donderdag 21 maart 2013

Transparantie

De damherten-problematiek in en rond de AWD houdt zowel de politiek..wandelaars..kwekers..media..belanghebbenden.. en omwonende al jaren bezig ...
Grote vraag is eigenlijk ...
Hoeveel damherten zijn er werkelijk!
Hoeveel damherten kan het gebied aan !
 en hoeveel damherten zijn er wenselijk in een gebied als de AWD ? 
Dat lijken drie eenvoudige vragen ..die relevant zijn voor het te voeren beleid.
Helaas is men niet transparant ..en heeft ieder zijn invalshoek en belang.

Bekijk de cijfers maar eens van de populatie damherten ..in één jaar zag ik de aantallen omhoog schieten ( schieten het juiste woord? )
van 1300 naar 1600 en van 1600 naar 2000
Nu spreekt men al van 2000 tot 3000 damherten .... 
JA..AAN M'N HOELA ! ( stemmingmakerij )
Weet je waarom?
Omdat begin 2014 het recoduct Zandpoort open gaat..
die de Amsterdamse Waterleidingduinen gaat verbinden met het Nationaal Park Zuid-Kennermerduinen..
Op voorhand schreef  Mr.F.G.van Diepen-Oost ( Voorzitter NPZK en Stuurgroep Zandvoort ) al :
Wat gebeurt er met de damherten die oversteken van de Amsterdamse Waterleidingduinen naar Nationaal Park Zuid-Kennemerland? Aan de problematiek rondom de damherten wordt hard gewerkt door diverse partijen. Natuurbrug Zandpoort gaat begin 2014 open.  De partners van de natuurbrug gaan er vooralsnog vanuit dat de damhertenproblematiek dan is opgelost.




Echter..( Bezwaar Faunabescherming ) gedeputeerde Jaap Bond van Noord - Holland moest later  van de rechter met een betere motivering komen om ontheffing afschot damherten te krijgen  en nu? ..Nu er problemen zijn ontstaan door het plaatsen van het hekwerk schijnt iedereen opeens te moeten brullen ...Afschieten!
-
Zelfs Vereniging Het Edelhert is voorstander om de populatie damherten sterk te verminderen ..Maar die roepen wel meer wat :) En op 29 December 2012 wisten Waternet en Het Edelhert het al mooi te vertellen.. http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article19828683.ece/Massale-sterfte-damherten-in-Amsterdamse-Waterleidingduinen
En dat is niet om me op de borst te kloppen ... Maar hoe simpel is het als een leek als ik het een dag later weet te nuanceren
Niet veel later komen ze tot dezelfde conclusie ..
Zelf ben ik een groot voorstander van ( vroegtijdig ) reactief beheer ..
Damherten die het niet halen ...of om lijden te voorkomen ..afschieten..
Maar of dat gaat gebeuren? ... Ik hoop het..
-
Een kort bericht ... reden: mijn lens is stuk / en ik heb ...ja ik ook ..de griep gehad..