zondag 17 april 2011

Sprookjesachtige Morgen

(Zaterdag 16 April i.p.v.Zondag ..Zaterdag..i.v.m. Tennis)
s'Ochtends vroeg...voor dag en dauw opstaan...
Om het mooiste moment van de dag mee te maken..Ja...
Dat moet u ook eens doen...Daar krijgt u geen spijt van..
Zeker niet als u zo'n sprookjesachtige dag als vandaag mee zou maken.
(Ingang Panneland)
Zoals wel vaker...denk ik onderweg naar de AWD.."Ik lijk wel gek!".
Maar zodra ik de AWD maar ruikt..Dan weet ik al dat ik dit voor geen goud zou willen missen.
En wat blijkt...?
Ik ben niet de enig(st)e gek :) ...
Er zijn er meerdere...(gelukkig :)..
En omdat deze mensen rechtdoor (langs het Eiland van Rolvers) lopen..
Neem ik een andere route....
Ik sla links af..richting "De Kippendellen"..
Het zicht wordt er niet beter op..
Maar wat mij betreft...Mag deze mist nog wel even blijven hangen..Ook al zijn beesten slechts schimmen...En zijn de watervogels niet te determineren..Het is gewoon Sprookjesachtig mooi die mist..Vlak voor me slaan twee Nijlganzen op de vlucht. (dat is nog net te zien :)
De zon krijgt iets meer kracht..
En op het "Groot Zwarteveld"...is het zicht al een stuk beter..
Ik zit te denken wat er allemaal wel niet in mijn rugtas zit..
o.a.Koffie/Eten/Meetlint/Bekers/Macro lens/extra Sokken/w.c.Papier/Pen/Papier...
En vandaag heb ik even geen verrekijker nodig :)
Wat een sfeertje..De zon lijkt van kleur te veranderen...maar dat is schijn.....Door stofdeeltjes in de lucht wordt het licht zo sterk verstrooid..dat alleen het rood en geel ons oog bereikt.
Dat heeft o.a. ook te maken met de afstand van de zon..
Bij de jonge mannetjes (damherten) ...zie je de geweien doorbreken..
De volwasen mannetjes gaan nu hun gewei afwerpen..
En de hiërarchie is weer even gelijk onder de mannetjes.
Net als bij bijvoorbeeld het edelhert..verliest het damhert elk jaar zijn gewei (rond april/mei). Direct daarop wordt het weer opnieuw opgebouwd. In juli/augustus is het gewei volgroeid en begint de bast.....de fluweelachtige huid om het gewei...af te sterven.
Dit gaat gepaard met dusdanige jeuk dat het hert zijn
gewei schuurt aan bomen en struiken (het zogenaamde “vegen”). Het eerste jaar is het gewei nog een spies.....Vanaf het 2e jaar  wordt het typische schoffelgewei zichtbaar.
Hier zie ik een vos...Maar hij is me te snel af...En rent de struiken in..
Ik drink hier een bakkie...in de hoop dat hij zich weer laat zien....Maar helaas.
Straks...Zonder gewei...

En nu even een paar kleine foto's..(dood kalf) Niet vergroten....!!!! Als U een slechte maag heeft..Dit ziet er niet lekker uit..Maar het hoort nu eenmaal bij de natuur.
Kroontjeskruid - Euphorbia helioscopia (Zwarteveldkanaal)
De bladeren richten zich als een soort radiotelescoop op de zon....
Vandaar het woord 'helioscopia' in de naam (Wolfsmelkfamilie)
Onbekende bloem/plant..(voor mij :)
In "De Zilk" zijn schitterende mozaiken te zien....En er is/was Corso.
Het dorp stond op zijn kop!
---
Ingezonden via Mail
Door Remco...(Zwanengevecht)...Zijn Site: http://rvdaalen.blogspot.com/
--------
Ingezonden via mail: (NN)
Beste Henk Bos

Sinds Januari wandelen wij regelmatig in het AWD.
Ook ben ik toen uw blog gaan lezen.
Maar nu heb ik een vraag over de foto die ik heb meegestuurd.
Is dit nu een bunker of iets van Waternet. Want deze bunkers ? liggen op
nummer als je een bepaalde route loopt.
Ook hebben we ander bunkers gezien maar die zagen er heel anders uit.
Omdat u veel weet over het AWD durf ik u deze vraag te stellen en ben
zeer benieuwd naar het antwoord.
Alvast vriendelijk bedankt
Mijn antwoord:
Eerlijkheidshalve weet ik dit niet..
Ik heb regelmatig een bakkie gedaan op deze plekken..Maar ik zie nu dat ze ook inderdaad een nr. hebben..:)
Maar ondanks dat ze een nr. hebben geloof ik niet dat deze putdeksels iets met bunkers te maken hebben..
Dus ik ga er voorlopig van uit dat het iets is van Waternet...
(Weet U het..ik hoor het graag van u...b.v.d.)
-
Het zijn dus Pomputten...En heeft dus niets met bunkers te maken..
Bedankt Paul : http://www.natuurtochten.com/

27 opmerkingen:

  1. een prachtige serie met sfeervolle opnamens,het antword van die bunker weet ik niet ik heb er ook een paar gezien.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat is vroeg opstaan toch heerlijk wanneer je deze beelden kunt maken. Vooral de kleur verandering door, ik dacht de Sahara zand, is geweldig om te zien. En dan de schimmen van de beesten, dit moet weer een wandeling zijn geweest met een grote glimlach..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie sfeervolle opnamen Henk.
    De vroege ochtend mist doet mooie dingen met de natuur.
    groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goeiemorgen henk,
    ikben zo blij dat jij een beetje gek bent hé, daardoor verstaan we elkaar zo goed:-)
    wat een heerlijke serie foto's, da's genieten scrollen en op en neer op enneer, ik doe mijn ochtendgym bij jou:-)
    dank je wel voor dit stralende logje,
    ik ben een gelukkige blogger:-)

    jij ook hé.
    jij krijgt van mij een happy blogger award: -)

    http://img9.imageshack.us/img9/4854/1happyblogger.jpg

    maak er een fijne dag van henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke serie Henk, is weer eens totaal iets anders dan met het zonnetje. Het is inderdaad een sprookje zo met die mist, echt een pracht serie zo.
    Is dat kalf aangereden ofzo?

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige serie, die mist foto's zijn geweldig mooi en sfeer vol

    de mooiste tijd van de dag al buiten zijn en dan zulke mooie foto's maken, super genieten weer hier.

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wilde vandaag ook zo graag naar de A.W.D. maar ik moest hoognodig in mijn tuintje werken! Volgende week vakantie dus....alle tijd! Bedankt voor die mooie foto's!
    Ik kijk elke dag naar de site!
    Groet,
    Marijke Piets

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldige serie Henk
    met die mist .
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige mistige serie Henk.
    Puur genieten als de zon doorkomt, pracht platen heb je weer geplaatst.
    gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Witte wieven ik zien het al, haha. Maar ook dat vind ik mooi en geeft aan dat je heel vroeg uit de veren komt om je fotowerk te maken. Enkel dat al geeft aan dat er ballen zijn. Leuke en soms harde serie Henk maar zo is het leven in de natuur. Eten en gegeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's weer Henk.
    Ik moet elke dag al vroeg opstaan, dan heb ik op mijn vrije dag daar niet zoveel zin in meer.
    Maar als ik je foto's zie zou ik toch een keer moeten doen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Henk,
    Wat een supermooie serie, die landschappen in de mist zijn echt adembenemend mooi, wat een sfeertje. Tja, daarvoor moet je heel vroeg zijn. Ik was er ook zaterdag, ingang Zandvoort en eruit bij Oase (dan kan dan weer als je de bus neemt), een onverwacht AWD bezoek (ik kreeg gewoon de kriebels om te gaan, en ging..)

    Je hebt ook mooie herten foto's, lekker close.
    Ik zie dat je de fitis hebt, maar dat andere vogeltje kan ik niet thuisbrengen, maar wat een mooi beestje.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk. Als dat zo gek om te gaan met de mist:))
    Dieren zijn net als schaduwen. De dag verbeterde later.
    Groetjes.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zo zie je maar dat mist en nevel ook z'n charmes heeft
    nette plaatjes
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oke je hebt jezelf verraden !!!
    Dus jij bent diegene waarvan ik wel eens slieeeeerten papier zie hangen !!!!
    Meestal denken we dat de sch#tlijster lang is geweest
    Nou nu kunnen Piet en ik dan tegen elkaar zeggen .....Ooo henk is hier geweest.....
    Kijk maar uit dat je niet betrapt word door de boswachter !!!

    Mooie serie van de mist .... Ff genieten weer

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb weer genoten van je sfeervolle plaatjes.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk, wat heb je weer mooie plaatjes laten zien.
    Lijkt mij niet makkelijk met die mist maar wat heb je dit mooi gedaan.
    De kleur en sfeer verschillen heb je goed gevangen.
    De sepia achtige vind ik een plekje aan de muur verdienen.
    Lekker dat er in ieder geval èèn een beetje gek is.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,
    Het wordt me allemaal niet duidelijk zo met die wazige foto's. Wie gaat er nou zo vroeg op pad, dat je niets ziet?
    Nee hoor, mijn complimenten met dit kranige gedrag, daar kan ik een voorbeeld aan nemen. Een mooie serie met alweer interessante info over de geweien. Nog 1 vraagje Henk. Waarvoor neem je een meetlint mee? Toch niet om de route na te meten? Dan blijf je lang bezig.

    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. er zitten water pompen in de duinen van bergen daar was ik vanmiddag en daar zijn allemaal ronde luiken en daar zitten ook allemaal pompen dus dat zal dit zeker ook zijn en inderdaad allemaal genummerd, pompen dus.

    Grtjs, Ronnie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Er zitten pompen in die putten het Om het water op te pompen.

    Grtjs, Ronnie.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wou dat ik net zo gek was als jij Henk, ik neem me telkens voor om zo heel vroeg op pad te gaan, maar het komt er bijna nooit van, en zie nu toch wat ik allemaal mis... wat een sprookjeswereld, echt genieten!
    De eerst vogeltje lijkt me een grasmus?
    Je laatste hertenfoto vind ik echt super, en het beeld van het kroontjeskruid ook, heel goed gezien.
    En natuurlijk die sfeerbeelden van de mist en de zon, zó ontzettend mooi.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Supermooi zijn deze landschappen met mist en opkomdende zon. Het geeft soms een onnederlands beeld (niet dat Nederland niet mooi is natuurlijk).
    Een prachtige serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk,
    Ik ben net terug van mijn gewonnen reisje naar Helsinki en zie nu pas je foto's ... wat een sfeervolle foto's!!

    Die mist ... geweldig gewoon!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk,

    Over de dichte mist kan ik meepraten. Ik was afgelopen zaterdagochtend naar de Starrevaart geweest, en onderweg op de snelweg zag ik al dat het behoorlijk mistig was. Het levert jou wel hele mooie sfeervolle plaatjes op, vooral degene met de man Damhert. Echt schitterend om te zien. De vroege ochtend straalt echt af van je foto's....het overbrengen van je foto's is hierbij goed gelukt.

    Nog bedankt voor het plaatsen van mijn foto van het Zwanengevecht. De hele reeks is inmiddels te zien op mijn nieuwe blog, mocht je nieuwsgierig zijn.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtfoto's weer, dat vroeg het bed uit heeft toch wel wat. Helaas lukt het mij nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldig zoals de mist kan betoveren...heel mooie opnamen henk.

    tja dat kalf....wat zegt hè...de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb je serie al 3 x bekeken en krijg er geen genoeg van.
    Prachtig die ochtendnevel.
    Een juweel van een log Henk
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen