maandag 7 januari 2013

Imago Natuurgebied

De Zeereep ..
Langs de Nederlandse kust ..zijn het de jonge duinen die de eerste barriére vormen om de zee tegen te houden ..We noemen die Zeereep..Achter de Zeereep zijn de oude duinen ..die glooien wat meer dan de jonge duinen en zijn lang zo hoog niet... Tegenwoordig geeft men de natuur meer ruimte ( waar mogelijk is ) om zelf het reliëf te bepalen..Verstuiving wordt steeds meer gestimuleerd door het weghalen van vegetatie ...en zo verstuiving te bevorderen.
Zandvoort - Kust
Vandaag gaan we ( Herman en ik ) via het strand de Zeereep over ..Aan deze kant het zoute zeewater en een stukje verder landinwaarts zoet water ..ons drinkwater wel te verstaan..
Reegeiten
De jonge duinen zijn zo'n 1000 jaar geleden ontstaan...En de oude duinen zo,n 5000 jaar...Het is eigenlijk nog te donker om te fotograferen ..Maar het gaat qua weer een prachtige dag worden ..want niet veel later laat de zon zich zien.. ( rechts - Reuzenbovist )
Damherten..
De awd in nevelen gehuld ..
Reegeit ..
Torenvalk..
-
Reeën in en rond de Zeereep..En dat er mensen aan de andere kant van de Zeereep zijn .. wordt wel duidelijk.. We lopen nu richting het voormalig "Van Limburg Stirumkanaal " Wat nu een stuif-gebied is geworden..
Stuifduinen ..
De zon en de wind doen hun werk ..En omdat ik twijfelde of deze foto tegen het licht in wel goed was ..Nam ik flappie mee..Om hem niet veel later in het gras te zetten..
De kranten hebben hun vizier tegenwoordig op de AWD gericht ..Daarom vermeld ik er maar even bij dat de konijnen populatie het goed doet in de AWD....   Ook met de Reeën gaat het goed :)
En damherten lopen hier echt niet twee hoog ..
zoals sommige mensen tegenwoordig ( gaan ) denken..
Nu heb ik natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht ..
Maar als ik de reacties leest van mensen die nog nooit in de AWD zijn geweest..
Dan denk ik ... "Doe niet zo negatief " ..
Zelfs de vereniging "Het Edelhert" ..Weet niet hoe snel ze moeten concluderen dat er 
geen voedsel genoeg is voor de damherten in de AWD .. 
En dat neemt de krant maar wat graag over..
Het is gewoon een voorbarig en een ongenuanceerde berichtgeving..
Waternet gaat het onderzoeken ..En dat is een goede zaak ..
Laten we eerst die uitkomsten maar eens afwachten
Waternet..
Een imago van een natuurgebied is belangrijk..En we weten wat een slechte berichtgeving kan doen met het imago ..kijk maar naar een top-gebied als de OVP ..Gelukkig is dat imago hersteld .. ( mede door "Volg de Vos") En als straks de film "De Nieuwe Wildernis" in de bioscoop gaat draaien ..Dan is iedereen weer ( terecht ) trots op onze OVP ..
( Ook in de AWD kan je zo'n soort film maken hoor :)

27 opmerkingen:

  1. Hallo Henk,

    laat ik nu eens de eerste zijn.

    Ik kijk er altijd naar uit om jullie ochtendtrip mee te beleven van de zondagochtend in de AWD. Eindelijk weer eens een lekkere zondagochtend met een warm opkomend zonnetje. Wat levert dat jullie meteen prachtige sfeerplaten op. Je eerste foto knalt al meteen lekker binnen, maar ook de Reegeit die op een duintop de weide natuur inkijkt vind ik aansprekend. Ja dat jullie deze ochtend genoten hebben is wel duidelijk te zien.

    Groeten en fijne week.


    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk
    Goed dat dit soort blogs er zijn want ik ben een keer in de observatie hut geweest maar ben toen niet echt verder gekomen.
    De sfeer platen van de reegeit etc hebben me wel aan gespoord om er snel eens een ochtend naar toe te gaan. Zitten er ook nog vossen?
    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dear Henk,
    happy+lucky 2013 from me! wishing you tons of beautiful nature encounters and thanks for keeping us up-to-date with the life in AWD and other wild parts of tulipland:-)))have a good new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk, fraaie serie weer.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om zo met jullie mee te wandelen wat een gebied hè als je daar nog niet verliefd op wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het blijft een pracht gebied Henk en ik geniet weer van jullie wandeling

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Henk prachtige opnamens met een fijne info,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige blog, het ochtendgloren in de AAWD. Veel reeën gezien, gaaf. En dan het mooie ochtendlicht. Je tekst erbij maakt het weer tot een heerlijke AWD blog.

    Oh ja, over de damherten en voedseltekort, kijk eens op mijn laatste blog, hertjes met goed gevulde dikke buikjes en veel groen gras.....Dus, nee....er is genoeg te eten.

    Maar leuk om te zien dat er weer meer reeen zijn, of jullie hadden een geluksdag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    het was een geweldige dag maar wel een hele wandeling.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    In een vorig blog schreef je nog dat je geen goede voornemens maakte. Maar met deze prachtige serie lijkt het wel alsof je je had voorgenomen meer aandacht te besteden aan je opnames. Wat een prachtige openingsplaat heb je met het damhert in het duinengebied. Ook de reeen (7, 10 en 11) en de andere foto van de damherten (9)zijn toppers. Mooi hoor.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie Blog weer Henk en ja hoor je zou eens geen reeën hebben gezien he hihihi prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great again Henk! Always lovely to see your mix from AWD. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk
    Ik denk dat je de situatie in de OVP nu wel erg rooskleurig voorsteld .
    Ik ben daar gisteren geweest en kan niet anders melden dan dat het gebied er jaarlijks op achteruit gaat.
    Misschien is het wel nuttig om Jachtargumenten.nl eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Anoniem...
    Jammer dat je anoniem reageert ..
    Ik ben nog niet zolang geleden het gebied in geweest met Boswachter Hans Breeveld ..( Bronst ) en ook recent ben ik nog in de driehoek geweest ..de beesten zagen er goed uit..En ik denk dat door het reactief beheer ..een juiste weg is ingeslagen
    Natuurlijk is beheer/jacht soms nodig ...Maar zelfregulering moet eerst de kans en de tijd krijgen.
    Groetjes Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's.

    Het blijft altijd lastig de afweging te maken tussen zelfregulering in een natuurgebied en jacht. Ik denk dat een combi het meeste zin heeft en de natuur daarmee ook het meeste recht doet.

    Duidelijke site die jachtargumenten.nl

    @henk, blijf deze mooie foto's posten. Dat is genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Henk,
    Op 1 en 2 januari weer eens in de AWD geweest. Ik ben daar geschrokken van de schilschade rondom Panneland (daar gaan veel bomen afsterven), het te grote aantal te magere herten en een enkel dood hert. Om dit te relativeren als een lokaal probleem heb ik met extra aandacht de foto's in bovenstaande blog bekeken (en die van bloggenoot Herman). Jullie foto's stellen me echter allerminst gerust. De conditie van de volwassen bok die je in tegenlicht heb gefotografeerd is ronduit zorgelijk (nog beter te zien op de foto in de blog van Herman). Voor alle duidelijkheid: de ronde buik zegt niets (kan hongeroedeem zijn). De rug daarentegen is ingevallen en de botten van het bekken zijn duidelijk door de wintervacht heen te zien (ribben zie je 's winters alleen in allerlaatste stadium van verhongering). Ook de borstpartij is te mager voor een hert van deze leeftijd in januari tijdens zo'n milde winter als deze tot dusver. Ik vrees dat dit hert het voorjaar niet zal halen (de moeilijke maanden februari en vooral maart moeten immers nog komen). Het is bovendien erg onwaarschijnlijk dat het dier zo uit de bronst is gekomen (afgebornste herten zijn vermagerd, maar zo extreem). De jongere herten die geen bronstinspanningen hebben verricht, zijn ook magerder dan normaal.
    Het baart mij zorgen dat herten bij de zeereep, die niets van doen hebben met het uitrasteren van de weilanden aan de oostkant, er zo uitzien. Vreemd is wel weer dat de reeën er op de foto's wel goed uitzien, terwijl die juist het eerste last krijgen van een verhoogde voedseldruk (goed dus dat waternet een vijftal bezweken herten laat onderzoeken).
    Ik hoop dat ik er naast zit, maar zoals de voortekenen nu zijn, zou de massale sterte waarover de media onlangs (onterecht) spraken in de late winter wel degelijk werkelijk kunnen worden.

    Vriendelijke groet, Patrick Blom

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Henk,
    Jullie hebben duidelijk weer een mooie wandeling gemaakt en bovendien veel gezien.
    De reactie van Patrick Blom op jouw blog vind ik intrigerend. Hopelijk levert het onderzoek naar de doodsoorzaak van de damherten iets op. Het loont dan ook de moeite eens te onderzoeken of de populatie in andere delen dan de genoemde wel gezond is, of dat deze ook tekenen van ondervoeding vertoont.
    De indruk die ik van de herten in de omgeving van het Noordoosterkanaal en het Paardenkerkhof heb gekregen is dat ze er wel gezond uitzien. Bij het Noordoosterkanaal heb ik wel twee dode herten gevonden en later ook nog een skelet. Zou er toch meer aan de hand zijn dan natuurlijke selectie?
    Dat herten de bast van takken en stammen eten zien je iedere winter. In de buurt van de Oase vond ik het wel meer dan elders.
    Ik ben je met je eens dat de berichtgeving in het HD erg ongenuanceerd is. Het is veel te vroeg om conclusies te trekken n.a.v. het plaatsen van het hek.
    Wordt vervolgd, denk ik
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ Kees D: de tweede foto van een danbok in je blog van 2 januari toont wel degelijk een mager hert. Nu is dat hert wel zo'n jaar of tien, dus zou het mindere herstel ook aan zijn leeftijd kunnen liggen, maar kerngezond ziet dat dier (in tegenstelling tot het eerste hert van je blog) er zeker niet uit!

    vrgr, Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is inderdaad een pracht gebied maar de donkere kant eraan moeten we niet vergeten.

    Er is geen sprake van natuur, er staat immers een hek omheen. Dieren kunnen nu niet naar een voedselrijker gebied migreren. De sterke bokken verdedigen hun territorium en zo blijven de jonge bokken gevangen tussen een hek een kaal landschap. Ze verhongeren daar, dat komt niet door de bronst, daar hebben deze jonge bokken nog geen deel aan genomen. Zullen ze ook nooit doen....

    Er zitten ook geen grote predatoren die voorkomen dat een dier wekenlang inteert op zich zelf een een verschrikkelijke hongerdood ondergaat. Wolven zouden dergelijk dieren;eed sterk verkorten door het dier te doden. Wij willen niet dat jagers dit doen, dat mag pas als het dier al bijna dood is, weken heeft geleden.

    Wij moeten nog eens heel kritisch zijn naar ons zelf of we dit wel willen op deze manier.

    Nee, ik ben geen jager. Maar door de discussie op o.a. de site van het Haarlems Dagblad ben ik nu wel veel beter geinformeerd. Ik voel me bedonderd en misleid door de PvdD en alle andere clubjes waar ik zo graag naar luisterde om mijn eigen geweten te sussen. De dierenbescherming die alweer dagen geleden van mij een bericht ontving over de situatie hier, beantwoord deze niet eens!

    De situatie is misdadig en zou in Nederland niet moeten kunnen en mogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Info/Mail van Marcel Vossenstein
    citaat :
    Gedeputeerde Jaap Bond
    De verantwoordelijk gedeputeerde ziet een gelijk met de provinciale inzet op afschot:
    Bond vindt het jammer dat de aanbevelingen van het Faunabeheerplan, om de populatie door beheer op een aanvaardbaar niveau te houden, nog niet kunnen worden uitgevoerd, maar waagt zich niet aan verklaringen van de huidige situatie:
    "De effecten van de aangebrachte hekken worden in samenspraak met alle betrokken partijen en terrein beheerders nog bestudeerd en geëvalueerd.
    Zodra de uitkomsten daarvan bekend zijn kunnen we daar iets over zeggen."
    Of er inderdaad sprake is van een langere bronst en waardoor dat kan komen, kunnen beide woordvoerders niet zeggen.
    Daar kan verder onderzoek, zoals dat door Waternet momenteel wordt uitgevoerd, misschien een antwoord op geven.

    Gr. Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh ja, voor degene die dat nog niet weten: De teller dode dieren staat nu op meer dan 80 (!) Ze worden weggesleept en 'verstopt' zodat ze buiten beeld kunnen wegrotten.

    Ik heb inmiddels heel veel foto's ervan gezien maar ben ontzettend onhandig in uploaden etc...

    Mensen geloof het aub of wees in elk geval zeer kritisch naar wat AWD (laat) vertellen. De mensen durven de waarheid daar niet te veretellen omdat ook zei nog een hypotheek moeten betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ Leo
    Het is denk ik echt nog te voorbarig om conclusies te trekken..
    Eerlijk gezegd kwam ik ook een dood hert tegen op het "Eiland van Rolvers" ..en in datzelfde gebied ..meerdere hindes en twee reegeiten die er echt goed doorvoed uitzagen.
    En dat is toch wel heel vreemd ..
    Laten we het onderzoek afwachten!

    Groetjes Henk

    p.s. Er is naar mijn mening voldoende voedsel de AWD ..Maar de draagvlak ligt per gebied duidelijk anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @debossies Zolang we onze ogen er niet zomaar voor sluiten om er voor onszelf maar in te kunne berusten sta ik daar op zich voor open.

    Tegelijk denk ik niet dat een onderzoek door de beheerder objectief zal zijn. Nu al proberen ze dingen weg te moffelen en worden zaken ontkend.

    Het gaat bijvoorbeeld niet alleen om het totaal aanbod aan voedsel, het gaat ook om de werking van dieren die in een 'kudde' leven en dus ook hun interactie op elkaar hebben. De sterke bokken verdedigen hun territorium en laten jonge bokken niet toe. Die jongen bokken kunnen niet meer naar de agrarische gebieden toe door dat hek. Ze zitten dus klem in een gebied waar totaal niks meer staat behalve boomschors!

    Dan mag er op het totale gebied nog voedsel te vinden zijn, als de jonge bokken daar niet kunnen komen hebben ze er dus ook niks aan.

    Op zich zegt het al genoeg dat er gebieden zijn die gitzwart en kaal zijn, en waar bomen volledig geschild zijn. Dat is geen natuurlijk beeld van een veld met voldoende draagkracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Henk,
    Een bijzondere discussie is hier gaande, verontrustend toch wel, ik blijf het met belangstelling volgen.

    Jullie hebben een flinke wandeling gemaakt, het was er ook heerlijk weer voor. Je hebt een paar prachtige sfeerbeelden gemaakt, genieten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie foto serie!
    Is de Zeereep trouwens nu ook toegankelijk met een kaart van de AWD? Want kennelijk vindt je daar nog reewild.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi die duinen zo in de mist, ziet er leuk uit. Ook hoop reeën gezien, erg fijn.

    BeantwoordenVerwijderen