dinsdag 15 oktober 2013

Natuur Safari in Nederland ..

Vandaag 13 oktober gaan Remco van Daalen , Patric van Daalen, Peter Duijndam, Hans Overduin en ik met natuurgids Kees Hulstein het gebied de Oostvaardersplassen ( OVP ) in ... Qua weer niet de beste dag ..
Regen regen regen en nog eens regen ..
Maar dat mocht de pret niet drukken ..als je op zo'n manier live "De Nieuwe Wildernis" mag beleven...en tussen de grote kudde Konikpaarden staat ..Ja dat is natuurlijk geweldig!
Konikpaarden..
Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Remco ..Hij had met een fotowedstrijd van Stork de 1ste prijs ..Een "Foto-VIPsafari in de Oostvaardersplassen gewonnen en mocht vijf personen meenemen..één van de gelukkige was ik  ( foto rechts de prachtige winnende foto van Remco ) Site: http://www.rvdaalenfotografie.nl/blog.html 
Heckrunderen..
In het gebied konden we zelf bepalen waar en wanneer we stopten..
We mochten de auto ook uit ..maar eigenlijk was dat met al die regen geen optie..
Edelherten..
Op grote afstand zien we edelherten ..we horen hier nog geen burlen ..
Beslaan Hinde ...
Maar er is duidelijk bronst ..
Konikpaarden...
De Oostvaardersplassen ..ook wel de Serengeti van Nederland genoemd ..is hot ..zeker door de bioscoopfilm "De Nieuwe Wildernis" ..en het succes van "Volg de Vos"  En als wij dan zo tussen de konikpaarden staan ..dan besef je dat dit Natura2000 gebied ..een uniek gebied is ..waar we trots op mogen wezen.
De schuilhut van Ruben Smit ..Maker van "De Nieuwe Wildernis"
Met een budget van anderhalf miljoen euro ...filmde ze twee jaar lang in het meest ongerepte stukje natuur van Nederland ..de OVP Een stukje film ..gemaakt vanuit deze schuilhut... ( rechts Visarend )
Vanuit de schuilhut ..
Edelherten ..
Een natte bedoeling ..
Natuurlijk zijn er mensen die het niet eens zijn met het beleid van de Oostvaardersplassen.. Persoonlijk denk ik dat het beleid goed is ...bijvoeren is zeker geen optie ..
En gelukkig denkt Sharon Dijksma van landbouw en natuur daar ook zo over..Wel denk ik dat het noodzakelijk is om het Oostvaarderswold nog eens onder de loep te nemen. Een EHS zonder de Oostvaardersplassen is een gemiste  kans ..en gaat zeker ten kosten van de biodiversiteit.

Heckrunderen..
Ondanks de regen ..en het slechte weer ..was het een dag om nooit meer te vergeten ..
Het is natuurlijk geweldig om dit gebied zo eens te bekijken.
En wat ik u niet wil onthouden:
Vroeg in de morgen parkeer ik mijn auto op het parkeerterrein van het bezoekerscentrum ..het is nog donker..
ik drink even wat en loop richting het bezoekerscentrum ..Links van het bezoekerscentrum zie ik een Roerdomp staan ..snel neem ik wat foto's..
Er komt een andere auto het parkeerterrein op ..ik wenk en de twee mannen lopen rustig mijn kant uit..
Ze zien de Roerdomp en rennen terug naar hun auto ..om snel hun foto apparatuur te pakken ..
Met een joekels van camera's nemen ze foto's van de Roerdomp ..
Tot één van hen inzoomt op zijn schermpje ..." Het is geen echte!.. hoor ik hem zeggen " ..
En inderdaad hij is van hout :)
En ik dacht nog "mijn dag kan niet meer kapot " :)