de natuur voedt het vermogen van het kind tot creativiteit en verbeelding, schoonheid en identiteit, fascinatie en ontdekking, spel en avontuur, communicatie en inlevingsvermogen.
De laatste tijd zagen we geen Reeën..in de AWD..
Maar vandaag hebben we geluk..
Een Reebok en een Reegeit in het Gebied "Klein Zwarteveld"...
Judasoor
Voor kinderen is contact met de natuur belangrijk, omdat die al hun zintuigen prikkelt, en hen uitdaagt tot 'verkennen'..
-
We zien een bekende..Hij is samen met een vriend..Het is de zogenaamde Ijsvogelman..
Ik weet nu dat hij Arjan van Duijn heet..(en dat hij deze blog volgt)..Hij heeft geen site.Maar ditmaal heeft hij wel Koffie meegenomen :)
En dit is gewoon een grappig moment...
Ze zijn zo bezig met de Vos..
..Dat ze niet doorhebben ..dat er één achter langs loopt..:)
Er zijn drie vossen op dit moment..
Maar ik krijg er maar twee op de foto..
Even de tong eruit..
En weer laat mijn camera het afweten...Hij drukt niet meer af...ondanks dat hij wel inzoomt (batterijen zijn nog vol) en mijn kaartje ziet hij ook....Ik haal op aanraden de batterijen er even uit en mijn kaartje...Maar nee hoor...Hij heeft de geest gegeven..
Dus dan maar foto's nemen met de IPhone...
Drinkende vos..krijg ik er zo dan nog op :)
Een man en twee kinderen komen aangelopen..Ze eten een appel (gezond natuurlijk:)..Maar ze lopen recht op de Vos af...Met nog een stuk appel in hun hand...De vos ziet dat gewoon als voedsel..En kijkt alleen naar het eten...wat het kind in Zijn /haar handen heeft...
Ik zeg : "Hé..Kijk uit hoor!!!!...Meisje...Het is een wild beest..Hoor!!"...
"Hij mag dan tam wezen..Maar het blijft een wild beest"
Het meisje reageert niet...Haar vader wel..."Het is geen meisje ): ...Het is een jongen!!!"
De jongen gaat gewoon achter de vos aan...En zijn vader schijnt het goed te vinden..
Ach..denk ik...Dan moet je het zelf maar weten....
Er zijn meer bekende bij de schuilhut..Ghita met een vriendin uit Brabant..(Ik weet niet of ze een site heeft..maar ze maakte prachtige foto's van o.a. damherten)..en Ron Kool..Die nog maar pas een site heeft.Ghita en haar vriendin blijven in de AWD en gaan richting "Groot Zwarteveld"..mischien gaan ze de Wilde Zwanen nog zien....Wij hebben ze vandaag niet meer gezien.
Tot slot een zwammetje..die voor mij onbekend is..
Het Oranje Mosbekertje (UH)
-
Nog even dit...De tamme vossen zitten zover in het gebied..Daar komen geen kinderen zonder ouders..
De afstand is behoorlijk groot..Dus niet iedereen komt daar zomaar met kinderen..
Als ze er zijn...zijn ze altijd met een ouder er bij.
Ik vind wel dat ouders moeten opletten wat de kinderen doen bij de Vossen..
Ze mogen dan tam wezen..Maar kijk uit...Ze zijn natuurlijk als het om voedsel gaat..Niet te vertrouwen.
U als ouder heeft de verantwoording......!!!....
Alles wat met de natuur te maken heeft..
Met nieuws van de AWD.
En regelmatig een site die aandacht verdiend...
Of gewoon een site met een mooie waarneming of foto's..e.d. (zonder aanziens des persoons)