woensdag 9 december 2015

Velduil

Vandaag ga ik met Cees van Ginkel naar de Velduilen ..
De Grutto is nationale vogel van Nederland geworden ..maar dat had natuurlijk ook de Velduil mogen wezen. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is ..dat deze vogel wel heel bijzonder is.
Hij staat helaas op de rode lijst ..als ernstig bedreigd.
Nee .. de velduil eet geen spruitjes ..
het voedsel bestaat hoofdzakelijk uit woelmuizen aardmuis veldmuizen en kleine vogels
-
De meeste uilen zijn s'nacht actief. Gelukkig voor ons is de velduil ook overdag te zien.Nu is dit voor mij pas de tweede waarneming van velduilen ..De eerste velduil die ik fotografeerde was in de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) ..(Rechts foto uit awd)
Vandaag dus de kans om eens veel foto's te maken van de velduil 
Hij heeft het regelmatig aan de stok met andere vogels ..
Is het niet een meeuw dan is het wel de torenvalk of met de kauwtjes ..
De torenvalk ging bidden op zo'n vijf meter afstand ..
Mooier kun je het niet hebben.
Een haas die een paar meter verder aan de slootkant zich verborgen hield ..
zagen we pas veel later ..Hij hield zich schuil voor de vele fotografen.
-
De torenvalk kwam regelmatig vlak voor ons bidden ..Hij is zeker gewend aan fotografen ..De torenvalk is net zo als de velduil gek op muizen.Helaas zagen we deze torenvalk geen muis vangen.
-
Zilverreiger
Deze is vanaf de dijk genomen ..
Maar ik wilde hem graag van een laag standpunt hebben ..
Dus ben ik tot onder aan de dijk gelopen ...
De schutkleur van de velduil is zo goed ..als je hem even uit het gezicht verloor ..
was het weer even zoeken naar waar hij zat.
-
Eindelijk maakt de torenvalk zijn duik ..heeft hij dan toch een muis te pakken? Nee ..helaas niet ..maar het moment is natuurlijk super. Waar kun je zo dichtbij een torenvalk fotograferen?

-
Het was en geweldige ervaring om de velduil en de torenvalk zo te zien ..