zondag 26 juli 2009

Oostvaardersplassen 2

Vandaag weer eens een keertje naar de Oostvaardersplassen.
Bezoekerscentrum - Knardijk.
Het is er behoorlijk warm..En druk...Tja..Dat heb je in het weekend hé! Gewoon niets verwachten..Dan valt het altijd mee.
Ja..Toch?
Wat opvalt in deze tijd in de O.V.P. is dat zowel het onkruid..als het riet het zicht behoorlijk belemmert....helaas.
Fuut met jong
Wat zijn ze mooi die jonge beestjes.
Al het onkruid staat te zaaien...En ook hier heel veeeel vlinders.
Maar ze zijn niet de enigste die aan bestuiving doen.

Uitkijkpost de Zeearend.
Een mooi uitzicht over de O.V.P.
Het is geen doen met mijn cameraatje..Maar op de achtergrond staan honderde Konikpaarden en Edelherten.
Gewoon jammer dat ze niet wat dichterbij staan....Dat zal toch ook wel eens gebeuren? Denk ik.
Duizende vlinders...echt hoor...niet normaal.
En één blauwtje.
We gaan hier naar een andere kijkhut.... Wigbels Eiland.

En ook hier vandaan zijn er honderde dieren op de achtergrond te zien....Geweldig mooi!.
En ook veel watervogels..
Vooral veel ganzen.
We lopen door de Gele Zee zoals de joden door de Rode Zee.
En daar komen we een jong vosje tegen.
Wat een geluk....Want ook hier is maar weinig uitzicht...Door een muur van bloemen.
Hij nadert op zo'n twee meter.
Hij lijkt niet bang te zijn...Maar als hij pal voor me staat......
Neemt hij het rit aan....En schiet de Gele Zee in.
Ik moet zeggen.....Een Gele Zee die er mag wezen.
Een bot van....Waarschijnlijk een edelhert...Maar het zou ook zo maar van een Konikpaard kunnen wezen hoor?
Wel een mooi plaatje...Maar tevens ook een storende factor.

Wind en zaad.
En als we op de Knardijk staan zien we deze reegeit.
Alles goed...Tot dat er één een autodeur hard dichtgooit...Tjonge Jonge...
Kijk dit scheelt mij een hoop typwerk.. ;-)

Even een bliksembezoekje aan deze uitkijkpost...Er was er één daar stond het riet zo hoog...Dat we totaal geen zicht hadden.
Waarom ze dat nou niet even bijhouden?
Onbegrijpelijk !
Maar hier had ik een mooi uitzicht...over het water.
En mooi is het.
Onderweg naar huis...Stop ik regelmatig om even uit te stappen en de O.V.P. te bewonderen.

Enkele Aalscholvers.
Ik heb dit weekend wat met Ooivaars/Lepelaars/Zilver reigers.......
Maar ook hier geen snavel te zien.
De kans is groot dat het dus..... ..Zijn
En ja hoor....Ze zitten gewoon achter het bord hé...Hoe krijgen ze dat voor elkaar bij het Flevo Landschap.
Het is zeker de moeite waard om daar eens naar toe te gaan....Super.
Runderen....Wat een mooi leven.
En wat hadden wij weer een mooie dag!

13 opmerkingen:

  1. Mooi verslag weer, en weer een vos. Ik kom er eigenlijk nooit meer omdat ik het er te druk vind, ik was vandaag weer naar de veluwe gegaan waar het behoorlijk rustig was gelukkig.
    Ik heb ook een link naar jouw site geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie wandeling Henk
    Ben er nog nooit geweest maar het ziet er goed uit dat gebied
    En zo te zien zitten er genoeg dieren alleen jammer dat het dan weer zo druk is
    En zo zie je maar overal zitten vossen ,!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tis toch niet te geloven alom vossen behalve op Walcheren kan jij er niet eens eentje de weg wijzen henk"-)))

    Je hebt er weer een prachtig verslag van gemaakt ik heb zitten genieten.

    Fijn dat jullie een leuke dag hebben gehad!

    Hier waren de kinderen en de kleinkinderen het weekend dus ik ben niet verder geweest dan de tuin, ook heel gezellig.

    Het is vakantie tijd Henk het is overal stik druk dus dan bof jij nog met wat je allemaal te zien krijgt.

    groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We noemen hem voortaan
    bossie vossie Lolz
    mooi verslag Henk maar ik begrijp dat het er erg druk is in het weekend en er meer storende factoren zijn.
    Wil er zoals je weet ook een keer gaan kijken maar dan door de week maar eens doen.
    Wat betreft de Lepelaars achter het bord misschien heeft het Flevo Landschap goede contacten met de efteling ;)
    Maar inderdaad niet te geloven (wel leuk) misschien kunnen ze het bij het AWD ook zo doen op het vossenvlak met een bord dan kunnen daar gaan staan met onze camera Mmmmm dan is de spanning er ook eigenlijk niet meer.

    Met vriendelijke groet,
    De Duinstuiners

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Rudi
    Ja...Druk..En een beperkte ruimte voor het publiek.

    @ Herman
    Mooi gebied...Maar in het AWD heb je veel meer vrijheid.Maar ja ik wilde wel eens Edelherten op de foto...Genoeg edelherten...Maar ver weg helaas.

    @ Sary
    Ik denk wel dat ze er zitten...maar niet in die mate , Als de AWD of de OVP.
    We moeten er maar eens een paartje uitzetten...voor de zekerheid.
    Want eerlijk het is genieten geblazen als je een vos ziet....een kick!

    @ Erik en Johanna
    Meestal kom ik wel een vos tegen...Maar het lukt niet altijd om ze op de foto te krijgen.
    Zo,n ontmoeting is meestal (niet altijd ) zeer vluchtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie wandeling Henk,
    Prachtig dat vosje zo dichtbij.
    Zondag avond zagen wij er twee in het awd en ik kreeg maar net de kans om 1 foto te schieten :(

    Wij komen ook wel eens bij de oostvaarderplassen en daar heb ik wel eens een Infrarood fototje geschoten.

    http://www.flickr.com/photos/32543727@N03/3040543531/in/set-72157609365919199/

    Jammer van die autodeur, je hebt van die barbaren die nergens rekening mee houden.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow Henk wat heb jij een geluk met die vos! Zo jong nog en zo super dichtbij.
    Ik was al bang dat het beestje op deze leeftijd al heeft leren bedelen bij mensen, maar gelukkig was hij gewoon wat onoplettend en rende hij wel weg toen hij eenmaal door had dat hij pal voor je neus stond. Echt geweldig!!! Ik ben jaloers joh!

    De reden dat het hoge onkruid en riet niet wordt weggehaald: OVP is een volledig hands-off gebied. Het beleid is dus dat er eigenlijk geen menselijk ingrijpen plaatsvindt om een "echt" natuurgebied te krijgen. Aan de ene kant klinkt dat mooi, maar aan de andere kant sterven er elke winter enorm veel dieren aan hongersnood. Ook hongersdood is iets natuurlijk, maar echte natuur wordt niet afgebakend door hekken waardoor de dieren naar andere gebieden kunnen migreren. Het beleid klopt dus niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om een serie van de Oostvaardersplassen te zien, Dit gebied staat nog op mijn lijstje. Staat het een beetje goed aangegeven als je met de auto (of trein) erheen wil. Ik heb wel een kaartje van het gebied, maar ik zie nauwelijks duidelijke toegangswegen.

    Lijkt me mooi om er in het voorjaar heen te gaan, dan zitten er misschien nog meer vogels, en is het riet niet zo hoog (anders kan ik er niet eens overheen kijken). Had je trouwens een verrekijker bij je om al die vogels goed te kunnen bekijken?

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Jordi
    Een geweldig gebied...Maar als uitkijkposten dichtgroeien met meters riet...En het onkruid...Distels dovenetels zo de overhand krijgen?
    Dan vind ik het beleid: volledig hands-off gebied.
    Een beetje vreemd...Ik dacht dat de Konikpaarden dit gebied moesten bijhouden...Maar als die dan tekort schieten.
    Geef mij dan maar het beleid van de AWD.

    @ Ghita
    Goed idee...Winter of voorjaar.
    Het staat niet goed aangegeven...Wel Natuurpark Lelystad..Wat dat betreft onbegrijpelijk!...En dat voor zo'n belangrijk gebied!
    En ik had helaas mijn verekijker thuis gelaten. Dat komt....Ik heb nog zo'n ouderwetse...hij is groot en zwaar.
    Maar ik had hem natuurlijk mee moeten nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wowwww henk, dat ziet er weer héél erg fraai uit, dat was een geweldige tocht,
    zo'n vosje op je pad, hé,
    dat lijkt me nou zó geweldig om mee te maken:-)
    die jeugdige onbezonnenheid van zo'n diertje, dat íe je niet in de gaten heeft,
    "geweldig"

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    De link mag je uiteraard gebruiken.
    Om IR foto's te kunnen maken moet het warm en redelijk windstil zijn vanwege de lage belichting.
    Het geeft wel een mooi effect want alls wat warmte afgeeft wordt prachtig wit zoals je kunt zien :)
    Ik gebruik een Hoya R72 Infrared Filter.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er prachtig uit daar, ben er nog nooit geweest, maar ik ga het onthouden voor een bezoekje in de toekomst. Prachtig dat je een vos van zo dichtbij hebt gezien. Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie en een goed verslag van dit mooie gebied.
    Ben de laatste weken te druk om vroeg de natuur in te gaan,daarom zijn jouw verslagen van de Oostvaardersplassen en het AWD evemn een rustpuntje.

    Gr Arjen

    BeantwoordenVerwijderen