dinsdag 22 november 2011

Recht op Natuur

Ik moest vandaag even lachen...Ja..Ja...Je kent dat wel..Zo'n chynische lach.. Ik zit namelijk net te lezen dat Prinses Irene de rechten van het kind op natuur wil verankeren...En dat is geweldig nieuws natuurlijk....want 70% van de kinderen in Nederland komt niet één maal per jaar in de natuuur..En dat moet zeker anders.Natuur zet kinderen aan tot meer bewegen...
Stimuleert de motorische ontwikkeling en verbetert hun concentratievermogen en sociale ontwikkeling..Kinderen die op jonge leeftijd ervaringen in de natuur op doen...staan veel positiever tegen natuur en natuurbescherming..(Onderzoek Universiteit Wageningen)
En ik .....Ik zit zo met die Bleker in mijn kop...Dus ik denk.. "Hij hoorde vast tot die 70%.. :) "...
En ik zie het al gebeuren..met die nieuwe natuurwet...
Kinderen de natuur in..Schep mee...En dan die prachtige wilde orchideeën mee naar huis nemen..(Want die zijn door de natuurwet niet meer beschermd)...Of beesten zoals de Zandhagedis meenemen..want dat mag allemaal van Bleker..
Ik zag het al voor me...
Even voor de duidelijkheid..Ja..Kinderen moeten meer de natuur in....!!!
Deze foto's zijn trouwens genomen op 20 November 2011..Herman en ik gingen die dag bij Ingang Panneland naar binnen...En wat een mist....!!
Nu was ik gisteren een dagje naar de OVP geweest..En daar had ik een superdag..
Raymond Klaassen..Weerman Omroep Flevoland vroeg toestemming om mijn foto's te gebruiken ...
En dat is natuurlijk prima..sterker nog....ik vond het een eer..!!!
Deze foto ( van Omroep Flovoland ) is gemaakt door Alex (Site KLIK)....Hij stuurde hem via mail op..
Henk,Je foto van de overstekende Edelherten is op TV Flevoland bij het nieuws
Uitgezonden…..fantastisch wat een mooie foto…!!
Groetjes Alex   (Bedankt Alex)
(Koeien in de AWD....om het gebied open te houden)
Nu moet U ook even kijken op http://www.streepdoornatuur.nl/ naamborden worden als actie tegen de nieuwe natuurwet gedeeltelijk afgeplakt :)...De enige die niet afgeplakt mag worden is :
Een geweldige actie :)
Streep door Natuur wil een beter natuurbeleid!

Wij zetten een symbolische streep door natuur,
het kabinet zet echte strepen.
Natuur is van ons allemaal en mag niet bij
het vuilnis worden gezet!
(Bedankt Ria)
In het achtergebied zijn we op zoek naar de Wilde Zwanen....Maar Helaas..
Ze zijn er nog niet..Of we zagen ze niet :)
OVP
In de OVP nam ik deze foto van de Hekrunderen...
En wat loopt daar tussen?
Ik weet nu dat het een kalfje was...Maar ik moest even goed kijken of het geen.....Was?
(Slobeenden in de OVP)
(Torenvalk OVP)
Bedankt voor de reacties..en de mailtjes..
Ik heb niet altijd de tijd om gelijk te reageren op mailtjes..Site's..Maar geloof me...
Ik doe mijn best :)

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Henk,
    Wat heb je weer een mooi pleidooi gehouden voor de natuur. En dat geillustreerd met prachtige foto's (geweldig die ree), dat moet mensen (ook kinderen) toch enthausiast maken. Ik schrok wel van de getallen, 70% van de kinderen komt nooit in de natuur? WAt veel. Ze moeten wat vaker op de blogs van ons kijken, dan willen ze echt wel de natuur in.

    (een zoontje van een collega wilde herten zien, ik adviseerde de AWD en linkte naar mijn foto's....ze zijn in de herfstvakantie geweest en het jongetje was superenthausiast, en dat vind ik dan weer leuk).

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk je bent en KANJER!
    Groet,frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,
    Kijk dat is dan wel erg leuk, je foto op tv. Het is ook een fantastisch beeld.
    70%? ik schrik altijd van dit soort cijfers en vind ze altijd extreem hoog, maar ook 30% zou ik hoog vinden. Dus kinderen komen over het algemeen te weinig in de natuur, terwijl ze er eigenlijk heel vaak in zouden moeten kunnen rondstruinen. Het lijkt erop dat ze vaker in de dierentuin of een pretpark vertoeven dan in het bos. Zonde toch.
    Jij maakt in elk geval voldoende reclame, daar kan het niet aan liggen :)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima foto's Henk....erg leuk dat jou gemaakte foto op TV Flevoland te zien was....zou die bleeker datook gezien hebben....hahaha

    groetjes en dank voor je mooie natuur foto's en info.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    leuk dat je foto op TV Flevoland te zien was het is ook een hele mooie serie. maar ook die mist foto's van zondag.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kinderen de natuur in, ik probeer het regelmatig met ze maar zondagochtend vinden ze toch vaak te vroeg, of te koud, of te nat, of te.....
    Ja smoezen genoeg, maar zo nu en dan krijg ik ze toch enthousiast en de herfstvakantie was het zover dat ze meegingen naar de bronst. Het maakte wel indruk want mijn dochter gaat nu een spreekbeurt over herten houden met, door haar, zelfgemaakte foto en filmmateriaal.

    Verplichten kan je niemand maar vaker de natuur in is zeker goed voor je.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Henk ik zie dat je ook al doorgedrongen bent tot de tv en dus het grote publiek. Je foto inzet wordt dus toch zeer zeker op waarde geschat en het mag gezegd worden dat je heel veel tijd en energie inzet in het beleven van je geweldige hobby met fraaie resultaten. Van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geweldig Henk je fotos op de tv....maar uhhh streep door de natuur.....je zal toch in Den Haag wonen....dan woon je nergens 😳

    Weet je mn kleinzoon wil wel mee hoor , maar vind het wel ver lopen , de bomen , ach...herten mooi.....maar wat word je er moe van....nee hij doet wel conditie op en geniet wel van het uitzicht op de Wii, is ook al een stuk warmer .
    Ik noem hem mn allerliefste watje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Als je zo door gaat word je nog beroemd, het begin in Flevoland is er al:-):-):-) Je heb weer van alles op de foto gezet met Henk, jullie zien altijd wel veel.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super pleidooi, heel goed, en dan die foto's erbij: geweldig!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    Dat 70% van de kinderen niet in de natuur komt had ik niet verwacht.
    Zo kom je nog wat te weten als je jou blogs leest.
    Leuk je foto op omroep Flevoland.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahaha Henk, nog even en je ben een bekende BN-er:-)
    Maar het waren ook prachtfoto's natuurlijk die je in de OVP gemaakt hebt! Knap van je dat je weer zo'n geweldig pleidooi houdt voor de natuur en sta volledig achter je! En dit was natuurlijk geweldig nieuws: 'CDA bereikt nieuw dieptepunt in peiling'! Kom je aan de natuur dan kom je aan ons en 'ons' is toch blijkbaar goed voor heel wat zeteltjes.......

    Vr Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,
    Van zo'n hoog percentage schrik ik ook wel
    Je foto op TV, wat gaaf! Het was dan ook wel een heel bijzonder moment.
    Voor de rest: sfeervolle mistserie, het heeft toch altijd wel wat.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk,

    Nog bedankt voor je reactie.
    En de dieren zijn er inderdaad minder schuw. Wat de waterval betreft hadden we te veel tegenlicht en waren doodmoe van de reis dus niet veel foto's genomen :(
    Maar als er 70% van de kinderen niet in de natuur komen? Dan wil ik niet weten om hoeveel volwassen het gaat....? :(
    Die weten trouwens echt niet wat ze missen!

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vrees dat 70% van de ouders dan ook niets heeft met natuur!
    Zal ook niet meer komen: lees en huiver.....

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3046260/2011/11/23/Natuurbeheer-volgens-Bleker-een-cashmachine-voor-de-happy-few.dhtml

    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Henk,

    De kroon op je schitterende foto's: op tv en daar kom je niet zo maar op. Proficiat.

    Allerbeste groetjes,
    André en Muriel, Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen