vrijdag 25 januari 2013

Waterral

Deel 2)

Een Waterral is eigenlijk een vogel die zich in de wildernis van het riet zich thuisvoelt ..En ze worden dan ook niet veel gezien ..Maar in de winterperiode laten ze zich in de meeste gevallen wat makkelijker zien ..Even snel wat fourageren aan de waterkant ...en dan weer snel het riet in.. Vandaar dat ik hem nog even in Deel 2 de revue laat passeren ..!
Eigenlijk is het net een vos .. een opportunist 
..en eet hij werkelijk alles.. zelfs kleine vogeltjes moeten uitkijken voor de Waterral ..
Watersnip..

Door de lange vorstperiode zijn watervogels op zoek naar open water..Om watervogels te spotten is in deze tijd dan ook een stuk eenvoudiger ..Ze vertonen minder vluchtgedrag ...omdat ze afhankelijk zijn van die open plek ..ook het besparen van energie speelt een rol ..
Wilde Zwaan ..
De dieren zijn in zo'n vorstperiode ..bezig te overleven..
Ze zijn afhankelijk van hun vetreserves en het voorradige voedsel ..

Waren de Brilduikers een maand geleden nog behoorlijk schuw..Nu kijkt het mannetje me even boos aan ..en lijkt wat te willen zeggen..Twee wagens van waternet gaan voorbij ..Maar de Brilduikers blijven rustig ..Ze hebben weinig keuze..
Duin/Riet/Sneeuw/Ijs en open water ...
Een vos .. stopt ..en vangt een muis ..
In eerste instantie speelt hij met zijn prooi ..
Maar niet veel later ..verdwijnt de muis in de keel van de vos..
Einde Muis!
Deze Wilde kijkt schuin naar het Nonnetje .. 
Hij weet toch wel dat Nonnen celibatair zijn?
Einde deel 2
( Deel 1 en Deel 2 zijn van 23 Januari 2013 )
Het was echt een superdag in de AWD ...!

17 opmerkingen:

  1. Gave serie.
    Zelfs een tureluur in de AWD.
    Ik ben benieuwd wat Loes en ik vandaag tegen gaan komen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima serie Henk..... de AWD is met al die sneeuw ook bijzonder mooi he.

    dank voor je reacties....altijd fijn.

    Groetjes en nog veel fotoplezier gewenst,

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ze zijn weer mooi Henk wat betrfet mn site ja ik heb hem wel gemaakt 2013 maar staat nog onzichtbaar omdat ik idd nog géén (sneeuw)fotoos heb van dit jaar helaas eind febr vakantie week daar. gr Gery
    bedankt weer voor je bezoekje/berichtje Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Wederom weer een mooie serie.
    Het is genieten in het AWD.

    Mvg Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie waarnemingen weer, die waterral blijft toch super, maar ook de andere watervogels kan ik met veel plezier bekijken.
    Hartelijke groet, Marion de Jong

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is het toch mooi op dit moment het is er net een sprookje ik was er vandaag om 8 uur bij oase ik heb ook heerlijk genoten.maar een vos met muis heb ik wel gezien maar ik was te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie Henk en wij gaan morgen heen. hopelijk zien we ook zoveel moois en is de sneeuw nog rijkelijk aanwezig. Prachtig blog.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow...great pics...I love the serie of the fox taken a mouse....What a moment!!! Congrats!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je vervolg op deel I is ook de moeite waard,de met de muis spelende vos, gaaf moment hoor.
    De Waterral is toch ook een schitterende foto en nu in de winter ook vaker waarneembaar, net als het Bokje, zie die maar eens te vinden wanneer hij tussen het riet zit.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dear Henk, I always learn things from your blog...fantastic the serie of the fox+its lunch/dinner! they really love u:-))) happy weekend in the white snow before it goes away....sniff;

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Ja, dit zijn weer topdagen in de AWD. Jij hebt er gelukkig ook goed van kunnen genieten. De waterral kreeg je goed in beeld, ik zag hem gisteren alleen maar achter het riet.
    Vos met muis is geweldig! wij hadden gisteren een zelfde moment, ik miste het helaas om de sprong te fotograferen, maar het moment was geweldig, dat had ik nog nooit gezien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Mooi de waterral, maar de vos met muis is weer super. Jij hebt dit soort momenten al vaker meegemaakt, maar het is natuurlijk fantastisch. Weer een fijn bericht.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk die serie van de vos die zo een muis vangt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Henk,

    Tsja jongen, dat zal weer afkicken worden voor je de komende tijd.
    Je hebt wel een paar superweken achter de rug en ik ben benieuwd of je nog vrije dagen over hebt ;-)
    Ook dit is weer zo'n prachtige serie. Je maakt een hoop mensen iedere keer weer jaloers met wat jij allemaal meemaakt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk,

    Prachtige reportage weer, je bent bevoorrecht dat je er zo vaak kan komen.

    Ik vroeg me af: jij hebt de bekende vossen zo vaak op de foto staan dat je wel eens een blog kan maken met portretjes. Dan kan je zien hoe de gelaatstrekken veranderen als ze ouder worden.

    Nou ja, zomaar een idee.

    Groeten,
    Vincent

    BeantwoordenVerwijderen
  16. GOSTEI MUITO DAS FOTOGRAFIAS...
    ABRAÇO LEILA ( BRASIL )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele fraaie serie Henk, je hebt weer van alles meegemaakt en gezien!
    Genieten, ook voor deel 1!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen