dinsdag 16 februari 2010

Het Venijn zit hem vandaag in de Staart !!

Komt het door de foto van Albert en Cisca Kuilman...(zie vorige blog/of rechts onder: Gasten foto's). Want vandaag ga ik de Roerdomp voor het eerst van heel dichtbij (maar in de schemer) zien.Deze dag neem ik ingang Panneland. En vandaag weer een lange Blog. Want ik heb zoveel moois gezien. Het spijt me...Ik probeer het zo kort mogelijk te houden.maar dat valt voor mij niet mee ;) Wat een mooie middag!
Al snel bij ingang Panneland..Enkele hertjes.
Ik wil U niet vermoeien met heel veel damherten...Maar ik ontkom er soms niet aan...want eigenlijk wil ik ze wel allemaal plaatsen..:) Dus als U nog nooit in de AWD geweest ben...Nou dan word dat eens hoog tijd. Ik garandeer dat U zeker hertjes gaat zien..... Dus camera meenemen!!

Ik ga naar het Achtergebied...via het Eiland van Rolvers...

Het Klein Zwarteveld...dat ijs met sneeuw...En een heerlijk zonnetje..zo af en toe....
Knobbel Zwanen en Wilde Zwanen...Kauwen die verder op in een boom zitten gaan te keer..ze waarschuwen de vos... "Er komt iemand aan"...
Maar heel soms...zijn ze zelf de dupe.. Als ik doorloop hoor ik de Zwanen behoorlijk te keer gaan..waarschijnlijk een vos..want mensen mogen daar niet komen. Maar ik sluit dat niet uit! Ik ga even kijken..Zwanen vliegen weg. Er is iets aan de hand..Maar ik zie niets. En ik loop maar weer verder.
Een Ree Geit..In het verboden gebied..
In de verte zie ik een vos...Hij ligt lekker in het zonnetje...maar zodra hij me ziet schiet hij de bosjes in.
Even de naam kwijt...van deze eenden..
tafeleenden (bedankt Thessa)
Zwarteveld Kanaal
Damhertjes
Reegeit..Vinkenveld
Heerlijk zo in het licht...Vinkenveld.
Reegeitjes op de vlucht..
Damherten op het Vinkenveld...De hele zomer door zie je dat de damherten verzamelen...op deze plek.
Zowel vrouwtjes als mannetjes...Soms meer dan honderd!!
waar?..Loop bij ingang panneland gelijk rechts..U komt daar een bankie tegen..En iets verder een stuk vierkant gras? weilandje..En daar verzamelen de damherten...Tegen zonsondergang!
Ga niet als een gek achter ze aan....maar neem de tijd....En U kunt ze dan rustig naderen...tot een metertje of 10/15....Respect voor de herten a.u.b.!
Damherten vechten buiten de Bronst ook voor de hiërarchie in de groep..
Hier is duidelijk te zien dat het gewei (Schoffel) nogal  verschilt.
Ook de kleur van de Damhert..Wil nogal verschillen.
Deze is bijna wit.(en dat in de winterperiode)
Nog even..En ze zijn bij het vallen van de geweien...Weer gelijke.
Door het bos klinkt van alle kanten het geweien gekletter!...Het blijft geweldig..
om dit soort gevechten mee te maken..
En dan zie ik van af het pad ...richting parkeerterrein de Roerdomp!!!
De Roerdomp (Botaurus stellaris) is een reigerachtige (familie Ardeidae) die door zijn perfecte bruine schutkleur in het rietland niet opvalt.
De roerdomp is in 2004 als bedreigd op de Nederlandse rode lijst gezet.
Er zit een sloot tussen...dus ik loop naar de uitgang ...het parkeerterrein op..
Deze vogel is een uiterst schaarse broedvogel in Nederland.
En ja hoor...hj zit er nog...wat een mooie vogel.
Hij gaat er vandoor...Heeft hij nou wat in zijn klauwen?
Een vliegende roerdomp trekt zijn nek in naar zijn romp, net zo als de blauwe reiger dat doet.
dit is Super!!
Nog even de Pauwen..
Ze vallen binnen de grote familie van de fazantvogels (Phasianidae) op door hun gekleurde verenkleed en de grote sierveren van de mannetjes. In tegenstelling tot de kleurige verschijning van het mannetje is het vrouwtje van de blauwe pauw onopvallend gekleurd.
Zo...Dat was weer een Super middagje AWD...
En U....waneer gaat U..daar eens genieten van de mooie natuur?

15 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Je roerdomp foto is heel mooi, wat gaaf dat je die van zo dichtbij hebt gezien en ook weer zoveel reeen ... super hoor! Ik ben vanmiddag ook nog een paar uur geweest, ingang de Zilk en o.a. van de paden af over de 70 bunders gelopen. Ik had gehoopt daar ook reeen te mogen zien, maar helaas ... ik hoop dat ik deze dieren nog eens uitgebreid mag ontmoeten binnenkort :-)

    Het weer was inderdaad heerlijk vandaag, ik ben begonnen met sneeuw en geeindigd met zon ... super!!

    Groetjes en fijne avond nog verder
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi weer! Die eenden zijn trouwens tafeleenden :-)

    Ik ga vanmiddag weer even wandelen, naar de oase deze keer.

    Ik hoop toch snel weer een vos te zien!!

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik geniet elke dag van de natuur henk, en kan ik zelf niet de hort op om welke reden dan ook, dan heb ik jou, als aangenaam verpozen.....

    fantastisch die roerdomp zeg...
    echt gaaf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henk wat een heerlijke wandeling en ze kunnen mij niet lang genoeg zijn zolang ik nog niet van die einden kan lopen.
    Je weet niet hoeveel plezier je me met je blog doet!

    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Man wat een waanzinnige shots heb je weten te maken. De roerdomp is een waar juweel en ik vroeg me af of je de Sony daar ook voor gebruikt hebt? Ook de anderen en bovendien die eerste van de hertjes zijn zo geweldig mooi geworden en wat te denken van het compo van het roodborstje? Neen een ding is zeker, jou dag kan niet meer stuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter
    Ik gebruik tegenwoordig alleen de Sony..(70/210)Het is zo lastig om met twee camera's te sjouwen.
    En deze is in de sportstand lekker snel...En dat vind ik een geweldig voordeel.
    Het lukt me alleen nog niet om ze waanzinnig scherp te krijgen.
    maar..ja.
    Hij bevalt me in ieder geval ..heel best.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Je verveelt me nooit hoor met de damhertenfoto's. Ik blijf ze ook steeds weer fotograferen, omdat het gewoon elke keer weer zo mooi is om ze te zien. Die reeen op het Vinkenveld, geweldig.
    Ook de landschapsfoto's zijn super, mooi he, met het zonnetje erbij. Volgens mij heb je een heerlijke wandeling gemaakt.
    En dan als toetje die roerdomp, gaaf hoor.
    Wij hopen dit weekend te gaan, in ieder geval even langs het Vinkenveld, en verder zien we wel, mijn man blijft toch het liefst op de paden....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk
    Die eend met rode kop is een tafeleend.
    Top die roerdonk wand je ziet ze zelden .
    Je hebt weer super foto’s gemaakt.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi verslag van een prachtig gebied.
    En super die roerdomp dat je die zo dichtbij hebben kunnen waarnemen!
    groetjes,Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk die roerdompvogel is schitterend net als de andere foto's
    Ik hoop dit weekend even naar het duin te kunnen als ik genoeg hersteld ben. Ik zit te popelen om te gaan.
    Maar je hebt weer een schitterende raportage. dat doet een mens goed.
    Ik weet dat het moeilijk is om de keuzens te maken met de foto's. ken het euvel
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Henk, wat heb jij weer een mooie middag beleefd! Prachtige foto's, zo'n zonnetje erbij doet toch veel hè? De reeen, de vechtende damherten, de roerdomp, het is allemaal weer een lust voor het oog!
    Groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het zo een mooi gebied
    We zijn vandaag eerst bij Zandvoort erin gegaan
    Later toch weer naar de Oase

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    Prachtige foto's staan er weer zeg.
    Ook ik hen eindelijk me cam terug. Nu kan ik eindelijk een keer naar de AWD
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer een pracht wandeling en je had het weer ook mee zo te zien.
    Leuk die roerdomp, ik hoop er ook nog één vast te leggen binnenkort!
    Mooi werk Henk!!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk ik ben jaloers op je Roerdompfoto ;-)
    Ik heb hem nog nooit gezien.

    Een heel fijn weekend.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen