maandag 28 mei 2018

Bijeneters

Bijeneter:
Een bijeneter had zich van koers vergist..
was dwars door een regenboog gevlogen.
Dat had zo te zien zijn effect niet gemist:
Nu moeten enkel zijn vleugels nog drogen.
(Yves De Bosscher)


-
-
-
-
Het was voor mij de eerste ontmoeting met deze kleurrijke
luchtacrobaten … In eerste instantie speelde de achtergrond geen enkele rol .. ik moest ze gewoon eerst op de foto hebben :)
-
-
-
Langs de rivierbedding van  Tsiknias river zie ik mijn eerste bijeneters bij een broedplek. Later zie ik nog een paartje die een nest hebben bij de zoutpannen van Kaloni. Alleen hier zou ik me al een week mee kunnen vermaken ..
-
-
-
-
De bijeneters broeden bij voorkeur in kolonies ..het nest bestaat uit een zelf gegraven gang .. Dit nest was gemaakt in een afgegraven stuk grond.
-
-
-
Met z'n vieren houden ze de omgeving in de gaten … de familieleden werken duidelijk samen. Terwijl de één zorgt voor de afleiding. Duikt een ander vliegensvlug het nest in.
-
-
-
Het eerste broedgeval van bijeneters in Nederland was in 1964. Een goed leefgebied voor bijeneters ..heeft water bloemen en begrazing van vee nodig.
En zandhopen oeverwallen of steile wanden
-
-
Hier in Lesbos zien we dat ze maar weinig wand nodig hebben om te broeden. Water … Bloemen en dus insecten is eigenlijk het meest noodzakelijke.
-
-
Hier in Nederland is het dan ook zaak om te zorgen voor genoeg bloemen (nectar) ..
 
 
-
-
-
Het verbieden van insecticiden is dan ook van essentieel belang als we deze vogels die door de opwarming van de aarde noordwaarts trekken .. willen behouden.
-
-
-
-
-
We moeten er toch rekening mee gaan houden dat dieren zich door de opwarming van de aarde langzaam maar zeker gaan verplaatsen.
-
-