donderdag 11 februari 2010

70 Bunders (AWD)

Oei...Deze blogbericht is wat later geplaatst..Dus een wandeling van woensdag 10 febr.Een prachtige dag...Er is sneeuw gevallen en de zon komt mooi op...Ik ben aan het werk. Maar omdat het nu weer even rustig is..ga ik om half elf naar huis. Ik wil zo snel mogelijk naar het AWD. En dit keer heb ik me voorgenomen De 70 Bunders te bezoeken...In de sneeuw.
Als ik dan bij ingang De zilk naar binnen ga..Valt de sneeuw tegen..Er ligt veel minder dan ik verwachte. En ook de zon is zo goed als verdwenen.
Maar..?....Ik ga naar de 70 Bunders. Één van de mooiste plekjes in het AWD. En lekker rustig. Als u van de zomer eens tijd heeft.
Ga dan eens heerlijk picknicken op de Torenberg..
Het is daar zo mega mooi!!!!
In de zomer ziet het er zo uit..( uit mijn archief )
De 70 Bunders (zomers )
De 70 Bunders..tussen Ingang De Zilk..En Ingang Panneland.
Is het geen paradijs?...Het is daar dan zoooo mooi!
De 70 Bunders vandaag.
U moet van de paden af...om dit te kunnen zien.
Spitser.
Grote groep damhert hinde's
Er liepen vandaag best veel damherten in de 70 Bunders.
Een prachtig gewei..
Heeft dit damhert.
Mooi groot oog eind heeft dit donkere mannetje.
En wat zien de herten er nog best uit hé...ondanks deze zware winterperiode!!
Een Reegeit ...ze denkt..Als ik me niet beweeg , dan ziet hij me mischien niet..En ik nader...zonder haar kant uit te kijken. Op het moment dat ik dat wel doet...Gaat ze er vandoor.
Hier op deze plek..is het mogelijk om het Oosterkanaal over te steken..ik ga nog even verder het gebied 70 Bunders in...
Hier vandaan is het wild goed te spotten.
De 70 bunders...Dus een opp. van 70.000 vierkante meter.
En elke meter...mag er wezen.  wat een gebied.
De Buizerd.
Een buizerd is pas na 3 à 4 jaar geslachtsrijp. Dit betekent dat heel wat buizerds rondvliegen die niet broeden.

En na deze damherten.....kom ik een vos tegen...die er snel vandoor gaat.
Ik ga een stukje verder zitten en doe even een bakkie.
Om later weer heel voorzichtig op zoek te gaan naar de vos.
En..Ja hoor...Bingo!
Hij kijkt de andere kant uit..en heeft mij niet in de gaten.
Hij valt wel op ..in het dorre landschap.
Wat is dit mooi om te zien..
En wie niks om vossen geeft...Er volgt nu een hele serie...Want zo schuw als hij eerst leek...Was hij niet...En ik wil deze foto's wel op mijn site natuurlijk :)
Serie 1
Hij heeft me gezien...maar gaat gewoon zijn gang...Wat een prachtige vos hé..Met zijn witte bef..Met twee zwarte punten erop...Die vergeet je niet snel.
Nog een serie...Om het af te leren :)
De zwarte stippen zijn goed te zien.
Ik had nog wel uren met de vos mee willen maken..Maar ik vond het wel welletjes..
Roodborstje
Ree Bokje.
Dt blijft iets moois hebben...Dat jonge gewei.
's Winters zijn reeën minder territoriaal, mogelijk omdat de dieren energie moeten besparen door voedselschaarste, of omdat door voedselschaarste dieren vaker hun eigen territorium moeten verlaten om voedsel te vinden.

25 opmerkingen:

  1. Mensen wat een mooie rode vacht heeft die vos zeg! Ook deze serie is weer een lust voor het oog. Heb je nog plezier van je een tijdje geleden gekocht zijnde camera en lens. Neem aan dat je hem in deze serie in de strijd hebt geworpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter
    Ja..Die camera is een hele
    verbetering...Lekker snel enzo.
    Ik neem mijn oudje nog wel mee ...maar ik gebruik hem eigenlijk niet meer. Alhoewel hij voor dichtbij beter is..vind ik.

    Hoewel het altijd beter mag :)
    Maar ik ben eigenlijk niet zo'n fotograaf. Ik probeer iets vast te leggen qua gebeuren. Maar een top fotograaf...Nee dat laat ik aan andere over :)
    Ik denk dat je daar een paar cursussen voor moet volgen..En dat zie ik niet gebeuren met mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie serie.
    Die vos is natuurlijk helemaal geweldig.
    Ik hoorde toevallig dat de vossen in de AWD heel tam zijn vanwege de fotografen die ze voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige vossenfoto's weer, ik had gisteren niet zoveel geluk, verder dan een boomklever kwam ik niet ;-)
    Leuk om te zien, vossen zijn zoooo mooi!

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk,
    Het was vandaag een prachtige dag om naar de AWD te gaan. De 70 buders, het ziet er heel mooi uit, daar ga ik van de zomer denk ik eens kijken, want je zomerfoto sprak me heel erg aan.
    Verder heb je een hele mooie rode vos gezien, wat een kleur zeg, en je hebt er een paar schitterende foto's van gemaakt.

    En ook weer reeen, die zou ik wel eens vaker willenz ien, maar ze zijn schuw en ze zijn ook goed in verstoppertje spelen, knap dat je die reegeit in het riet had opgemerkt.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Wie weet ga ik komend weekend nog even.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij waren er vandaag
    Geen vos gezien maar wel prachtige herten.

    groetjes Malou

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ahhh henk...
    jij bofbips
    het ziet er zó gaaf uit hé zo hemels, dat het wlehaast lijkt alsof jij de eerste man op aarde bent een met de dieren....'

    wederom een heerlijk loghenk,
    valt het op dat ik een fan van j e ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ik vind dat je mooi werk maakt en ach je hebt het of je hebt het niet, weet je wel....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Potverdorrieeeee weer die lieve vos. Pracht foto's weer Henk.
    Hopenlijk is mijn camera snel weer terug en kan ik ook naar de AWD

    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Henk
    Wat een mooie foto's en wat een vos schitterend.
    Dat is echt genieten.
    Dit is weer een schitterend stukje AWD.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,

    Wow wat een pracht serie hebben jullie gemaakt. Die vos super, dat je die tegen bent gekomen.
    Wij gaan jullie ook linken, want hier willen wij ook graag terug blijven komen, echt genieten van jullie fotowerk.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Ben net thuis van het werk en heb gelijk gekeken naar je mooie foto's! De vos is prachtig, wat een mooie kleur heeft deze vos... En je ree ... super ook. Ik ga misschien morgen wel even, dat is mijn enige vrije dagje deze week ... :-)

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg mooi weer die ontmoeting met de vos Henk!
    70 bunders is inderdaad een mooi stukje natuur en er lopen daar redelijk veel reeën rond.
    En de roodborst staat er ook goed op, die zie je redelijk veel.

    Mooi verslag!

    Groet,

    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een pracht serie is het weer.
    Als het weer het toelaat, gaan wij ook zeker eens die kant bewonderen, willen dit natuurgebied ook graag eens zien. Een hele mooie reportage heb je ervan gemaakt, en dan de teksten erbij, helemaal genieten.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi henk

    gisteravind vroeg jij kijk even naar mijn vossefoto,s
    maar ik was te moe om op te staan kwam net van mijn werk
    maar nu net op de valreeep dacht ik even kijken op je site
    nou zeker hij de vos staat er super op
    groetjes jou valentijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,
    Machtig mooie fotoserie en je verhaal erbij is ook leuk om te lezen, zo is je hele wandeling goed te volgen :)
    Vossenfoto's zijn grandioos mooi, helder scherp en prachtig van kleur.
    Welke lens gebruik je hiervoor ??

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Mus
    Ja dat klopt…een enkeling is tam.
    @ Moonshare
    Helemaal mee eens…het zijn prachtbeesten!
    @ Ghita
    Moet zeggen..dat het er in de zomer..inderdaad mooier is.
    @Bas
    En nu straks hopelijk de jonge :)
    @ Malou
    Wat is jou Site Malou?
    @ klaproos
    Maar dat is wederzijds hoor!
    @ Peter
    Bedankt Peter
    @ Danielle
    Moet je zeker eens doen…Kijk uit..het werkt verslavend :)
    @ Ria
    Dat was zeker genieten geblazen.
    @ Gert-Jan en Wil
    Bedankt…En ik bij jullie natuurlijk.
    @ Miranda
    Ga zo even kijken…of je geweest ben!
    @ Daytona
    Altijd leuk die reeën tegen te komen..
    @ Anoniem…alhoewel …
    @klaas
    Een Sigma zoom 70-210mm…Ik ben er wel tevreden mee hoor..Maar het mag van mij wel iets scherper :)maar ja.

    Groetjes aan iedereen.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoi Henk
    super die vos
    het zijn weer mooie foto's
    ik had wat problemen met mijn compjoeter.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,
    Dat is weer een mooie reportage!
    En wat een pracht serie van de vos.
    Je schrijft wel dat je niet zo'n fotograaf bent, maar je weet verhaal en sfeer ontzettend boeiend vast te leggen.
    Die 70 Bunders ga ik beslist binnenkort verkennen!
    Tot een volgende keer,
    groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben vandaag de visite maar eens meegenomen naar de AWD en weer volop genoten van alle herten die er waren

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja precies Henk, dan maar met stok, ik vind het niet erg :-) Ik ga zo meteen weer even wandelen, ingang Oase deze keer, ik wil eens een kijkje nemen bij de vogelhut en dan terug via vinkenveld, ik ben op beide plaatsen nog niet geweest. En morgen ga ik het eens wagen met mijn kinderen :-)
    Als je ooit een klein roodharig opdondertje zie lopen met een wandelstok dan ben ik het ;-)
    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Henk dat is weer een serie waar ik van heb zitten genieten.
    Fijn weekend.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie wandeling en dito foto's Henk, ze worden ook steeds weer beter ik denk dat je het toestel een beetje onder de knie krijgt nu. Zeker die van die vos en wat zit hij daar mooi met dat helgras wat een plaatje super weer !!!

    Mvg, De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou je hebt het wel door dat we weer in dat duin waren
    Volgende keer willen we een ander stuk gaan bekijken
    Vandaag moesten we natuurlijk herten gaan kijken dus we kozen voor de route waar we tot nu toe iedere keer herten zagen
    En het is gelukt
    Toch hoop ik ook een keer een vos tegen te komen
    Wat een pracht dier

    BeantwoordenVerwijderen