zaterdag 19 november 2011

Roedel Edelherten OVP

Normaal gesproken ga ik altijd vroeg in de morgen de natuur in....maar omdat ze in de morgen dichte mist door geven..ga ik pas laat naar de OVP (Oostvaarsdersplassen)..En zo laat verwacht ik niet echt veel wild te zien in de Driehoek..(Knardijk- 19 november 2011)).. Ja....Op grote afstand..
( Gelukkig heb ik het ook wel eens mis!!! :)..

(Achterkant..Observatiehut)
In de observatiehut..doe ik een bakkie koffie..mijn gevulde koek is nog niet op..
Als ik een raar geluid hoort..het lijkt wel of het hard regent..Als ik dan naar achtere kijkt.
Zie ik opeens een grote groep edelherten...Ze rennen dwars door het riet (dat maakte dat vreemde geluid..natuurlijk) Ik laat mijn restant van de gevulde koek vallen..en pakt de camera..
Vanuit de kijkhut zie ik links de edelherten het water oversteken..Een geweldig gezicht..
Maar helaas tegen het licht in...En ik zie geen geweidragers..
Ja..toch...Er is een Geweidrager bij...En hij heeft nog wat aan zijn gewei hangen :)
Wel jammer dat ze van achter de schuilhut langs van Links komen..
Want met dat felle tegenlicht..is het moeilijk om mooie foto's te maken..
Opeens komt er een groepje kaalwild..aan de rechterkant..
En het blijft niet bij dit groepje..
Nee....!!..Het ene groepje na het andere groepje steekt het water over..
En ik vraag me af.."Wanneer stopt dit"  :)..
Gelukkig stopt het voorlopig niet..
Waar komen ze opeens allemaal vandaan ? vraag ik me af...
En ik zie nu ook meer geweidragers..
Ze moeten dus allemaal uit de driehoek (Het gedeelte waar je mag wandelen) vandaan komen..
En zo laat op de dag..uit de driehoek?
Dat verwacht je niet..
Deze week was er nog goed nieuws...
Natuurorganisaties hebben voldoende investeerders gevonden om de komst van natuurgebied Oostvaarderswold te financieren..
.
(mooi hé)
Het nieuwe natuurgebied in Flevoland moet de Oostvaardersplassen en het Hosterwold..bij Zeewolde..met elkaar verbinden..( Oosterwold is 1800 ha groot)..Uiteindelijk is het de bedoeling..een verbinding te maken met de Veluwe..Met die verbinding ontstaat er een gebied van maar liefs .........18.000 ha...aaneengesloten..
Als Provinciale Staten van Flevoland..het plan goedkeuren..dan wordt er in 2012 begonnen met de aanleg van het eerste gedeelte van het nieuwe natuurgebied..
Natuurlijk had ik meer dingen gezien/gefotografeerd..Maar ja..
Dit was zo geweldig om mee te maken..
Dus dan maar een log..van Edelherten OVP..

32 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Ouwe mazzelkont die je er bent.
    Prachtig om dit te zien en zo vast te leggen.
    Ben erg benieuwd waarom ze zo op hol geslagen waren.
    Misschien een jager?
    Dit is toch wel jouw geluksplekkie aan het worden.
    Kerkuil, vos met karper, jonge vossen, 3 zeearenden.
    Ben benieuwd wat je de volgende keer treft.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk,
    Wat een prachtige serie foto's. Enorm spectaculair om de geweidraggers door het water te zien waden. En dan het geklauter om weer op het droge te komen. Wat een actie! De foto's doen denken aan de natuurfilm waarin Afrikaanse gnoes op trek zijn en een gevaarlijke rivier moeten oversteken, de film ken je denk ik ook wel.
    Groeten uit Den Haag, André en Muriel Kommer, www.devogelaars.blogspot.com.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Het blijft je maar lukken om fantastische dingen mee te maken. Echt super om dit zo te zien (bij je bakkie koffie).
    Gelukkig heb je het goed op de foto gezet en kunnen we allemaal een beetje meegenieten. Prachtig weer.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoe krijg je het voor elkaar om elke keer weer zulke mooie beelden mee naar huis te nemen uit de OVP. Wat een mooi moment moet dit zijn geweest, prachtig om te zien en ik denk om te horen ook. Had graag even naast je gezeten..en even met je mee genoten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh Henk, het lijkt wel of jij die bijzeondere momenten in de OVP aantrekt (ik herinner mij de vos met grote vis). Dit is werkelijk geweldig. Wat moet dat gaaf zijn geweest om daar te zitten en zoveel mooie edelherten te zien. En dan niet gewoon grazend...nee je hebt ze massaal zwemmend, zelfs een paar mannetjes.
    Superserie Henk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauuuuuw Henk wat een serie zeg
    Dat wil ik ook hahaha
    En wat een mannetjes zeg en hoe veel echt te gek
    Wat een bakkie koffie allemaal te weeg kan brengen
    Gr Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk ik kan alleen zeggen in één woord geweldige serie!!! wat heb je weer genoten!
    gr Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De meeste mensen.....uhhhh nee iedereen zou al blij zijn met een enkel hert wat over zwemt....jij ziet een hele groep en dan begin je over tegen licht.....Henk ik zag dat niet , ik zag HET moment!!!
    En alsof het niet genoeg is zwemt zowat de hele populatie edelherten voor je neus over....
    Prachtig Henk wat een belevenis !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastische serie Henk, wat een prachtige beesten zijn het toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Zo mooie serie maakt je dag toch wel weer helemaal goed.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    erg gave foto's van de ovp.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Wat een mazzel heb jij daar toch vaak, als ik er ben zie ik echt niks, maar wat jij daar meemaakt, echt supergaaf!
    Ik had hier erg graag naast je gestaan, wat een fantastische belevenis. Heerlijk dat je dmv je blog ons hiervan kunt laten meegenieten!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jemig wat een hoop zwemmende herten, gaaf man. Ik heb het nog nooit gezien, hopelijk ooit een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jemig wat een hoop zwemmende herten, gaaf man. Ik heb het nog nooit gezien, hopelijk ooit een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk, je was weer eens op het juiste moment op de juiste plaats! gGaf hoor deze serie en z'n groet groep zwemmende herten mee te maken. Zitten al een uur druk na te denken bij welke kijkhut dit dan geweest moet zijn.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henk,

    Jij boft toch iedere keer maar weer!
    Wat een top beleving met mooie foto's!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jaloers! Wat een gave serie, daar kun je toch alleen van dromen? Super!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  18. dat is geweldig Henk
    om het zo mee te maken
    en zo veel dat is ,super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gave fotoserie dit keer (ander keren ook hoor) maar laat ze maar niet aan Henkie B zien :(
    Heb wel eens een klein groepje over een kanaal zien springen maar die is helemaal te gek

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Gelet op jouw foto's en de vele positieve reacties erop, blijkt dat je niet alleen iets bijzonders hebt meegmaakt maar ook mooi vast hebt kunnen leggen. De natuur blijft je steeds weer verassen.

    Groet

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk.
    Wat een geweldige belevennis is dat, je heb er een mooie serie van gemaakt ik heb er van genoten.
    Groeten Dick van Egmond.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hele mooie serie Henk en je had werkelijk mnazzel dat ze het water overstaken. Wij waren er 2 weken terug maar door de mist zagen we ze niet eens :-(

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Excelentes fotos, que expressam a beleza da auna e da flora alem de outras paisagens encantadoras.
    wwwsabereducar.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ALLEMACHTIG!!!!!
    wat een prachtig gezicht.
    Waarom heb ik dat nu nooit?
    wij waren onlangs bij de oostvaardersplassen ( ik zal de verkeerde ingang wel gekozen hebben ) en er was niks te zien.
    Gelukkig hadden ze bij het bezoekerscentrum koffie en gebak want anders waren we helemaal voor niets gegaan.
    Welke ingang neem jij Henk?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. schitterend, t lijkt echt of je er een abonnement op hebt zeg.

    prachtige belevenis

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw, jij moest je wel de koning te rijk voelen toen je dit mocht aanschouwen.
    Wat een geweldig moment.
    En natuurlijk met een prachtige serie die je ons laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Henk,
    laat mij eens weten welk merk koffie jij gebruikt. Hoe krijg je het voor elkaar om zo een indrukwekkende serie bij te mogen wonen. Je hartslag zal wel aardig omhoog zijn gegaan tijdens dat moment. Ik zag dat je foto ook is gebruikt door omroepflevoland, en dit is uiteraard terecht, zulke beelden zal je niet vaak meemaken denk ik.
    Het was weer genieten.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo Henk je hebt weer geluk gehad in OVP.
    Mooi om dat te zien en er zulke prachtige plaatjes van te maken.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jeetje Henk, ik wist al dat je timing grandioos was en dat wordt hier maar weer eens bewezen....wat een feest om dit te mogen zien!
    Ik kan verder weinig toevoegen aan al het enthousiasme hierboven, behalve: Dikke Vette WOW!

    Groetjes & goed weekend,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Henk,

    IK wil hier toch even mijn enthousiasme kwijt.

    Wat een WOW blog en moment. SUPERRRRR. Dat jij dat dan weer tegenkomt, het is bijna geen verassing meer. Je hebt al zoveel mooie dingen gezien in de OVP. Echt heel erg bijzonder, en ook nog eens fraai kunnen vastleggen, zodat we lekker kunnen meegenieten van dit moment. Ook nog eens op tv komen hiermee. Diep respect en complimenten Henk. Het fijne hiervan is. Die zondag was ik met zware, zware dichte mist in de OVP. Moest meteen aan je blog denken. Ben ook naar die plek geweest, maar ja je raad het al: helemaal uitgestorven....niets gezien dan alleen maar paar spreeuwen vanaf die hut. Toch had ik een top dag in de OVP. Paar mooie platen kunnen maken van wat Edlherten (Hinden) in de mist. En bij vogelkijkhut de Kluut, waar ik mijn wandeling begon. Totaal 9 foeragerende grote zilverreigers kunnen vastleggen in de mist. De één ving nog een grotere vis dan de ander, en ook nog eens dichterbij. IK heb zelfs een Baardman op de foto kunnen zetten, waar ik erg blij mee ben. Daarna ook nog naar Lepelaarplassen hut geweest.....hahahaha daar was het zicht minder dan 20meter. Na half uur toch IJsvogel van ver kunnen vastleggen op een tak in de mist. Je ziet het blog ervan nog wel verschijnen. Ik heb nu eindelijk ook weer nieuw blog geplaatst!!! Dus mocht je wat tijd vinden tussendoor.

    Ik ga je andere blogs nog even bekijken.

    Groeten en fijne week!

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een schitterende plaatjes Henk we genieten hiervan.
    Dit soort foto's verwacht je niet in Nederland te kunnen maken.

    Ik blijf je volgen.

    Voor jou hele fijne kerstdagen en een gezond 2013.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen