zaterdag 9 april 2011

Oostvaardersplassen (OVP)

Vandaag twijfelde ik...de AWD of de OVP..?
Ik ga er in ieder geval om vijf uur uit..En ik besluit om toch maar naar de OVP te gaan..
Op 8 en 9 April zijn er bij het bezoekerscentrum van de OVP roofvogeldagen...
Staatsbosbeheer werkt die dagen samen met o.a.
Swarovski..Vogelbescherming Nederland..en Grasduinen.
Er is een presentatie van diversen verrekijkers..en er worden lezingen gehouden..
ook zijn er excursies..
Maar dat begint pas om 9.30...En ik was er dus al veel eerder...Om eerst het gebied in te gaan.
Een gebied die doet denken aan Nederland...Duizenden jaren geleden..Met zijn moerasgebied..met zijn uitgestrekte plassen..en zijn graslanden..De natuur mag er zijn gang gaan..En het grootste gedeelte is niet toegankelijk voor mensen.. De Oostvaardersplassen is zo'n gebied waar U zeker altijd wel wat moois te zien krijgt..
Zijn het niet de Edelherten....of de Vossen..
Dan zijn het wel de Runderen of de Konikpaarden..
Vandaag zie ik een veulen bij de Konikpaarden..De geboortes worden niet vaak gezien..want de geboorte is bijna altijd s'nachts of in de schemering..Veulens kunnen met hun lange benen gelijk goed meekomen met de kudde.....5% van de veulens sterft in de eerste twee weken.
Ook de Grauwe Ganzen..gaat U daar zeker tegenkomen..
De Ganzen (tienduizenden) hebben een grote invloed op de Oostvaardersplassen..
Door de ganzenvraat blijft de rietvegetatie zich verjongen.
In de Oostvaardersplassen komen veel vogelsoorten voor..
b.v. De Roerdomp..Kleine Zilverreiger..Zeearend..Lepelaars...Maar ook de...
Blauwborst...En wat kreeg ik dit keer de Blauwborst goed op de foto (voor mijn doen) ..Ooit stond hij op de rode lijst..deze prachtige zanger..Met zijn geweldige kleuren...Eerst dit jaar 2x in de AWD...En nu in de OVP..(Kunt U trouwens deze afkortingen een beetje volgen :) ?
Het milieu van de Oostvaardersplassen is anders dan de Veluwe..
De Edelherten in de OVP komen voor een deel uit Schotland en een deel uit de Veluwe..
Prachtig is het..Om zoveel Edelherten bij elkaar te zien...
Alleen daarom is de OVP al de moeite waard om eens te bezoeken... (doen hoor!)
Het schijnt dat de Edelherten hier groter zijn dan op de Veluwe..
Vandaag is het behoorlijk druk..in de OVP...
De Roofvogeldagen trekt veel bezoekers..
Max 30 personen per groep...En ik besluit om niet mee te gaan..
Achteraf toch wel een beetje spijt..Maar ja..
Vandaag geen vossen gezien...eh..jawel...Deze Kleine Vos..
Het is niet best te zien op de foto...Maar ik denk aan Kluten..
Natuurlijk had ik nog veel meer foto's willen plaatsen...
Want de OVP heeft ook veel watervogels/eenden...en een Aalscholverskolonie...
Maar ja...Dan zou deze blog veel te lang worden :)
Op de terugweg ga ik nog even kijken of de Ijsvogeltjes er zijn...Nee..weer niet..
Ik was deze week al eerder geweest met Ghita...Ook toen geen Ijsvogeltjes..
Maar wel deze Halsbandparkieten...
En vandaag..
Deze twee Spechten..

28 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Prachtig blog heb je weer gemaakt.
    De blauwborst staat er inderdaad fantastisch op. Ook je hertenfoto's zijn erg goed gelukt en als laatste de 2 bonte spechten, die zijn ook erg mooi geworden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk, ik was gisteren bij de OVP. Toen waren er ook veel mensen maar het was niet ontzettend druk. Ik heb een prachtige verrekijker gezien die helaas m'n budget te boven gaat. Wij waren erg vroeg, maar toen we bij de lezing kwamen was de zaal al vol. Daar moest je echt een half uur van tevoren al zitten. De wandeling hebben we ook niet meegemaakt. Er liepen wel 60 mensen mee en dat was ons toch teveel. Later hoorde ik dat ze een maximum gingen instellen. Heb jij wel met de boswachter gelopen?
    Wij maakten gewoon onze eigen wandeling en hadden een geweldige dag. Geen spijt dat we gegaan zijn. Aan jouw verslag te zien had je ook een mooie dag. Wat goed dat je de blauwborst zo mooi op de foto hebt gekregen. De spechten staan er ook prachtig op.
    Mooie verslag Henk.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,

    Een fijne dag aan je foto's te zien. Toevallig zag ik vandaag ook 2 grote bonte spechten, maar ze waren weg voordat ik ze op de foto had staan. Dat kleine licht gele vogeltje heb ik deze week ook gezien, het is de fitis. Heb ik opgezocht hoor:)
    Wat een prachtig gebied is de OVP, ik moet daar zeker weer eens naar toe. Schitterend als je die konikspaarden ziet met zo'n veulentje erbij en die blauwborst ....!
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Lekker dat je zoveel laat zien van de OVP (ik ben er nog nooit geweest).
    Geweldig om te zien allemaal en je had vast een top dag.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blog van de OVP. Prachtige foto van de edelherten met de zwerm vogels. Ook gefeliciteerd met je blauwborst, de aanhouder wint.. ;). En 2 spechten! Ik ben 1 keer in de OVP geweest en vond het een vrij saaie bedoening (van observatiehut naar observatiehut, en vanuit de observatiehut water zonder ergens enig leven te bespeuren), maar kennelijk heb ik toch niet goed gekeken of op het foute pad gewandeld... ?
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk. Verscheidenheid aan beelden. De familie van eenden, spechten vlinder en heel mooi .... De bloemen kersen zijn?
    Goede nacht. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzonder fraaie opnames Henk....prima gedaan.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goeiemorgen henk,
    wat een schitterende foto's van deze plassen,
    ik ben er weg van,
    en je vogeltjes oef...wat mooi zeg, toch hé henk baren die hele grote kuddes edelherten me wel zorgen...

    't is een gevoel daar kan ik niks aan doen, maar dat lijtkme een beetje teveel van het goeie..

    maak er een goeie dag van vandaag hé het lijkt wel feest

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat was weer een geweldige wandeling Henk met prachtige opnamens en zo te zien heb je een fijne dag gehad .super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je veel gezien Henk, super. De twee spechten zijn geweldig maar ook de vele edelherten.

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn ze toch anders dan de damherten !!
    Mooi grote beesten,
    Je hebt een prachtige wandeling gemaakt Henk
    En dito fotos !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk,

    Aan de ene kant jammer dat je niet voor de AWD gekozen had. Ik was namelijk ook zaterdagochtend vroeg in de AWD, en zou ik je misschien wel zijn tegengekomen. Aan de andere kant als ik al deze mooie opnames van de OVP ziet, denk ik dat je er geen spijt van hebt gehad. Wat staat die Blauwborst er mooi op!!!
    Ik ben dit mooie vogeltje helaas nog nog tegengekomen in de AWD.

    Ook de spechtenopname is knap genomen zo alle 2 bij elkaar.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk.
    Je had een mooi dagje OVP en je hebt best veel gezien .
    Het blauw borstje is weer geweldig mooi het is weer een mooie serie.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Wat een super serie foto's staan er weer zeg. Ik geniet elke keer weer als ik hier kom kijken.
    Groetjes Dnaielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Heel mooi, en zeker die eerste foto.
    Weer een blauwborst vastgelegd en inderdaad heel goed.
    Zo te zien is het een heel mooie dag geweest!.
    groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,
    Ongelooflijk hoeveel jij altijd ziet in de OVP, de keren dat ik er geweest ben was er niet zo veel te beleven. Nou ja, dan geniet ik er dus gewoon hier van :-)
    Die grote groep herten met de vogels vind ik fantastisch om te zien, en natuurlijk de blauwborst, super dat je hem wéér zag, en dan ook nog zo mooi in beeld, top.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Henk,
    Je zult geen spijt hebben gehad van je besluit om naar de OVP te gaan. Prachtige foto's en de topper is toch wel de blauwborst wat heb je die mooi.

    en wat gaaf dat je die twee spechten samen hebt en allebei nog mooi scherp.
    Mijn AWD log is net geplaatst, over vandaag log ik volgende week pas (beetje druk deze week)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoe is het mogelijk dat je toch altijd prachtige vogels en andere dingen ziet, ik ben er één keer geweest, opweg naar de aalscholver bijna uitgegleden door de vele blubber en er was weinig te zien. sommige onderons moeten maar een dagje met jouw mee..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat moet een lekkere dag zijn geweest Henk.
    Wanneer je ze zoveel fraaie foto's hebt kunnen maken, zoals de dubbele specht en de blauwborst, dan moet het een tevreden gevoel zijn geweest.
    Binnenkort ook maar eens naar de OVP, ik heb alleen nog geen idee welke ingang het beste is, er zijn er zoveel daar.
    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Weer prachtige opnames gemaakt van de OVP Henk.
    De blauwborst heb je er mooi opstaan.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wooowh de blauwborst
    je hebt hem geweldig in beeld gekregen zeg!
    De fitis heb ik inmiddels op meerdere blogs gezien maar met die blauwborst steek je iedereen naar de kroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk
    Mooie serie weer van het OVP.
    Ga nu niet gelijk weer naar het zien van de foto's zoals de vorige keer.
    Ik vind het daar een prachtig gebied, alleen wacht ik tot je weer overal mag komen, dan ga ik gelijk weer.
    Heb genoten van je foto's

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig verhaal met prachtige foto's, ik heb er weer van genoten.
    Twee spechten tegelijk op de foto is ook een buitenkans, zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Henk wat een kadootjes vliegen hier voorbij in deze schitterende serie :-) zit hier toch te genieten.....
    Het vroege opstaan heeft zich wel geloond.
    Magical daggie,
    Thanks :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  25. heerlijk weer Henk je blog!

    Die halsbandparkieten gaan ze waarschijnlijk nog veel last van hebben.

    ot de egels...ik lig elke avond op de loer maar nog niets gezien helaas.

    dagdag

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Henk, Er was weer genoeg te zien in de OVP. Toen ik er een tijdje geleden was, ben ik veel minder moois tegengekomen. Je herten foto is erg mooie , even als die van de vlinder. En dan het blauwborstje dat je bent tegengekomen...
    Die halsbandparkieten heb je toch niet in de OVP gefotografeerd?
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Met recht een van je aller, aller mooiste foto series Henk en wat heb je onwijs goed toegeslagen met de blauwborst. Een juweeltje wat een zalig werk...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. geweldig nog zo'n bijna onbereikbaar gebied voor mij (ivm de afstand) en jij pendeld van de een na de ander, en ik kan de afkorting goed volgen hoor :-)

    maar gelukkig hebben wek Henk, met al die mooie plaatjes, zodat dat ik zonder één km hoeven te maken toch ook kan megenieten van al dit moois.

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen