woensdag 21 december 2011

Grapje Waternet?

Vandaag de kortste dag ( 21 December...En weer een lange log ;)..En ik vraag me af...Is het wel wijs om op de kortste dag te snipperen :) ... Het is vochtig..en donker als ik de AWD bij "Panneland" in gaat.. Koud is het niet echt..
Fotograferen met dit donkere weer gaat niet eenvoudig..De sluitertijd is traag..bij het afdrukken hoor ik pas drie seconden later de klik :)
Maar ja..Dat mag de pret niet drukken!
Het is denk ik zo'n uurtje of negen..en het is nog steeds donker...
Gelukkig lukt het me om de Ree op de foto te krijgen..
Maar ik denk aan het bordje van Waternet...Loop ik werkelijk gevaar..?
Ben ik die Grootpoot Kabouter? ...
(Foto bordje..Kees van Dommele)
Wegens ernstige overlast bejaagt Waternet hier de Grootpoot Kabouter.(Daarom geen toegang tussen Zonsondergang en Zonsopkomst , er wordt met SCHERP geschoten!!)A) Is dit een Grapje?....B) Is dit een misplaatst Grapje?.......C) Zijn ze aan het schieten in de AWD?.....D)Is zo'n grapje echt Grappig?..(zelf denk ik eigenlijk van niet) Nu ben ik normaal gesproken positief over Waternet..Maar in dit geval ..Had ik het zo niet gedaan...(Ik ga voor het gemak uit van een grapje).. Gaat het Spoken in de AWD..?
("Groot Zwarteveld"..Richting "Berg van het Westend"..)
Nu zou ik het nog als eeen grapje kunnen zien..als in plaats van !!... :) had gestaan...!!
Dat had het wat duidelijker geweest!.
(Vos op het "Klein Zwarteveld")
(Vos zoekt de dekking op)
Een damhert kijkt me aan...Heeft hij het bordje ook gelezen ?.. :)
Ik weet het niet..maar hij blijft liever achter de duindoorns staan..
(Bekertjesmos..en hier onder een reaktie/uitleg over het bekertjesmos..en de verschillende soorten door Albertine...De Site van Albertine is zeer leerzaam...Site: http://bij-duin.blogspot.com/ )
Hoi Henk
De volgende keer dat je bekermos fotografeert moet je ook eens op de grondschubben letten, die vertellen namelijk veel over de soort: zijn er veel of weinig grondschubben, zijn ze groot of klein, al dan niet diep ingesneden, heldergroen van kleur of meer grijsgroen, staan ze rechtop of liggen ze plat tegen de grond, zijn ze versmolten of niet? Verder kun je kijken of de bekers al dan niet fijn bepoederd zijn, al dan niet schubben hebben en of dat veel of weinig schubben zijn.
( Vos "Ruigvlak"..Ik sta hier naast een andere bezoeker van de AWD..Hij ziet de Vos niet..Ik maak snel wat foto's..En laat hem later op het beeldscherm zien..aan deze man.)
Het bekermos dat je hier op de foto hebt staan, heeft in elk geval flink wat schubjes, de bovenrand van de beker is kaal en rozig-bruin en de beker is vrij wijd, dat kan duiden op Cladonia Grayi (bruin bekermos). Het groene of kopjesbekermos (Cladonia Fimbriata) is slank van postuur met een ondiep klein bekertje en heeft geen schubben, maar is fijn bepoederd (soredieus), is wat mintgroen van kleur en staat op een matje van kleine grondschubben. Is de beker fijn soredieus maar gaat de steel geleidelijk aan over in een vrij grote beker (zodat het geheel wat op een grote puntzak lijkt) en zijn de grondschubben groot, dan is het Cladonia humilis (frietzak-bekermos). Lijkt de beker 'ontploft', dus met een erg rafelige rand, dan kan het Cladonia Ramulosa (Rafelig bekermos) zijn.
Tot slot kun je in de duinen ook veel Duinbekermos (Cladonia Poccilum) vinden. Deze soort herken je vooral aan de samengesmolten grondschubben. Ook is de beker zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde bedekt met schubjes. En natuurlijk: als de beker rode randen heeft dan is het Rood bekermos. Heel veel grote heldergroene schubben die bij droogte omkrullen en dan hun witte onderkant tonen (zie je nu heel veel) en waar je soms kleine bekertjes tussen vindt is Cladonia foliacea, zomersneeuw.

Bovengenoemde soorten kun je alle veel vinden in de duinen, er zijn er nog veel meer, maar die moet je meer in het binnenland zoeken. Ik hoop dat je iets hebt aan deze korte uitleg. Bekermos wordt nog leuker als je op al deze verschillen gaat letten!
groetjes Albertine ( Bedankt voor de uitleg Albertine....Haar site: http://bij-duin.blogspot.com/ )

(Brilduiker-Woerd)
(Brilduikers..mannetje en vrouwtje)
Brilduikers en Nonnetjes hebben zo'n beetje dezelfde voedselkeuze...
Maar in de AWD heb ik persoonlijk nog nooit Nonnetjes gezien..
En in de AWD maak je altijd wel iets moois mee..
En zo vandaag ook..Nu is dit mijn derde Vos vandaag...Dus ik mag al niet klagen.
En laat hij nu een prachtige jump maken over het watertje..Ja Super!!
Vandaag de Big drie..Ree..Damhert..Vos..
En dan heb ik een topdag :)
Kramsvogel..Langs de kust zoekt deze vogel uit Scandinavië naar de duindoorns..
Waar ze dan massaal op af komen.
Ook de Klapekster zie ik...Nu bij het "Eiland van Rolvers"..
Nu had ik vandaag ook Zaagbekeenden gezien...Maar omdat Kees van Dommele zulke mooie foto's had gemaakt van de Zaagbekeenden..Plaats ik zijn foto's van de Zaagbekeenden..
( Foto van Kees van Dommele..Zaagbekeenden)
( Foto van Kees van Dommele..Zaagbekeenden)
Kees schreef (19/12..o.a. Hoi Henk,
Om te beginnen heb je weer een mooi verslag met mooie foto's geplaatst op je
weblog. Ook vandaag waren er weer veel damherten in de weilanden bij
Vogelenzang. Je bent een geluksvogel dat je de klapekster, goudvink,
brilduiker en krooneenden hebt gezien, mij is het nog niet gelukt. In de
bijlagen zie je wat ik vandaag in de AWD gezien heb. Eindelijk weer eens een
mooie zonnige dag. Bij de blauwe route, beginnend bij de Oase, zag ik bij
het watervalletje op een paaltje een opmerkelijke mededeling van Waternet.
Humor op een onverwacht moment.
( Foto Vos van Kees van Dommele)
Bij het eiland van Rolvers zag ik de vos
langs de waterkant lopen. Er waren bovendien zaagbekken, die niet al te
schuw waren....
Groet Kees...(Bedankt Kees)
(En nog een foto van vandaag...Herten in de weilanden.bij "Panneland)
En ook vandaag zijn er nog steeds veel herten in de weilanden..
Op de achtergrond verkeer..Gelukkig vertonen de herten geen vluchtgedrag....
Het mag dan de kortste dag wezen...Maar in een korte tijd..heb ik veel gezien..
(Nieuwe Site van Jordi Segers..http://wildlife-photography.tk/)