zaterdag 18 juli 2009

Lekker even uitwaaien AWD

In plaats van de Tour de France naar ingang Panneland...Het is een prima weertje voor een wandeling door de AWD.
Een flink windje en dan tegen wind een gebied uitkiezen....Dat werkt meestal uitstekend.

In het gebied Achterste Panneland kom ik al snel enkele damhertjes tegen. Een teken dat er nog niet veel mensen langs geweest zijn....Het heeft tenslotte ook geregent voordat ik het AWD binnen ging.

Op het Kromboomsveld schiet ik de struiken in...En hier heb je een mooi zicht op het Eiland van Rolvers........Helaas was er niet meer te zien dan een paar damhertjes..Die snel de benen namen.
Ik maak de keuze om dwars door het gebied Oosterveld te trekken.....Een gebied wat niet zoveel bezocht word vanaf het gebied Hondenvlak...Het struikgebied is moeilijk begaanbaar....En als je dan wat ziet...Dan is het meestal snel uit het zicht..Zo ook de vos die ik tegenkomt.

Hij is al in volle vaart als ik hem ziet...En ik ben te laat voor een foto...Ik loop in de richting waar hij heenrende........Daar zie ik deze open vlakte ...op de voorgrond een vossenhol en op de achtergrond een ree in volle vaart.
De Distelvlinder (Vanessa cardui) laat zich gelukkig wel op de foto zetten.









Nee...Het valt niet mee met al die struiken om wild op de foto te zetten....Deze routte is meer geschikt in de herfst of winter...Als alle bladeren van de struiken/bomen zijn.

Over het ruiterpad waar de doornappel mooi in een rijtje groeit...als een soort middenstreep.
De doornappel (Datura stramonium) is een plant uit de nachtschadefamilie
Meer zie http://awd-bossie.blogspot.com/2008/06/awd-een-smal-pad.html
Klein Geaderd witje (Pieris napi)
En dan doe ik het gebied Vinkenveld nog even aan...Het blijft een schitterend
gezicht...als je het gebied van deze kant betreed.
Natuurlijk is de grootste paddenstoel van nederland de Parasolzwam....Maar deze Boletus doet er niet veel voor onder....Wat een kanjer!
Er zijn nieuwe foto's geplaatst op de site van Agnes en Colinda http://www.naturefocus.nl/New/index.html

10 opmerkingen:

  1. Het was weer een mooie tocht Henk
    Jammer dat ik niet tuis was op mee te gaan
    Volgende keer misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Ik heb zojuist je verhaal gelezen van gisteren.
    Als ik dat zo lees, heb ik het gevoel alsof ik er zelf loop.
    Wat je beschrijft is waar.
    Als je wind hebt en je loopt er tegen in heb je erg veel kans om wild te zien. Ze ruiken je niet aankomen.
    Zo heb ik menig foto kunnen maken.
    Een goede techniek.
    Mooie route trouwens, zo kriskras door het duin.
    Ik mag je weblog graag lezen.
    Het is luchtig geschreven en de foto's tussendoor geeft een erg leuk beeld van de duinen.
    Fijne zondag vandaag.
    Groetjes van Agnes

    P.s: bedankt voor het vermelden van ons website adres met de nieuwe update

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jij hebt daar steeds weer de mooiste ontmoetingen henk,
    gewledig om te zien,
    vraag me alleen af of di eboleet niet wat vroeg van de partij is,...

    die botten ...
    lagen die bij het vossenhol?

    jijkomt vast nog weleens een schedel tegen van een hertje denk ik hé,

    groetjes en maak er een fijne zondag van hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Herman
    Ja..Dat had ik wel leuk gevonden
    volgende keer.

    @ Agnes
    Bedankt..En het vermelden van de website...Graag gedaan...Het is ook zo'n mooie site!

    @ Klaproos
    De Boletus...Hij is volgens mij best vroeg...En hij is al behoorlijk aangevreten...Hij staat bij ingang Panneland rechtsaf aan de slootkant.
    En de botten lagen niet bij het vossenhol.

    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    Mooie foto's weer op je blog en zo loop ik toch nog een beetje in de AWD als ik er niet kan zijn die aansteker eboleet ben ik nog niet tegen gekomen.
    En....ik geloof wel dan je lekker bent uitgewaait op die dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verslag Henk!!
    Dat zal een lekkere wandeling geweest zijn.

    De boleet is behoorlijk groot, maar niet te vroeg. We zijn veel kleinere boleten tegengekomen afgelopen keren.
    Veel mensen denken dat paddenstoelen alleen in de herfst en winter groeien, maar dat is zeker niet het geval. :-)

    Mooi werk!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Peter en Janny

    Ik heb al eens eerder aangegeven dat Paddenstoelen het gehele jaar aanwezig zijn...Soms wel in meerdere of in mindere maten.Er zijn mensen die denken alleen in de herfst..

    Zie: http://awd-bossie.blogspot.com/2008/10/awd-mooiste-wandelgebied-van-nederland.html

    Een citaat:
    Er staan op de Beukenlaan het hele jaar door heel veel paddenstoelen.
    Het is zeker de moeite waard om een keer de Beukenlaan op te nemen in de wandelroute.

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wederom mooie foto's. Dit weekend zijn we niet naar de AWD geweest, vrijdag was ik ergens anders gaan wandelen, waar geen wild was, maar wel veel vogels (zevenhuizense plas). Maar als ik jouw foto's zie krijg ik toch weer de AWD kriebels.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was weer een heerlijke wandeling Henk!
    Inderdaad door al dat blad aan bomen en struiken heb je minder kans iets te fliepsen maar je had toch nog een mooie bok te pakken!

    En een vos gezien!
    Dat alleen geeft al voldoening vind je ook niet?

    Ik heb weer genoten van jouw verslag.

    Groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's van het AWD! Het is elke keer weer genieten! Ik zal een link op mijn site opnemen naar je blog. Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen