maandag 7 mei 2012

Jonge Vosjes

Vandaag 6 Mei AWD..
Normaal gesproken ga ik met Herman.. Maar Herman is verhinderd vandaag...En omdat ik best een zwaar weekend had..Ging ik veel later dan normaal naar de AWD.. Het is prachtig weer vandaag..En daarom verwacht ik dat het druk is bij Ingang Panneland..
Vandaar de keuze om naar het (Voormalig) Van Limburg Stirum Kanaal te gaan..(het is nu een stuifgebied )..
Er zijn veel insecten in de lucht..En de vogels laten zich goed horen op deze mooie dag..
Roodborsttapuit Mannetje..
Roorborsttapuit Zwartkop en Tjiftjaf zijn vogels die vroeg in het voorjaar al terugkomen..Sommige..zoals de Roodborsttapuit.. proberen hier ook wel eens te overwinteren....
Maar dit jaar was het een strenge winter..en dan vertrekken ze naar Afrika Spanje of Frankrijk..
Roodborsttapuit Vrouwtje..
Duinen
Als ik een foto maakt van het landschap..Hoor ik rechts van me vossen welpen die aan het stoeien zijn..ik zoek snel dekking..En even later hoor ik het weer..Langzaam loop ik die richting in..maar zie niets bewegen..Weer een geluidje van een welp ..en ik zie hem..Helaas zitten er veel takken voor...Ik neem enkele foto's..Eigenlijk weet ik dat ze niet goed zijn...Wat later probeer ik ze te benaderen van een ander kant..maar ik had één van de vosjes over het hoofd gezien..Het vosje kijkt me aan..En gaat er als een speer vandoor..Ook zijn broertjes en zusjes..schieten weg..En ik trek me snel terug..Een Rekel of een Moervos heb ik niet gezien..Het struikgewas is ook te dicht..om de burcht te naderen..Nee..Dat heeft geen zin.. Ik besluit om dan maar een bakkie te doen..op een redelijke afstand van de burcht..In de hoop de Moervos of de Rekel te zien te krijgen..
Damhert..
Net aan de koffie..Als er een Damhert niet ver van me vandaan aan de bladeren zit te eten..Ik bekijk mijn foto's van de Welpen..ze vallen niet echt mee..Regelmatig sla ik een insect van me af..Het barst er van..Een Vink zingt uit volle borst..En dan zie ik opeens één van de jonge welpen..Hij loopt mijn richting in.... :)
Misschien komt het dat ik zit..
Want dit is echt geen tamme vos..Hier in het achtergebied..
Hij komt mijn richting in..
En blijft een paar meter voor me stil staan..
Hij kijkt recht in mijn camera..En gaat er dan rustig vandoor..
Wat een verschil met de eerste ontmoeting..
Ik blijf gewoon zitten en volg hem met de camera..Dit zijn van die momenten in de natuur..Dat je later niet meer weet hoe lang of hoe kort dit duurde..Het is zo gaaf om zoiets mee te maken..
Ook al heb ik dat natuurlijk wel eens eerder meegemaakt..Maar dit jaar heb ik voor het eerst de welpen kunnen fotograferen.. Met natuurlijk weer een portie geluk ..
Eerst kijk ik op mijn camera of het wel echt waar was allemaal :) ..Pas daarna..vervolg ik mijn wandeling..Een Spitser kijkt me aan..Ook hij heeft iets van..Ach..voor jou blijf ik wel even staan.
Een Fitis (Denk ik) en een..
Nachtegaal..Doen ook niet moeilijk..
Ik wil nog even terug komen over de koffie :)
Want ik heb al veel mooie dingen zien gebeuren onder een bakkie..
Een Damhert met zender..
Er zit echt niets bijzonders in de koffie..Het geeft waarschijnlijk gewoon aan dat rustig ergens gaan zitten..
Damhert..
Net iets lager dan de duintop..Beter resultaat geeft dan lopen.Beesten verwachten je gewoon niet..En komen (soms) gewoon jou richting ingelopen..Of misschien zien ze in iemand die rustig zit..minder gevaar..Het zou toch geen toeval wezen dat elke keer als we rustig een bakkie doen..De mooiste dingen de revu passeren? In een ander gebied kom ik weer een vos tegen..Hij kijkt me aan..op grote afstand en duikt het struikgewas in..
Scholekster kuiken..(Net buiten het AWD gebied)
Als ik het parkeerterrein af wil..staan er dwee damens voor me.."Het kaartje pakt niet? ..wat nu? "..Op het knopje onder drukken (i)... tot 20 keer toe hoor je "Eventjes geduld a.u.b...De damens laten mij eerst voor..want dit gaat te lang duren"
Helaas zijn er regelmatig problemen ..en soms staat de slagboom open..Het valt mij een beetje tegen dat het zo moet..Gooi er gewoon een twee euro automaat tegen aan die de slagboom doet open gaan..En stop met die vervelende kaartjes...( gewoon veel minder storing dan) .. Het was weer een onvergetelijke dag in de AWD..!!!

24 opmerkingen:

  1. Wauw Henk, wat een supermooie dag! Die jonge vosjes, geweldig. Dat zijn van die bijzondere natuurmomenten die je nog lang bijblijven.
    Veel vogels ook, en jij hebt ook de nachtegaal op de foto gekregen.
    De geweien van de herten komen alweer op, mooi.
    (die insekten, daar had ik op 30 april ook veel last van).

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Henk, wat een mooi moment, dan durf je toch nauwelijks te geloven wat je ziet!
    Foto nr 13, waar de welp zo nieuwsgierig kijkend met die grote ogen de struiken uit komt, die is echt geweldig!
    Het kuiken van de scholekster is trouwens ook een gave waarneming,
    je had weer een topdag!
    En voortaan neem ik ook maar koffie mee ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Henk,

    Zo, wat zal Herman de kolere in hebben;-)
    Ik weet nu al waar je komende zondag naar toe gaat met Herman!
    Ik denk wel dat het jouw geluk was, dat je alleen was. Met z'n 2'en maak je toch al snel teveel lawaai.

    Prachtig hoor! Dit zijn toch wel de topontmoetingen. Hou het plekje maar goed geheim, want er zijn al genoeg rugzakvossen.

    Je hebt toch wel weer heel veel gezien.
    Prachtige serie.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo jong als ze zijn lijkt het wel of die vosjes nu al weten dat er bij de mensen iets te halen valt.
    Wat een geweldige ontmoeting Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk wat heb je weer genoten gisteren in het AWD en dan die jonge vosjes wat prachtig dat je dat zo van dichtbij kon vastleggen geweldig!mooie serie Ik heb weer genoten!
    gr Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jemig Henk,
    het zij je gegund deze ontmoeting met de jonge vossen. Het moet een geweldige ervaring zijn geweest deze ontmoeting, zeker het moment dat de welp weer terug kwam en je deze kon fotograferen.
    De vogel foto's mogen er ook wezen.
    Het viel mij gisteren op dat er nog redelijk wat herten met een oud gewei rondlopen terwijl er ook al veel herten met een groeiend nieuw gewei rondlopen.
    Jouw theorie van het rustig bakkie doen kan wel eens de reden zijn van de spontane ontmoetingen, laag bij de grond een bakkie drinken val je uiteraard minder op in de natuur voor de dieren.
    Je hebt weer een mooi blog neergezet, bedankt.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha die Henk,

    Die koffie van jou zal wel een geur hebben die veel dieren aantrekt. Het is geweldig als je die jonge vosjes ziet. Hartslag omhoog, adrenaline door je bloedvaten. Het is je goed gelukt om er mooie foto's van te maken. De hele serie is trouwens plezierig om naar te kijken.
    Veel jonge dieren, in de AWD maar ook elders. Het kost niet alleen veel tijd eropuit te trekken, maar het verwerken van de foto's en ze daarna in een blog zetten ook:). Wel een goed gevoel, zo'n luxeprobleem.
    Gr. Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Dat was zeker een prachtdag. Kleine vossen en wat al niet meer terwijl je rustig een bakkie doet.
    Je ziet de groei van het gewei weer beginnen.
    Mooi werk!


    Wat dat parkeren betreft vind ik het schandalig dat de boel zo vaak kapot is. We kopen een best wel dure parkeer jaarkaart en dan staan vervolgens de slagboom 5 van de 10 dagen open.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. fantastisch Henk ik ben gewoon jaloers.

    wat een topontmoeting!

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo henk,
    jetzt ist wieder die Zeit der Jungtiere.. wir waren auch schon mehrmals am Fuchsbau und haben schöne Fotos gemacht. Die Jungfüchse sind noch sehr zutraulich... aber in ca. 2 Wochen sind sie schon sehr wachsam und vorsichtig..
    Deine Fotos von den kleinen sind Dir wieder super gelungen..Glückwunsch..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    zo te zien heb je genoten in de awd.
    mooi die jonge vos het is weer een spetterend serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja Henk, dit is genieten. Zo'n moment vergeet je niet meer. Wat een geluk dat je nog een herkansing kreeg ook. Mooie foto's dat het vosje zo nieuwsgierig op je af komt lopen.
    De jonge scholekster heb je ook goed opgemerkt. Ligt toch diep weggedoken. Ook een mooi moment.
    Een super dag weer in de AWD.
    Die koffiemomenten van jou worden nog legendarisch!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. omdat het druk zal zijn ga maar naar....
    wat heerlijk als je daar zo goed bekend bent
    en je een rustige ingang op kunt zoeken Henk
    je bent weer niet voor niets geweest, schitterend log

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mazzel met die vosjes! heerlijke ervaring weer! dat is nou het leuke van de AWD, altijd weer verassingen he?
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ho Henk,

    Wat een snoeppies. Om toch zo mee te nemen. Weet ik niet doen maar toch ;-)
    Maar het lijkt mij dat het een bijzondere dag geweest is.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Henk! I love your pictures of the fox puppies. Surprised that they aren´t shy. It´s not normal I think. The deer is magnific. Great job!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Wat een geweldig gaaf natuurmoment had je hier weer te pakken tijdens koffietijd. Wat een schatjes om te zien de ze welpjes. Wat heb je goed je moment afgewacht...en met succes 1tje kwam zelfs naar je toe lopen. Wat een geniet platen heb je er van gemaakt. Gelukkig kunnen wij zo op deze manier met je meegenieten.

    Je hebt ook genoeg vogels gezien.

    Ja maak niet uit wanneer of hoelaat je gaat, er is altijd genoeg te zien daar.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. fantastisch:-))) your vossen welpen are much older than mine though...how cute+not scared of the camera, great entry! thanks for the pics+happy new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Henk,

    Tjonge jonge wat ben jij toch een bofkont met die vosjes!
    Leuk verslag weer met al die vogels en herten!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O.T
    http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/haarlemeo/article15543233.ece/Fietspad-toch-over-dienstweg-Amsterdamse-Waterleidingduinen?lref=vphl

    Erg he Henk :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een superdag! Dat jonge vosje is fantastisch, maar ook dat pulletje. Een hele mooie serie!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo zijn de vosjes wel leuk! Ik hoop alleen niet dat al die hordes fotografen nu naar het achtergebied trekken, het is zo'n heerlijk rustige plek! Maar je maatje Herman zal wel stevig de pest in hebben, ga je 1 keertje niet mee.... Maar het klopt wel, hoe ongeïnteresseerder jij bent, hoe geïnteresseerder de dieren in jou lijken te worden. Ik ben natuurlijk vaak totaal verdiept in mijn plantjes en merk dan ineens dat de dieren verbaasd naar mij staan te kijken!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Magníficas fotografías.
    Mis felicitaciones. Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen