zondag 30 december 2012

Ik denk dat...

Volgens het Haarlems Dagblad zijn er dit jaar al 80 herten ( mannetjes ) overleden ..Een verdubbeling ten opzichten van 2011 ..
Herman en ik gaan vandaag ( 30 Dec ) bij Panneland het gebied AWD binnen.. We zien vandaag hindes en herten .. en ze zien er gewoon goed uit ..foto links ( archief ) ..
Waternet  : De verlengde bronsttijd zou een belangrijke oorzaak kunnen zijn.
Vereniging Het Edelhert : De populatie is te groot ..Voedselgebrek.
"IK DENK DAT " :
Ik denk dat beheerder Waternet grotendeels gelijk heeft.. Tijdens de bronst periode eten de herten weinig of niets...En de bronst vergt veel van de herten..Normaal gesproken trekken de damhert mannetjes na de bronst richting het gebied "Vinkenveld" om daar een slootje over te steken en te fourageren in de weilanden om vetreserve op te bouwen voor de winter.. De hindes trekken meer naar het achter-gebied..Nu hebben ze een hekwerk geplaatst ...en de weilanden zijn nu niet meer bereikbaar..
De herten zwerven rond in dat gebied op zoek naar voedsel..wat normaal gesproken geen probleem was..Nu is daar de druk op dat gebied te groot geworden qua voedsel..In andere gebieden zoals b.v. "Vogelenveld" "Palmveld" "Groot Zwarteveld" is voldoende voedsel maar de herten zijn de weilanden gewend ..en fourageren nu aan de rand van het gebied..
Reegeit ..
Als ik hier en daar de reacties leest..lijkt het wel of de AWD een herten-kamp is..De AWD is 3400 ha groot ..en ja.. er lopen veel damherten..De meeste damherten zien we bij ingang "Panneland" en "Oase" En veel minder in het achtergebied en bij "De Zilk"  Het gebied heeft genoeg voedsel voor het aantal damherten..De vraag is wel ..wat is het gewenste aantal damherten / grazers Hoe groot is de druk op een gebied.. zelf geloof ik dat de natuur zelfregulerend is ..De laatste telling damherten is daar een bewijs van ..Minder dan de vorige telling ...terwijl er juist een groei van 26 % verwacht werd !
Natuurlijk sterven er beesten in de natuur ..
Dat is misschien niet leuk ..maar dat is nu eenmaal natuur..
en goed voor de biodiversiteit .. 
Deze zien we in het gebied "Witteveld" ..
Zaagbekeend ( Mannetje )
Krooneenden en Tafeleenden
Slobeenden..Kuifeenden.. Nonnetjes..TafeleendenBrilduiker .. Ja ..Veel wintergasten (Zwanenplas) in de AWD
Staartmees
-
Zaagbekeenden..
Eigenlijk was ik opgelucht toen ik de eerste herten in de AWD vandaag zag ..
Want wat denk je wel niet bij "Herten sterven massaal"?
Nee ..Een beetje een sensatie tekst van een krant :)

17 opmerkingen:

  1. Henk ik denk dat je dicht bij het goede antwoord zit en hoop dat je volgend jaar weer veel leuke dingen meemaakt in het AWD.
    Zelf moet ik vanuit hier, het zuiden er zeker ook nog een keer naar toe deze winter maar wil toch wachten op wat vorst en sneeuw dat was begin van dit jaar zo mooi en dan neem ik nu wel mijn camera mee natuurlijk !

    Bosies het beste voor 2013 !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    we hebben inderdaad veel gezien maar geen doden herten het is een mooie serie geworden ik wens jullie een gelukkig nieuw jaar toe.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Henk,

    Ach, het zal wel een combinatie zijn van omstandigheden. De herten zullen toch wel niet omvallen omdat ze uitgeput zijn van de bronst? Het is hartstikke warm, geen sneeuw, geen bevroren grond, dus eten genoeg. Ik denk eerder dat de mannen gestorven zijn omdat ze gewond geraakt zijn tijdens de bronst.

    Maar ja, ik hoop in 2013 nog vele mooie blogs van je te lezen!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De natuur zal het meeste wel regelen,maarja hoe vertel je aan herten dat als mensen een hek plaatsen er aan de andere kant eten genoeg is?? hopelijk komt het allemaal weer goed .en kunnen wij volgend jaar allemaal weer in de A.W.D. genieten,wij wensen jullie allemaal het allerbeste in het nieuwe jaar toe. cobie en bas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi henk
    een mooie serie.
    een pretige jaarwisseling.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Een hele goede jaarwisseling gewenst.

    Het afgelopen jaar heb ik veel genoten van de schitterende foto's, ik hoop dat er volgend jaar weer veel geplaatst worden.

    Staartmeesjes, dol ben ik op ze. Altijd een waar feestje als er een zwerm in onze tuin langskomt.

    Dank voor het delen...

    Vriendelijke groetjes,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk,

    We moeten het doodgaan van een aantal dieren inderdaad niet dramatiseren. Er zullen ongetwijfeld verschillende factoren een rol spelen, maar er is ongetwijfeld sprake van een "survival of the fittest". Zoeken naar een nieuw evenwicht zal uiteindelijk de populatie ten goede komen.

    Prettige jaarwisseling en de beste wensen voor 2013 voor jou en je gezin.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Ik denk eerlijk gezegd dat het zeker niet door gebrek aan voedsel komt.

    Ik wens je alvast een gelukkig 2013toe!

    Gr.
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Wat een mooie wandeling met als topper toch wel de reegeit. Jullie zien weer veel reeën de laatste tijd.

    De damherten sterfte, ik geloof niet in voedsel tekort, dan zouden ook de reeën doodgaan (want die hebben het eerste last van voedseltekort omdat, naar zeggen, de damherten het voedsel van de reeën opeten).
    Wat wel de reden is...geen idee,.

    Zolang er nog herten rondlopen in de AWD, kan ik alleen maar genieten van deze prachtige dieren, en hopen dat een echte massale sterfte uitblijft.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk,

    Leuk al die wintergasten en natuurlijk die ree! Die kom je niet zo vaak meer tegen!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Happy New Year!

    I think its a mix of to many deers, not food enough and inbreeding.
    The government has to look into this so its going to be a healthy tribe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    wij waren er afgelopen zaterdag (de 29) nog. Ik heb gelukkig geen dode herten gezien maar wel heel veel jonge hertjes.

    ik denk dat het een beetje teveel opgeklopt is want we komen er best vaak en dan zou je dat ook moeten zien volgens mij.

    Maar ook kom ik je een hele fijne jaarwisseling wensen en alle goeds voor 2013.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Het lijkt mij dat er toch echt genoeg voedsel is, het gebied is zó groot!
    Gaaf dat je al weer reeën hebt gezien, mooie platen.
    Ik wens je een fijne jaarwisseling Henk, en alle goeds en veel mooie natuurmomenten in het nieuwe jaar.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk, wat een gezeik toch steeds over een paar dode Herten.
    Op Facebook laait het ook telkens op.
    Het lijkt mij ook een natuurlijk verschijnsel, waar dieren leven sterven dieren.
    Ik heb in een bejaarden verzorginngshuis gewerkt en daar stierven ook niet elk jaar evenveel mensen.
    Ik denk ook dat jij het goed ziet, dat de Herten misschien verwond waren door de bronst, ik heb er heel veel aangeslagen en voor pampus zien liggen en als ze te dom zijn om een andere plek met goed gras te vinden is het maar zo. Herten op de weg en in de tuinen bij mensen is ook niet fijn en de natuur regelt de populatie zelf, dat blijkt weer.
    Een heel fijn 2013 voor jou en je naasten en dat we maar weer veel mooie blogjes mogen kijken in 2013.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach Henk ik heb zelfs mijn uhhh favoriete boswachter opTV gezien..
    Hij vertelde dat doordat het hek er nu staat ,de herten daar dus rond blijven hangen en dat er verderop genoeg te eten is....
    Ook zei hij dat de bronst dit jaar vroeg op gang was gekomen en dat er zelfs nu nog herten bezig zijn...
    DUS....het is de natuur ..net wat jij zegt.
    Ik geloof gewoon niet dat we deze winter in het AWD dezelfde taferelen zien als een paar jaar geleden in de OVP.

    Zo en nog net op de valreep van dit oude jaar, wens ik jou en je gezin heel veel goeds voor het aankomende jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een fantastisch nieuw fotojaar gewenst. En wat knalt de juli foto eruit zeg! Die kan aan de muur. gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Henk,
    Er is voedsel genoeg in de awd en de herten die ik op mijn wandelingen tegenkom zien er goed uit. Ik loop er 3x per week! Het Haarlems dagblad is een sensatiekrantje...
    Vandaag zag ik nog een groepje karpers zwemmen en een klein snoekje in een infiltratiekanaal. Zal weldoor de hoge temperatuur komen denk ik.
    Was wel een mooi gezicht.

    Grtn
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen