woensdag 7 november 2012

Sneeuwgors

De Sneeuwgors...
Is het meest voorkomende zangvogeltje in Arctish gebied....
en staat bekend als de "Arctische Spreeuw"..

Als wij er één waarnemen ..dan is de kans zeer groot dat hij uit Ijsland komt..
Het is een prachtige wintergast..En..zoals u hier links en rechts kunt zien..is er zelfs een Ijslandse kerstzegel van deze zangvogel gemaakt.
Sneeuwgorzen (paartje)
We moesten naar Ben (Brouwersdam) komen want Ben had Sneeuwgorzen gezien..Nu hebben we afgesproken om binnenkort naar Brouwersdam te gaan... te gaan..En na een tip van Ghita ..en de site van Ruud Punt wist ik dat ze ook in Katwijk waren waargenomen..En ja..hoor :) ...Sneeuwgorzen!..Aan de kust....
Zo..heeft iedereen wel wat te zoeken op het strand..
Ik heb de buit al snel binnen..
De Sneewgorzen foerageren wat tussen de basaltblokken..op zoek naar zaad en kleine insecten
Ze zijn niet zo schuw ...en zeer eenvoudig te naderen..
Het vrouwtje..
Het Mannetje..
( Genieten van het strand )
Ook honden en paarden hebben wat te zoeken op het strand..
Plat op de grond maak ik foto's van een metertje of twee/drie..
Ze zijn niet echt bang voor mensen ..zo te zien..
Sterker..ze komen zelfs nog dichterbij ..
Ik probeer elke keer een juist moment af te wachten..
maar langzaam maar zeker ..voel ik me op de grond onbehagelijk..
Ik zie ( met kramp in de nek ) een wandelaar kijken ..
en ik zie hem denken "Die spoort niet" :)
Drieteenstrandlopertje..
-
-

De afstand Reykjavik - Amsterdam is 2.026 km..Dus kunt u nagaan wat dit vogeltje gevlogen moet hebben..Vogels die b.v. naar Afrika vliegen ...vliegen veel meer over land..of langs de kust.. Dan kan je nog even een time out nemen :)    

Details..

16 opmerkingen:

  1. Hallo Henk,

    Een hele mooie serie van de sneeuwgors.
    Leuk dat ze zo goed benaderbaar zijn !
    Ik heb deze soort nog nooit gezien, en ik vermoed dat we ze hier in Brabant niet zo snel tegen zullen komen.

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Daar heb ik de laatste paar weken al een paar keer naar gezocht, maar nog niet gevonden.
    Schitterende foto's heb je gemaakt zeg!
    Deze vogeltjes zijnnzo makkelijk te benaderen omdat ze uit een gebied komen waar ze nooit mensen zien.
    Ze hebben gewoon nog geen angst voor ons.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,

    Wat laat je hier een mooie reeks foto's zien van deze prachtige zangvogel. Ik ben er afgelopen zondagochtend ook geweest en moet je eerlijk zeggen dat jouw foto's mooier zijn dan die ik heb gemaakt.

    Heerlijke serie om naar te kijken.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat moet dat een heerlijk gevoel (op je stijve ledematen na) geweest zijn om hier mee thuis te komen,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's Henk. Hiervoor wil je toch wel even op de grond liggen en desnoods wat kramp in je nek doorstaan. Op deze manier heb je ze prachtig dichtbij kunnen fotograferen. Hele mooie foto's, vooral de laatste close-up.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi Henk
    een prachtige serie van deze wel mooie vogel,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk

    Uitstekende opnames van dit mooie vogeltje, nmaar ook de andere foto's zijn de moeite waard hoor.

    Groet, Joop

    Heb nu ook een tweede blog,
    misschien leuk om even te bekijken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. SUPERSERIE!!
    Ik vind ze echt schitterend, en zo mooi vastgelegd, lekker dichtbij.
    Ik hoop dat het mij vrijdag ook gaat lukken, anders ben ik toch stieken een klein beetje jaloers...

    groetjes Ghita (vanaf werk, ik kon niet wachten)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk, wat een mazzel dat je de Sneeuwgors hebt kunnen platen en nog wel lekker in de buurt.
    Zeg maar nooit meer dat je geen fotograaf bent want je hebt prachtige foto`s gemaakt.
    Ik hoop dat ze er nog een tijdje zitten, voor Ghita en misschien ook voor mij.
    Ik heb in ieder geval alvast genoten van jouw foto`s,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Lekker laten denken die wandelaar want je hebt er een paar prachtige opnames aan over gehouden. Gaaf zo dichtbij zo'n mooi vogeltje te mogen komen. Erg geslaagd.

    Toevallig staat Ben's sneeuwgorzenbericht in mijn lijst precies boven die van jou; over synchroniciteit gesproken!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De sneeuwgorzen zijn "hot"nieuws in de blogs. Leuke vogels en jij hebt ze wel heel dicht kunnen naderen. Mooie foto's Henk.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke beestjes, en zeker ook mooi vastgelegd (zeker de "op je buik" foto's)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk, soms vergeet ik in de drukte het beste paard van stal sorry. Zie wel dat je fotowerk met grote sprongen vooruit is gegaan en dat je nu echt mooi werk schiet. Ik vind het super en zou (omdat je met sony schiet) enkel nog een lagere isowaarde gebruiken op de A stand. Die sony heeft snel last van ruis op de autostand en boven de 400 iso is het vaak een klein beetje ruis. Ik gebruik vaak de 200 iso en soms zelfs de 100 iso. Verder niets te zeiken want je fotowerk is top enkel heb je (net als ik) soms met de beperkingen van je materiaal te kampen....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Mooie serie hoor.
    doet niet onder voor de "dure" jongens zeg maar.
    Leuk vogeltje

    Mvg Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat super dat je bij zulke mooie vogeltjes zo lekker dichtbij kunt komen, mooie serie heb je er van geschoten, Henk!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk he'Henk op het strand!
    Lief vogel is het hoor!
    Er valt altijd wat te beleven op het strand.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen