zondag 25 juli 2010

Doorbloeding van het Gewei

Vroeg in de morgen pak ik Ingang Panneland. Herman Versteeg kon vandaag niet , dus ging ik alleen. Maar ook ik moet voor tien uur thuis wezen omdat ik een wedstrijd moet spelen. Maar om dat niet te gaan? Ach..Dan maar een kort bezoekje aan het AWD.
Vroeg in de morgen..Zijn de Reeën meestal aan het foerageren in de weilanden , net buiten het AWD gebied.
Maar ook de Damherten zijn er te vinden...
Het is wel grappig dat deze beesten soms denken dat ze nog niet gezien zijn...
Maar ja...Dat gewei boven het gras..Dat valt wel op natuurlijk.
Prachtig licht..Op het moment dat ik deze hinde met kalfje tegen komt.
De zon schijnt nog net iets het bos in.
De zon laat een stip achter op de grond...De zon breekt door...
Op het groot Zwarteveld kijk ik vanuit de dekking over het veld...
De hertjes hebben me gezien..En gaan er vandoor..
En al was er een vos...Het gras is nu zo hoog.
Nee die laat zich niet zien.
En dan is er genoeg tijd om even een paar macro's te maken van de flora...
in de AWD
Op het Klein Zwarteveld...
Kom ik deze drie kalfjes tegen...
Ik zie maar één hinde....Zou ze drie kalfjes hebben?....dat lijkt me stug!
Maar ja..Je weet maar nooit.
Voor sommige beesten is de bronst al begonnen.
Een onbekende vlinder...(voor mij dan)
Maar niet voor Frans (Bedankt Frans)
De Zuringspanner (Lythria cruentaria) is een dagactieve nachtvlinder uit de familie Geometridae, de spanners. De spanwijdte bedraagt tussen de 20 en 26 millimeter.


De vlinder leeft in twee tot drie generaties per jaar van april tot en met september. De rups heeft veld- en schapenzuring als waardplant. De zuringspanner is in Nederland en België een algemene soort, die op zandgrond voorkomt.
De doorbloeding van het gewei is goed te zien..
Nog even en de Damherten gaan hun gewei vegen (schuren)
Een gewei wordt jaarlijks afgeworpen en opnieuw gevormd, gewoonlijk groter en forser dan het vorige. Als het gewei volgroeid is, gaat de huid jeuken, zodat het hert die afschuurt tegen bomen en struiken. De doorbloeding van het gewei stopt dan, zodat het gevoelloos wordt en afsterft. Toch duurt het dan nog maanden voor het afgeworpen wordt. Nadat de huid weggeschuurd is, verkleurt het gewei.
Wanneer het toch tot een gevecht komt (o.a. Bronst) zijn ernstige wonden zeldzaam. Dodelijke verwondingen ontstaan soms als ongelukkig toeval door een moordenaarsgewei..........Een gewei waarin een breuk of afwijking een scherpe punt heeft veroorzaakt.
Het eerste gewei dat door een hert, de jaarling, wordt opgezet bestaat meestal uit twee rechtestangen zonder vertakkingen ...De Spiter!
En deze Spitser..Gaat nog geen rol spelen tijdens de bronst..
Ik weet nu dat het dus een Krooneend is...(Bedankt Ghita)

Deze eend had ik nog nooit eerder gezien in het AWD...
Ik zag ook niet gelijk dat het een bijzondere eend was (voor het AWD)..
Ik weet wel toen ik hem daar zag..."Hoe zien jagers nu ..bij het opvliegen van eenden zo snel of het een z.g. soepeend is of juist een minder voorkomende soort"?

22 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    een korte wandeling kan ook mooi zijn je foto's zijn weer topie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Henk, wat heb jij een geluk gehad vandaag. Een korte wandeling en nog zoveel gezien. De foto's van de herten in het gras zijn echt super en het ziet er zo leuk uit, boven dat gras ...

    Ik ben vandaag ook nog geweest, het was lang geleden, maar helaas niet zo veel gezien. Een wegrennende ree en wat hertjes in de verte die ook gauw weg waren voordat ik een foto kon maken, helaas, hopelijk volgende keer beter!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda
    p.s. ik heb inmiddels wel wat foto's van mijn vakantie op mijn site gezet trouwens, het was echt super mooi in Lapland

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    In Lapland heb ik wel rendieren gezien hoor, maar geen foto's van kunnen maken die op de site thuishoren. Er zitten er wel een paar in mijn fotoboek dat ik aan het maken ben :-) Ze liepen daar in hele groepen gewoon de weg op voor de bus langs ... het was soms echt uitkijken geblazen voor de chauffeur ...

    Lapland is zeker een aanrader, dus mochten de kinderen niet meer mee gaan ... :-)

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig mooi, al die herten in de vroege morgen. In korte tijd heb je toch heel wat gezien en heb je hele mooie foto's genomen.
    Een plezier te bekijken.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk deze korte maar mooie wandeling heeft mij hoofdbrekens gekost maar ik ben er uit de vlinder is volgens mij de Purperspanner.
    ANWB natuurgids pagina 182.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk kijk hier maar http://www.vlindernet.nl/fotoalbum.php?vlinderid=139&fotoid=21380&soort=vlinder
    en we houden het op de zuringspanner.
    Dus de eerste naam had ik mis (Lijkt er wel wat op)

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn die herten toch prachtig, zo dichtbij, dat lukt hier op de plantage niet. En dan die grote kudden, op de hele plantage lopen er maar een stuk of dertig.
    Ik blijf het apart vinden, ook die vossen, die zie je hier hooguit een paar keer in je leven, en dan in een flits.
    Prachtig stukje weer, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Henk,

    Jij hebt ook een top ochtend gehad in de AWD. Zoveel mannendamherten met die mooie geweien. Leuk ook de info die je erbij zet.

    De vlinder...ik kom niet verder dan dat het een spanner is (een nachtvlinder) maar daar zijn heel veel ondersoorten in....

    De eend, je laatste foto lijkt mij een krooneend, die is toch wel vrij zeldzaam. Leuk dat je die tegen bent gekomen.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kijk henk,
    van zulke logjes daar hou ik nou zo van heerlijk en zo fijn informatief,
    daar leer ik weer wat van,
    ik wist niet dat die vellen om dat gewei gingen jeuken, ik dacht dat die gevoellos waren,
    gaaf om te weten
    dank je wel henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Henk,

    Goede morgen. Zo ik zit thuis met een vastzittende nek. Sinds gisteren zit er een spier vast en doet ie gruwelijk pijn. Zit nu strak rechtop en houd hem zo stil mogelijk. Uit verveling en een beetje achter internet zitten.

    Die korte wandeling van je heeft nog wel weer wat moois op geleverd. Een goede ontspanning voor je weer wat anders moet doen.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtserie Henk wat een mooie beesten zijn dit toch en wat een fabriek hebben ze op hun kop...Jaja miste je al een beetje maar er is nu eenmaal meer in het leven dan fotografie enkel. In ieder geval weer een prima serie waar met veel plezier naar gekeken wordt....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een heerlijke wandeling heb je gemaakt, en wat heb je veel gezien!
    mooi logje met schitterende plaatjes en leuke info,
    dat van die geweien wist ik ook niet....leuk om te weten!
    bedankt!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ondanks de korte wandeling, prachtige foto's weten te maken. Heel leuk het verhaal dat ze denken dat we ze niet zien..Het krooneendje is zeker bijzonder. Ik heb deze ook op de foto gekregen. Zie mijn blog..ze hebben nu een donkere kop in deze tijd van het jaar. Gelukkig dat ze daar nu ook zijn..Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Henk je foto's zijn weer prachtig en de geweien zijn schitterend weer gegeven.
    Dit was dan een mooie korte wandeling.
    Ik hoop over 2 weken weer naar het AWD te gaan, heb wat last van me knie vandaar. Ongelukje van Oostvaardeplas.
    Het is heerlijk om je wandel verslag te lezen en de foto's te zien.
    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk, wat een schitterende foto's van de damherten, met en zonder gewei, echt heel mooi, volgens mij worden je foto's ook steeds fraaier :)
    Echt weer genieten als ik hier naar kijk, en die geweien, ik vind het zo'n wonder van de natuur, ongelooflijk.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende foto weer Henk, heb weer even zitten genieten bij al dit moois

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig verhaal Henk, informatief en onderhoudend, en schitterende foto's, waarschijnlijk zijn we er tegelijkertijd geweest, ik heb namelijk de damherten in het weiland ook zo zien staan ( omstreeks 6:45 uur).
    Mooie macro's ook :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik hoop over een weekje of twee weer zelf naar het AWD te gaan
    En dan ben ik dik tevreden als ik op een korte wandeling de helft tegen kom wat jij tegen gekomen bent
    Enne een soepeend haal ik wel in de winkel ..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Wat een pracht serie heb je ondanks je korte wandeling gemaakt zeg, echt toppie.
    Wij zijn gisterenavond weer eens even op pad geweest, hebben toen een jonge torenvalk op de foto gezet, hebben die nu geplaatst, was ook een super moment.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige fotoos.
    die geweien boven het gras uit...het is fantastisch.......

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie serie Henk!
    Zo zie je dat je ingeving voor een korte wandeling heel goed uit kwam.
    Mooie shots.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja die damherten hebben t niet makkelijk met verstoppertje spelen haha. En wat jij n korte wandeling noemt levert je toch weer mooie dingen op, vooral de hinde met haar kalfje in t mooie ochtendlicht is n toppertje !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen