maandag 5 juli 2010

Een Gevoel dat je moet Ervaren

De Natuur.....Ga eens vroeg (of juist laat) de Natuur in.
Beleef het leven...Ga Uw innerlijke accu eens opladen in de natuur.
Ook al lijkt het u niets...om te wandelen in de natuur...Doe het eens één keer !!....Ik weet zeker dat het U leven verrijkt.
Zo gingen Herman en ik Zondag 4 juli om vijf uur naar ingang Panneland. De mist hing over de weilanden..En dat is zo mooiiiii!
Nou kijkt U maar eens mee...Ik hoop dat u een beetje proeft...Van het gevoel dat wij ervaarde.

Het is een lange log geworden....
U begrijpt denk ik wel waarom...
Helaas heb ik het heel druk...(vandaar dit late logje) En ik moet nog langs bij iedereen..
De Macro Lens heb ik vandaag veel gebruikt..
Het blijft moeilijk...Maar het is wel heel gaaf..
Het is net of je een nieuwe wereld ontdekt....en dat voor 48 eurootjes :)
(bedankt Clint)
Als ik zo naar mijn foto's kijkt denk ik toepasselijk....
Je MIST wat...Als je nooit de natuur in trekt!
De zon komt door...
De dag is een cyclus, en de zonsopkomst en zonsondergang zijn momenten waarop de sluier tussen de innerlijke en uiterlijke werelden dunner wordt; iets van binnen raakt het hart en de hele natuur reageert. De vogels antwoorden met een ode aan de ochtend en de avond, de planten met het openen en sluiten van bloemen, en andere levensvormen weer op een andere unieke manier. . . .
Hertjes in de mist...
Voor veel stadsmensen is het opstaan tijdens of vóór zonsopkomst op zichzelf al een uitdaging, vooral voor hen die genieten van lange zomerse dagen op hoge breedtegraden, waar het bijna onmogelijk is om nog voor zonsopgang uit bed te komen. Niettemin blijft het vroegste deel van de dag het kalmste, meest verfrissende en spirituele deel ervan. We zouden dat geschenk moeten aanvaarden als we de kans krijgen. Dus vier de dag, en begin bij zonsopkomst!
Als een spin in zijn web.
Het AWD...Uniek...En zo moeten we het houden!
De Zeereep...vanaf de schuilhut richting zee....
En richting Zandvoort...Wat door de mist maar net te zien is..
Zelfs het gras..Macro..Is zo mooi op zo'n moment...
Mooi Hé..
Ik zeg nog tegen Herman...."We kunnen wel foto's blijven schieten....Alles is zo bovennatuurlijk mooi!"
Het barst er nu van de konijnen...We besluiten om er een bakkie koffie te drinken en wat te eten..En we zoeken een mooi plekje op..Met uitzicht over het verboden gebied. In de verte zien we herten..Maar ook vliegen hier veel zwaluwen..We hopen een vos te zien :) ...Meestal gebeurt er wel wat..Als Herman en ik even een bakkie koffie drinken..maar dat ziet er nu niet naar uit.
Dit is het uitzicht dat we daar hebben...Mijn thermosfles staat achter me..Ik wil nog een bakkie inschenken..
Ik kijk even naar achteren...
Ik zeg tegen Herman.."Een vos..achter je"...Hij kijkt me aan en lacht..
Maar als ik mijn camera pakt..ziet hij dat het geen dolletje is..
Pak hem beet...op zo'n 30 meter afstand steekt een vos zijn kop net boven een duintop.
Zie..je hem?
Ik zal hem even inzoomen....
Of ehhh...Croppen.
Het is geen tamme...Maar wel een nieuwschierige vos...
Hij gaat er ook snel vandoor....En wij besluiten voortaan meer koffie mee te nemen :)

Het Groot Zwarteveld...We komen hier de eerste bezoeker tegen deze morgen..
Sprinkhaan..
We besluiten om naar de Aalscholverskolonie..te gaan op het Renbaanveld.
En dan komen we iets heel moois tegen...
Een Reegeit met twee kalfjes...
Woaw!!!....
Dit is zo mooi!!...Wat een dag..Wat een geluk!
Het Duinviooltje (Viola curtisii)...Weer de Macro :)
De Macro..De Mist..De Dieren..Het Gebied...Het is vandaag een TOP dag!
Het viooltje groeit op voedselarme duingrond. De plant komt niet helemaal in de zeereep voor, maar wel vlak erachter, op plaatsen waar konijnekeutels de grond een klein beetje bemest hebben en de konijnen zelf de grond wat opengewoeld hebben.
Het duinviooltje is één van de waardplanten van de Duinparelmoervlinder en de Kleine Parelmoervlinder.
En dan de aalscholvers...Renbaanveld.
Het is er een komen en gaan van Aalscholvers.


Een Zwam..
Van de Duinstruiners de locatie van de Ijsvogels gehad..Dus daar moesten we even gaan kijken..natuurlijk!
Mezen
Een man loopt aan de overkant..hij zit zijn foto's te bekijken..
Ik denk dat wij net te laat komen...
Onbekend
Want ik neem aan dat hij ze gezien heeft...Want hij kijkt wel heel lang op zijn beeldschermpje..
En dat doet hij denk ik niet voor die Meerkoet die daar zatHet was een Superdag.
Ik hoop snel tijd te hebben om weer iets langer achter de p.c. te zitten..
(Helaas heel druk..Ik ga zo snel mogelijk reageren op mails en site's)

Meer van deze geweldige dag..
Zie bij Herman Versteeg site ;  http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

26 opmerkingen:

  1. ja wauw hebnk,
    een nieuwe wereld betreed je met de macrolens,
    wat is dat een speciale ervaring hé,
    die ree met haar reekalfjes,
    henk als je dat ziet..
    slaat je hart toch wel een keer of drie over of niet dan ,
    wat een prachtig gezicht is dat toch,
    de natuur gaat nooit vervelen hé.

    ik hou van de mist, de pareltjes en alles erop en ernaa..

    mooi logje henk,
    héél mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Dat was weer een lange wandeling met veel mooie dingen! Je ree met kalfjes is natuurlijk top, wat een belevenis. Heel mooi.

    Je mistfoto's zijn ook erg mooi, wat een sfeer, top!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat was zeker een TOP dag!!!
    wat hebben jullie een pracht wandeling gemaakt zeg!
    en wat een mooi kado: die ree met 2 kleintjes!!!! echt super!
    ook de macro's zijn erg mooi!
    dar duinviooltje met die druppels erop is super....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Een wandeling en beelden om stil van te worden, zo mooi!!!
    Je hebt het ook werkelijk heel prachtig weergegeven,
    de mist, het licht, de macro's, en natuurlijk het ree met kalfjes, ontroerend.
    Ik zit nu op het werk even snel ter kijken, thuis neem ik er nog even de tijd voor.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PS
    Je onbekende vogeltje in een kneutje, en ik kon het niet laten alles nog even uitgebreid te bekijken in de baas zijn tijd :)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Woow mooi beschreven die magie van een ochtendwandeling in het AWD, de energie van het gebied wat weer tot maximum is opgeladen gedurende de nacht. Het is mijn lievelingstijd in het AWD.

    En wat gaaf, reegeit met een tweeling. Ik ga vanavond waarschijnlijk nog even, als driekwart Nederland naar een groen veld op tv zit te kijken, ik kijk het liever in het echt. Alleen het groene gras dan, als elftal zie ik liever een groep herten of zoiets ;) Dus misschien morgen wel weer eens een nieuw blog (het werd weer eens tijd dacht ik zo ;) )

    En die macrolens, 48 euro? Overgenomen of nieuw? Ik wil ook heel graag een macrolens, daar kun je zo heerlijk mee experimenteren.

    Groetjes Luana

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    Lekker vroeg uit de veren.
    En het is betoverend mistig er mooi voor foto’s.
    Die foto’s van die ree' met kalfjes zijn toppie
    Het was een mooie wandeling.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Mensen die dat nooit doen zo vroeg denken nu dat je aan de LSD hebt gezeten :-)
    Mooie wandeling en de mist foto's zijn top of the bill.
    En dan te bedenken dat er mensen zijn die dit nog nooit hebben gedaan in hun leven. Veel kinderen denken dat natuur alleen in het museum te zien is :-)

    Gelukkig weten wij beter en genieten we er van.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's van de mist heb je gemaakt. Ja het geeft een heel apart gevoel als je dit ziet, heerlijk zovroeg op te staan
    En die foto's van de reen heel mooi want dat zie je niet zo makkelijk, je macro's zijn ook goed gelukt.
    Schitterend wandeling
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo vroeg pffff ik draai me dan toch echt nog een keer of drie om whahah
    Toch als ik je prachtige log zie dan bekruipt me het gevoel dat we een hoop missen en dat terwijl we al zovaak in het AWD geweest zijn en steeds opnieuw (bijna) in katzwijm vallen zo mooi is het.
    Het vosje lijkt wel een jong diertje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He, typ ik een heel verhaal, is ineens alles weg....

    Henk, jullie hebben echt een superdag gehad, en de topper is toch wel die reegeit met twee jongen, geweldig, wat een ervaring, stond je niet met trillende vingers je camera te klikken?
    Je hebt ook geweldige macro's gemaakt. Op en top genieten weer.
    Ik ben net terug uit de AWD, kort avondwandelingetje, baby hertjes gezien, zo lieeefff.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita
    Ik weet ook niet wat er fout gaat...reacties komen wel binnen via mail..maar niet op de site..En soms zie ik ze er later alsnog op.
    Ook het aantal reacties klopt niet.
    ..Lastig..Maar ik wacht het gewoon af..Ik neem aan een foutje van bloggel ???
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig met die mist, maar veel te vroeg voor mij. Zo vroeg werkt echt niet voor mij, dan zie ik gewoon niks. Ik ben een avondmens, 's morgens kom ik pas om een uur of negen op stoom, maar dan diesel ik wel door tot een uur of twee 's nachts. Prachtig die reekalfjes, zag er vorige week ook één in de polder, maar te ver voor een foto. Vandaag damherten op de plantage gefotografeerd, dat viel nog niet mee, behoorlijk schuw zijn ze daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Had ik net een reactie geschreven, is ie weg. Mooie mistige foto's heb je gemaakt. Baby reetjes zijn geweldig leuk, zag er vorige week één in de polder, helaas te ver voor een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige foto serie weer, die vroege vogel foto's helemaal TOP Henk, dat is echt genieten, de mooiste tijd van de dag.

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, Henk

    Prachtige gevarieerde natuurfoto's. vooral de foto's in de mist zijn heel mooi en sfeervol.

    groet
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,

    Goh, wat is de natuur toch mooi op de vroege morgen. Prachtig gezicht, de damp die overal nog hangt. Heerlijk met de zonsopkomst. Dat is vroeg je bedje uit mee dan waard!

    Met macro ga je ook lekker! De duinviolen heb je scitterend te pakken genomen met de dauw nog op de blaadjes. Het web is ook top.

    De reegeit met grut; het blijft ongelooflijk dat het daar gewoon rond huppeld.

    Hahaha, ik hoor het je zeggen: hé kijk daar; een vos. En Herman lachen. Gaaf dat je deze keer een wilde tegen kwam. Geeft een hoop voldoening gok ik.

    Ik heb weer genoten van je serie!

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb net nog een keer je foto's bekeken, zo mooi zijn ze.
    Zou je die foto met de reeen niet als kopfoto willen hebben? Het is echt zo'n geweldig mooie foto. Die verdient een prominente plaats op jouw site.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tjonge wat een prachtige foto`s deze keer Henk.
    geweldig die mist over de duinen.
    en toch weer een vos gespot!
    tjonge......

    BeantwoordenVerwijderen
  20. N lang postje inderdaad, maar mocht gerust nog wat langer zijn : dit is gewoon zooooo mooi, geen woorden voor. Vooral de fotos vd hertjes in de mist en dat spinneweb en...
    n heel sfeervolle serie , zowel in woord als beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw wat prachtig om te zien .
    Je leeft dan even in een bestaande sprookjesweereld.
    En als je dan nog een ree met haar kleintjes ziet giert denk de adrealine helemaal door je lijf.
    Ik heb genoten van je foto's en je verslag.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig mooi, dat is puur genieten.
    Wat een mooi sfeertje heb je weten te vangen in de vroege morgen.
    Een lang logje maar niet te lang, zo iets moois kan gewoon niet te lang zijn.
    Ik heb er vann genoten Henk.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Henk mensen wat een heerlijke serie heb je weten te maken wederom een ware lust voor het oog en wat weet je al goed met je camera en lens te werken want oke je hebt hem al weer een tijdje maar toch...Ik vind het een van je mooiste wandelingen en fotoseries weer,

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh WOW,,wat een pracht!! Werkelijk wonderschoon!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Henk die nw. wereld die hier heb ontdekt is prachtig.
    Ik moet je wel waarchuwen het gaat een verslaving worden maar gelukkifg een waar heel goed mee te leven is.

    Fijn weekend

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Inge de Hartog12 juli 2010 om 21:32

    Heel mooie foto's allemaal en de beschrijving ook....
    Ik heb genoten en dank je wel voor het delen Henk.
    Ja, wat is de AWD een prachtig natuurgebied...

    Via de website van Ghita ben ik weer bij jou gekomen.

    Groet van Inge

    BeantwoordenVerwijderen