donderdag 17 november 2011

Krooneenden AWD

Vandaag 16 November ga ik bij Panneland de AWD binnen..In de hoop dat ik Wilde Zwanen gaat zien..Maar helaas ..nog geen Wilde Zwanen..Alhoewel ik een melding had dat er één gezien was..Wel kwam ik een grote groep Krooneenden tegen..9 mannetjes..en 3 vrouwtjes.. (verleden jaar waren ze ook te zien in de AWD)





(Grote Groep Krooneenden in de AWD)
Nog niet zo lang geleden (Eind Oktober)
werden er zes zeldzame Krooneenden gezien
bij Tiengemeten..(in de Weelde)
En daar gingen ze uit hun pan..
Het is een goed teken..de kwaliteit van het water is dan goed..
en er moeten voldoenden kranswieren
en onderwaterplanten aanwezig zijn..
De Krooneend is in Nederland een zeldzame broedvogel..en broedt sinds 1942 pas in ons land..
Zo zie je maar..
Hoe belangrijk de AWD is..voor vogels en dieren..
Er zijn meer mensen die het struinen in de AWD geweldig vinden..
Je neemt het risico..het gevaarlijkste beest voor de mens (in Nederland tegen te komen..)..
Niet het Damhertje...Maar de Teek!
Diseases’ van het Laboratorium voor Entomologie van Wageningen Universiteit heeft onderzoek gedaan..
Er is specifiek gekeken naar het voorkomen van teken langs de paden van mens en dier.


Langs wildsporen werden gemiddeld twee keer zoveel nimfen gevonden als langs transecten in hetzelfde stuk bos die niet over wildsporen liepen. Dit kan enerzijds komen doordat teken zich van hun warmbloedige gastheren (met name reeën) laten vallen en daarmee dus direct langs de ’wildsnelwegen’ terecht komen. Een andere mogelijkheid is dat teken actief op zoek gaan naar plekken waar ze de meeste kans hebben om opgepikt te worden. Teken hebben een uitstekend reukvermogen en zouden dus de geursignalen die het wild achterlaat op de wildsporen kunnen aftappen. Een slimme strategie van de teek.
Boswachters laten massaal bloed prikken..4 November 2011
Zo'n 150 boswachters en vrijwilligers zijn al geprikt..(risico groep) ...Dit om ze te controleren op de ziekte van Lyme.
Deze ziekte kan aandoeningen van gewrichten..huid..zenuwstelsel en hart veroorzaken..Lyme wordt overgedragen door teken...Die massaal in de duinen voorkomen.
Dus ook de mensen van het onderhoud (AWD) lopen meer risico's..
Een ander resultaat van het onderzoek was dat langs wandelpaden ook teken werden gevonden..
Een inspectie op tekenbeten na terugkomst van een wandeling is dus geen overbodige luxe..
( Ik denk dat ik daar wel eens te kort in schiet...gewoon te makkelijk )
Snoek..
De Wilde Zwanen heb ik nog niet gezien (Deze maand) ..wel Tafeleenden..Zaagbekeenden..Slobeenden..Kuifeenden..
Krakeenden..Brilduikers..en natuurlijk de Krooneenden....Echt massaal zie je onze wintergasten nog niet...Wintertaling..en Smient heb ik ook nog niet gezien..
En zelfs laat op de middag kom je nog vorst aan de grond tegen....
De Damherten zijn bezig hun vetreserves op te bouwen voor de winter..
Zo vlak na de bronst zijn ze behoorlijk afgevallen..De bronstperiode is een aanslag op hun gewicht..Ik had de keuze vandaag..Of wandelen of mail beantwoorden/site's bezoeken..Sorry..Ik koos voor de eerste optie :)

20 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,

    natuurlijk moet je op zo'n mooie middag op pad gaan, achter de computer zitten doe je maar als het slecht weer is.
    Wat zijn die krooneenden toch prachtige eendjes, ja, net als jij verheug ik me ook op al die mooie wintergasten, het geluid van de wilde zwanen boven de AWD... nog effies....
    Goed om eens op de teken te wijzen, ik let ook niet altijd goed genoeg op, dom!
    Ik heb weer even fijn met je meegewandeld doorhet zonnige AWD, heerlijk!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima foto's Henk....mooi he dat die krooneenden er ook weer terug komen..... ik vind ze zo mooi koppie hebben.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel goed om het verhaal teek een keer te bespreken. Doe wel altijd Deed op wanneer ik naar het bos ga, en daarna controleren, ze hebben me al een keer te pakken gehad en het eruit halen is ook geen pretje..of ik was zo bang als 7 jarig meisje..;-)
    Je hebt al heel wat wintergasten gevonden, mooi om te zien.
    En een wandeling is beter om te doen dan achter de PC, plaatjes kijken komt wel in de avond..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo Von,
    Je elke keer meet Deet insmeren lijkt me ook niet gezond. Een teek is natuurlijk ook niet alles.....
    Maar in ieder geval weer even goed om over na te denken.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk.
    Zeer goede foto's van de grote familie van eenden ... In Bejar ook vriest 's nachts .... eindelijk in geslaagd om de zwanen te zien .... Ik koos voor de tweede optie:))
    Een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Henk,
    Ja een tekenbeet kan verkeerd uitpakken. Zie blog van Natuurkieker(Coby) van vorige week.
    Het fabeltje dat dieren er niet ziek van worden, is ook niet waar. Onze dierenarts zegt dat er jaarlijks honden aan sterven. Dus controleren en proberen te voorkomen (sokken over de pijpen).
    Leuk dat de wintergasten zich al laten zien.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Henk,

    Mooie serie hoor.
    Ook de krroneenden zijn erg leuk, mpoie kleuren hebben ze.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Mooie serie heb je weer geschoten, en de krooneenden zien er wel mooi uit.
    En aan de teek zullen we maar niet meer denken, daar heeft Ida een beste plek van op haar been gehad, en een antibiotica kuur moeten volgen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    zo te zien had je weer een mooie wandeling aan je foto's te zien helaas nog geen wilde zwaan gezien maar wel mooie kroon eenden erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Doe je goed Henk, kiezen voor wandelen!
    Leuk die Krooneendjes.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben een spuitbusje met anti teken middel, werkt zes uur ....ligt achter in de auto.
    En ondanks dat we beide al een keer door een besmette teek gebeten zijn, vergeet ik het middel negen van de tien keer op te spuiten,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goede waarschuwing weer!
    Mooi die krooneendjes, heb weer genoten van je blog!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja Henk dat moest je zeker doen gaan wandelen dan kunnen we genieten vann jou foto`s, super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een grote groep krooneenden ... leuk om te zien! Groetjes vanuit de nachtdienst.
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie blog Henk,
    En zou precies hetzelfde doen op zo'n heerlijke middag. Zonnetje erbij, lekker de duinen in. Je kan atlijd nog achter de computer zitten als het buiten nat en grijs is.
    Mooie foto's van de krooneenden, de laatste keer dat ik er was zag ik ze niet. Ik hoop ook dat de wilde zwanen nu snel gaan komen. DAt brengt mij zeker weer een dagje naar de AWD.
    Oh, die teken, gemene beestjes. Ik controleer altijd na een dagje in de natuur, zeker als ik met fotograferen in het gras heb gelegen. Goed dat je hier nog iets over schrijft.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    ik zag die krooneenden een paar weken terug voor het eerst. Vond het best grappige eendjes om te zien met die oranje koppies.

    Ik zag ook al rijp op je foto's zitten, en dat geeft altijd zo'n mooi effect.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb de wilde zwanen vanochtend gehoord Henk, niet gezien jammer genoeg want ze zaten in het infiltratiegebied, maar ze zijn er weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijne wandeling met een hoop krooneenden, top!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,
    De wilde zwanen zijn blijkbaar laat dit jaar, wellicht een teken dat de winter niet zo streng wordt. Over teken gesproken, ook ik controleer er te weinig op na een bezoek aan een natuurgebied.
    Tsja, de krooneenden zijn mooie beesies, er valt gelukkig veel te genieten.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen