zondag 27 oktober 2013

Bronst

Eens per jaar komen de vrouwtjes en de mannetjes bij elkaar ..En dat is in de periode van de Damherten-bronst ( Vootplantingstijd ) ..
De volwassen herten (mannen) proberen in die tijd zoveel mogelijk hindes (vrouwtjes) te nemen ( beslaan ) .. om zo hun genen door te geven .. De herten staan dan ook strak van de testosteron...en hun oude maatjes zijn in deze periode hun rivalen in de strijd om de gunst van de hindes.
Met de hoeven graaft hij een bronstkuil ..Die hij besprenkelt met zijn urine ..Ook rolt hij zich door zijn urine ..de sterke zoete lucht van de urine werkt als parfum..en trekt de vrouwtjes aan.
Om de vrouwtjes te imponeren slaat hij met zijn schoffel ( gewei ) door struiken en takken..
Vecht als dat nodig is met concurrenten ..en maakt een brullend geluid ( Burlen )
Eigenlijk is dit de enigste periode dat het mannetje belangrijk is voor het nageslacht..
De verantwoording ligt na de bevruchting eigenlijk geheel bij de vrouwtjes ..
Het fotograferen van dit tafereel is natuurlijk voor elke natuurfotograaf een must ..
En dat is te merken ..de fotografen zijn duidelijk in de meerderheid ..Die drukte irriteert me eigenlijk ..
één van hen ben ik ...en ook dat besef ik.
We zoeken ( Ghita en ik ) een rustiger plekje buiten het bos..
-
Wij ..Ghita en ik verlaten het bos ..het is gewoon te donker en het barst al van de fotografen 
vroeger was dat wel anders ..toen waren er meer herten en veel minder fotografen
Richting het "Middenveld" is het rustiger ..
we wachten even af ..en de hindes laten zich zien ..
ook een mannetje laat zich zien en horen..maar betere foto's waren er niet te maken..
-
Gelukkig hadden we nog een mooie zonsondergang ...en ook een paar bekenden zaten op een berg de zonsondergang te bekijken..Nu ben ik natuurlijk ook geen echte fotograaf ..ISO Diafragma F Getal enz..gooi maar in mijn pet .. Alleen de stand vul ik in A of Landschap meer niet :)
En daarom is bij het fotograferen de geluksfactor voor mij erg belangrijk..
Zondag 27 oktober ging ik ook nog even met Herman ..
Er waren niet veel fotografen ..het weer was er niet naar ..
maar tussen de buien door toch nog wat mooie momenten
-