zondag 7 februari 2010

Kadavers Ijs in de OVP

De Oostvaardersplasse (OVP) is een uniek natuurgebied van ongeveer 6.000 hectare groot.Een waar vogelparadijs. Het droge gedeelte herbergt weide graslanden en grazige ruigtes. Waar men Konikpaarden,Hekrunderen,Edelherten en Vossen kunt zien.Natuurlijk beheer betekent ook dat dode dieren blijven liggen...En dat gaan we vanaag ook zien.
De kadavers trekken echte aaseters zoals raven,vossen,zeearenden en gieren.
Vandaag was het de bedoeling met meer mensen de OVP te bezoeken...maar? er was minder belangstelling voor...Dan dat we dachten.
En omdat Herman wegens fam.omstandigheden moest afhaken...Gingen we dus met z'n drieen. ( GertJan,Bart en ik)
Een mistige dag...In de OVP.
GertJan en Bart...Op weg naar de kijkhut.
De Edelherten zijn maar net aan te zien vanuit de kijkhut...Maar wat drijft er in het water voor ons..?
In het water liggen enkele kadavers ...Ze zijn door het ijs gezakt.Deze beesten hebben de overkant niet gehaald...
Er liggen enkele kadavers op kleine afstand van elkaar...
Deze beesten hebben een behoorlijke strijd geleverd. Maar dat hoort bij het beheer. Een natuurlijke ontwikkeling op basis van natuurlijke processe is het uitgangspunt van het beheer van de Oostvaardersplassen.De gevolgen van het geven van ruimte aan de natuur zijn op zijn minst verrassend te noemen. Vogels en dieren waarvan men dacht dat zij niet (meer) in Nederland konden voorkomen....Duiken ineens (weer) op.
En dan zien we het eerste Edelhert mannetje...Op deze dag...
Het Edelhert
Op termijn zal de OVP verbonden worden met de Veluwe..Dan zullen nieuwe diersoorten de OVP gaan bewonen...o.a. Wisent en het wilde Zwijn...
En heel mischien is het gebied dan groot genoeg voor de Wolf!
Bijna het einde van de Winter..Als voedsel schaars is en dieren door hun vetreserves heen raken...Is de meeste kritieke periode.De kwetsbaarste dieren raken verzwakt.Soms ernstig.
Zo ziet dit Konik paard er ook niet best uit.
Ze moeten zien te overleven....
En eten aan de boomschors..
Uitkijkpost...De Zeearend.
Het uitzicht is mooi...maar vandaag te mistig..
Een grote roofvogel vliegt op...
Konikpaarden...En heel veel Ganzen in de OVP.
Prachtig om zo'n grote groep edelherten hinde's tegen te komen...
Fotograaf in de OVP.
Ja...Dit is mooi...zo'n grote groep.
Ja..Dat verbaasde ons ook...Dat er nog zoveel ijs lag hier!
Ijs...En paddenstoelen.
Judasoor..En dat in de winter.
Mensen met een zwakke maag....
Kadaver in de OVP.
Mischien geen lekker gezicht...Maar een bron van voedsel voor aaseters!
Dit ziet er wel even mooier uit..
Maar de dood hoort ook in de natuur thuis.
Nog een Paddenstoel
Hier had ik graag een grote groep van tegen willen komen...
Maar..Dit is ook al een prachtgezicht.
Hij kijkt me aan...En gaat er met enkele hinde's..Vandoor.
Bij de Ingang/Uitgang Knardijk
De OVP...Zeker een bezoek waard.
Het IJsselmeer, dat voor een deel bevroren was, begint te kruien. Losse ijsschotsen schuiven over elkaar.
Persberichten regiopolitie Friesland 05-02-2010
Een SAR-reddingshelikopter (Search And Rescue) van het
Kustwachtcentrum uit Den Helder heeft woensdagmiddag twee 66-jarige inwoners van Baarn uit hun benarde situatie op het ijs van het IJsselmeer bij de Zeedijk weten te bevrijden. Rond 16.30 uur kreeg de meldkamer van de politie via 1-1-2 een telefoontje van het echtpaar. Zij vertelden dat zij zich op het ijs van het IJsselmeer bevonden om naar het krui-ijs te kijken. Op de terugweg werden zij door de dichte mist verrast en waren vervolgens de weg kwijt geraakt.
Direct werd een zoektocht opgezet waarbij naast politie, brandweer en ambulance, een Search And Rescue-reddingshelikopter met een infrarood camera werd ingezet om naar het verkleumde echtpaar te zoeken. Rond 17.30 uur trof de helikopter de ijskoude en verdwaalde mensen op het ijs aan, waarna zij direct aan wal werden gebracht. Het gearriveerde ambulancepersoneel heeft het echtpaar ter plaatse onderzocht waarna werd besloten om de man en de vrouw per ambulance over te brengen naar het ziekenhuis.
Ziet er wel heel gaaf uit.
en dan de muis...
Terwijl il achter mijn pc zit...zie ik dit muisje in de tuin.
Mischien staat er bij GertJan ook al wat over deze dag..zie : http://polsjes.blogspot.com/

20 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een mooie wandeling hebben jullie gehad en veel gezien zo te lezen. Een superdagje dus! Toen ik aan het einde van je verhaal bij de ijsschotsen kwam baalde ik wel even hoor, die wil ik ook nog zo graag zien, jeetje, was ik er nu maar bij geweest, dat lijkt me fantastisch die ijsschotsen. Waar bij het IJselmeer hebben jullie gezien? Ik had vanmorgen niet zo vroeg weg gekund en ik vind het wel jammer, dus ik hou me aanbevolen voor een andere keer!
    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk, wat een prachtige, maar zeer indringende reportage........
    Die kadavers in het water, dieren die door het ijs zijn gegaan, wat moet het een dubbel gevoel geven wanneer je dat fotografeert........
    Ik word er gewoon even naar van, al weet ik dat dit dus de natuur is..
    Het konikpaardje heb ik in het grote formaat bestudeerd, dan zie je goed de ingevallen achterflank,
    de winter moet maar gauw ten einde komen?
    Verder alle lof voor je foto's, ik zou de mist als handicap beschouwen, maar jij weet de sfeer goed in beeld te brengen. Een serie om met gemengde gevoelens van te genieten.
    Ook de beelden van het kruiend ijs, imponerend!
    Tussen de regels door lees ik dat je enigszins teleurgesteld bent dat er bijna niemand meeging? Ik had dit best graag mee willen maken, maar ik had andere afspraken, en bovendien voelde ik mij toch nog een beetje "te nieuw" in jullie webmasterwereldje. Maar wie weet voor de toekomst?
    Hoe dan ook, ik wil beslist eens naar deze Oostvaardersplassen!
    Dank weer voor het genieten,
    groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Miranda en Loes
    Natuurlijk hoopte ik op een grote opkomst..altijd leuk!
    Maar ik ga toch wel...En ik geniet er niet minder om.
    Nee..Wat dat betreft..Maakt het mij niet zoveel uit. Maar ik had gewoon op een grote groep gehoopt.

    En ik blijf ook regelmatig een dagje doorgeven..voor gasten en webmasters.
    Gewoon omdat het best leuk is om elkaar te ontmoeten. En ik zie vanzelf wel hoe groot de animo is :)

    De Ijsschotsen...tussen Almelo Buiten en de Knardijk. Een prachtgezicht. ( was een idee van GertJan ) Zeker even waard om dan even te stoppen.

    En inderdaad..voor deze beesten is de winter nou wel genoeg geweest...want qua weer is het daar best wel zwaar voor de beesten.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk
    wat een mooie foto,s ook al was de mist er ze zijn toch goed gelukt.Ik had er graag bij willen zijn maar werd vrijdag avond over mand door de griep. De volgende keer ben ik er bij als ik niet hoef te werken
    het lijkt me schitterend. Al die reen in zo'n groep te zien en de verschillende dieren die er zijn. wat hebben jullie weer een mooie tocht gehad. Dus ik hou me aanbevolen om een keer mee te gaan. het was een genot om het verslag te lezen.
    Een hele fijne avond
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. sorry henk...
    ik weet dat de dood bij het leven hoort ,maar m'n maag keerde zich om, alleen bij het idee al dat die dieren zo'n vreselijke dood zijn gestorven....

    ik ben ooit "bijna"verdronken
    en echt..
    dat gun je niemand...

    ik ben vandaag een beetje ontdaan van je log.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ria en Klaproos
    Het is een geweldig gezicht..om zoveel edelherten bij elkaar te zien. In zo'n mooi gebied ..als de OVP.

    En dat er foto's tussen zitten die er wat luguber uitzien...Ja dat hoort ook bij de natuur.
    Zonder deze kadavers..zouden de aaseters sterven.
    Deze beesten waren door het ijs gezakt...En dat is een zielig gezicht.

    Ik zie ook de krant liever vol staan met positieve dingen..
    Gr Henk
    En ik hoop dat je nog een beetje kunt slapen...Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. henk, ookal had je dan minder medegenoten dan je gehoopt had,jij hebt genoten... ik heb genoten,...wel ff heeel snel door gescrolled bij dat natuurlijkemoment...ik ben een natuurliefhebber in hart en ziel...maar uhh ik kan er nog steeds nie tegen wanneer de ene de andere aan prooi krijgt...
    dead or alive..
    mooi voorbeeld, ik zat met zoon relaxed te ontbijten afgelopen zaterdag, ineens vanuit knowhere komt daar een vliegensvlugge mus achtervolgt door dat valkje van hiero in de buurt,...mijn uitroep was ooooh aaaaaaaaaaaah gelukkig...
    ut beessie had het gered, was aan de klauwen ontsnapt diep weg gedoken in mun torenhogeconiferenheg waarop mijn zoon zegt, tjee mam (chill)dat is de natuur...
    ja ik weet ook wel dat dat de natuur ook is lieverd

    ik ben er blij mee, dat de kids allebei ,van de natuur houden want so natuurlijk henk ,is dat nie
    dankjewelvoor
    lieve groet esz

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Henk,
    Wat een prachtige wandeling. Erg mooi om zo'n grote groep edelhert hindes te zien, het blijft fascineren, deze dieren. Het mannetjesedelhert, de konikspaarden en de unieke omgeving. Wat mooi dat je ook het kruiend ijs vast hebt weten te leggen. Als ik het zo zie was het weer de moeite waard en hoop ik echt nog eens mee te gaan.

    Straks ga ik nog even de AWD in, (Vinkenveld en Renbaanveld, hopelijk gaat vandaag de zon een beetje doorbreken, want het was weer een grijs weekend).

    Dat muisje in je tuin vind ik ook super, dat is een leuke toegift op een mooie dag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    Het is jammer dat ik niet mee kon want zo te zien heb ik een hoop gemist sonde!
    Het was voor jullie een mooie dag. Jammer dat het zo mistig was.
    Erg mooi die groep edelherten en die muis is ook super.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is een prima reportage van hoe het er werkelijk aan toegaat in de OVP. Zo veel kadavers in een gebied vinden is niet normaal en is maar aan 1 ding toe te schrijven. De arme beesten kunnen er niet weg zoals grazers normaal gesproken doen nadat ze de boel hebben kaalgevreten (ook niet bepaald gunstig voor vele vogels die je er al lang niet meer ziet) Er wordt gewerkt aan een verbinding met omliggende gebieden, waar door velen nu al een ramp voor de vogels wordt voorzien als de populatie grazers zich nog verder uitbreidt .. Gebrek aan roofdieren, waar het gebied veel te klein voor is, werkt dit allemaal in de hand. Jaarlijks worden er overigens vele herten afgeschoten. Daar merkt het publiek niks van omdat er geluidsdempers worden gebruikt. De OVP wordt vaak bejubeld, maar ook verguisd door natuurbeheerders en liefhebbers.

    Gr,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Blijf me iedere keer weer verbazen over hoeveel soorten dieren er wel niet voorkomen in dat gebied. Het is echt een supergebied en wat heb je weer een leuk verhaal en bijgemaakte foto's bijgezet zodat het echt even onderuit zakken is en kijken wat je nu weer hebt beleefd

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Wat een prachtig verslag met dito foto's.
    Een hoog realiteitsgehalte met bloederige " natuurlijke" foto's, de foto's van de kadavers doen bizar aan, maar dat is de natuur nu eenmaal.
    Volgende keer hoop ik erbij te zijn.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoef gelukkig niet het beheer van de OVP te verdedigen. De natuur zijn gang laten gaan..Klinkt mooi...
    Maar ook dan loop je tegen problemen aan.
    Ook als men genuanceerd denkt...blijft het moeilijk om een juist beleid te vinden. En zoals Bas al aangaf...Het gebied vergroten betekent niet dat de problemen opeens verdwijnen.
    Ik ben een voorstander om de natuur zoveel mogelijk met rust te laten. Maar soms ontkom je er niet aan om in te grijpen.(Zeker niet te snel doen!)
    Maar je mag ook niet verwachten dat roofdieren/vogels gras gaan eten of zo. dus kadavers laten liggen is volgens mij een must. Ook al ziet het er soms bizar uit.

    Bedankt voor de reacties..En we gaan zeker weer eens een dagje AWD of OVP regelen.

    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk

    Jeetje wat een schitterende foto's weer. En Oostvaarders plassen zien er ook wel super uit zeg.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een pracht wandeling hebben jullie gemaakt.
    Wij hopen ergens van het voorjaar of de zomer ook dit gebied te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een heel mooie wandeling en je doet er mooie foto's bij.
    Moeilijk om dat verzwakte paardje te zien.
    Maar ik ben dan ook zo'n sentimenteel tiepje.
    Kruiend ijs ja prachtig!

    groet
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Wat een mooi gebied is dit ook zeg, erg leuk die reportage ervan, zitten pracht foto's bij ondanks de mist.
    Leuk dat je op ons Punt bent geweest, en wij komen dan altijd terug. We hebben nu een fotoalbum aangemaakt en daarin staan ook foto's van de reiger met snoek in het groot.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,

    jammer dat sommige dieren het niet redden deze winter, maar dat is de natuur. Mooie wandeling met veel mist, iets wat ik persoonlijk altijd wel mooi vind.

    Prima verslag overigens. Leuk om de wandeling zo toch nog mee te maken.
    Dat paard zag er beroerd uit, hopen dat hij het red.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja Henk, de natuur lijkt soms hard maar het reguleerd zich zelf. Maar kan me voorstellen dat bij sommige mensen hun maag om draait bij het zien van zulke beelden.

    Jammer inderdaad dat het grauw weer was. Maar dat neemt niet weg dat hier weer een fraaie-gevarieerde- serie foto's staat!

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Wat een prachtig veslag van de OVP.
    Deze plek staat op mijn verlanglijstje maar of het er van komt ach daar is het een verlanglijstje voor.

    OT: geen pc problemen maar de gezondheid en dit weer gaan nu eenmaal niet goed samen dus zit ik veel binnen en in de tuin gebeurd niet zo veel. ;-(

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen