donderdag 21 mei 2009

Vrijdagagavond half één thuis van de tennis en om vijf uur ging de wekker af om naar het AWD te gaan. Ja...Op zo'n moment denk je wel even.....zal ik wel!
Maar als ik niet zal gaan , weet ik zeker dat ik er spijt van zou krijgen.
Ik zou om een uurtje of elf weer thuis wezen om wat leuks te gaan doen met ons gezinnetje. En dat is weer het voordeel als je vroeg naar het AWD kunt gaan omdat het nu lekker snel licht is.
Op het parkeerterrein van De Zilk was het druk van de mensen.....dit i.v.m. een excursie. Gelukkig dat ik ze even voor was....En zo kon ik voor deze grote groep het AWD binnengaan.
Het mooiste zou wezen dat de zon iets meer kracht had.
Maar het wil maar niet echt licht worden......het blijft een beetje schemerig.
Het is niet echt goed te zien..............Een vos steekt het gebied Vogelenveld over.
Ik kom zwaar licht tekort....En dan weet ik dat ik met mijn cameraatje zeker geen mooie foto's kan maken.
Achteraf had ik hem al iets eerder op de foto gezet....ik twijfelde of het een vos of een stuk boomstronk was. het was achteraf deze vos.
Op die foto rent een damhertje vlak voor de vos langs....kan hem nu even niet plaatsen , maar ik plaatst hem in het volgende bericht onderaan.
Het blijft een geweldig gezicht om dit beestje te mogen zien.
En daar gaat het mij in eerste instantie om.
Voor het echte vakwerk qua foto's kunt U bij mijn Links aan de Rechterkant kijken.
Damhertjes in het gebied Palmveld.
Palmveld.
Trouwens voor de liefhebbers er zijn nog twee excursies in de mei maand.
- Zondag 17 mei Wandeling met natuurgidsen 13.00 Bezoekers centrum Oranjekom (gratis)
- Vrijdag 22 mei Fietsexursie 13.00 Ingang Oase (5 euro)

Die fietsexcursie lijkt me wel wat....Maar helaas moet ik dan werken.
Normaal gesproken kom je er niet in met de fiets....en dat is maar goed ook.
Maar voor die ene keer....lijkt me het eerlijk gezecht wel gaaf.
Daar moeten ze geen gewoonte van maken!
Damhert mannetjes moeten in een paar maanden tijd uitgroeien tot vechtmachines
Ze moeten flink toenemen in gewicht en het gewei moet nog behoorlijk groeien.
Om straks in de bronst hun mannetje te kunnen staan.
Onderzoek Bronst kijk eens op:
Een pracht uitzicht vanaf Omme Janneberg....Een puist die ver boven alles uitsteekt.
Zeker de moeite waard om deze berg eens te bezoeken.
Ook kom ik gelukkig de Fuut tegen met jong.
Ik vind het een prachtvogel.
En aan de overkant in het gebied De Vellen een reegeit.
Plooirokje - Coprinus Plicatillis
Nogmaals voor de liefhebber :
U kunt gratis het blaadje STRUINEN krijgen.
Het is een uitgave van Waternet.
En staat vol info over het AWD.....Met o.a. excursies,onderzoeken en werkzaamheden.
het is echt de moeite waard.
Trouwens ook als niet AWD bezoeker.
U kunt zich aanmelden via struinen@waternet.nl
Of U kunt ze downloaden in pdf. op:
Gebied Leen Poes Op de achtegrond het voormalig Van Limburg Stirumkanaal....wat nu een stuifgebied is.
En aan de andere kant een mooi uitzicht over het gebied Witte Veld.
En links de Berg Van Het Westeind.
Ik besluit om terug over het gebied Hazenlegers....weer terug naar De Zilk te gaan.
Met een niet te hoog tempo loop ik door het gebied...Het barst hier van de damhertjes....Maar ik neem niet al de damhertjes meer op de foto...Ook plaats ik niet alle foto's meer van damherten.
Ik wil u er niet mee doodgooien!
Maar deze foto heeft wat...En dan kan ik het niet laten om hem te plaatsen.
En ook deze...waar het nieuwe gewei goed te zien is....
wil ik u niet onthouden.
Bij de uitgang/ingang De Zilk in het Gebied Paardenkerhof groeien de varens als gekken.
Oh ...Ja ...Waarom koeien,schapen,moeflons in het AWD gebied?
-
Anders zou de diversiteit aan flora grote schade ondervinden door het massale uitbreiden van de amerikaanse vogelkers (Prunus Serotina)
Ook halen vrijwilligers ze regelmatig weg.
En op het Paardenkerkhof lopen de schapen op een stuk waar heide voor komt.
Waar nu de schapen het werk doen hebben ze vroeger het gebied bewerkt met heggenscharen om de heide de kans te geven om tot wasdom te komen.
Nu doen de schapen het werk.
De schapen worden op tijd uit dit gebied gehaald want anders eten ze de bloemen van de heide op , dat is natuurlijk zonden.
En plaggen is te duur aan arbeid.
Dus zonder de Koeien,Schapen,Moefolons,Herten en grazers zoals o.a. konijnen zou het gebied verwilderen en ten koste gaan van flora...en daardoor weer aan fauna!