maandag 14 januari 2013

Brouwersdam

Brouwersdam Zondag 13 Januari 2013
.We ( Ghita Greet en ik ) gingen naar Ben om naar Brouwersdam te gaan.. We gaan vandaag veel mooie momenten meemaken ..
Zo zien we Zeehonden..Flamingo's..Middelste Zaagbek..Steenlopers ..Wulpen ..Bergeenden..Kanoeten..Tureluur..Grutto ..en zelfs nog een IJsvogel die ons te snel af was ..
Een Torenvalk liet zich wel van heel dichtbij fotograferen..

-
Verleden jaar ( Foto rechts ) zijn Ghita en ik ook al eens mee geweest met Ben naar de Brouwersdam (5 Febr. 2012) het was toen KLIK ook een koude dag ..Net als vandaag .. Blauwbekken en Genieten...
In Earth Flight zien we spectaculaire beelden van een Afrikaanse Visarend die op Flamingo's jaagt ..
Maar dat gaan we hier niet meemaken ..en de afstand ..ach ..te ver eigenlijk
Maar mooi om te zien ..dat is het!
Zilverplevier ( Dank je Robert :) voor determineren )
Strandlopers.. fourageren 
Er moet wat een voedsel zijn in de natuur..
Met eb zie je de vogels in ieder geval ..constant zoeken naar voedsel ..
Paarse Strandloper
Torenvalk...
Ziet?      ... Nee :) ..Geen Zeehond ..

De Grijze Zeehond ( vrouwtje ) ..laat zich goed zien ..regelmatig komt ze even kijken of de belangstelling al is toegenomen .. Nou ..Ze heeft geen gebrek aan belangstelling.. Het is zo koud..dat ik af en toe even de auto induikt om op te warmen .. 
Grote Ogen ...
Steenloper ..
Op het moment dat de Zeehond zich laat zien ..merk je niets van die kou..Maar het is niet voor niets ..een Zee-hond .. Dus deze hond heeft er geen moeite mee om lang onder water te blijven..
Het zijn er zelf twee ..of drie..
Middelste Zaagbek ( mannetje )
Middelste Zaagbekken overwinteren op zee bij visrijke gronden.. Ze komen ook in brak water voor..Waddenzee IJsselmeer en Deltagebied zijn de plekken waar we ze kunnen zien..
Middelste Zaagbek ( Vrouwtje )
Strandloper..
Bergeenden Smienten en Wintertaling..
-
Dit is de ... Kiekendief ?
Helaas de Velduil niet gezien ...Maar wel...
de Torenvalk
Deze foto is vanuit de auto genomen ..Ben en Greet stopte met de auto ..een Torenvalk was namelijk aan het bidden ..Ik zeg tegen Chita.. "Ik stop wel op 20 meter afstand ..want anders verstoren we hem misschien .."Ik stop ..en de Torenvalk vliegt onze kant op ..en gaat op een paar meter afstand op een paal zitten ..hoe mooi wil je hem hebben :)
Onderweg terug zien we deze zeehond ..
Ik denk dat het een mannetje ( Grijze Zeehond ) is..
Hij is in ieder geval een stuk groter dan de anderen die we vandaag zagen..
Scholeksters gaan vroeg naar bed :)
Goudkust..
Het was een prachtige en gezellige dag..met Ben Ghita en Greet..Die we afsluiten met een mooie zonsondergang...Het zand kleurt er goudkleurig van..
-

12 opmerkingen:

  1. Ik zeg helemaal NIKS!!!
    Stinkend jaloers verlaat ik je blog ....
    Mopper mopper hij wel DRIE zeehonden ....
    En ik stond vandaag weer te blauwbekken aan strand en geen hond te bekennen....
    Mopper mopper

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag Henk, ik beleef zo de hele dag weer.
    Geweldig de Torenvalk op het paaltje.
    Mijn foto`s komen nog,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verslag Henk
    Ga er ook gauw eens een kijkje nemen
    Vraag tegen die tijd weleen adres bij je als start punt.
    Kan zo de dag echt mee maken door de manier waarop je het beschrijft
    Ge. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja dit is echt genieten,wel goed dat je je af en toe even in de auto een beetje bij kunt warmen .maar z,on dag maakt toch alles weer goed.,dit is toch meer dan de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ondanks de kou hebben jullie een mooie dag gehad met prachtige opnamens en fijne info,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Soms moet je flink afzien om iets moois te bereiken. Ik denk dat je achter je PC in een warme kamer nog volop kunt genieten van zo'n dag. Jullie hebben veel gezien. Vooral de zeehonden vind ik bijzonder. En de torenvalk is echt een voltreffer.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Jullie hebben wel een superdag gehad ondanks de kou.Wat een soorten heb je voor de lens gekregen.Flamingo's en zeehonden aan de Hollandse kust. En dan nog zo mooi de torenvalk en een prachtig zonsondergang. Ik ga over twee weken een weekend er naar toe, hoop dat er nog wat is gebleven:-))

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Kan mij voorstellen dat het koud is geweest maar dat maakte de waarnemingen goed zo te zien.
    Genieten met een grote G dus.

    grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Wat hadden we een superdag, het ene mooie moment na het andere. Ik heb net mijn foto's voor de blog pas uitgezocht, toch veel dezelfde als jij hebt, maar dat heb je al gauw op zo'n dag. Oh, die kiekendief had ik graag zelf ook gehad, maar ik stond weer eens te kijken en vergat de camera.
    Het was Genieten met een grote G
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow wat een dag hadden jullie daar! een volgende keer sluit ik graag aan, want wat is er veel te zien op de Brouwersdam. Heel bijzonder dat er flamingo's zitten! Een torenvalk van zo dichtbij, ja, dat wil ik ook wel, mazzel zeg, en die grote ogen van de zeehond, super!
    Foto 10 heb je heel mooi gemaakt met die schuine lijnen.
    Ik geloof zonder meer dat het koud was ( op Marken was het af en toe ook afzien) maar het was het wel waard!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hela Henk.

    Wat een geweldige foto's ,maar ben je al een beetje opgewarmd.
    Zeehonden en de torenvalk ,prachtig.
    En dan nog flamingo,s echt toppie!!!

    groetjes agnes van dijk ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    zo te zien hebben jullie genoten die dag en veel gezien erg mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen