zondag 17 mei 2009

Moesson

Ik ging er vanmorgen heel vroeg uit om eventueel naar het AWD te gaan. Maar ik keek naar buiten en het zag er niet goed uit. Wat was er veel water gevallen vanacht. Het leek wel de moesson. Eigenwijs als ik ben ging ik naar beneden....Nee dat word niks. Even op buienradar kijken .
De eerste twee uur gaat het niets worden. Maar een uurtje later gaf buienradar een droge periode aan.
En toen snel even naar het AWD ingang Panneland.

Nee...Het was niet druk op het parkeerterrein , maar er zijn altijd wel mensen die door weer en wind gaan sporten in het AWD.
Ik ga vandaag de Zandhagadis Lacerta agilis voor het eerst zien in het awd gebied.

Maar leeft hij..?
De Meerkoet met jong op het nest.
Beter een half ei....dan..
De geweien komen al goed door.
Deze blauwe vlinder ben ik al eens eerder tegengekomen in het AWD...Maar de naam?
(Ja dat is hem: bedankt Jos)
De appeltak (Campaea margaritaria, syn. Campaea margartitata) is een nachtvlinder uit de familie van de spanners. De vlinder heeft een spanwijdte van 42 tot 55 millimeter en is daarmee een grote vlinder uit deze familie. Het verspreidingsgebied beslaat geheel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
De vlinder vliegt in twee generaties, de eerste in mei en juni en de tweede in augustus. De rups heeft verschillende loofbomen als waardplant, voorbeelden zijn eik, berk, prunus en meidoorn.
De winter wordt als rups door gebracht op een tak van de waardplant waar van de zachte bast kan worden gegeten. Begin april verpopt de appeltak om in mei de eerste generatie te leveren.
Nog even langs de Aalscholverskolonie op het Renbaanveld.
De eerste aalscholvers vestigden zich in 1992.
Er broedden toen zeven paar.
Inmiddels zijn er nu 388 broedparen.
Aalscholvers brengen zo'n drie tot vijf jongen groot in één jaar.
Ten noordoosten van het Renbaanveld ligt een zandrug die de tribune word genoemd.
De rug is deels opgestoven na 1850 en deels aangebracht.
wandelaars hebben hier een prachtig uitzicht op de ondergelopen renbaan en zijn bewoners.
Zandhagadis Lacerta agilis
Helaas is hij dood en ontbreekt een stukje staart.
Dit is de eerste keer dat ik hem op de foto zet.
Ik zie er wel eens één wegsprinten....(in een flits) maar ik ben dan te laat om een foto te nemen.
Het is een mooi beestje...Ik had verwacht dat ze iets groter zouden wezen.
In april en mei is de paartijd. In juni en juli worden 6 tot 13 eitjes in een kuiltje gelegd. Na een maand komen de eitjes uit. Ze vervellen meerdere malen tijdens de groei. Na 4 tot 5 jaar zijn ze volgroeid.
Ze doen van oktober tot maart een winterslaap. Houden van warme zonnige plaatsen.
Ruitjesbovist (Calvatia utriformis)
Zie je hem?....Wat een schutkleur!
Heel mooi.
Bunker nr 116
Op het Vinkenveld kom je meestal wel damherten tegen.....
En nu dus ook weer.
Even blijfen ze staan ...Maar?
Opeens zetten ze het op een lopen.
Heb ik wat verkeerds gezegd???