maandag 12 juli 2010

Alles Heeft Zijn Doel

"Alles Heeft Zijn Doel...Hoe Klein Dan Ook!"
De natuurbeschouwing van Aristoteles was teleologisch. Alles heeft zijn doel. Wat houdt dat in?

Het Griekse woord telos, betekent doel, teleologie is de leer dat de schepping op één doel is gericht. Elk ding streeft vanuit een verborgen metafysische aandrang naar zijn natuurlijke bestemming in de kosmos.
Waarom valt een steen naar beneden en niet omhoog? Omdat de natuurlijke plaats van de steen de aarde is, en niet de lucht. Aristoteles komt op deze bewering niet vanuit filosofische of theologische gronden, maar omdat deze door ervaring ingegeven zijn.
Herman Versteeg en ik gaan even over vijf het AWD in...Het is mistig...En dit is de eerste foto..Die een beetje om aan te zien was: ....Damhertjes in de Mist...Ruigvlak/Duizendmeterweg...(Achtergebied..zoals wij dat noemen).
En we waren al wat kalfjes tegen gekomen in de vroege morgen....Ja dit is wel het moment om voor de jonge damhertkalfjes te gaan.
De zon probeert door de mist te komen...Maar hij wint het even niet van de mist.
Vanmiddag De Tour..Vanavond de W.K. Finale...Maar eerst dit....  :)
Wij zien de dieren wat aan de late kant door de mist...Maar ook de dieren zien ons laat.
En hier doen we even een bakkie koffie..En eten wat..
Maar geen Vos...Wel (weer) een paar kalfjes..In het verboden gebied.Niet dat we in het verboden gebied zitten...Maar we hebben wel een mooi uitzicht over het verboden gebied.
Het Verboden gebied is al mooi...Maar als je zoiets ziet!
We dachten dat het een hinde was met twee jonge kalfjes...Tot er een tweede hinde uit de dekking kwam.
.........En de mist trekt langzaam weg.

De mist trekt weg...Maar het blijft nog wel vochtig..
Een jonge vos slaapt op een duintop..
En Herman en ik gaan zitten in het gras...In de hoop dat er nog een vos komt..
Maar als hij kijkt en ons ziet zitten...
Gaat hij staan..en verlaat de duintop...
En hij loopt het verboden gebied verder in.
Altijd uniek..een vos te zien..in zijn leefgebied.
Dit mannetje is er best aan toe...En we gaan hem zeker tijdens de bronst tegenkomen.
Ook de libellen vliegen nu in het rond...En de temperatuur stijgt behoorlijk.
En dan komt er een andere...zeker niet mindere wereld tot leven..
Alles in de natuur..Heeft iets geweldigs..En zijn eigen plekje in de AWD..
En Alles heeft zijn doel..
En ook de kikkers en de padden dragen hun steentje...letterlijk en figuurlijk mee!
Water is van essentieel belang...
Voor Plant en Dier.
We komen Peter en Janny nog tegen...We lopen naar de uitgang..Samen gaan we nog even kijken of de Reeën er nog zijn..Maar ze zijn niet te vinden...
Meer zie Herman Versteeg - Site: http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

22 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Ja dat is lang geleden even een berichtje maar ik ben dan nu toch weer ff de eerste, Lief hoor al die mooie foto's weer deze week.

    Tot morgen maar weer.

    Gertjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Lekker vroeg de Awd in het is weer een mooie serie foto’s over de Awd.
    En op het laatste moment toch nog een vos super.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,
    Wat een geweldig mooi logje is dit. Wat een afwisseling, landschap, dieren, macrofoto's van de bloemen en de beessies.
    De foto van de zon die doorbreekt vind ik erg mooi, en het mannetje, met dat indrukwekkende gewei.
    Mijn nieuwe AWD uitdaging (na de Sint Jansvlinder) is nu het vinden van mannendamherten, waar zijn ze gebleven, ik zie vooral de hindes met de kleintjes (ook geweldig)....

    Groetjes, Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Die bramen zitten over een tijdje in de jam kan ik je verzekeren. :-)
    Mooie foto van de zon die door de mist probeert te komen!
    De vos en de macro's zijn top en goed vastgelegd.
    Dat was een mooie ochtend om te wandelen :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een mooi beeld in de mist, geeft prachtige foto's, heel mooi gedaan. En het konijntje met de opkomende zon, prachtig. Heb weer even genoten van je foto's.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig deze serie, waarin alles tot leven komt, inderdaad, alles heeft zijn doel, en ik geloof steevast dat die stelling voor het hele leven geldt
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, die foto van de hindes in het verboden gebied is magnefiek, prachtig, alles klopt daar, licht,kleur,sfeer alles op zijn plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. weet je henk,
    jouw logjes zijn altijd zo geschreven alsof ik een boek zit te lezen waarvan ik me niet los kan rukken,
    heerlijk om naar te kijken,
    alsof ik gewoon naast je loop:-)

    heeft mus je nog een dikke knuffel gegeven?? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,

    Ten eerste heb ik weer een nieuw woord geleerd. Zo ben je dus nooit te oud om wat op te steken. En het is nog eens een waarheid als een koe.

    Wederom vroeg uit de veren zie ik. En dan krijg je van die schitterende platen in de mist. Als daar dan het zonnetje dunnetjes doorheen komt dan weet je waar je het allemaal voor doet.

    Het is weer een lekkere diverse serie geworden waar zelfs de vos niet ontbreekt. En natuurlijk macro. Je bent verslaafd aan het worden meneertje :-)

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Had hem gisteren al bekeken maar gunde me even geen tijd te reageren. Vandaag is tie nog even mooi en ik ga met Peter mee dat je een verslaafde bent van de camera. Welkom bij de club haha. Mooi fotowerk Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tjonge als je een vroege starter bent zie je de natuur wel op zijn mooist hè.
    Wat een prachtige sfeer.
    en die jonge vos....
    het is een pracht reportage.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een heerlijk blogje weer!
    prachtige plaatjes!
    die vos is erg leuk!
    en wat is dat mannetje al groot en zijn gewei ook!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk,

    Wat een pracht series heb je er weer opstaan, erg mooi en bijzonder zo die mist, echt een heerlijke ervaring, vooral als die mist dan optrekt.
    Wij zijn ook weer eens een keer op pad geweest, het gaat nog niet helemaal toppie, maar beter dan het geweest is (herstellen duurt langer dan je zelf wil).
    Wat super die foto's van de vos ook weer, echt toppie hoor.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey henk,

    Die AWD verveeld je niet echt geloof ik hahaha. Je macroopnames zien er leuk uit.. Ja, daar heb ik een poosje naar zitten kijken. Goed werk!

    Zelf ben ik er al een poosje niet meer geweest.Andere activiteiten. Goudse havendagen, Harleydag Woerden en Gilze-rijen Luchtmachtdagen. Kleine selectie staat op mijn blog.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie, met name die mistige foto's. Echt weer genieten.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige foto's. Vooral van de herten in de ochtendmist.
    Je hele blog is interessant. Ik heb heel wat foto's bekeken. Erg de moeite waard.
    Ik kom hier zeker nog eens terug.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat was weer een vroege wandeling in het AWD Je foto serrie zijn weer geslaagd. zeker die met de zon en de mist en van de vos
    Fijn weekend Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldige wandeling en dito foto's je macro foto's zijn ook geweldig, en al dat jonge spul in de AWD super....

    Mvg, De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  19. prachtige natuur foto serie, heb je weer geplaatst, heerlijk genieten hier

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,
    Ik ben net terug van vakantie en heb een hoop in te halen op de diverse blogs zie ik :-)
    Ik heb net je foto's bekeken en ze zijn weer erg mooi. Mist is altijd zo mooi he! Ik ga zo nog even bij je andere uploads kijken ...

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. He Peter.
    Wouw die foto's van de vos zijn echt schitterend zeg. Heerlijk dat je dit zo op de foto heb weten te zetten.
    Elke keer weer geniet ik van je foto's

    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk ! Ben terug van weggeweest en sta hopeloos achter op blogbezoek, maar wil hier geen enkele wandeling missen. Ik start vanaf hier dus mn inhaalmanoeuvre.
    Was al meteen n schot in de roos : weerom n prachtige serie met de foto's van het konijn (of haas?) op zn achterste pootjes en de reekalfjes in de mist als absolute toppers !
    Ik hou mn wandelschoenen aan voor de volgende wandeling haha, tot seffes !Groetje, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen