zondag 11 oktober 2009

Bronstwandeling 11 Oktober 2009 AWD

(Foto boven Rudi Sellink)
Bronstwandeling 11 Oktober AWD...Ingang Panneland. Ze zijn bezig op de N206...Dat kost even extra tijd..Maar ja.
Op het parkeerterrein Panneland komt de één na de andere auto het parkeerterrein opzetten. (Het is nog donker...en er valt hier en daar een druppel).
Er is nog een andere grote groep die daar verzamelt.
Op een gegeven moment..Hakken we de knoop door en we vertrekken richting Eendenvlak.
We lopen al een stukje op de Pannerlanderweg...als Ria en Bas
zich bij de groep voegen.
Wie zijn er op komen dagen (ondanks de niet al te positieve weersverwachting )...........
Gert Jan Pols en Bart - Site in de maak.
Ria - Nog geen site.
En ik
Meer over deze wandeling zie deze site's hierboven!
Helaas konden sommigen door omstandigheden niet mee.
-
We trekken het bos (Eendenvlak) in...En blijven daar op een mooie afstand van de damherten zitten. Het is helaas te donker om foto's te nemen....Alhoewel , ik kijk even op de camera van Ria en die maakt ondanks het lichttekort prachtige foto's.
Ze laat ook wat oudere foto's zien van het donker gekleurde hert....Prachtig...Ik denk dat het die donkere is , die Ghita ook op de foto heeft gezet.
Er staan damherten te burlen...en er lopen hier en daar hinde's in het gebied.
Even is er een gevecht....En de geweien kletteren tegen elkaar.
Kijk...Daar komen we voor!
Ook een tweede grote groep staat links van ons...op een mooie afstand van de damherten te kijken.
We verlaten het bos...richting Middenveld.
Nu de herten regelmatig verstoord worden...zie je dat de damherten steeds actiever worden op het Middenveld.
Er staan dit jaar nog niet de helft aantal damherten in het bos Eendenvlak...In vergelijking met bronst 2008.
We komen Jos tegen...Die ons attendeerde op dit damhert.
Bas en Herman zien nog even een vos wegschieten.
Helaas gaat dat wel eens te snel.
We lopen over het Groot Zwarteveld..en doen even de Moeflons aan.
De moeflon is het kleinste wilde schaap.

De ooien lijken best wel veel op hinde's.
In de bronsttijd, van oktober tot november, vechten de rammen fel om de gunst van de ooien. ( helaas nog niet gezien )In april en mei worden de lammeren geboren, meestal één, soms twee per worp.
(Foto boven....Herman Versteeg)
Met een grote groep....valt het niet mee om wild te spotten....Het gebied is gelukkig ook zonder dieren...Geweldig!
(Foto boven Herman Versteeg)
In het gebied Dapper Kees...Beklimmen we een duintop met een prachtige uitkijk over het AWD. We doen hier even een bakkie.
Als het maar droog blijft?

(Foto boven Rudi Sellink)
Het ziet er even dreigend uit.
Het mooiste is nog het uitzicht over Witteveld / Groot Zwarteveld
En deze duintop heeft geen naam....maar is denk ik wel een van de mooiste plekjes om even te pauzeren...en te genieten van de omgeving.
Enkele Hinde's.
Ik had het er met Bas nog over dat het best wel veel tijd vergt om foto's en een bericht te plaatsen.
"Klopt" zegt Bas...."Ik (Bas dus) ging gisteren ook laat naar bed...even snel de tamme Buizerd plaatsen".
......"Nou Snel Even!".
Ik (dat ben ik dus)....Had toevallig (heeeel vroeg) even op zijn site gekeken....En dat waren inderdaad geweldige foto's van de Buizerd die een muis ving.
-
Op het Zegveld
We hebben al dik 3uur gelopen als we afscheid nemen....van een gedeelte van de groep.
Gertjan,Bart,Rudi,Herman en ik gaan nog even het gebied De 70 Bunders in,
Een Prachtgebied.
Vlak bij de Uitgang/Ingang ...Deze zwam...Is het een Zadelzwam?
Ik denk het...Maar zeker weten...Nee!
Bij de uit/ingang...besluiten Herman en ik om nog terug te gaan.
Ik heb geen haast...Melissa (dochter) hield vandaag haar verjaardag voor haar vriendinnen...En daar wil ik niet de hele tijd bij gaan zitten...(moeder aan het werk en haar zus bij een vriendin).
Het rijk dus alleen.."Alles goed...Als je het maar weer netjes opruimt" had ik gezegd.
Vliegenzwam
Eendenvlak..Rand van het bos.

In het bos is het wel wat lichter dan vanmorgen.
Maar al snel gaan we het bos uit...Het barst er werkelijk van de mensen..En een man loopt er met een stuk of tien kinderen dwars doorheen.
De damherten slaan op dat moment op de vlucht en rennen het bos uit.
Nee...Echt van de gekke!
Het begint gelukkig voor de herten....Te plensen!
Je ziet het bos leeglopen...en de mensen vertrekken snel richting uitgang..
Aan de buitenkant van het bos..staan we te schuilen...Dicht bij een damhert in zijn bronstkuil.
We hebben onder de boom een bakkie gedaan...En toen we wegliepen....lag dit damhert nog heerlijk in zijn bronstkuil.
Fietsers of.....Wat heeft U liever?
We spreken een stelletje....De man verbaast zich..Over de paddestoelen...Die werkelijk de grond uitvliegen.
In het achtergebied...
Komen we deze reetjes nog tegen...(klinkt dat wel?)
We verlaten...na een paar telefoontjes ( van thuis :) )het AWD....Wat een dag.
Prachtig..Om zoiets eens in de zoveel tijd eens te regelen...ook niet teveel.
Maar twee/drie keer per jaar...lijkt me super!

Gr Henk en bedankt.