zaterdag 8 december 2012

Extreem Weer

Vandaag Vrijdag 7 December
 De KNMI heeft ( een dag eerder ) zijn waarschuwing voor overlast door winterweer donderdag opgeschaald naar code oranje..
Langdurige sneeuwval en harde wind is de reden..
Ik ga ondanks code oranje naar de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) .. Het sneeuwt behoorlijk als ik bij Ingang "De Zilk" naar binnen ga.. Rechts het Oosterkanaal..
Bij het gebied "Leen Poes" ..
Later op de dag ..trekt het KNMI code oranje in..En ze geven dan de lichtere waarschuwing code geel..Het verschil is duidelijk merkbaar :) Mijn zwart wit achtige foto's ( met sneeuw ) veranderen in kleurenfoto's ...Rechts het gebied "Palmveld" .. eerder deze dag..
De Wilde Zwanen..

De Wilde Zwanen in het gebied "Ruigvlak" Op dat moment sneeuwt het niet ..sterker het gaat dooien..De sneeuw valt hier en daar al van de struiken ..het is op dat moment net iets boven nul..Rechts het gebied "Witteveld"..eerder deze dag..

Vossen..

Twee Vossen ..Bij het "Rechte Schusterkanaal" ..aan de kant van het gebied "Westerveld" ..wat verboden gebied is ..ook voor kaarthouders..Dus deze vossen zien in hun territorium ( bijna ) geen mensen..Rechts het gebied "Palmveld" eerder deze dag 
Reebok ..

Een Reebok in de sneeuw ..Ja..daar was ik best blij mee..want als het straks gaat vriezen ..en de sneeuw kraakt ..Nou..dan kun je ze echt niet zo dicht naderen Ze zijn meestal vrij alert .. Maar deze Reebok had me niet horen aankomen over de duintop..Gelukkig voor mij ..bleef hij nog best lang staan..

Eerder deze dag ... : Ik zie een Vos in het gebied "Palmveld"..Nu is dat gebied vrij open ..Maar ik heb geluk ..want hij ziet me niet ...Een paar damherten hebben me gezien ..en slaan op de vlucht.. zie foto rechts ..op de voorgrond de vos ..
Niet veel later ziet de vos me staan..en rent hij de dekking in .. Ja..damherten zijn zeker in dit gebied heel alert ...Er ontgaat hun niet veel ..Ze zijn natuurlijk met meerdere..en hebben hun eigen kant om in de gaten te houden..

Het Goudhaantje ..
Man..wat een vogeltje ..
die heeft echt geen rust in zijn kont ..
om gek van te worden..Hij vloog van de ene naar de andere tak..
zonder de boom te verlaten hé ! ...Maar even stilzitten is er echt niet bij..
Ik had denk ik wel dertig foto's van alleen de tak waar hij net weer weg was..
Nou..de volgende keer begin ik er niet meer aan :)



Een mooi damhertje ..
Kramsvogel ..
Damherten..
Vos ..
Damhert..
Wintertaling
De wintergasten zijn nu wel zo'n beetje in de AWD ..Wilde Zwanen..Brilduikers ..Krooneenden..Slobeenden ..Tafeleenden.. Wintertaling ..Zaagbekeenden..Krakeenden.. Alleen Nonnetjes heb ik nog niet gezien.....Maar wat niet is kan nog komen ..zullen we maar denken..
Het struinen door de AWD met deze sneeuw was best zwaar..extreem zwaar!
maar ik heb ook behoorlijk wat kilometers gemaakt vandaag..extreem veel!
Een kleine serie van de vos ..Gebied "Duizendmeterweg" 
De vos had wel trek in de reiger..

Maar de reiger is niet gek ..En ging er nog op tijd vandoor ..En dus..had de vos het nakijken..
Een heerlijk dagje AWD ...En weer een prachtige dag ondanks een weeralarm..
Ja..Ik hou wel een beetje van dat extreme weer..

18 opmerkingen:

  1. Zulke mooie momenten kan je met mooi weer niet schieten ,man hier kan je twee kalenders mee vullen.wat is dit mooi,je zal best moe geweest zijn,maar als je dan kijkt wat je die dag gemaakt hebt valt dat gelijk van je af. die is de A.W.D op zijn mooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk

    Iedere foto is weer erg mooi en goed gemaakt, zoveel vossenfoto's en dan ook nog in de sneeuw...... nou dat is gaaf hoor, maar ook de herten in deze sneeuwrijke omgeving zijn erg mooi.

    Chapeau voor deze uitstekende serie !

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Henk
    wat laat je ons weer genieten met je mooie opnamens ja dat het zwaar is dat geloof ik ook maar dan heb je ook wat,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk, dapper hoor om met weeralarm oranje naar de AWD te gaan.
    Ook het lopen door de sneeuw vergt heel wat van je conditie maar...dan heb je ook wat.
    Vos in de sneeuw, wie wil dat nou niet.
    Dit soort dagen blijft je vast lang bij en anders hoef je maar naar de foto`s te kijken en je weet elk detail ervan weer.
    Gave foto`s en verhaal, ik heb ervan genoten,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Wat een schitterende serie, ondanks het beperkte licht en de toch wel heftige omstandigheden smorgens.
    Een van de vossen in de sneeuw is echt een topfoto maar de twee vossen aan de waterkant is voor het natuurmoment en de beleving weer heel erg mooi. De ontmoeting met de reebok, super, en ook erg mooie foto's. De drie damhertjes die je vanaf de besneeuwde heuvel aankijken vind ik ook een heel mooi plaatje, kun je zo een kerstkaart van maken.
    Dan vergeet ik bijna nog de wilde zwanen, ik heb vandaag denk ik dezelfde groep gezien, maar dan in het zonnetje.
    was je er vandaag ook nog, heerlijk, en de drukte viel mee.
    Van mij mag dit de hele winter blijven, dan zit ik wel iedere week in de AWD.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. So you got snow too now.....beautiful pictures. I like the roes. Funny to see the fox watching the heron , I think. We have about 30 cm of snow and more will come on Monday...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Dapper om er met het slechte weer op uit te trekken. Dat het gebied veel te bieden heeft wisten we al, maar je hebt er wel een flinke portie van meegekregen. Wat een variatie. Je kan in ieder geval met een goed gevoel op deze dag terugkijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Wat een prachtig blog, maar goed dat je ook niet luister naar al die codes oranje:-):-). Ik heb genoten van je blog, ik vind alles even mooi. Had het graag mee gemaakt.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig wat een mooi stukje natuur, ik kom er zelfs van uit Zeeland regelmatig naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie, vooral de vossen zijn fraai.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie Henk je hebt echt veel gelopen. Die reebok in de sneeuw is echt gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig verhaal Henk, mooie foto's zeker de reebok is een pracht :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een doordouwer ben jij toch, om met dat weer toch op pad te gaan.
    Maar ik moet zeggen dat het de moeite waard was, wat een hoop moois voor je lens, ben vooral onder de indruk van de reebok!
    Helaas is de sneeuw al weer weg, maar we hebben nog wat wintermaanden te gaan...
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ps
    we hebben leuke en spannende nek-aan-nek races deze week;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Dit moest wel een lang blogbericht worden. Wat was het prachtig in de AWD. Ik baal ervan dat het zo'n eind weg is. Zeker met slecht weer is dat lastig en dan is de trein ook geen optie. Maar jij laat zien hoe fantastisch het er weer was en daar geniet ik van mee.
    De vossen, de reeen en de wilde zwanen zijn helemaal top. Maar de landschappen zijn ook geweldig. Het zal inderdaad wel zwaar lopen geweest zijn. Maar je bent een echte bikkel toch?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henk,

    Wat een fijne blog zeg. je hebt weer een fantastische dag gehad en mee gemaakt! Genieten.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Ik heb dit blog inmiddels al 3x bekeken en steeds geniet ik weer. Wat een prachtige loodzware wandeling heb jij gemaakt. Wat moet jij je voldaan hebben gevoelt toen je thuiskwam en je foto's bekeek.

    Wat een momenten ook weer..Ree, vossen het kan weer niet op.

    Ja in dit geval had ik graag in jouw schoenen gestaan.

    Hartstikke bedankt voor het delen en voor deze (sprookjesachtige) wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk,
    Ook ik heb ontzettend van je blog genoten, prachtig al die verschillende dieren. De foto van de vos in de sneeuw heeft mijn hart gestolen, maar ook de andere foto's. In één woord SCHITTEREND!!!

    BeantwoordenVerwijderen