woensdag 22 juli 2009

AWD Eiland Van Rolvers

Er is regen voorspeld...Maar vroeg in de middag is het nog droog.
Dus snel naar ingang Panneland.
Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk naar het achtergebied...Duingebied. Maar zoals zo vaak loopt het heel anders dan voorspelt.
links: Aalscholver..Nieuw Kanaal.
Ik pak de Strandweg...Maar eerst even mijn gewonde vriend de snoek met een bezoekje vereren. De wond die hij de vorige keer had is al bijna geheel genezen....Er waren toen mensen die vonden dat hij maar afgemaakt moest worden...Hij zou aan zijn verwondingen zeker doodgaan! Maar dat blijkt wel van niet...Geweldig hoe dat genezen is.
Halverwege bedenk ik me...En ik wil nu via het Groot Zwarteveld het achtergebied halen.
Maar hier kom ik ter hoogte van het Eiland van Rolvers iemand van het waternet tegen , die de kanten aan het maaien is.
Ik maak een praatje...En ik vraag "Is het Eiland van Rolvers verboden gebied?"...
"Nee..Hoor! Jij mag er van mij in."
Hij zegt het met een lach ...en nu weet ik het eigenlijk nog niet zeker...of het wel mag.
Dus vraag ik nog een keer ..."Echt?...Ehh.iedereen?....."ja ja".
Als er geen bord staat..mag je er gewoon in !
"Je moet alleen langs de stier"...."Maar dat is net een lammetje"...ha ha.
Gaaf...Hé....Eindelijk het eiland verkennen.
Begin 1900 woonde hier de familie Rolvers.
In een huisje...Genaamd "De Hut"..Kromboomsveld.
En zelfs in het gebied..Denk ik ..."Zou het nu echt legaal wezen"?
Het is een Prachtgebied...Hier moet haast wel water gestaan hebben.
Met een mooie dooie boom op een duintop.
En een pracht insekt...Maar wat het is....Ik weet niet zoveel van insekten helaas.
Hoewel er wel pracht exemplaren tussen zitten.
Voor mooie foto's van insekten kijk ik altijd op:

http://slamenietdood.web-log.nl/
Ik weet nu van Jordi en Herman (Bedankt) dat het om een Basterdzandloopkever (Cicindela hybrida) gaat.
Ook kom ik hier (de eerste die ik zie van het jaar) de grootste paddenstoel van nederland tegen.
Nou is dit exemplaar niet eens zo groot.
De Parasolzwam
De parasolzwam is een vrij populaire paddenstoel in Europa en wordt daar veel gebruikt in de keuken. De paddenstoel is ondanks zijn grootte vrijwel niet te verwarren met andere paddenstoelen. Maar ondanks dit is voorzichtigheid toch geboden. De paddenstoel wordt rauw gegeten.
En ook in dit gebied...Deze mooie boom.
Hier en daar zijn er moerasachtige plekjes...Ik kom er één mannetjes damhert tegen.
Dus veel wild heb ik er niet gezien....Maar het is een Prachtgbied.
Als ik het gebied wil verlaten...(ik loop nog in het gebied) zie ik een auto naderen.
In eerste instantie rijden ze door...Maar de auto komt terug...Op dat moment wil ik net het hek over....Er stappen drie mannen uit...Ze lopen mijn richting in.
Ik denk nog "Het mag dus niet!"
Maar ik klim het hek over en we groeten elkaar.
Ze komen het hekwerk inspecteren.....Dus wandelen in het gebied Eiland van Rolvers.....Is gewoon legaal!!!.
Dodenhoek.
Weer kom ik bij de snoek..."Hij is niet thuis" zegt een man.
"Ik denk dat hij in de pijp zit".
Ik heb vandaag niet veel herten gezien...Maar deze man wel.
Hij heeft er heel veel gezien in de bossen.
En dan lopen we even samen op ...Hij ziet als eerste dit damhertkalfje.
Hij zegt "Als er één loopt....Dan zijn er bijna altijd meerdere"
En ik beaam dat.

En zo ook dit keer.
Het gaat natuurlijk niet altijd op....Zo ook dit keer.
Een donker damhertje...Alleen!
Sprinkhanen...Het barst ervan.
Een mooie Boletus.
En weer een damhert hinde...Die alleen loopt.
Ik kom deze mooi gekleurde paddenstoel tegen....
Zijn buurman is al een stuk verder.
Het barst op dit moment. Zeker na zo'n regenperiode...Altijd van de paddenstoelen op de Beuklaan.
En dan kom ik de paauw tegen...Die is wel een eind weg van zijn plek..n.l. Pannekoekhuis t'Panneland.
Zou hij de weg terug vinden...zonder tom tom?
Ik gaf nog even aan welke kant hij uit moest....Maar of dat goed tot hem doordrong?
Hij moet hier vanavond wel op zijn hoede zijn voor de vos.
Een Heerlijke wandeling!
Nieuwe site toegevoegd : http://www.mirandabos.com/

10 opmerkingen:

  1. Dat was wat je noemt een avontuurlijke wandeling Henk.

    Van al het moois genoten en op de koop toe nog zoveel hertjes je hebt altijd mensen die boffen he"-))

    Ben je droog thuis gekomen?
    Het heeft hier vanavond behoorlijk geplenst.

    Maar ach al was je nat het is de moeite meer dan waard geweest !

    Ik heb er weer van genoten!

    Groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Halo Henk
    Ondanks dat je niet veel herten hebt gezien
    Heb je toch veel op de foto die kever vind ik wel apart.
    Het is zeker wel spanend om eens in een gebied te lopen
    Waar je nog nooit bent geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhh wat een heerlijke wandeling dan maar weer henk,
    maar zo langs een stier omdat iemand zegt hij is zo mak als een lammetje, dát doe ik in geen 100 jaar hoor, dat zou ik niet durven.

    maar berder ben ik voor de duvel niet bang:-)
    geweldig al die damherten zeg,
    ik heb er nog nooit een in levende lijve gezien:-)

    ik moet een keer met jou op stap denk ik :-)

    maak er een heel fijne dag van hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker een mooi gebied Henk, het komt mij niet bekend voor, maar de hele AWD is dan ook zo veranderlijk.

    Ik hoor het erg vaak dat mensen bij een gewond dier gelijk roepen: "afmaken" of "helpen". Ben ik het niet mee eens. Goed, als wij een vogel of hert aanrijden is het onze verantwoordelijkheid dat er zo humaan mogelijk met het dier wordt omgegaan. Maar verwondingen zijn ook onderdeel van de natuur, het dier dat zich er door heen slaat is sterk en heeft het recht op leven en voortplanten. Het dier dat hieraan zelf sterft is helaas niet sterk genoeg en wordt volgens Darwin's theorie uitgeschakelt (zodat deze "slechte/zwakke" genen niet verder zullen voortleven). In feite wordt de soort alleen maar sterker wanneer zwakke individuen sterven aan verwondingen en predatie.
    Helaas wil de mens te vaak ingrijpen.

    Je kever is trouwens een Basterdzandloopkever (Cicindela hybrida), erg mooie kever.

    Groetjes Jordi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk prachtig deze serie en zo lekker struinen in dit gebied lijkt mij heerlijk.
    Of je dan droog of nat thuiskomt is niet belangrijk meer hoewel het een prettiger is dan het ander.
    Ik zie dat de naam van de kever al is gegeven dus kan ik stoppen en ga nog even van je foto's genieten.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verslag weer Henk die koeien liggen er mooi bij goed gezien die foto.
    We hebben weer genoten van je foto's
    Met vriendelijke duin groet
    de duinenstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Sary
    Ik was ruim voor de regen weer terug....

    @ Herman
    Ik was er ooit eens een klein stukje het gebied binnen gegaan...
    Maar je moet er maar eens gaan kijken...Super.

    @ Klaproos
    Als je hier in het AWD één uurtje looopt..Moet het gek lopen wil je geen damhert zien.

    @ Jordi
    Bedankt...Ik zal het even veranderen. Tja...Deze snoek is het zeker waard om zich te mogen voortplanten...Wat een bikkel.

    @ Frans
    Kon ik je maar meenemen...In m'n tas of zo...Kwam je gelijk halen!

    @ Erik en Johanna
    En op de foto valt hij nog mee...Het is in het echt...Een prachtbeest.
    Moet je eens op zijn kapsel letten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi, dat eiland van Rolvers, ik heb er al een paar keer op de kaart naar zitten kijken, maar we zijn nog nooit in die richting gewandeld, wij lopen vooral de paaltjes routes, met soms een alternatief paadje.

    Wat veel paddestoelen zeg, wat wil je ook met die natte weer.

    Het was weer een prachtige wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    bedankt weer voor je reacties op mijn foto's, ook jij hebt weer mooie foto's hebt gemaakt!! Wij zijn al een tijdje niet geweest maar gaan weer snel naar de AWD!!
    Gr. Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's weer Henk!!!
    Die kever is een Bastaardzandloopkever.
    En de paddenstoel is volgens mij eekhoorntjesbrood, maar weet ik niet zeker.
    Je hebt weer mooie dingen gezien onderweg. Top!
    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen